Didaktika praktického vyučování 2

Týden 10

Fiktivní firma

Cíle:

  •  Studenti vysvětlí základní principy a cíle výuky ve fiktivních firmách včetně jejich přínosu pro praktické vzdělávání.
  • Studenti  na příkladech demonstrují vhodné metody a formy práce při vedení výuky ve fiktivní firmě .
  • Studenti  na základě příkladů fiktivních firem z edukační praxe vytvoří návrh vlastní fiktivní firmy pro své budoucí žáky ze svého aprobovaného předmětu.

Diskuze

Jak by měla vypadat ideální výuka, aby žáky připravila na reálnou praxi?

  • Jaké praktické dovednosti vám chyběly (si myslíte, že by vám chyběli) při vstupu na trh práce? 
  • Které předměty ve škole vás nejlépe připravily na praxi a proč?
  • Co byste změnili na současném systému vzdělávání?
Ve dvojicích identifikujte alespoň 2 konkrétní příklady ke každé otázce:
  • Chybějící dovednosti:
  • Efektivní metody výuky:
  • Návrhy na změny:

 Představte své hlavní zjištění a  společně identifikujte 3 nejčastěji se opakujících návrhy.

 Jak může fiktivní firma tyto nedostatky řešit? 

Analýza případových studií

Identifikace klíčových prvků fungování FiF

  1. Rozdělení do dvojic
  • Každá dvojice obdrží případovou studii fiktivní firmy 
  1. Analýza případové studie (8 min) Dvojice analyzují:
  • Organizační strukturu firmy (ředitel?, obchodní oddělení?, marketing? účetní?, ....)
  • Způsob rotace pracovních pozic (projdou všichni všemi pozicemi?)
  • Příklady realizovaných projektů (účast na veletrhu, obchodování, tvorba marketingových materiálů, tvorba reálných produktů, ...)
  • Způsob vedení dokumentace (účetnictví, databáze zákazníků, projektové karty, ...)
  • Plány do budoucna (expanze, nové produkty, otevření nových prodejen, ...)
Návrh vlastní fiktivní firmy pro budoucí pedagogickou praxi
  1. Individuálně/Rozdělení do dvojic podle aprobačních předmětů
  2. Návrh fiktivní firmy


OblastPříklad vyplnění
Název firmyHistoryLab s.r.o.
ZaměřeníHistorické workshopy pro školy
.....
Cílová skupina žáků3. a 4. ročník SOŠ
Organizační strukturaŘeditel, Marketing, Finance, Produkce
Hlavní produkty/službyInteraktivní workshopy, Repliky historických předmětů
Vzdělávací cílePraktické dovednosti v oboru, Týmová spolupráce
....
 Návrh jednoho konkrétního projektu nebo aktivity, kterou by firma realizovala 

  • Prezentace návrhů fiktivních firem a vzájemné hodnocení s důrazem na realizovatelnost a vzdělávací přínos
  • Vzájemné hodnocení

Kritérium Hodnocení (1-5) Komentář
Realizovatelnost návrhu
Např.: realistický rozpočet, dostupné zdroje
Vzdělávací přínos
Např.: rozvoj praktických dovedností v oboru
Originalita konceptu

Každý student poskytne alespoň 2 konstruktivní připomínky
  • identifikace nejsilnějších stránek každého návrhu
  • návrhy na vylepšení od spolužáků