Didaktika praktického vyučování 2

Týden 5

Výukové cíle:

  • Studenti dokáží vyjmenovat a popsat 4 základní činitele tvořící osobnost učitele.
  • Student zná všechny profesní činnosti učitele, které jsou často připodobňovány k profesi manažerů.
  • Student dokáže vyjmenovat alespoň 5 osobnostních předpokladů pro učitelskou profesi.
  • Student dokáže blíže vysvětlit alespoň 1 libovolný osobnostní předpoklad učitele.
  • Student dokáže vyjmenovat s jakými subjekty učitel v rámci své práce komunikuje.
  • Student dokáží popsat základní pravidla pro efektivní komunikaci učitele s jednotlivými subjekty.
  • Student zná minimální zákonné požadavky na vzdělání učitele praktického vyučování a učitele odborného výcviku.
  • Student dokáže vysvětli v čem je kontroverzní diskutovaná novela Zákona o pedagogických pracovnících.
  • Student dokáže uvést argumenty ve prospěch a proti novele Zákona o pedagogických pracovních.

Výuková prezentace: Osobnost učitele

Odborný článek

De-profesionalizační novela v mezinárodní perspektivě přístupů k učitelské profesi

Vladimíra Spilková; Univerzita Pardubice, Filozofická fakulta, Katedra anglistiky a amerikanistiky

De profesionalizacni novela v mezinarodni perspekt 1
PDF ke stažení

Otázky k článku:

  • Proč je novela zákona o pedagogických pracovnících považována za kontroverzní?
  • Co znamená de-profesionalizace učitelské profese?
  • Jaké krátkodobé a dlouhodobé dopady by novela měla na ocenění a prestiž učitelské profese ve společnosti?
  • Jak je přistupováno k učitelské profesy ve vyspělých západoevropských zemích?
  • Jaké argumenty jsou zmiňovány ve prospěch novely?
  • Jak jsou tyto argumenty zpochybňovány?