Didaktika praktického vyučování 2

Týden 6

Výukové cíle:

  • Student umí vyjmenovat 4 základní zákony, které se týkají školství.
  • Student dokáže shrnout obsah Školského zákona.
  • Student zná hlavní cíl Školského zákona.
  • Student dokáže shrnout obsah Zákona o pedagogických pracovnících.
  • Student dokáže uvést příklady oblastí ze Zákoníku práce, které se dotýkají školství.
  • Student zná hlavní cíl  Zákona o pedagogických pracovnících.
  • Student dokáže na příkladech z praxe rozhodnout, zda jsou v souladu s Autorským zákonem nebo ne a své tvrzení zdůvodní.

Výuková prezentace: Právní předpisy

Odkazy na právní předpisy:

Informace pro skoly novela zakona o pedagogickych pracovnicich
PDF ke stažení

Školní tajnosti:

Otázky ke školskému zákonu:

  1. Kde platí školský zákon?
  2. Jaké jsou zásady vzdělávání? 
  3. Jaké jsou povinnosti žáků a rodičů?
  4. Jaké jsou povinnosti učitelů?
  5. Jaké jsou práva žáků a rodičů?
  6. Jaká jsou práva učitelů? 
  7. Jaké učebnice a pracovní sešity musí škola poskytnout bezplatně?
  8. Jak školský zákon charakterizuje střední vzdělávání?
  9. Jaké stupně vzdělání podle délky a hloubky studia střední školy poskytují?
  10. Kdo může být přijat na střední školu?
  11. Jak je organizováno střední vzdělávání? 

+

  1. Jakým způsobem je definován termín "kurikulum" v Zákoně č. 561/2004 Sb. o vzdělávání?
  2.  Jaký je hlavní cíl Zákona č. 561/2004 Sb. (školského zákona) a k čemu slouží?
  3.  Jaká jsou hlavní práva a povinnosti učitelů a žáků podle školského zákona?
  4.  Jak byste navrhli zlepšení v oblasti financování vzdělávání podle školského zákona?
  5. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi vysokoškolským a středním odborným vzděláváním podle Zákona č. 561/2004 Sb. o vzdělávání?
  6.  Jaký by mohl být dopad změn v školském zákoně na vzdělávání ve společnosti?
  7. Uveďte příklad jedné povinnosti pedagogických pracovníků stanovené Zákonem č. 561/2004 Sb. o vzdělávání a vysvětlete, jak by mohli tuto povinnost plnit.
  8. Který ze stupňů vzdělávání není regulován Zákonem č. 561/2004 Sb. o vzdělávání?

Otázky k zákonu o pedagogických pracovnících:

  1. Jaký je hlavní cíl tohoto zákona a proč je důležitý pro vzdělávání v České republice?
  2. Jakým způsobem definuje Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících "pedagogické pracovníky"?
  3. Uveďte alespoň 3 příklady zaměstnanců školy, kteří nejsou dle zákona považováni za pedagogické pracovníky.
  4. Jakým způsobem tento zákon ovlivňuje nábor a výběr pedagogických pracovníků ve školách?
  5.  Jaké jsou hlavní výzvy, kterým čelí pedagogičtí pracovníci v souvislosti s tímto zákonem, a jak mohou být řešeny?
  6. Jak mohou pedagogičtí pracovníci podpořit inkluzivní vzdělávání v souladu s Zákonem č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících
  7. Jaké jsou klíčové požadavky na odbornou přípravu pedagogických pracovníků podle zákona, a jak by mohla být tato příprava zlepšena?
  8. Jakým způsobem Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících podporuje profesní rozvoj pedagogických pracovníků?

Pravidla pro užití autorských děl ve škole

Uziti autorskych del ve skolach
PDF ke stažení

Další materiály k prostudování:

230504 MSMT domaci ukoly
PDF ke stažení
Vyuziti pravnich opatreni pri reseni problemoveho chovani zaku 1
PDF ke stažení