Seminář z didaktiky praktického vyučování 2

Týden 9

Učitel v roli facilitátora

Diskuze o vlastních zkušenostech s různými styly výuky a jejich dopadem na učení

Jaké jsou vaše vlastní zkušenosti s výukou na ZŠ, SŠ?

Uveďte:

  • Konkrétní příklad situací z výuky z vlastní zkušenosti
  • Jak jste v této situaci cítili?
  • Jak situace ovlivnila vaše učení, přístup ke vzdělávání?

Pokuste se nalézt společné znaky efektivního přístupu učitele k žákům (podporujícího přístupu).

  • Napište na tabuli seznam znaků podporujícího učitele. (alespoň 1 znak každý)

Výuková prezentace:

Simulace výukové situace s důrazem na kladení otevřených otázek pro facilitaci diskuze
Rozdělení do trojic (1 min)
  • Role: učitel-facilitátor, 2 žáci
  • Rotace rolí po každé situaci

Modelové situace pro simulaci (9 min, 3 min/situace) - viz zadání od učitele


Reflexe v trojicích (3 min)

  • Nejúčinnější použitá facilitační technika
  • Nejobtížnější moment
  • Co by příště udělal jinak

Příklady otevřených otázek pro facilitaci diskuze:

  1. Co si myslíte o...?
  2. Jak byste vysvětlili...?
  3. Jaké jsou podle vás hlavní důvody...?
  4. Můžete mi říct více o...?
  5. Co vás vede k tomuto názoru?
  6. Jak byste tento problém řešili vy?
  7. Jaké vidíte možné důsledky...?
  8. Co by se stalo, kdyby...?
  9. Jak tento problém souvisí s...?
  10. Jaké jsou výhody a nevýhody...?
  11. Co vás na tom nejvíce překvapilo?
  12. Jak byste to aplikovali v praxi?
  13. Jaké jsou alternativní pohledy na...?
  14. Co byste potřebovali vědět, abyste mohli...?
  15. Jak byste to vysvětlili někomu, kdo o tom nic neví?