Didaktické hry ve výuce Brno 2017 •Vymezení řešené problematiky •Jsou to hry, ke kterým žáky záměrně podnítí pedagog a které směřují k dosažení stanovených didaktických cílů. Je to dobrovolně volená činnost, jejímž sekundárním produktem je učení. •Učení probíhá nenásilně a jakoby ve druhém plánu. Je to hra s pravidly, prostředek všestranného rozvoje osobnosti žáka. • •Možně členění didaktických her •Interakční hry - svobodné hry (s hračkami, stavebnicemi, simulace činností), sportovní a skupinové hry (účastnit se mohou všichni hráči), hry s pravidly, společenské hry, myšlenkové a strategické hry, učební hry. •Simulační hry - hraní rolí, řešení případů, konfliktní hry, loutky, maňásci. •Scénické hry - rozlišení mezi hráči a diváky, jeviště, rekvizity, speciální oblečení(volná nebo úplná návaznost na divadelní hry). •Kognitivní hry – hry zaměřené na postřeh, paměť, návrh variant řešení apod. •Pohybové hry – běhání, skákání přes švihadlo, plazení, chůze pozpátku apod. • • • 2 •Podrobnější hlediska pro klasifikaci didaktických her •Podle délky trvání - hry krátkodobé, dlouhodobé. •Podle místo konání – ve třídě, v laboratoři, v dílně, v klubovně, v přírodě, na hřišti. •Podle převládající činnosti - osvojování vědomostí, osvojování praktických dovednosti. •Podle hodnocení - kvantita, kvalita, čas výkonu, hodnotitel učitel - žák. • •Situační hry - podstata spočívá v hledání postupů vedoucích k řešení určité konkrétní situace, případu, která je žákům prezentována k řešení. Při realizaci jsou žáci spíše statickými pozorovateli. Východisko - přesný popis konkrétní situace, doplněný např. schématy, obrazem, videozáznamem apod. Úkolem žáků je najít (navrhnout) postup, jak danou situaci řešit. Tvořivý moment lze vidět ve vyhledávání potřebných informací, v rozhodování o postupu i v síle představivosti, pomocí níž se anticipuje optimální řešení. • • 3 •Didaktický postup k začlenění didaktických her do výuky 1.Vytyčení cílů hry (kognitivních, sociálních, emocionálních, ujasnění důvodů pro volbu konkrétní hry). 2.Diagnóza připravenosti žáků (potřebné vědomosti, dovednosti a zkušenosti). 3.Ujasnění pravidel hry (jejich znalost žáky, jejich upevnění nebo obměna). 4.Vymezení úlohy vedoucího hry a stanovení způsobu hodnocení (řízení, hodnocení, může i žák pokud má zkušenosti, diskuse). 5.Zajištění vhodného místa (uspořádání místnosti, úprava terénu). 6.Příprava pomůcek a materiálu (vlastní výroba). 7.Určení časového limitu hry (rozvrh průběhu hry, časové možnosti účastníků). 8.Promyšlení případných variant (možné modifikace, iniciativa žáků, rušivé zásahy). • •Příprava didaktických her je náročná. Je třeba postupovat uvážlivě a respektovat všechny okolnosti, které zařazení hry do výuky ovlivňují a podmiňují. • • • • 4 •Vybrané příklady didaktických her •Doplňovačky, křížovky, hry typu kufr, bingo, pexeso apod. • •Vybrané náměty konkrétních didaktických her •1. Hra “Hádej, na co myslím“ •Motivační hra k prohloubení zájmu o určité objekty a ke zdokonalení myšlení i verbalizace. Učitel postaví před žáky soubor různých objektů (např. učební pomůcky, výrobky, tabulky s názvy, mapy, chemické prvky a pod). Poté nechá žáky hádat, na který z těchto předmětů právě myslí. Žáci mohou klást jen nepřímé otázky (týkající se materiálu, ze kterého je pomůcka vyrobena, funkce pomůcky, její původ apod.). Učitel odpovídá ano – ne - částečně. Přitom odmítá přímé otázky a žáci vylučovací metodou dospívají k řešení. Tato hra může přispět k oživení výuky, účinnému opakování i prohloubení učiva. • •2. Hra „Domino“ •Vytvoříme dvojice pojmů z příslušného odborného předmětu (např. 30 dvojic), které k sobě významově patří (např. veličina a jednotka, název součástky a schématická značka apod.). • 5 •El napětí - Volt •El. proud - Amper •…. •Pojmy dáme na čtverečky papíru. Žáci skládají dvojice čtverečků k sobě podle pravidel této známé hry. Kdo má nejvíc správných dvojic, vyhrává. • •3. Hra „Propíchnutá krabička“ •Podívejte se na obrázek, který je vlevo. Budete asi předpokládat, že pokud zatlačíte na jeden konec špejle, druhý se z krabičky vysune. Avšak opak je pravdou. Když zatlačíme na jeden konec (libovolný), druhý zajede dovnitř. Zkuste si představit, jak je krabička upravena uvnitř. • 6 •Použité prameny: •PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: MU, 2009, 147 s. ISBN 978-80-210-4834-8. 7