FJ1013 Jak psát závěrečnou práci ve francouzštině (MZP = Metodologie závěrečné práce) Vyučující: doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. Požadavky k průběhu semestru a ukončení zápočtem: - aktivní účast na seminářích – docházka min. 75 %; - předpokládá se domácí příprava zadaných úkolů; - vypracování seminární práce na téma bakalářské, diplomové nebo seminární práce s využitím všech (1) teoretických poznatků k odkazům na zdroje (dle normy APA), tzn. v šabloně ZP (2) vypracovat úvod ve francouzštině a min. 2 strany teoretické části na schválené téma s využitím citací a parafrází z odborné literatury + (3) na začátku praktické/empirické části nastínit metodologii budoucí práce. Výuka v podzimním semestru 2024 (16. 9.–13. 12. 2024, sudé týdny, uč. 57) 18. 9.: začátek výjimečně ve 12:30 (oborová rada doktorského programu) Šablona závěrečné práce. Fakultní nástroje: e-learningový modul, směrnice děkanky. Definice a pojmy; různé citační normy (APA, ČSN ISO 690, ..., citační manažery). 2. 10.: Bibliografie: skládání citací (monografie, kolektivní monografie, kapitola v knize, článek v novinách, článek ve sborníku, …). Internetové zdroje; citace.com 16. 10.: samostudium (vyučující – týden Erasmus+) Plagiátorství, kauzy, případové studie. Procvičování, dotazy. 30. 10.: Zásady akademického psaní textů (se zaměřením na francouzštinu) 1. 13. 11.: Práce se zdroji. Práce s textem (krátké citáty, delší citované pasáže, parafrázované citace, poznámky pod čarou) [DEL: 27. 11. :DEL] : 4. 12. (lichý týden, výměna s geografií) Zásady akademického psaní textů (se zaměřením na francouzštinu) 2. 11.12.: Seminář o metodologických nástrojích výzkumu – Ing. Hana Delalande Bibliografie studijní literatury (podle normy APA): American Psychological Association. (2020). Book/Ebook References. Apa Style. https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples/book-references Citace.com. (2010). Vygenerujte si citaci dle ČSN ISO 690. https://www.citace.com/ Cislaru, G., Vlad, M., & Claudel, Ch. (2011). L’écrit universitaire en pratique : applications et exercices autocorrectifs, rédaction d'un mémoire, présentation Powerpoint (2^e édition). De Boeck. Černý, M. (2021). Zajímavé nástroje na práci s textem – citační manažery. Metodický portál RVP.CZ. Národní pedagogický institut. https://clanky.rvp.cz/clanek/22900/ZAJIMAVE-NASTROJE-NA-PRACI-S-TEXTEM---CITACNI-MANAZERY.html Nově: články o používání ChatuGPT ve školní praxi: Černý, Michal. (2023) ChatGPT ve školní praxi: nástroj pro učitelskou práci. Metodický portál: Články [online]. 11. 04. 2023, [cit. 2024-09-06]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. ČERNÝ, Michal. ChatGPT ve školní praxi: nástroj pro rozvoj kompetencí žáků. Metodický portál: Články [online]. 13. 04. 2023, [cit. 2024-09-06]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. ČERNÝ, Michal. ChatGPT ve školní praxi: nástroj oborové didaktiky. Metodický portál: Články [online]. 18. 04. 2023, [cit. 2024-09-06]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. ČERNÝ, Michal. ChatGPT ve školní praxi: sociální a etické aspekty používání. Metodický portál: Články [online]. 04. 05. 2023, [cit. 2024-09-06]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. ČERNÝ, Michal. ChatGPT ve školní praxi: informační gramotnost. Metodický portál: Články [online]. 09. 05. 2023, [cit. 2024-09-06]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. ČERNÝ, Michal. ChatGPT ve školní praxi: technické pozadí. Metodický portál: Články [online]. 18. 05. 2023, [cit. 2024-09-06]. Dostupný z WWW: Metodický portál: Články [online]. 30. 05. 2023, [cit. 2024-09-06]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. Fayet, M. (2011). Rédiger sans complexes. Eyrolles. Foltýnek, T. et al. (2020). Jak se vyhnout plagiátorství. Příručka pro studenty. Univerzita Karlova. Garnier, S., & Savage, A. D. (2011). Rédiger un texte académique en français : règles grammaticales, règles d'usage, exercices d'entraînement corrigés. Ophrys. Kolka, M. (2020). Návod k šabloně závěrečné práce. MUNI. https://is.muni.cz/auth/do/ped/stud/stud/sablona_zaverecne_prace/ Krčál, M., & Teplíková, Z. (2014). Naučte (se) citovat. Blansko: Citace.com. MUNI (21. 11. 2023). Jak využívat umělou inteligenci při psaní akademickém psaní. Ústav pedagogických věd, FF MU. https://pedagogika.phil.muni.cz/aktuality/aktuality-ustavu/jak-vyuzivat-umelou-inteligenci-pri-akad emickem-psani Payen, P. (2016). Savoir bien rédiger. (4^e édition). Studyrama. Pokyn děkana č. 1/2015. (2023 – aktualizace) K realizaci závěrečných prací. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/ (účinné znění od 1. 6. 2022: https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2015_K_realizaci_zaverecnych_praci.pdf ) Spousta, V., Maňák, J., Šťáva, J., & Dohnálková, Z. (2000). Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). PdF MU. ÚPV MU. (2022). Jak citovat? Citační norma APA. https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa#_Toc54687066 UQÀM. (n.d.). Citer ses sources. Infosphère. http://www.infosphere.uqam.ca/rediger-un-travail/citer-ses-sources Zbíral, R. (2009). Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Linde Praha.