Zvony Kovové roury zavěšené ve zvláštním rámu s pedálovým tlumičem. Rozeznívají se kladívky nejčastěji dřevěnými. Rozsah c-f1 , notuje se převážně v basovém klíči. Ne vždy dobře ladí s orchestrem. Chimes Různý počet trubic, ladění přibližné, takřka výhradně se používá pro glissando. Zvonková hra Kovové destičky umístěné klaviaturně. Rozeznívají se paličkami, někdy je nástroj opatřen klaviaturou. Rozsah 2-3 oktávy. Zní o oktávu výš, než se píše. Notace cca c-c3 . Vibrafon Přesně 100 let starý nástroj. Podstatou jsou kovové plátky seřazeny opět na způsob kláves klavíru. Paličky nejčastěji plstěné. Pod každým plátkem je umístěna trubice (rezonátor) s víčkem na ose, které rotuje díky mechanismu (nejčastěji elektrickému). Dochází tak k zesilování a zeslabování tónů. Může, ale nemusí se zapínat. Pedál pod stolem funguje jako tlumič tónů. Chromatický rozsah je nejčastěji f-f3 . Ukázka (jazz): https://www.youtube.com/watch?v=dhWuJ1NC5FI Celesta Podobá se malému harmoniu. Klaviatura však uvádí do pohybu kladívka podobná klavírním, která rozeznívají kovové destičky. Má jeden pedál fungující zcela stejně jako pravý pedál u klavíru. Rozsah c1 -c5 . Notace v houslovém klíči. Krátké představení: https://www.youtube.com/watch?v=Aw7HAyq54rw Marimba Téměř vždy dřevěné destičky s ozvučnými trubicemi podobnými jako u vibrafonu, ale bez pohyblivých víček. Rozsah běžně kolem pěti oktáv. Paličky s různými hlavicemi. Nejušlechtilejší jsou hluboké tóny pomocí plstěných paliček. Chopin (klavír): https://www.youtube.com/watch?v=Gy5UHK4EeM8 Chopin (marimba): https://www.youtube.com/watch?v=v1st0-F3F2s Tam-tam a Gong Příbuzné nástroje, rozdíl pouze v tom, že gong má určitější výšku tónu. V soudobé hudbě se používá často velký rám s několika gongy. Tam-tam Gongy Triangl Rovnostranný trojúhelník z ocelového drátu. Má nejrůznější velikosti (největší mají strany až 35 cm), ale neurčitou výšku tónů. Notuje se nejčastěji na jedné lince. Talíře (činely) Bývají z bronzu (slitina mědi a cínu), rozezvučí se úderem jednoho o druhý, pohyb ale není dostředivý, ale probíhá šikmo – činely o sebe spíše třou. Xylofon Má lichoběžníkový tvar jako jednoduchá zvonková hra, ale místo kovových destiček má dřevěné špalíčky spoutané šňůrou nebo strunou. Rozsah od c1 do cca g3 , někdy i více, má krátký ostrý tón, zajímavostí je, že při stejné délce destičky (kamene) zní 2x širší destička o oktávu výš. Notuje se nejčastěji ve shodě se zvukem. Hraje se dřevěnými paličkami ve tvaru lžiček. Používá se v orchestru nejčastěji k rychlým běhům stupnicovým, nebo k akordickým rozkladům. Templbloky Jsou přibližně laděny jako pentatonika c-d-e-g-a. Notují se bez klíče, mají různé tvary. Bicí nástroje ke zvláštním účelům Větrník Ke znázornění větru, vichřice a meluzíny se používá dřevěný válec o průměru asi 75 cm. Jeho plášť je tvořen dřevěnými zuby, které rotují a třou se o pruh z hrubého plátna nebo o provazce, jež plášť obepínají. Otáčení se provádí ručně kličkou. Větrník využil např. Richard Strauss v Alpské symfonii a Mauric Ravel v díle Daphnis a Chloé. Bič Práskání biče se v hudbě znázorňuje vzájemnými údery dvou prkének, spojených k sobě pantem nebo kouskem kůže a opatřených dřevěnými rukojeťmi. Prkénka jsou asi 30 až 50 cm dlouhá. Prudkým úderem ploch prkének k sobě vznikne zvuk, podobající se ostrému prásknutí biče nebo výstřelu z pistole. Tohoto zvukového efektu se užívá jen ojediněle ke zdůraznění jednotlivých akcentů. Bič se vyskytuje např. v partituře Válečného requiem Benjamina Brittena, známé „švihnutí bičem“ je také na začátku Klavírního koncertu G dur Maurice Ravela.