Modulace Fáze 1 a) Zahrajte kadenci v dur a přidejte mollovou subdominantu. (např.: C, F, G^7, C + fmi) Použijte tóniny cca od dvou béček po sedm křížků (B – Cis) b) Zahrajte kadenci v dur a přidejte jakýkoli mollový akord z tóniny, ve které jste zahráli kadenci. (např.: C, F, G^7, C + dmi, emi, ami, tedy kadence + II, III nebo VI) Použijte tóniny cca od pěti béček po čtyři křížky (Des – E) Fáze 2 Variantu „a)“ lze použít k diatonické modulaci do tónin nižších. Např.: Modulace z C do As C F G^7 C fmi Des Es^7 As C: T S D^7 T S As: VI S D^7 T V tomto případě je třeba po společném akordu fmi, který je mollovou S ve výchozí C dur a zároveň VI v cílové As dur celou kadenci v cílové tónině. Nebo: Modulace z C do Es C F G^7 C fmi B^7 Es C: T S D^7 T S Es: II D^7 T V tomto případě je společný akord fmi v cílové tónině subdominantní funkcí (II může v kadenci suplovat D), stačí tedy přidat dominantu a tóniku v cílové tónině. Variantu „b)“ lze použít pro modulaci do tónin vyšších. Např.: Modulace z C do E C F G^7 C ami H^7 E C: T S D^7 T VI E: S D^7 T V těchto případech je společný akord zpravidla S nebo II v cílové tónině, přidáváme zde tedy jen D a T. Fáze 3 Příklady v akordických značkách a) B, Es, F7, B, esmi, As7, Des F, B, C7, F, bmi, Ges, As7, Des C, F, G7, C, fmi, Ges, As7, Des G, C, D7, G, cmi, Des, Es7, As D, G, A7, D, gmi, C7, F A, D, E7, A, dmi, G7, C E, A, H7, E, ami, B, C7, F H, E, Fis7, H, emi, F, G7, C Fis, H, Cis7, Fis, hmi, E7, A Cis, Fis, Gis7, Cis, fismi, H7, E b) Des, Ges, As7, Des, bmi, C7, F As, Des, Es7, As, bmi, C7, F Es, As, B7, Es, fmi, G7, C B, Es, F7, B, cmi, D7, G F, B, C7, F, ami, H7, E C, F, G7, C, dmi, E7, A G, C, D7, G, hmi, E7, A D, G, A7, D, hmi, Cis7, Fis A, D, E7, A, fismi, H7, E E, A, H7, E, fismi, Gis7, Cis