Česká literatura pro děti a mládež od roku 1945 do konce 50. let 20. století
Periodizace literatury pro děti a mládež od 2. poloviny 20. století do r. 1989, autorská, vydavatelská i názorová pluralita 1945-1948, vliv společenských změn v roce 1948 na literaturu, vývojová diskontinuita, rozštěpení literatury na oficiální, samizdatový a exilový proud, represe autorů, autocenzura. Monopolizace ve vydávání dětských knih (1949 vznik SNDK).
Úkoly a tipy pro samostudium:
- Zopakujte si české dějiny od konce druhé světové války do roku 1989 (včetně). Jaké historické milníky (a proč) se nabízejí zároveň jako periodizační předěly ve vývoji české literatury (včetně literatury pro děti a mládež)?
- Jak se obměnila autorská obec (kteří z autorů se nedožili konce druhé světové války, kteří autoři byli vystavení represím a z jakých důvodů)?
- Jaké pozitivní i negativní dopady měla monopolizace ve vydávání dětských knih?
Poezie
pro děti a mládež od 2. poloviny 20. století do r. 1989 v kontextu
dobového společenského dění. Schematismus, agitační funkce poezie (J. Alda)
v souvislosti se společenskou situací v 50. letech. Návaznost na
tradice a umělecky hodnotná poezie pro děti na sklonku 40. let 20. století (I.
Blatný, J. Zahradníček, F. Halas) a ve druhé polovině 50. let 20. století
(tvorba F. Hrubína, J. Seiferta, V. Holana, Z. Kriebla).
Próza
pro děti a mládež od 2. poloviny 20. století do r. 1989 v kontextu
dobového společenského dění. Schematismus, druhá vlna příběhů s okupační
tematikou, komunistická propaganda a dětský hrdina jako nositel výchovné funkce
v literatuře 50. let (J. Sosnar, J. Mareš). Témata próz ze života
současných dětí (B. Říha, J. Ryska, H. Šmahelová).
Pohádka
ve službách agitace v 50. letech.
Próza
s dívčí hrdinkou od 2. poloviny 20. století do současnosti, žánrová
diskontinuita a ediční stagnace v kontextu dobového dění v 50. letech,
obnovení tvorby (H. Šmahelová).
Kapitola Mileny Šubrtové a Svatavy Urbanové pojednávající o LPM v období 50. let 20. století je z druhého dílu kolektivní monografie Dějiny české literatury 1945-1989 (2007).
Úkoly a tipy pro samostudium:
- Co je to schematismus; vysvětlete pojem a uveďte příklady.
- Jak se od sebe lišila první a druhá vlna literatury s tematikou okupace a druhé světové války?
- Co znamená pojem "autocenzura"; kdy, proč a jak se autocenzura uplatňovala ve vydávání knih pro děti a mládež?
- Jaké literární žánry (a jaká témata) zaznamenaly stagnaci, nebo byly přímo zakázány v 50. letech 20. století?