Didaktika českého jazyka 1

ÚVOD


    • Předmět Didaktika českého jazyka 1 se věnuje didaktice jazykové výchovy na 1. stupni ZŠ.
    • Vzhledem k charakteru výuky se očekává aktivní individuální a skupinová práce a také samostudium doporučené literatury.
    • Předpokládá se taktéž orientace v současných učebnicích pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ a znalost kurikulárních dokumentů (RVP ZV, Standardy pro základní vzdělávání, Komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání, II. kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání, Metodika cizinci 2024).


    Požadavky k ukončení předmětu:

    • Oprava mluvnického cvičení žáků (proběhne na setkání 6. prosince 2024).
    • Předmět je ukončen zápočtovou esejí na odborné téma.
    • K získání zápočtu je nutná min. 80% úspěšnost.
    • K úspěšnému absolvování je možno získat max. 30 bodů, min. tedy 24 bodů.
    • Časová dotace pro zápočtovou esej je 120 minut.

    Literatura: 

    • povinná:  
      • BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro vysoké školy. ISBN 80-04-24251-0.
      • ČECHOVÁ, Marie. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1996. ISBN 80-85937-27-1.
      • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
      • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty studijního oboru 76-12-8 Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozofických a pedagogických fakultách. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22439-3.
      • HAUSER, Přemysl a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991. ISBN 80-210-0239-5.
      • KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015. 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6.
      • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013. 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3.
      • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ, a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
    • doplňující: 
      • HAUSENBLASS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny?: úvahy a praktický návrh, jak učinit náš předmět hodným žákova zájmu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1997. ISBN 80-86039-39-0.
      • HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 137 s. ISBN 9788021042445.
      • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001. 108 s. ISBN 80-7289-032-8.
      • KAMIŠ, Karel. Řečová a jazyková komunikace spisovné češtiny. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2012. ISBN 978-80-7452-023-5.
      • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 70 s. ISBN 80-210-2540-9.
      • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. První pomoc pro pedagogy. ISBN 80-7254-474-8.
      • SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-301-3.
      • ŠIMIK, Ondřej. Metodika výuky jednotlivých předmětů na 1. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe: náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-431-0.
      • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04.
      • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia, 2020. Společnost. ISBN 978-80-200-3119-8.
      • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
      • Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. Brno: Masarykova univerzita, 1999. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ISBN 80-210-2164-0.
      • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-427-4100-0.