Lekce 6 Obraty akordů Rozhodující pro identifikaci akordů je výčet tónů, ze kterých se skládají, nikoli jejich pořadí. Akord složený z tónů c,e,g bude vždy akordem C dur, ať tyto tóny napíšeme v jakémkoli pořadí, dokonce i v jakémkoli počtu – každý tam však musí být zastoupen alespoň jednou. Ukázka č. 1 – příloha – varianty trojzvuku D dur a dominantního čtyřzvuku od tónu b Mezi jednotlivými variantami uvedenými v příloze však přece jen existuje kvalitativní rozdíl. Ten není generován počtem opakování jednoho a téhož tónu, ale tím, který ze tří tónů trojzvuku, případně čtyř tónů čtyřzvuku je zapsán jako nejnižší. Obraty trojzvuků Standardní trojzvuk (v základním tvaru) se skládá ze dvou na sebe navazujících tercií. Přenesme-li spodní tón o oktávu výš, bude se jednat stále o tentýž trojzvuk, ale bude to jeho první obrat. Provedeme-li totéž ještě jednou, bude se jednat stále o tentýž trojzvuk, ale bude to jeho druhý obrat. Ukázka č. 2 – příloha – obraty trojzvuků Nemá smysl vytvářet další obraty, protože, kdybychom v „obracení“ pokračovali, dostaneme tentýž tvar jako na začátku, jen o oktávu výš. Trojzvuk má tedy základní tvar, kterému se říká kvintakord a dva obraty. První obrat se nazývá sextakord a druhý kvartsextakord. Úkol č. 1: Vytvořte oba obraty zadaných kvintakordů Úkol č. 2: Určete, o jaký obrat kvintakordu se jedná – neřešte, jestli je durový, mollový atd. Úkol č, 3: Určete, o jaký obrat kvintakordu se jedná a určete, zda je mollový nebo durový Obraty čtyřzvuků Stejným způsobem, jak jsme vytvářeli obraty trojzvuků, tvoříme obraty čtyřzvuků. Čtyřzvuky mají základní tvar, který se nazývá septakord1 a tři obraty – kvintsextakord, terckvartakord a sekundakord. Ukázka č. 3 – příloha – obraty dominantních čtyřzvuků Úkol č. 4: Vytvořte tři obraty zadaných septakordů Úkol č. 5: Určete, o jaký obrat dominantního čtyřzvuku se jedná 1 Interval mezi spodním a horním tónem je vždy septima – proto septakord.