Základy zimní turistiky a pobytu v přírodě
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Základy zimní turistiky a pobytu v přírodě

Cíle předmětu

Po absolvování předmětu jsou studující schopni využít základů zimní turistiky k jejich případnému využití na zimních školách v přírodě a při pohybových aktivitách v zimním období v rámci hodin tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Po absolvování předmětu studující porozumí a v praxi aplikují problematiku zdravého, účelného a ekologicky pojatého pobytu v přírodě se zaměřením na konkrétní zdravotně preventivní aktivity uplatňované v rámci zimních škol v přírodě.

Výstupy z učení

Studující rozumí, vysvětlí a v praxi aplikují základní poznatky z oblasti turistiky a pobytu v zimní přírodě se zaměřením na zdravotně preventivní pohybové aktivity. Vhodně propojují jednotlivá výuková témata metodou terénní výuky. Osvojí si organizaci a řízení soutěží a her v zimní přírodě. Dokáží využít znalostí netradičních her v zimním prostředí.

Osnova

  • Bezpečnost, první pomoc a zásady správného chování při pobytu v zimní přírodě a na sjezdovce.
  • Metodika nácviku základů sjíždění a zatáčení na lyžích přizpůsobená zvláštnostem při výuce dětí mladšího školního věku s přihlédnutím k pohybovým předpokladům studentů.
  • Zdravotně preventivní pohybové aktivity a hry na sněhu (sjíždění a zatáčení na saních, snowtubing, sochání ze sněhu, stavění iglú, pohybové hry na sněhu).
  • Organizace a možnosti výletů v zimní přírodě.

Literatura

  • Čtvrtečka, J., Chlouba, M., & Vlk, G. (1978). Čáry na sněhu. Olympia.
  • Brtník, J., & Neuman, J. (1999). Zimní hry na sněhu i bez něj: [sporty a další aktivity]. Portál.
  • Treml, J. (2006). Lyžování dětí. Grada.
  • Ješina, O., & Janečka, Z. (2008). Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě II. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Michalička, V., & Chrastina, R. (1983). Lyžařská turistika. Olympia.

Výukové metody

Výukový kurz v přírodě: metody slovní, názorně demonstrační a praktické.

Metody hodnocení

Aktivní účast a zvládnutí základní techniky odpovídajících pohybových dovedností. Alternativní plnění předmětu: doložená účast na zimní škole v přírodě se ZŠ nebo MŠ; nebo na zimním výcvikovém kurzu zaměřeném na děti mladšího školního nebo předškolního věku; nebo na zimním dětském táboře s dětmi mladšího školního věku; nebo absolvování kurzu instruktora/ky lyžování nebo snowboardingu se zaměřením na dětské lyžařské školy.

Komunikace s vyučujícím:

Individuální nebo skupinové konzultace je možné sjednat e-mailem:

muzik@ped.muni.cz

 

Předchozí
Následující