zavedena_prace_zdroj

4. týden – Typy závěrečných prací

Než se dostaneme k výběru metod, které využijete pro psaní své práce, zamyslíme se společně nad různými typy prací, jež je možné jako závěrečnou práci napsat. To, že budete psát závěrečnou práci, nutně neznamená, že budete dělat výzkum. A když budete dělat výzkum, nutně to neznamená, že budete využívat dotazník.

V minulé lekci jsme se zamysleli nad tématy, která nás v průběhu studia nebo v našem okolí zaujala, inspirovali jsme se již existujícími bakalářskými pracemi a výzkumnými studiemi. Nyní bychom měli mít alespoň tři témata, která nás baví a mají potenciál stát se závěrečnou prací. Skvělý základ! Jak ale název lekce napovídá, byla to jenom první část našeho snažení – abychom se mohli pustit do projektu závěrečné práce, musíme ještě dobře zvážit výzkumný design. To je ale dobrá zpráva! Přemýšlení nad metodologií vám může ukázat, co je a není možné, a ulehčit finální výběr. V této lekci se tedy zaměříme na výzkumné otázky a design.

Než se pustíme do designu, zopakujme si svoje možnosti v rámci pravidel katedry. V minulé lekci jsme se dívali na stránky katedry a zjišťovali, jaké jsou požadavky na bakalářskou práci. 

Úkol
Projděte si web katedry a zjistěte, jaké si klade podmínky na typ práce. Je nějaký typ práce nepřijímaný, nebo naopak preferovaný? Proč? 

My jsme se pro inspiraci podívali na stránky:

  • Katedry primární pedagogiky, kde je uveřejněn Metodický průvodce pro tvorbu bakalářské a diplomové práce 
    • KPP připouští čtyři typy prací (s. 5–6):
      • Čistě rešeršní práce: „Měla by přehledně, uceleně a systematicky shrnout současný stav řešené problematiky v dané oblasti.“ 
      • Práce založená na empirickém výzkumu: „[B]y měla prokázat schopnost formulovat cíle, výzkumné otázky, hypotézy, zvolit si výzkumný vzorek, metody a nástroje a odpovídajícím způsobem sebrat, vyhodnotit, analyzovat, syntetizovat a interpretovat potřebná data a porovnat je s jinými údaji.“ 
      • Práce zaměřená umělecky: „[B]y měla prokázat schopnost ztvárnit zvolené téma i jinými vyjadřovacími prostředky. Práce má povahu originálního tvůrčího výkonu.“
      • Práce zaměřená didakticky: „[B]y měla prokázat schopnost zvolené téma obsáhnout teoreticky a následně je vhodně přizpůsobit cílové skupině žáků (např. tvorba výukových programů, výukových projektů, didaktických a učebních pomůcek, praktických úloh, učebních textů, pracovních sešitů apod.).“

  • Katedry speciální a inkluzivní pedagogiky, kde je k nahlédnutí dokument
    • KSIP připouští tři typy prací (s. 1 a 2):
      • Případová studie: „[J]e empirická intenzivní, hloubková studie jednoho nebo více případů, která odpovídá na předem formulovanou výzkumnou otázku s cílem kontextuálně porozumět složitému fenoménu či problému.“

      • Přehledová studie: „[J]e systematickým přehledem publikovaných empirických výzkumů či teorií. Analýza má podobu narativní nebo systematické review, metaanalýzy či jiného přístupu syntetizujícího výsledky více studií zaměřených na určitou otázku (hypotézu).“ 

      • Metodická studie: „[J]ejím cílem je vytvořit studijní materiály či podpůrné materiály, nebo ověřovat již vytvořenou metodiku/didaktiku v praxi. V úvodu jsou vytyčeny cíle, které mají být pomocí materiálů či metodiky dosaženy, následují konkrétní cesty ověřování (škálování, dotazník, pozorování) a sepsání závěrů tohoto ověřování."

Pozor!

Každá katedra má svoje vlastní pravidla pro závěrečné práce – co je v pořádku na jedné katedře, nemusí jiná akceptovat. Je proto nezbytné zjistit, jaké požadavky má ta vaše. Pokud jste na webových stránkách nic nenašli, doporučujeme dohodnout si konzultaci s potenciálním školitelem/potenciální školitelkou, nebo kýmkoli na katedře, komu důvěřujete, a promluvit si o požadavcích, které musí závěrečná práce splňovat. 


    Doporučená literatura:

    Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál. 

    Dále se můžete inspirovat zde:

    Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum.

    Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Grada.

    Mareš, J. (2015). Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 65(2), 113–142.  

    Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum.

    Spousta, V. (2000). Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.

    Strauss, A., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie . Sdružení podané ruce.

    Šanderová, J. (2007). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: Několik zásad pro začátečníky. SLON. 

    Švancara, J. (1999). Terminologie a dokumentace psychologických prací. Masarykova univerzita.