zavedena_prace_zdroj

3. týden – Jak si zvolit téma

Tento týden se budeme věnovat tématu práce. Představíme několik způsobů, jak téma hledat a jak nad ním uvažovat. Studující zpracují myšlenkovou mapu možných témat výzkumu.

Výběr tématu


Neptejte se, co můžete udělat pro svoji závěrečnou práci, ale co může vaše závěrečná práce udělat pro vás.

Výběr dobrého tématu práce je pro její úspěch naprosto zásadní. Je nutné zvážit svoje kapacity a možnosti, formát a rozsah dané práce, dostupnost dat a terénu a její proveditelnost. Neméně důležitým je ale i váš zájem o dané téma – jinak se připravte na utrpení. Možná se to nezdá, ale pokud si vyberete to správné téma, které bude v nejlepším případě zajímat i vašeho školitele nebo školitelku, může být psaní závěrečné práce naplňující a prospěšné pro vaši profesní budoucnost, v některých případech to dokonce může být i zábava. Věnujte proto výběru tématu dostatek prostoru i času, abyste se nedostali do situace, kdy budete týden před deadlinem zběsile prohlížet vypsaná témata v ISu a z nouze si jedno vyberete. Ptejte se sami sebe, jak využít možnosti soustředit se rok na jedno téma: Jaké téma mi pomůže v mém profesním rozvoji? Nebo v dalším vzdělávání? Co je užitečné pro prostředí, kde pracuji? Co by se dalo vylepšit? Co ještě nevím a vědět bych chtěl/a? Ano, závěrečná práce je nutnost na cestě k úspěšnému absolvování studia. Je to ale také vaše cesta, tak si ji v rámci možností užijte!

Kritéria pro výběr tématu práce, která byste měli zvážit:
  • aktuálnost tématu;
  • přínos pro klienty (zkoumané osoby, skupinu) a praxi;
  • relevance pro váš obor;
  • vlastní zájem;
  • proveditelnost práce (existují sesbíraná data, je možné je sesbírat, máte přístup do vybraného terénu, časové možnosti, vaše vlastní dovednosti);
  • umožňuje profesní posun;
  • dostupnost školitele/ky.

Jak nad tématem uvažovat

  • Nebojte se předběžně a průběžně konzultovat téma práce - dokonce můžete přijít i se 2–3 tématy práce za potenciálním školitelem/potenciální školitelkou a prodiskutovat je s nimi.
  • Nesbírejte data a nezačínejte psát, dokud jste téma nekonzultovali se školitelem/kou a dokud vám je neschválili.
  • Uvažujte, kde máte již teď přístup k terénu – třída ve které jste asistent; kroužek, který vedete; škola, školka, kde působíte; typ lidí, který máte kolem sebe (spolužáci z oboru, bývalí učitelé ze SŠ, rodiče s malými dětmi atp.) Ptejte se, co by prospělo, pomohlo, zlepšilo praxi tam, kde již působíte.
  • Při zvažování vždy myslete na to, že práce musí být realizovatelná – např. získat reprezentativní vzorek celé populace ČR pro dotazník v rámci bakalářské práce příliš realizovatelné není. Uvažujte proto zároveň i nad výzkumným designem (více o něm následující týden).
  • Ujistěte se, že na vaší katedře je někdo vhodný jako vedoucí práce (zabývá se daným tématem či výzkumnou metodou).
  • Debatujte s kolegy a kolegyněmi o jejich tématech závěrečné práce, inspirujte se a ptejte se jich na názor na vámi zvažovaná témata.
  • I když se vám to teď možná nezdá, rozsah bakalářské práce je poměrně malý – vaše téma musí být dostatečně kompaktní a vyprofilované, aby bylo pro tento formát vhodné.
Úkol

1.       Před začátkem práce si podrobně prohlédněte webové stránky katedry

  • Jaké jsou standardy pro závěrečné práce? 
  • Jaká jsou hodnoticí kritéria? 
  • Jaké typy prací jsou akceptovány?

2.       Nabízíme dvě alternativy, jak postupovat dále

a)       Brainstorming

Nastavte si časovač na 20 minut. Během tohoto času zkuste sepsat co nejvíce témat, která vás napadají a lákají. Dejte si závazek, že jich bude alespoň pět, a nepřestávejte dříve, než zazvoní časovač. Cokoli vás napadne, tak si zapište, bez ohledu na to, jestli je to proveditelné, možné, logické – to budete řešit až posléze.

b)      Myšlenková mapa

Jak na to, najdete třeba zde

Do středu mapy jako hlavní myšlenku můžete umístit váš obor, předmět, který vás bavil, nebo obecné téma (např. klima školy, didaktika anglického jazyka pro žáky s SVP, preventivní programy na ZŠ, inkluzivní vzdělávání, matematika na SŠ atp.)


Dejte si čas a prostor přemýšlet jen nad svou bakalářskou prací. Sedněte si s šálkem čaje, telefon i počítač dejte stranou a pracujte jenom s tužkou, papírem a vaší myslí.

Při práci si můžete pomoct těmito otázkami:

  • Jaké předměty mě během studia bavily? Co mě na nich bavilo? Kterou seminární práci mě bavilo psát?
  • Jakým aktivitám se věnuji mimo školu? Co by tam bylo možné zjistit nebo zlepšit? Co trápí lidi kolem mě, kteří se věnují vzdělávání a výchově?
  • Co by pomohlo mým klientům nebo žákům/žákyním?
  • Jaké téma v současnosti hýbe mým oborem? V čem není jasno?


3.       Po prvotním zamyšlení hledejte další inspiraci. Průběžně rozšiřujte svůj seznam nebo doplňujte myšlenkovou mapu.

 

4.  Podívejte se teď na seznam z brainstormingu nebo myšlenkovou mapu. Projděte si všechna témata. 

  • Ukázala se některá témata jako nezajímavá / neoriginální / příliš prozkoumaná / neakceptovatelná vaší katedrou / pro vás nudná? Vyškrtněte je, nebo je upravte tak, aby vyhovovala vašim kritériím a kritériím katedry.
  • Pokuste se zformulovat výzkumný problém ke každému tématu. Jak na to, najdete zde: Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, s. 37–40. 
  • Zredukujte seznam na 3–5 témat, která vás nejvíce zaujala. Aby byl výběr tématu definitivní, musíte ještě zvážit výzkumný design, kterému se věnujeme v dalším týdnu.

Tip

Již v této fázi můžete přijít na konzultaci za potenciálním školitelem/potenciální školitelkou. Můžou vám dát dobré tipy, jak téma dále doladit, nebo vám pomůžou s výběrem výzkumného designu. 

Doporučená literatura:

Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Votobia.

 

Dále se můžete inspirovat zde:

Filka, J. (2002). Metodika tvorby diplomové práce. Knihař.

Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido.