Základy měření chování Mgr. Kateřina Chrapková, BCBA MUNI 2024 Přehled témat □ Popis chování v pozorovatelných a měřitelných termínech □ Kontinuální měření □ Diskontinuální měření □ Záznam permanentního produktu □ Příprava na sběr dat □ Sběr dat - učení nové dovednosti □ Sběr dat - náročné chování na péči □ Vizuální analýza dat (grafy) Copyright Kateřina Chrapková, 2024. Materiály slouží pouze pro účely výuky kurzu. Popis chování v pozorovatelných a měřitelných termínech Chování ■ POZOROVATELNÝ a MĚŘITELNÝ pohyb/aktivita. Vše co může být viděno nebo slyšeno. ■ Specifické chování, NE obecné termíny (lehl si na podlahu a křičel 10 min. vs. dostal záchvat vzteku). Prostředí ■ Vše co chování obklopuje, co může být vnímáno smysly. ■ Popis kontextu ve kterém se chování objevilo (den, čas, zúčastněné osoby, další faktory ovlivňující chování). Topografická definice chování Objektivní- popisuje pozorovatelné chování Jasná-srozumitelná a jednoznačná i pro nezaškolené osoby Kompletní- popisuje a vymezuje hranice, co je a co není cílené chování Bouchání (B) Úspěšný nebo neúspěšný pokusy použití fyzické síly pomoci otevřené nebo zavřené ruky (v pěst) vůči osobě nebo předmětu. Křik (K) Vydávání vysoce hlasitého nebo sociálně nepřijatelného verbálního (vokálního) chování trvajícího déle než 3 sekundy, které není součástí aktuální činnosti. Nefunkční vokalizace (NV) Vydávání rušivých zvuků jakékoli délky a intenzity, které nesouvisí s aktuální situací (např. zvuky aut, letadel, nespecifický shluk hlásek). Epizody NV jsou od sebe odděleny prodlevou min. 2 sek. Vykřikování (V) Zodpovídání otázek, hlasité komentáře nebo pokládání otázek bez svolení učitele během hodiny. Může se také jednat o vykřiknuté nevhodné otázky, nesouvisející komentáře, nevhodné komentáře vůči spolužákům, apod. Kousání druhých (KD) Fyzický kontakt nebo pokus o fyzický kontakt s jinou osobou pomoci skusu dolní a horní čelisti. Skus zanechává zarudlé místo na kůži s viditelnou stopou zubů. Skus je uskutečňován do oblečení, ale také na jakoukoli části těla bez oděvu. PROC JE POTREBA TOPOGRAFICKÁ DEFINICE? Chování: žák sedí a vypracovává zadaný úkol Dostatečná definice? Měření - stručný přehled ZPŮSOBY MĚŘENÍ CHOVÁNÍ KONTINUÁLNÍ MĚŘENÍ DISKONTINUÁLNÍ MĚŘENÍ Záznam událostí (event recording) Měření času (timing) Časové snímkování (time sampling) • Počet (count) • Frekvence* (rate/frequence) • Trvání (duration) • Latence (latency) • Mezireakční čas (interresponse time, IRT) • Celý interval (whole interval) • Částečný interval (partial recording) • Momentální časové snímkování (momentary time sampling) • Plánovaná kontrola aktivity (PLACHECK - planned activity check) • Zrychlení (celeration) • Procentuální výskyt (percent occur rance) • „Kritéria ke zvládnutí" (trials to criterion) * Task List uvádí rate jako počet za jednotku času (frekvence). Termín frequence a count používá shodně při počtu událostí. Kontinuální měření ■ Měření je realizováno takovým způsobem, že VŠECHNY odpovědi (chování) jsou zachyceny během času pozorování. Postupy kontinuálního měření ■ Počet (count) - jednoduchý POČET výskytu chování ■ Frekvence (rote/frequence) - POČET událostí za jednotku ČASU ■ Trvání (duration)- celkový ROZSAH času, kdy dochází k chování ■ Latence (lotency)- uplynulý čas OD nástupu stimulu DO zahájení odpovědi ■ Mezireakční čas (IRT, interresponse time)- interval od konce jedné odpovědi a začátkem druhé odpověďmi. Čas MEZI dvěma odpověďmi (Cooper, Heron, Heward, 2014) Počet • Počet (count) - jednoduchý POČET výskytu chování. • Neposkytne informace o chování v čase. Definice chování Počet Babička telefonuje vnučce III Frekvence • Frekvence (rate/frequence) - POČET událostí za jednotku ČASU. • Častý sběr dat, který přináší přesnější údaje o chování. • Frekvence chování za sekundu, minutu, hodinu, atd. Definice chování Počet/ čas Babička telefonuje vnučce 3/h * Task List uvádí rate jako počet za jednotku času (naše frekvence). Termín frequence a count používá shodně při počtu událostí. Trvá n í • Trvání (durotion)- celkový ROZSAH času, kdy dochází k chování. • Měří se chování, které trvá příliš dlouho (chceme zkrátit) nebo naopak příliš krátce (chceme prodloužit). • Při měření se uvádí doba během které bylo chování měřeno (8-16h, den, měsíc). Si Ml *K Definice chování Trvání Babička telefonuje vnučce 0:40 min., 3:00 min., 1:20 min. Celkem: 5:00 min. /h Latence • Latence {latency) - uplynulý čas OD nástupu stimulu DO zahájení odpovědi. • Neboli, za jak dlouhou dobu osoba zareaguje na podnět v prostředí (instrukci, prompt, stimul). • Příklad: doba od zadání instrukce: „vyndejte si učebnici", po zahájení reakce (student si vytáhne s tašky učebnici) Mezireakční čas • Mezireakční čas (IRT, interresponse time) - interval od konce jedné odpovědi a začátkem druhé odpověďmi. • Čas MEZI dvěma odpověďmi (chováním). Otázky Měření času jak dlouho dítě brečí. Jaký druh měření? a) Latence b) Mezireakční čas c) Frekvence d) Trvání Měření času mezi posledním soustem dítěte a jeho dalším soustem. Jaký druh měření? a) Trvání b) Mezireakční čas c) Počet d) Frekvence Otázky Počítání, kolikrát si dítě strčí prst do nosu během 30 minut. Jaký druh měření? a) Trvání b) Frekvence c) Mezireakční čas d) Počet Počítání psů v parku Jaký druh měření? a) Počet b) Frekvence c) Latence d) Trvání Video - měření Latence - Doba od zadání instrukce učitele do zahájení reakce studenta. • Cílové chování a jeho definice: Po zadání instrukce učitelem student následuje instrukci učitele (např. pokud učitel řekne: „Vezmi si papír a spočítej příklady/' Student si vezme psací náčiní a začne plnit zadaný úkol). Délka - celkový rozsah času, kdy dochází k chování. • Cílové chování a jeho definice: Aktivní účast na zadaném úkolu. Student se věnuje akademické činnosti, kterou mu zadá učitel (např. píše odpovědi na papír, dívá se na papír, čte zadání nebo příklady). Student se nevěnuje jiné činnosti, která není součástí zadaného úkolu. Frekvence - počet událostí za jednotku času. • Cílové chování a jeho definice: Kontrola mobilního telefonu. Studen bere do ruky nebo se jinak dotýká telefonu a kontroluje displej telefonu. Diskontinuální měření ■ Měření je realizované takovým způsobem, že některé odpovědi (chování) nejsou zachyceny. Postupy diskontinuálního měření Časové snímkování (time sampling) ■ Celý interval (whole interval) ■ Částečný interval (partial recording) ■ Momentální časové snímkování (momentary time sampling) ■ Plánovaná kontrola aktivity (PLACHECK - planned activity check) (Cooper, Heron, Heward, 2014) Celý interval (whole interval) ■ Čas pozorování je rozdělen do krátkých úseků (5-10 sek.) ■ Na konci intervalu se zaznamená jestli se cílené chování vyskytlo v průběhu CELÉHO intervalu ■ (+) chování se vyskytlo, (-) chování se nevyskytlo ■ Vhodné u chování které chceme zvýšit Příklad: Definice chování: Observační interval: 50 sekund Interval záznamu: 5 sekund 1 (5 sek.) 2 (5 sek.) 3 (5 sek.) 4 (5 sek.) 5 (5 sek.) 6 (5 sek.) 7 (5 sek.) 8 (5 sek.) 9 (5 sek.) 10 (5 sek.) % výskytu + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - https://www.youtube.com/watch?v=QolalU 9DvA Částečný interval ■ Čas pozorování je rozdělen do krátkých úseků (5-10 sek.) ■ Na konci intervalu se zaznamená jestli se cílené chování vyskytlo KDYKOLI během intervalu ■ (+) chování se vyskytlo, (-) chování se nevyskytlo ■ Vhodné u chování které chceme snížit Příklad: Definice chování: Observační interval: 50 sekund Interval záznamu: 5 sekund 1 (5 sek.) 2 (5 sek.) 3 (5 sek.) 4 (5 sek.) 5 (5 sek.) 6 (5 sek.) 7 (5 sek.) 8 (5 sek.) 9 (5 sek.) 10 (5 sek.) % výskytu + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - https://www.youtube.com/watch?v=nBfFOE4Q4X4 https://www.youtube.com/watch ?v=sA-heKVuirM Momentální časové snímkování ■ Čas pozorování je rozdělen do kratších úseků (1-5 min.) ■ Po intervalu se zaznamená jestli se cílené chování vyskytlo přesně NA KONCI intervalu ■ (+) chování se vyskytlo, (-) chování se nevyskytlo ■ Používá se pokud kontinuální měření nelze využít. Data nejsou příliš přesná ■ Příklad: Observační interval: 10 minut Interval záznamu: 1 minuta 1 (lmin) 2 (lmin) 3 (lmin) 4 (lmin) 5 (lmin) 6 (lmin) 7 (lmin) 8 (lmin) 9 (lmin) 10 (lmin) % výskytu + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - Plánovaná kontrola aktivity Upravená verze momentálního časového snímkování Používá se pro měření chování ve skupině NA KONCI stanoveného intervalu se spočítá počet osob zapojených do aktivity Výsledek se porovnává s celou skupinou Výsledek se uvádí v procentech Chování může být hůř identifikovatelné ích na zadání, Záznam permanentního produktu • Metoda, která měří chování následně po výskytu na základě dopadu, který mělo na prostředí • Permanentní produkt = výsledek určitého chování • Měření je vhodné v situacích kdy není možná observace v reálném čase nebo pokud je cílem POUZE VÝSLEDEK CHOVÁNÍ, nikoli chování v průběhu celého úkolu • Můžou chybět relevantní data jak chování vypadalo Příklad: vypracovaný domácí úkol, skok do dálky, umyté okno Otázky Na konci intervalu se zaznamená jestli se cílené chování vyskytlo v průběhu CELÉHO intervalu a) Celý interval b) Částečný interval c) Momentální časové snímkování d) Plánovaná kontrola aktivity Po intervalu se zaznamená jestli se cílené chování vyskytlo přesně NA KONCI intervalu a) Celý interval b) Částečný interval c) Momentální časové snímkování d) Plánovaná kontrola aktivity Otázky Na konci stanoveného intervalu se spočítá počet osob zapojených do aktivity a) Celý interval b) Částečný interval c) Momentálni časové snímkování d) Plánovaná kontrola aktivity Na konci intervalu se zaznamená jestli se cílené chování vyskytlo KDYKOLI během intervalu a) Celý interval b) Částečný interval c) Momentální časové snímkování d) Plánovaná kontrola aktivity Příprava na sběr dat ■ Sezení předchází plánování (znát cíle učení, metody, kritéria) ■ Všechny potřebné materiály je nutné připravit PŘED sezením: S „klikry", stopky a jiná počítadla S formuláře - testy za studena, problémové chování, aj. ■ Prostředí je potřeba upravit tak, aby byl sběr dat jednoduchý a praktický Kdy můžeme chování měřit? 1. Před intervencí - výchozí data (baseline) 2. V průběhu intervence - zda se chování mění 3. Po ukončení intervence - kontrola zda chování zůstalo v repertoáru Baseline vs. intervence Baseline (A) Intervention (B) > as I Š 'S ä Non-treatment q-q Treatment A --# Treatment B Baseline vs. intervence Baselme Praise I 1 1 I I I I 1 I 1 I I 1 I I I ) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Day 10 11 12 13 14 15 16 Otázky Baseline data se zaznamenávají a) během intervence b) po intervenci c) před intervencí d) před i po intervenci Sběr dat - učení nové dovednosti Evidence nové dovednosti 1. Datum, kdy jsme dovednost představili/začali učit 2. Datum, kdy se student dovednost naučil • Výchozí data (baseline)-jak dovednost vypadala před učením • Data v průběhu intervence/učení (např. testy za studena, kriteriální sběr dat) - jak dovednost vypadá v průběhu učení • Kumulativní data - kolik dovedností se student naučil za týden/měsíc LIST SLEDOVANÝCH DOVEDNOSTÍ Oblast dovednosti:_ Kód: Kritérium:_ SD: CÍLOVÁ DOVEDNOST DATUM PŘEDSTAVENÍ DATUM ZVLÁDNUTÍ DATUM UCHOVÁNÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 Test za studena Jméno:_ Oblast dovednosti:_ Kód: Kritérium pro zvládnutou dovednost: SBĚR DAT-MANDY • LIST SLEDOVANÝCH DOVEDNOSTÍ 1. datum představení 2. datum zvládnutí mandu • TEST ZA STUDENA - lx denně během 1. příležitosti, kdy je přítomná MO • FREKVENCE MANDU během sezení - s promptem/bez promptu, podle úrovně promptu (vokální, předmět, MO, TMO), chybné mandy • GRAFY - kumulativní záznam akvizice mandu za týden/měsíc Data LIST SLEDOVANÝCH DOVEDNOSTÍ Oblast dovednosti: m ARID ~ TpPg>TMME ^HÉÁ)o Kód: ľ 5 Kritérium: 2>x ArOO do 3 sobě- 'cWjcVSD: H O CMoK\>x>a oyecacej ClLOVÁ dovednost datum představen! datum zvládnuti datum uchování 1 Lor5 2^ U ZcvW 1 5 2o4c1 2 javaodp\ g 5. 7o1°\ 3 3o \ 7cA°\ 4 3o. v 2ofr 5 Bo f\ bom 6 Slok) t £ Tc/P\ 44 5 Tc/(\ 7 GS. 2M°\ G.C.loň 8 mouka. 111 5 AiMR ÁlG tOjI 9 tumel 10 2.5 q> avtô 11 12 13 v}. 14 i2R/\v/A T ?- N A N A N A N A N j \% % jy Vo Vc 1% /e kro Koukpí A A -® A A A -<£! A - TU NE L A (g A A A A -OJ r' N N X) _Í!J A M A N A N A N A N n/ ŽI /L M N 'ij-N N A N A N A N A N A N A N A N A N A N „4 Á> % V n- 'fc/ h N N A A (ŕľ, A —(£ A A _(Nj A A A -O" A -r* A ^® A -TN) K/ V. -\o/ '■í % % 7> % fôw &A&LONJA A A A A A A A A 1—(TJt A —fits A A ...N A A A A Graf-frekvence mandu 100 Frekvence mandu s promptem a spontánních mandu (8. 2. - 26. 7. 2024) 90 v- 80 c O) M O) 00 O) -C > O) 70 60 50 40 30 20 10 'O. 'O. ' 'O) 'O) 'O) <3> '<3> '<3> <3> <Š> '%> '%>'%'%'%'%'%'%'%^ ^ °^ °^ •Mand bez promptu •Mand s promptem Kumulativní graf zvládnutých mandu o O O o o o O O o o O o O o o O O O O O O O O O O O O 5 s 5 Cá 5 5 Q a g 5 5 5 g 10 cd r-- 00 (S o cm m cd r- 00 0) O T— cm co lo cd 00 en o T- cm cm cm cm cm cm cm cm cm co co lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo lo Date Postup testu za studena u mandu • Otestujeme dítě během 1. PRÍLEŽITOSTI během dne, když je motivováno si o činnost/jídlo/hračku požádat. PŘED TESTEM ZA STUDENA MAND NEŘÍKÁME/NEUKAZUJEME! • Pokud dítě není motivováno si o předmět/aktivitu zamandovat, tak nejprve budujeme motivaci tím, že hračku/aktivitu dítěti doručíme několikrát „zadarmo". Pokud se dítě projeví motivaci (např. natahuje se, ukazuje), počkáme 3 sek. jestli si zamanduje. • DÍTĚTI NENAPOVÍDÁME! Během testu za studena si dáváme pozor, abychom slovo nevyslovili dřív než dítě. • Výsledky testu zapíšeme do listu—TEST ZA STUDENA. • Zakroužkujeme "A" (Ano) pokud dítě zamanduje bez pomoci do 3 sekund. • Zakroužkujeme "N" (Ne) pokud: 1. dítě do 3 sekund nezamanduje (tzn. reakce trvá déle než 3 sek.) 2. dítě nezamanduje vůbec 3. dítě řekne chybný mand 4. dítě řekne chybný a poté správný mand (sebekorekce) • Pokud se u dítěte nepodaří vytvořit motivaci (MO) k mandování, tak do testu za studena napíšeme „bez MO". Mand bez MO je v zápisu testů za studena neutrální, tzn. nepočítá se jako chyba („N"). • Příklad: dítě může mít v testech za studena 2 dny po sobě „Ano", 3. den bez MO a 4. den opět „Ano". Takový mand bude považován za zvládnutý. • Pokud omylem před testem za studena mand vyslovíme, tak zapíšeme „IGN" (ignorovat) nebo otestujeme později během dne. Zápis „IGN" je opět neutrální. • Pokud je mand zvládnutý 3 dny po sobě, tak všechny 3 políček zabarvíme ŽLUTĚ. • U mandu se neprovádí BASELINE! Sběr dat - náročné chování na péči Počet epizod • Epizoda náročného chování začíná v okamžiku, kdy začne student produkovat jakékoliv z chování definovaných v BRP po dobu delší než 3 sekundy. Epizoda končí v okamžiku, kdy chování ustane a uběhnou alespoň 3 sekundy bez jakéhokoli náročného chování. Minimální doba mezi 2 epizodami náročného chování jsou 3 sekundy. Kumulativní délka chování • Kumulativní trvání náročného chování je celkové množství času (sekundy a/nebo minuty), po který student produkoval chování (v rámci jednoho sezení). Trvání každé epizody náročného chování je měřené od začátku do jejího konce. Nejkratší možná délka jedné epizody jsou 3 sekundy. Trvání jednotlivých epizod je následně sečtené a tento součet tvoří kumulativní trvání náročného chování ze celé jedno sezení. Frekvence • Chování, které trvá kratší dobu než 3 sekundy Záznam náročného chování-ABC data ABC FORMULÁŘ - nerativní Jméno studenta: Datum/ čas PROSTŘEDÍ (kde, kdo byl přítomný) ANTECEDENT (PŘÍČINA) (co následovalo těšně před problémovým chováním) CHOVÁNÍ (Popis chování, co dítě dělalo) DŮSLEDEK (Co následovalo těsně po chování) Doba trvání ABC Data Jméno Datum: C as: Antecedeut (příčina) Chování Důsledek □ PřenisenLPřemistěrií □ Pláč □ Fyzické/verbální vedeni ke splněni požadavku (3 požadavky bez PCH) □ Řeklo se LLNE". zaraítmitý přístup k odmene □ Kňourání □ Ignorování problémového chováni □ Nenabízet jiné alternativy □ Požadavek během aktivity □ Křik □ Proč edura po c itání a injan^fJX^I □ Požadavek během ITT □ Házení sebou o zem □ Blokovat přistup k posilnění □ Motivace je vysoká, ale j^Qjte nevhodne tefe. chování) □ Braní věcí (\7trMvani) □ Zamítnout prístup k posilněni a fyzické/verbálni vedení ke splněni požadavku (3 požadavky bez PCH) □ Z ničeho nic (MO nejasná) □ Utěk □ Automatické posilnění má vysokou hodnotu c^^b^yjte) □ Házení věcmi □ Nedovolit únik z aktivity (unik dat na vyhasnutí) □ Bouchání □ jiné Dobaítyini^ □ Jiné: □ Kopání □ Jiné n ABC data - AJ Date: Antecedent Behavior Consequence Lesson: □ Interruption/Transition □ Told "NO'Vdenied access □ Academic task demand □ Demand during activity □ Calling out □Verbal refusal □ Non-compliance □Aggression □ Ignored problem behaviour □ Count and request procedure □ Block access to reinforcement □ Deny access to reinforcer and Start time: End time: □ MO strong but asks inappropriately □ Out of blue (no demand/not told NO) □ Other: □ Late arrival/min._ □ Vocalization - Describe: physically/verbally guide to comply with demand □ Escape Extinction Duration: Where was student? □ Others - Describe: □ Other: □ Response cost □ Other: Frequency: (episodes/time) What was student doing before behaviour? Who was involved (peer/adult)? FREKVENCE A DÉLKA NÁROČNÉHO CHOVANÍ PODLE PRICINV A FREKVENCE TOPOGRAFIE Str. DATUM DÉLKA SEZENI antecedent gj^jtj^k posílení_ MJůtiWJřgJe ale C&n4yjfe. nevhod ně (PCH) Z OififUlÄ nic (MO oeiíSM) Jiné: CELKOVÁ FREKVENCE CELKOVÁ DÉLKA TRVÁN ľ TOPOGRAFIE /fjph^ejjce. JMÉNO BT Graf-frekvence problémového chování Otázky Program vycházející z aplikované behaviorální analýzy je veden na základě ■ a) osobních zkušeností ■ b) dobrý nápadů ■ c) pocitů ■ d) dat Data se zaznamenávají ■ a) lx za rok ■ b) lx za měsíc ■ c) nejlépe ihned po sezení Vizuální analýza dat Behaviorální intervence je vedena na základě dat. Data poskytují zpětnou vazbu o efektivitě dané intervence Data se zaznamenávají u každé dovednosti která se učí Data se zaznamenávají nejlépe ihned po sezení Graf by měl být aktualizován minimálně jednou týdně (kumulativní záznam dat) Pokud se v programu nezaznamenávají dat, nejedná se o ABA! Increasing trend Decreasing trend No trend // 1 2 3 4 5 6 7 fi 9 10 11 12 13 14 15 Kumulativní záznam dat ■ Záznam dat v čase (např. během hodiny, týdne, měsíce). Četnost chování se postupně načítá - kumuluje. ■ Kumulativní graf nemá nikdy sestupný trend. ■5 20 co i— i_ o O 0 15 .Q E =3 0 > 10 +-> E 3 Ü 5 Types of Graphs Utilized in ABA Cumulative Record The steeper the slope, the higher the response rate 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Sessions Cooper. Heron, and Heward Applied Behavior Analysis. Second Edition Copyright 0 2007 by Pearson Education. Inc. All rights reserved Graf - frekvence chování Frekvence vokální produkce při mandování Bodový graf 12. x a 2\CC a -:CC a S:CC a a-.cc a 1c:x a 12:CC F z:-:-: f p 6:00 P aoop 1c:x f 12-.CC a T Incidents by Date and Time _ _ _ 1/15 1/1B 1/17 1/1S 1/13 1/2C 1/21 1/22 1/23 1/2*- 1/25 1/25 1/27 ZÁZNAM NÁCVIKU NA TOALETU Jméno:_ Týden:_ Vysvětlivky: WC-stolice (WCS), WC-moč (WCM)ŕ nehoda-stolice (N5), nehoda-moč (NM), WC bez vykonání potreby (0) Pondělí Utery Streda Čtvrtek Pátek Sobota Neděle Datum 00:00 00:30 01:00 01:30 02:00 02:30 03:00 03:30 04:00 04:30 05:00 05:30 06:00 06:30 07:00 07:30 08:00 OS: 30 09:00 09:30 10:00 10:30 11:00 11:30 12:00 Kumulativní data za 3 měsíce (data z bodového grafu) Záznam kontroly stolice při nácviku na toaletu WC-stolice Nehoda - stolice 10 12 Otázky Graf který nikdy neklesá se nazývá a) Super graf b) Bodový graf c) Kumulativní graf d) Lineárni graf Zdroje ■ BEHAVIOR ANALYST CERTIFICATION BOARD®. Registered Behavior Technician (RBT) Task List [online]. The Behavior Analyst Certification Board®, Inc. (BACB®), 2017 [cit. 2017-10-11]. Dostupne z: https://www.bacb.com/rbt/rbt-task-list/ ■ COOPER, HERON, HEWARD. Applied Behavior Analysis. Second Edition. Pearson, 2014. ISBN 978-1-292-02321-2. ■ FISHER, W., C. PIAZZA and H. ROANE. Handbook of Applied Behavior Analysis. Reprint edition (2014). New York: Guilford Press, 2011. ISBN 978-1-4625-1338-3.