Cvičení 10 – příklad 3 (Isibalo.com) Viz video „Matice přechodu a zobrazení motivačně na webové stránce www.isibalo.com/matematika/linearni-algebra/ matice-prechodu-a-zobrazeni-motivacne. Určete matici AS zobrazení φ (ve standardní bázi), které překlopí vektory prostoru R2 podle přímky p : x − 2y = 0. Nápověda: Zkuste najít jinou bázi α, vhodnější než standardní, pro níž bude snadné určit matici zobrazení Aα, které překlápí vektory podle zadané přímky. Pomocí matic přechodu a jejich kombinací s Aα potom snadno dostaneme matici AS. Řešení Volba báze Budeme se držet nápovědy a hledat vhodnější bázi α. Jsme v prostoru R2 , báze by tedy měla obsahovat dva lineárně nezávislé vektory. Jako první volme vektor ⃗α1 ležící na přímce p, například ⃗α1 = (2, 1). Ten se překlopením zobrazí sám na sebe. Druhý vektor báze volíme tak, aby bylo snadné jej „překlopit podle přímky x−2y = 0 a zároveň nebyl lineárně závislý na ⃗α1. Pokud například určíme ⃗α2 = (−1, 2), který je kolmý k přímce p, jeho překlopením dostaneme vektor (1, −2) opačný k vektoru ⃗α2. Názorně jsou vektory vidět na Obrázku 1. Obrázek 1: Nově zvolená báze α = ((2, 1); (−1, 2)) Nalezení matice zobrazení v nově zvolené bázi Matici zobrazení φ v nově zvolené bázi α vytvoříme na základě koeficientů, jimiž násobíme vektory báze α, abychom získali jejich obraz. Z předchozího víme, že φ( ⃗α1) = φ(2, 1) = (2, 1) = 1 · (2, 1) + 0 · (−1, 2) a zároveň φ( ⃗α2) = φ(−1, 2) = (1, −2) = 0 · (2, 1) + (−1) · (−1, 2). Koeficienty použité při násobení bázových vektorů vložíme do sloupců matice Aα zobrazení φ dle báze α: Aα = 1 0 0 −1 . Nalezení matic přechodu Abychom pomocí matice Aα mohli určit matici zobrazení AS podle standardní báze, je třeba nalézt matice přechodu mezi bázemi S a α. Nalezení matice přechodu Pα→S je jednodušší. Vektory báze α jsou totiž zadány vzhledem ke standardní bázi, jejich souřadnice tedy pouze sloupcově vložíme do matice přechodu: Pα→S = 2 −1 1 2 Opačnou matici přechodu AS→α je možné vypočítat tak, že nalezneme inverzní matici k Pα→S. 2 −1 1 0 1 2 0 1 ∼ 2 −1 1 0 0 5 −1 2 ∼ 10 0 4 2 0 5 −1 2 ∼ 1 5 · 1 0 2 1 0 1 −1 2 Je tedy PS→α = 1 5 · 2 1 −1 2 . Nalezení matice zobrazení AS Abychom pomocí matice Aα a matic přechodu určili matici AS ve standardní bázi, je třeba provést následující tři kroky: 1. Vektor (⃗u)S ve standardní bázi převést do báze α, tj. určit (⃗u)α. 2. Pomocí matice zobrazení Aα najít obraz vektoru (⃗u)α, tj. určit (φ(⃗u))α. 3. Obraz vektoru ⃗u v bázi α převést zpátky do standardní báze S, tj. najít (φ(⃗u))S. K těmto akcím nám postupně poslouží matice PS→α, Aα, Pα→S. Jejich složením dostaneme kýženou matici AS, což pro nás vlastně znamená je vynásobit ve správném pořadí: AS · ⃗u = (Pα→S · Aα · PS→α) · ⃗u AS = Pα→S · Aα · PS→α 2 Jednodušší bude začít součinem Pα→S · Aα: Pα→S · Aα = 2 −1 1 2 · 1 0 0 −1 = 2 1 1 −2 Následně můžeme tuto matici vynásobit maticí přechodu PS→α: 2 1 1 −2 · 1 5 · 2 1 −1 2 = 1 5 · 2 1 1 −2 · 2 1 −1 2 = 1 5 · 3 4 4 −3 Máme tedy hledanou matici AS: AS = 1 5 · 3 4 4 −3 3