MA0005 Algebra 2 – Sbírka řešených příkladů Lukáš Másilko 4. července 2024 Cvičení 10 Převážnou část posledního cvičení věnujeme vlastním číslům a vlastním vektorům lineární transformace φ : V → V vektorového prostoru V . Ve Skriptech je tomu věnována Kapitola 11 (Týden 11) na str. 109–114. Na závěr si ukážeme dva příklady využívající vaše dosavadní znalosti o lineárních zobra- zeních. Obsah 10.1 Vlastní čísla a vlastní vektory 2 10.2 Motivační příklady na lineární zobrazení 7 Výsledky příkladů 13 Katedra matematiky Pedagogické fakulty MU, podzim 2023 1 10.1 Vlastní čísla a vlastní vektory Vlastním vektorem (směrem) lineární transformace φ : V → V rozumíme vektor ⃗v ∈ V takový, že φ(⃗v) = λ · ⃗v. Číslo λ se nazývá vlastní číslo (hodnota) příslušející vlastnímu vektoru ⃗v, který se tedy pomocí φ zobrazí na svůj vlastní λ-násobek. Platí, že vlastní vektory jsou lineárně nezávislé, a každý z nich tvoří vektorový podprostor. Řešený příklad 10.1.a Zadání1 Lineární transformace φ : R3 → R3 je zadána maticí C =   1 0 0 −1 3 0 3 2 −2   . Najděte vlastní vektory (směry) a vlastní čísla (hodnoty) této transformace. Řešení Z definice vlastního vektoru platí (φ(⃗v) =) C · ⃗v = λ · ⃗v. Pokud tuto rovnici vynásobíme zleva jednotkovou maticí a upravíme, dostáváme: C · ⃗v = λ · ⃗v / · E E · C · ⃗v = λ · E · ⃗v C · ⃗v − λ · E · ⃗v = ⃗0 ⃗v · (C − λ · E) = ⃗0 Je patrné, že vektor ⃗v leží v jádru transformace dané maticí C−λ·E. Hledáme číslo λ tak, aby byl tento vektor nenulový. V jádru takové transformace leží nenulový vektor právě tehdy, když má systém ⃗v · (C − λ · E) = ⃗0 nekonečně mnoho řešení, tedy determinant matice C − λ · E je nulový. To znamená 0 = |C − λ · E| = 1 − λ 0 0 −1 3 − λ 0 3 2 −2 − λ = (1 − λ) · (3 − λ) · (−2 − λ) Rovnice (1 − λ) · (3 − λ) · (−2 − λ) = 0 platí pro tři různé vlastní hodnoty, k nimž najdeme vlastní vektory: • λ1 = 1 : dosadíme do systému ⃗v·(C−λ·E) = ⃗0 a spočítáme jeho řešení:   1−1 0 0 −1 3−1 0 3 2 −2−1   ∼   0 0 0 −1 2 0 3 2 −3   škrtni +3r2 ∼ −1 2 0 0 8 −3 Zpětným chodem začneme u druhé rovnice 8x2 − 3x3 = 0. Položíme x3 = t, t ∈ R, platí 8x2 = 3t, z čehož x2 = 3 8 t. Vyjádření x2 dosadíme 1 Úloha 11.6 ze Skript na str. 116 2 do 1. rovnice −x1 + 2x2 = 0. Dostaneme −x1 + 2 · 3 8 t = 0, z čehož dostáváme x1 = 6 8 t. Vlastním vektorem odpovídajícím vlastní hodnotě λ1 = 1 je vektor ⃗v1 =   6/8 3/8 1   ∼   6 3 8   . • λ2 = 3 : dosadíme do systému ⃗v·(C−λ·E) = ⃗0 a spočítáme jeho řešení:   1−3 0 0 −1 3−3 0 3 2 −2−3   ∼   −2 0 0 −1 0 0 3 2 −5   −2r2 +3r2 ∼   0 0 0 −1 0 0 0 2 −5   Zpětným chodem začneme u poslední rovnice 2x2 − 5x3 = 0. Položíme x3 = t, t ∈ R, tedy platí 2x2 = 5t, z čehož x2 = 5 2 t. Zbývající nenulový řádek znamená rovnici −x1 = 0, z níž rovnou dostaneme x1 = 0. Vlastním vektorem odpovídajícím vlastní hodnotě λ2 = 3 je vektor ⃗v2 =   0 5/2 1   ∼   0 5 2   . • λ3 = −2 : dosadíme do systému ⃗v · (C − λ · E) = ⃗0 a spočítáme jeho řešení:   1 − (−2) 0 0 −1 3 − (−2) 0 3 2 −2 − (−2)   ∼   3 0 0 −1 5 0 3 2 0   +3r2 +3r2 ∼   0 0 0 −1 5 0 0 17 0   škrtni ∼ −1 5 0 0 17 0 Zpětným chodem začneme u druhého řádku, který znamená rovnici 17x2 = 0, z níž rovnou vychází x2 = 0. První řádek můžeme přepsat do rovnice −x1 + 5x2 = 0. Dosadíme do ní x2 a máme x1 = 0. Zřejmě x3 může nabývat libovolné hodnoty, tedy x3 = t, t ∈ R. Vlastním vektorem odpovídajícím vlastní hodnotě λ3 = −2 je vektor ⃗v3 =   0 0 1   . Řešený příklad 10.1.b Zadání Lineární transformace φ : R3 → R3 je zadána maticí Aφ =   −1 2 0 2 3 −1 0 −1 −1   . 3 Najděte vlastní vektory (směry) a vlastní čísla (hodnoty) této transformace. Řešení Z definice vlastního vektoru ⃗v platí rovnice Aφ · ⃗v = λ · ⃗v, po jejíž úpravě dostaneme ⃗v · (Aφ − λ · E3) = ⃗0, Spočítáme determinant matice Aφ − λ · E3 a položíme jej roven nule: |Aφ − λ · E| = −1 − λ 2 0 2 3 − λ −1 0 −1 −1 − λ = (−1 − λ)2 · (3 − λ) − [(−1 − λ) · (−1)2 + (−1 − λ) · 22 ] = (1 + 2λ + λ2 ) · (3 − λ) + 1 + λ + 4 + 4λ = [3 + 6λ + 3λ2 − λ − 2λ2 − λ3 ] + 5 + 5λ = −λ3 + λ2 + 10λ + 8 = 0 Poslední rovnici vynásobíme −1, čímž dostaneme kubickou rovnici λ3 − λ2 − 10λ − 8 = 0, pro níž se pokusíme najít celočíselné kořeny pomocí Hornerova schématu: 1 −1 −10 −8 1 1 0 −10 −18 −1 1 −2 −8 0 −1 1 −3 −5 2 1 0 −8 −2 1 −4 0 4 1 0 Zeleně jsme vyznačili kořeny kubické rovnice odpovídající vlastním číslům, k nimž nyní najdeme vlastní vektory: • λ1 = −1 dosadíme do systému Aφ − λ · E = 0 a najdeme řešení:   −1 − (−1) 2 0 2 3 − (−1) −1 0 −1 −1 − (−1)   ∼   0 2 0 2 4 −1 0 −1 0   +2r3 +4r3 ∼   0 0 0 2 0 −1 0 −1 0   škrtni ∼ 2 0 −1 0 −1 0 Zpětný chod: druhý řádek je rovnicí −x2 = 0, z čehož okamžitě dostáváme x2 = 0. První řádek znamená rovnici 2x1 − x3 = 0. Zvolíme x3 = t, t ∈ R a dosadíme: 2x1 − t = 0, z čehož po úpravě dostáváme x1 = 1 2 t. Vlastním vektorem odpovídajícím vlastní hodnotě λ1 = −1 je vektor ⃗v1 =   1/2 0 1   ∼   1 0 2   . 4 • λ2 = −2 dosadíme do systému Aφ − λ · E = 0 a najdeme řešení:   −1 − (−2) 2 0 2 3 − (−2) −1 0 −1 −1 − (−2)   ∼   1 2 0 2 5 −1 0 −1 1   −2r1 ∼   1 2 0 0 1 −1 0 −1 1   +r2 ∼   1 2 0 0 1 −1 0 0 0   škrtni ∼ 1 2 0 0 1 −1 Zpětný chod: druhý řádek je rovnicí x2 − x3 = 0, z čehož okamžitě dostáváme x2 = x3. Zvolíme x3 = t, t ∈ R, a tedy: x2 = t. První řádek přepíšeme do rovnice x1 + 2x2 = 0, dosadíme za x2 a po úpravě dostáváme x1 = −2t. Vlastním vektorem odpovídajícím vlastní hodnotě λ2 = −2 je vektor ⃗v2 =   −2 1 1   . • λ3 = 4 dosadíme do systému Aφ − λ · E = 0 a najdeme řešení:   −1 − 4 2 0 2 3 − 4 −1 0 −1 −1 − 4   ∼   −5 2 0 2 −1 −1 0 −1 −5   5r2 + 2r1 ∼   −5 2 0 0 −1 −5 0 −1 −5   −r2 ∼   −5 2 0 0 −1 −5 0 0 0   škrtni ∼ −5 2 0 0 −1 −5 Zpětný chod: druhý řádek je rovnicí −x2 − 5x3 = 0, z čehož dostáváme x2 = −5x3. Zvolíme x3 = t, t ∈ R, a tedy: x2 = −5t. První řádek přepíšeme do rovnice −5x1 + 2x2 = 0, dosadíme za x2 a po úpravě dostáváme x1 = −2t. Vlastním vektorem odpovídajícím vlastní hodnotě λ3 = 4 je vektor ⃗v3 =   −2 −5 1   . Poznámka: Všimněte si u předchozího příkladu matice Aφ. Je totiž symetrická. To má za následek několik faktů: 1. Vlastní vektory ⃗v1,⃗v2,⃗v3 tvoří ortogonální bázi transformace φ, viz Skripta a Věta 29 na str. 113. 2. K transformaci φ existuje dle Věty 30 (viz Skripta, str. 113) diagonální matice D složená z vlastních čísel na hlavní diagonále: D =   −1 0 0 0 −2 0 0 0 4   Podrobněji viz Skripta a text na str. 113–114 věnovaný podobným maticím a diagonální maticím lineární transformace φ, jejíž matice Aφ je symetrická. 5 Řešený příklad 10.1.c Zadání Lineární transformace φ : R3 → R3 je zadána maticí ve standardní bázi: Aφ =   1 2 −3 2 4 −6 x −2 3   . Vlastními čísly φ jsou λ1 = 8, λ2,3 = 0. 1. Vypočítejte hodnotu prvku x. 2. Určete vlastní vektory lineární transformace φ odpovídající vlastním číslům λ1 = 8, λ2,3 = 0. Řešení Spočítejme nejdříve determinant z matice Aφ − λ · E: |Aφ − λ · E| = 1 − λ 2 −3 2 4 − λ −6 x −2 3 − λ = +[(1 − λ) · (4 − λ) · (3 − λ) + 2 · (−2) · (−3) + x · 2 · (−6)] −[x · (4 − λ) · (−3) + (1 − λ) · (−2) · (−6) + 2 · 2 · (3 − λ)] = (1 − λ) · (4 − λ) · (3 − λ) + 12 − 12x + 12x − 3xλ − 12 + 12λ − 12 + 4λ = (1 − λ) · (4 − λ) · (3 − λ) − 3xλ + 16λ − 12 Když do posledního výrazu, který položíme roven 0, dosadíme obě vlastní čísla, měli bychom zjistit hodnotu neznámé x: • λ = 0 : (1 − 0) · (4 − 0) · (3 − 0) − 3x · 0 + 16 · 0 − 12 = 12 − 12 = 0. • λ = 8 : (1 − 8) · (4 − 8) · (3 − 8) − 3x · 8 + 16 · 8 − 12 = −24 − 24x = 0, z čehož x = −1. Nyní určíme vlastní vektory k vlastním číslům λ1 = 8, λ2,3 = 0: • λ1 = 8 dosadíme do systému Aφ − λ · E = 0 a najdeme řešení:   1 − 8 2 −3 2 4 − 8 −6 −1 −2 3 − 8   ∼   −7 2 −3 2 −4 −6 −1 −2 −5   ↓2 ↑2 ∼   −1 −2 −5 2 −4 −6 −7 2 −3   +2r1 −7r1 ∼   −1 −2 −5 0 −8 −16 0 16 32   +2r2 ∼   −1 −2 −5 0 −8 −16 0 0 0   Zpětný chod: poslední nenulový řádek je rovnicí −8x2 − 16x3 = 0. Pokud zvolíme x3 = t, t ∈ R a dosadíme do uvedené rovnice, dostaneme po úpravě x2 = −2t. Obě vyjádření vložíme do rovnice −x1 −2x2 −5x3 = 0 vyjadřující první řádek matice. Dostaneme −x1 + 2t − 5t = 0, z čehož 6 x1 = −3t. Vlastním vektorem odpovídajícím vlastní hodnotě λ1 = 8 je vektor ⃗v1 =   −3 −2 1   . • λ2,3 = 0 dosadíme do systému Aφ − λ · E = 0 a najdeme řešení:   1 − 0 2 −3 2 4 − 0 −6 −1 −2 3 − 0   ∼   1 2 −3 2 4 −6 −1 −2 3   −2r1 +r1 ∼   1 2 −3 0 0 0 0 0 0   Zpětný chod: jediný nenulový řádek je rovnicí x1 + 2x2 − 3x3 = 0. Pokud zvolíme x2 = s, x3 = t, s, t ∈ R a dosadíme do uvedené rovnice, dostaneme x1 + 2s − 3t = 0, z čehož x1 = −2s + 3t. Vlastními vektory odpovídajícími vlastní hodnotě λ2,3 = 0 jsou vektory příslušející parametrům s, t: ⃗v2 =   −2 1 0   , ⃗v3 =   3 0 1   . Příklad 10.1.d (pouze s výsledkem) Zadání Lineární transformace φ : R3 → R3 je zadána maticí Aφ =   2 1 −3 3 −2 −3 1 1 −2   . Najděte vlastní vektory (směry) a vlastní čísla (hodnoty) této transformace. Příklad 10.1.e (pouze s výsledkem) Zadání Lineární transformace φ : R3 → R3 je zadána maticí ve standardní bázi: Aφ =   1 1 2 0 2 2 x 1 3   . Vlastními čísly φ jsou λ1 = 1, λ2 = 2, λ3 = 3. 1. Vypočítejte hodnotu prvku x. 2. Určete vlastní vektory lineární transformace φ odpovídající vlastním číslům λ1 = 1, λ2 = 2, λ3 = 3. 10.2 Motivační příklady na lineární zobrazení Na závěr 10. cvičení i celé sbírky nabízíme dva řešené příklady, v nichž chceme ukázat, jak „hezky se dají použít znalosti a dovednosti získané v celém kurzu MA0005 Algebra 2. 7 Řešený příklad 10.2.a Zadání2 Určete matici AS zobrazení φ (ve standardní bázi), které překlopí vektory prostoru R2 podle přímky p : x − 2y = 0. Nápověda: Zkuste najít jinou bázi α, vhodnější než standardní, pro níž bude snadné určit matici zobrazení Aα, které překlápí vektory podle zadané přímky. Pomocí matic přechodu a jejich kombinací s Aα potom snadno dostaneme matici AS. Řešení 1. Volba báze Budeme se držet nápovědy a hledat vhodnější bázi α. Jsme v prostoru R2 , báze by tedy měla obsahovat dva lineárně nezávislé vektory. Jako první volme vektor ⃗α1 ležící na přímce p, například ⃗α1 = 2 1 . Ten se překlopením zobrazí sám na sebe. Druhý vektor báze volíme tak, aby bylo snadné jej „překlopit podle přímky x − 2y = 0 a zároveň nebyl lineárně závislý na ⃗α1. Pokud například určíme ⃗α2 = −1 2 , který je kolmý k přímce p, jeho překlopením dostaneme vektor 1 −2 opačný k vektoru ⃗α2. Názorně jsou vektory vidět na Obrázku 1. Obrázek 1: Vektory ⃗α1, ⃗α2 nově zvolené báze 2 Viz video „Matice přechodu a zobrazení motivačně na webové stránce www.isibalo.com/matematika/linearni-algebra/ matice-prechodu-a-zobrazeni-motivacne. 8 2. Nalezení matice zobrazení v nově zvolené bázi Matici zobrazení φ, Aα = a b c d , v nově zvolené bázi α vytvoříme na základě obrazů bázových vektorů, které jsme si stanovili. Je však třeba nejdříve najít jejich souřadnice v bázi α. Pro první vektor ⃗α1 zadaný ve standardní bázi hledáme souřadnice x1, x2 takové, aby 2 1 S = x1 · 2 1 + x2 · −1 2 ⇒ 2 1 S = 1 0 α Druhý bázový vektor ⃗α2 se zobrazí na vektor − ⃗α2 k němu opačný. Oba je máme zadané ve standardní bázi, proto hledáme souřadnice v bázi α, tj. koeficienty y1, y2, z1, z2 ∈ R takové, aby −1 2 S = y1 · 2 1 + y2 · −1 2 ⇒ −1 2 S = 0 1 α 1 −2 S = z1 · 2 1 + z2 · −1 2 ⇒ 1 −2 S = 0 −1 α Nyní je možné přistoupit ke spočítání prvků matice Aα zobrazení φ pro vektory zadané v bázi α. Víme, že φ( ⃗α1) = a b c d · 1 0 = 1 0 φ( ⃗α2) = a b c d · 0 1 = 0 −1 Z uvedených systémů sestavíme rovnice, přičemž sdružíme k sobě ty odpovídající koeficientům a, b a ty, které nám umožní spočítat c, d: φ( ⃗α1) : a · 1 + b · 0 = 1, c · 1 + d · 0 = 0 φ( ⃗α2) : a · 0 + b · 1 = 0, c · 0 + d · 1 = −1 Po jednoduchých úpravách máme matici Aφ: Aα = 1 0 0 −1 , 3. Nalezení matic přechodu Abychom pomocí matice Aα mohli určit matici zobrazení AS podle standardní báze, je třeba nalézt matice přechodu mezi bázemi S a α. Nalezení matice přechodu Pα→S je jednodušší. Vektory báze α jsou totiž zadány vzhledem ke standardní bázi, jejich souřadnice tedy pouze sloupcově vložíme do matice přechodu: Pα→S = 2 −1 1 2 9 Opačnou matici přechodu AS→α je možné vypočítat tak, že nalezneme inverzní matici k Pα→S. 2 −1 1 0 1 2 0 1 ∼ 2 −1 1 0 0 5 −1 2 ∼ 10 0 4 2 0 5 −1 2 ∼ 1 5 · 1 0 2 1 0 1 −1 2 Je tedy PS→α = 1 5 · 2 1 −1 2 . 4. Nalezení matice zobrazení AS Abychom pomocí matice Aα a matic přechodu určili matici AS ve standardní bázi, je třeba provést následující tři kroky: 1. Vektor (⃗u)S ve standardní bázi převést do báze α, tj. určit (⃗u)α. 2. Pomocí matice zobrazení Aα najít obraz vektoru (⃗u)α, tj. určit (φ(⃗u))α. 3. Obraz vektoru ⃗u v bázi α převést zpátky do standardní báze S, tj. najít (φ(⃗u))S. K těmto akcím nám postupně poslouží matice PS→α, Aα, Pα→S. Jejich složením dostaneme kýženou matici AS, což pro nás vlastně znamená je vynásobit ve správném pořadí: AS · ⃗u = (Pα→S · Aα · PS→α) · ⃗u AS = Pα→S · Aα · PS→α Jednodušší bude začít součinem Pα→S · Aα: Pα→S · Aα = 2 −1 1 2 · 1 0 0 −1 = 2 1 1 −2 Následně můžeme tuto matici vynásobit maticí přechodu PS→α: 2 1 1 −2 · 1 5 · 2 1 −1 2 = 1 5 · 2 1 1 −2 · 2 1 −1 2 = 1 5 · 3 4 4 −3 Máme tedy hledanou matici AS: AS = 1 5 · 3 4 4 −3 Řešený příklad 10.2.b Zadání Nalezněte vlastní čísla a vlastní vektory lineární transformace φ prostoru R2 zadané maticí AS = 5 3 3 5 ve standardní bázi. Následně ověřte, že body [x, y] jednotkové kružnice (tj. vektory (x, y)) se pomocí zobrazení φ zobrazí na body elipsy, jejíž délky poloos budou rovny vlastním číslům. 10 Řešení 1. Nalezení vlastních čísel a vlastních vektorů Standardním způsobem najdeme vlastní čísla a vlastní vektory zobrazení φ. |AS−λ·E| = (5−λ)2 −9 = 25−10·λ+λ2 −9 = λ2 −10λ+16 = (λ−2)·(λ−8) = 0 Vlastní čísla: λ1 = 2, λ2 = 8. Vlastní vektory: Najdeme řešení systému AS − λ · E = 0 dosazením λ1 = 2 a λ2 = 8 místo λ. 1. λ1 = 2 : ⃗uλ1 = −1 1 . 2. λ2 = 8 : ⃗uλ2 = 1 1 . Protože je matice AS symetrická, jsou oba vlastní vektory ortogonální (tj. na sebe kolmé). Víme také, že násobky vlastních vektorů se zobrazí na násobky sama sebe. Například φ −1 1 = 5 3 3 5 · −1 1 = −2 2 = λ1 · −1 1 φ 1 1 = 5 3 3 5 · 1 1 = 8 8 = λ2 · 1 1 2. Vektory jednotkové kružnice Podívejme se teď na jednotkovou kružnici a vektory, které ji tvoří. Určitě známe vektory ⃗e1 = (1, 0) a ⃗e2 = (0, 1), případně vektory k nim opačné: ⃗f1 = (−1, 0), resp. ⃗f2 = (0, −1). Ty však nejsou násobky vlastních vektorů, takže se nezobrazí na své násobky. Pomocí matice AS je zobrazíme takto: φ 1 0 = 5 3 , φ −1 0 = −5 −3 , φ 0 1 = 3 5 , φ 0 −1 = −3 −5 . Nás zajímají také vektory, které jsou násobky vlastních vektorů. Podívejme se na vektor ⃗u2 ležící na přímce y = x, který je jistě násobkem vlastního vektoru ⃗uλ2 = 1 1 (viz Obrázek 2). Jeho souřadnice (x0, y0) lze určit pomocí dvou faktů: velikost vektoru ⃗u2 je 1, úhel, který svírá s osou x, je α = 45◦ . Platí tedy, že cos 45◦ = x0 1 ⇒ x0 = √ 2 2 , sin 45◦ = y0 1 ⇒ y0 = √ 2 2 . Je zřejmé, že ⃗u2 = √ 2/2√ 2/2 a z toho ⃗u1 = − √ 2/2√ 2/2 . 11 Obrázek 2: Jednotková kružnice a vektory ⃗u1, ⃗u2, násobky vektorů ⃗uλ1 , ⃗uλ2 3. Lineární zobrazení jednotkové kružnice Zobrazíme-li oba vektory pomocí φ, přejdou na své vlastní násobky. φ( ⃗u1) = 5 3 3 5 · − √ 2/2√ 2/2 = − √ 2√ 2 = 2 · ⃗u1 = λ1 · ⃗u1; φ( ⃗u2) = 5 3 3 5 · √ 2/2√ 2/2 = 4 √ 2 4 √ 2 = 8 · ⃗u2 = λ2 · ⃗u2 Podobně jsou na tom i další vektory ⃗u = cos α sin α určující jednotkovou kružnici, tj. vektory velikosti 1 vycházející z počátku pod úhlem α, který svírají s osou x. Zobrazí se na elipsu d, jejíž střed je v počátku. Hlavní poloosa a o velikosti 8 leží na přímce y = x a je totožná s vektorem ⃗u2, vedlejší poloosa b velikosti 2 je na přímce y = −x a totožná s vektorem ⃗u1. Pro vykreslení elipsy d v Geogebře je třeba znát souřadnice obou ohnisek E, F. Obě leží na hlavní ose (přímka y = x) ve vzdálenosti e = √ a2 − b2 = √ 82 − 22 = √ 60 od středu elipsy.3 Geogebra umožňuje zadání bodu i „goniometrickým způsobem, tj. pomocí vzdálenosti od počátku (velikost vektoru) a úhlu, který 3 Parametr e se nazývá excentricita (výstřednost) elipsy. 12 úsečka spojující počátek a bod svírá s kladnou poloosou x (argument vektoru). Obojí už známe, a tak v Geogebře nejprve vypočítáme ohniska pomocí příkazů E = (e*cos(pi/4), e*sin(pi/4)) F = (-e*cos(pi/4), -e*sin(pi/4)) a následně vykreslíme elipsu pomocí příkazu d = Elipsa(E, F, 8) Vektor fA1 na Obrázku 3 je roven φ( ⃗u2), vektor fA2 je φ( ⃗u1). Obrázek 3: Elipsa d, výsledek zobrazení jednotkové kružnice Výsledky příkladů 10.1.d: λ1 = −2 :   1 −1 1   , λ2 = −1 :   1 0 1   , λ3 = 1 :   2 1 1  , 10.1.e: x = −1, λ1 = 1 :   0 2 −1   , λ2 = 2 :   1 1 0   , λ3 = 3 :   2 2 1  . 13