MA0005 Algebra 2 – Sbírka řešených příkladů Lukáš Másilko 4. července 2024 Cvičení 1 Obsah 1.1 Výpočet determinantu pomocí definice 2 1.2 Křížové pravidlo pro výpočet determinantu 5 1.3 Sarusovo pravidlo pro výpočet determinantu 6 1.4 Cramerovo pravidlo 8 Výsledky příkladů 12 Katedra matematiky Pedagogické fakulty MU, podzim 2023 1 1.1 Výpočet determinantu pomocí definice Příklady části 1.1 jsou tématicky zaměřeny na výpočet determinantu pomocí jeho definice. Určitě existují efektivnější metody, které si ukážeme v Cvičení 3. Abyste dokázali spočítat determinant pomocí definice, je třeba znát pojmy permutace a inverze v permutaci. Na řešeném příkladu 1.1.a si jejich význam prakticky demonstrujeme, přesnější definice uvádím na tomto místě. Je-li n ∈ N, permutací n-prvkové množiny M rozumíme libovolné její uspořádání (tj. uspořádanou n-tici), v němž se žádný prvek neopakuje. V této sbírce budeme pracovat s permutacemi nějaké množiny N ⊆ N, které budeme značit takto: p = (p1, p2, . . . , pn) Fakticky tento zápis znamená, že p(1) = p1 (na 1. místě je prvek p1 ∈ N), p(2) = p2 (na 2. místě je prvek p2 ∈ N), . . . p(n) = pn (na posledním místě je prvek pn ∈ N). Inverze v permutaci p n-prvkové množiny N ⊆ N je dvojice prvků a, b ∈ N taková, že a < b a zároveň p(a) > p(b). Řešený příklad 1.1.a Zadání Užitím definice determinantu spočtěte 2 −3 4 −5 3 0 5 0 4 0 6 −7 5 0 7 0 Řešení Z Definice 2 (viz Skripta, str. 8–9) je patrné, že hledáme součiny a1j1 · a2j2 · a3j3 · a4j4 takové, že (*) z každého řádku a každého sloupce je vybrán právě jeden činitel. Pro matici typu 4×4 je takových součinů 4! = 24. Nás však budou zajímat jen ty součiny, které jsou nenulové. Abychom je našli, musíme začít ve 2. sloupci výběrem prvku a12 = −3. Podíváme-li se pak do 4. sloupce, nemáme jinou možnost než do takového součinu vybrat prvek a34 = −7:     2 −3 4 −5 3 0 5 0 4 0 6 −7 5 0 7 0     Hledané součiny tedy mají tvar a12 · a2j2 · a34 · a4j4 = (−3) · a2j2 · (−7) · a4j4 . 2 Ve 2. a 4. řádku můžeme vybírat prvky pouze na 1. a 3. pozici, tj. volíme j2 ∈ {1, 3} a j4 ∈ {1, 3}:     2 −3 4 −5 3 0 5 0 4 0 6 −7 5 0 7 0     Díky podmínce (*) dostáváme pouze dvě sloupcové permutace, tj. pouze 2 nenulové součiny z celkem 4! = 24 možných: p1 = (2, 1, 4, 3) : a12 · a21 · a34 · a43 = (−3) · 3 · (−7) · 7 = 21 · 21 = 441 p2 = (2, 3, 4, 1) : a12 · a23 · a34 · a41 = (−3) · 5 · (−7) · 5 = 21 · 25 = 525 Znaménka obou součinů určíme jako (−1)π(p1) , resp. (−1)π(p2) , kde symbolem π rozumíme počet inverzí zadaných permutací. 1. Permutace p1 = (2, 1, 4, 3) má tyto dvě inverze: (2, 1, 4, 3) a (2, 1, 4, 3), platí tedy π(p1) = 2. 2. Permutace p2 = (2, 3, 4, 1) má tyto tři inverze: (2, 3, 4, 1), (2, 3, 4, 1) a (2, 3, 4, 1), platí tedy π(p2) = 3. Dle Definice 2 (viz Skripta, str. 10) je tedy 2 −3 4 −5 3 0 5 0 4 0 6 −7 5 0 7 0 = (−1)π(p1) · (a12 · a21 · a34 · a43) + (−1)π(p2) · (a12 · a23 · a34 · a41) = (−1)2 · 441 + (−1)3 · 525 = 441 − 525 = −84 Řešený příklad 1.1.b Zadání Užitím definice determinantu spočtěte 1 −2 0 3 0 −1 4 −1 −3 0 5 0 5 1 0 −4 Řešení Začneme 3. řádkem matice, v němž jsou pouze dvě nenulové hodnoty: a31 = −3 a a33 = 5. Díky tomuto výběru už můžeme vyřadit polovinu všech možných součinů, protože budou nulové. 1. Hledáme-li permutace pro prvek a31 tak, aby byl součin nenulový a zároveň splněna podmínka (*), pak ve 3. sloupci zbývá už jen jedna 3 nenulová hodnota, tj. prvek a23 = 4. Z 1. a 4. řádku tedy můžeme vybírat už jen prvky a12, a14, a42, a44:     1 −2 0 3 0 −1 4 −1 −3 0 5 0 5 1 0 −4     Dvěma možným výběrům odpovídají tyto sloupcové permutace: p1 = (2, 3, 1, 4) : a12 · a23 · a31 · a44 = (−2) · 4 · (−3) · (−4) = −96 p2 = (4, 3, 1, 2) : a14 · a23 · a31 · a42 = 3 · 4 · (−3) · 1 = −36 2. Zvolme nyní druhou možnost pro 3. řádek, a to prvek a33 = 5. Je tedy „obsazen 3. sloupec. V 1. sloupci už máme pouze dvě nenulové varianty, prvky a11 = 1, a41 = 5. (a) Do součinu nejprve vezmeme a33, a11 a na 2. a 4. řádku už zbývají pouze prvky a22, a24, a42, a44:     1 −2 0 3 0 −1 4 −1 −3 0 5 0 5 1 0 −4     Dvěma možným výběrům odpovídají tyto sloupcové permutace: p3 = (1, 2, 3, 4) : a11 · a22 · a33 · a44 = 1 · (−1) · 5 · (−4) = 20 p4 = (1, 4, 3, 2) : a11 · a24 · a33 · a42 = 1 · 1 · 5 · (−1) = −5 (b) Zbývající možností je a33, a41, díky čemuž nám na 1. a 2. řádku zbývají pouze prvky a12, a14, a22, a24:     1 −2 0 3 0 −1 4 −1 −3 0 5 0 5 1 0 −4     Dvěma možným výběrům odpovídají tyto sloupcové permutace: p5 = (2, 4, 3, 1) : a12 · a24 · a33 · a41 = (−2) · (−1) · 5 · 5 = 50 p6 = (4, 2, 3, 1) : a14 · a22 · a33 · a41 = 3 · (−1) · 5 · 5 = −75 Našli jsme tedy celkem 6 nenulových součinů (z 24 možných) odpovídajících permutacím p1, . . . , p6. Spočítejme si pro ně nyní počet inverzí: π(p1) = π(2, 3, 1, 4) = 2, π(p2) = π(4, 3, 1, 2) = 5, π(p3) = π(1, 2, 3, 4) = 0, π(p4) = π(1, 4, 3, 2) = 3, π(p5) = π(2, 4, 3, 1) = 4, π(p6) = π(4, 2, 3, 1) = 5. Poskládáme-li dohromady již spočítané součiny a dle počtu inverzí vložíme správné znaménko, vychází determinant takto: 4 1 −2 0 3 0 −1 4 −1 −3 0 5 0 5 1 0 −4 = = (−1)2 · (−96) + (−1)5 · (−36) + (−1)0 · 20 + (−1)3 · (−5) + (−1)4 · 50 + (−1)5 · (−75) = −96 + 36 + 20 + 5 + 50 + 75 = 90 Příklad 1.1.c (pouze s výsledkem) Zadání Užitím definice determinantu spočtěte 0 1 −2 0 −3 2 1 3 −4 1 2 4 0 0 −1 0 Příklad 1.1.d (pouze s výsledkem) Zadání Užitím definice determinantu spočtěte 1 −2 4 3 0 −1 0 −1 0 −3 0 1 5 1 2 −4 1.2 Křížové pravidlo pro výpočet determinantu Příklady 1.2 a 1.3 jsou tématicky zaměřeny na výpočet determinantu z matic typu 2 × 2 (Křížové pravidlo) a 3 × 3 (Sarusovo pravidlo). U obou metod se používá pojmů hlavní a vedlejší diagonála matice. Na hlavní diagonále matice A leží prvky, jejichž index řádku i sloupce je stejný, tj. prvky a11, a22, . . . (viz červeně označené prvky matice A typu 4×4 níže). Vedlejší diagonála obsahuje prvky ležící „naproti hlavní diagonále počínaje a1n na prvním řádku a posledním sloupci (viz modře označené prvky matice A typu 4 × 4 níže). A =     a11 a12 a13 a14 a21 a22 a23 a24 a31 a32 a33 a34 a41 a42 a43 a44     Řešený příklad 1.2.a Zadání Vypočtěte determinant z matice A = 1 −2 4 −1 . 5 Řešení Použijeme Křížové pravidlo, tj. determinant z matice řádu 2 × 2 spočítáme jako rozdíl součinu prvků na hlavní diagonále „mínus součin prvků na vedlejší diagonále: |A| = 1 −2 4 −1 = 1 · (−1) − (−2) · 4 = −1 − (−8) = 7 Řešený příklad 1.2.b Zadání Vypočtěte determinant z matice A = −3 2 1 4 . Řešení |A| = −3 2 1 4 = (−3) · 4 − 1 · 2 = −12 − 2 = −14 Příklad 1.2.c (pouze s výsledkem) Zadání Vypočtěte determinant z matice A = 2 −4 −1 2 . Příklad 1.2.d (pouze s výsledkem) Zadání Vypočtěte determinant z matice A = 1 −3 −1 0 . 1.3 Sarusovo pravidlo pro výpočet determinantu Řešený příklad 1.3.a Zadání Vypočtěte determinant z matice A =   3 −2 4 1 3 2 −2 −4 6   Řešení Dle definice determinantu hledáme všechny součiny takové, že 6 (*) z každého řádku a každého sloupce je vybrán právě jeden činitel. V případě matice řádu 3 × 3 jde tedy o počet sloupcových permutací tříprvkové množiny {1, 2, 3}, tedy 3! = 6, přičemž tři součiny budou přičteny s „kladným znaménkem, součet zbývajících tří se odečítá. Při výpočtu můžeme použít trik, pomocí něhož rychle najdeme ty „kladné a „záporné součiny. Napravo od determinantu matice si totiž znovu zapíšeme první dva sloupce matice: 3 −2 4 3 −2 1 3 2 1 1 −2 −4 6 −2 −4 S „kladným znaménkem bude součin prvků na diagonálách, které mají příbuzný sklon s hlavní diagonálou (označeno červeně): 3 −2 4 3 −2 1 3 2 1 1 −2 −4 6 −2 −4 3 −2 4 3 −2 1 3 2 1 1 −2 −4 6 −2 −4 3 −2 4 3 −2 1 3 2 1 1 −2 −4 6 −2 −4 Se „záporným znaménkem bude součin prvků na diagonálách, které mají příbuzný sklon s vedlejší diagonálou (označeno modře): 3 −2 4 3 −2 1 3 2 1 1 −2 −4 6 −2 −4 3 −2 4 3 −2 1 3 2 1 1 −2 −4 6 −2 −4 3 −2 4 3 −2 1 3 2 1 1 −2 −4 6 −2 −4 Platí tedy: |A| = +[3 · 3 · 6 + (−2) · 2 · (−2)) + 4 · 1 · (−4)] −[(−2) · 3 · 4 + (−4) · 2 · 3 + 6 · 1 · (−2)] = +(54 + 8 − 16)−(−24 − 24 − 12) = 46 + 60 = 106 Řešený příklad 1.3.b Zadání Vypočtěte determinant z matice A =   −2 1 −3 3 2 −1 −4 3 −1   Řešení Při výpočtu determinantu a hledání trojic pro součiny si opět pomůžeme tím, že vedle matice zapíšeme ještě jednou první dva sloupce: −2 1 −3 −2 1 3 2 −1 3 2 −4 3 −1 −4 3 S „kladným znaménkem bude součin prvků na diagonálách, které mají příbuzný sklon s hlavní diagonálou (označeno červeně): 7 −2 1 −3 −2 1 3 2 −1 3 2 −4 3 −1 −4 3 −2 1 −3 −2 1 3 2 −1 3 2 −4 3 −1 −4 3 −2 1 −3 −2 1 3 2 −1 3 2 −4 3 −1 −4 3 Se „záporným znaménkem bude součin prvků na diagonálách, které mají příbuzný sklon s vedlejší diagonálou (označeno modře): −2 1 −3 −2 1 3 2 −1 3 2 −4 3 −1 −4 3 −2 1 −3 −2 1 3 2 −1 3 2 −4 3 −1 −4 3 −2 1 −3 −2 1 3 2 −1 3 2 −4 3 −1 −4 3 Platí tedy: |A| = +[(−2) · 2 · (−1) + 1 · (−1) · (−4)) + (−3) · 3 · 3] −[(−4) · 2 · (−3) + 3 · (−1) · (−2) + (−1) · 3 · 1] = +(4 + 4 − 27)−(24 + 6 − 3) = −19 − 27 = −46 Poznámka: Při řešení na papíře není samozřejmě nutné si determinant i s dvěma rozšiřujícími sloupci psát šestkrát (jak jsme provedli v řešení příkladů 1.3.a, 1.3.b). Stačí to pouze jednou, přičemž pomocí šikmých čar a dvou různých barev pak můžete diagonály vyznačit v jednom „rozšířeném determinantu zadané matice. Další častou možností je zapsat pod determinant matice znovu první a druhý řádek a diagonály příbuzné s hlavní a vedlejší značit shora dolů. Příklad 1.3.c (pouze s výsledkem) Zadání Vypočtěte determinant z matice A =   1 0 −3 −5 2 4 −2 3 −1   Příklad 1.3.d (pouze s výsledkem) Zadání Vypočtěte determinant z matice A =   2 −6 −2 −1 3 1 2 −4 0   1.4 Cramerovo pravidlo V této části se poprvé (a ne naposledy) setkáváme s pojmy matice systému (matice koeficientů), resp. rozšířená matice systému. Souvisí to s tím, že 8 systémy lineárních rovnic a11x1 + a12x2 + · · · + a1nxn = b1 a21x2 + a22x2 + · · · + a2nxn = b2 ... am1x1 + am2y + · · · + amnxn = bm budeme zapisovat maticově, pouze pomocí jejích koeficientů a pravých stran: A|b =      a11 a12 . . . a1n b1 a21 a22 . . . a2n b2 ... ... . . . ... ... am1 am2 . . . amn bm      Takovou matici označujeme jako rozšířenou matici systému. Vezmeme-li pouze ony koeficienty a dáme je do matice, hovoříme o matici systému, neboli matici koeficientů: A =      a11 a12 . . . a1n a21 a22 . . . a2n ... am1 am2 . . . amn      Řešený příklad 1.4.a Zadání Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavu rovnic: 2x + 3y + z = 15 7x − y + z = 9 x + 2y + z = 9 Řešení Spočítejme nejdříve determinant matice systému |A| = 2 3 1 7 −1 1 1 2 1 pomocí Sarusova pravidla1 : |A| = +[2 · (−1) · 1 + 3 · 1 · 1 + 1 · 7 · 2] −[1 · (−1) · 1 + 2 · 1 · 2 + 1 · 7 · 3] = −2 + 3 + 14−[(−1) + 4 + 21] = 15 − 24 = −9 Jelikož je determinant matice systému nenulový, můžeme Cramerovo pravidlo použít v jeho základní podobě a dostat tak jedno jediné řešení systému. 1 Necháme už na čtenářích, aby si pomohli trikem, který jsme ukázali v části 1.3. 9 Z matice systému si postupně sestavíme tři matice Ax, Ay, Az, v nichž sloupec koeficientů příslušející dané proměnné nahradíme sloupcem pravých stran rovnic: Ax =   15 3 1 9 −1 1 9 2 1   , Ay =   2 15 1 7 9 1 1 9 1   , Az =   2 3 15 7 −1 9 1 2 9   Z těchto tří matic spočítáme determinanty: |Ax| = +[15 · (−1) · 1 + 3 · 1 · 9 + 1 · 9 · 2] −[9 · (−1) · 1 + 2 · 1 · 15 + 1 · 9 · 3] = −15 + 27 + 18−[−9 + 30 + 27] = 30 − 48 = −18 |Ay| = +[2 · 9 · 1 + 15 · 1 · 1 + 1 · 7 · 9] −[1 · 9 · 1 + 9 · 1 · 2 + 1 · 7 · 15] = 18 + 15 + 63−[9 + 18 + 105] = 96 − 132 = −36 |Az| = +[2 · (−1) · 9 + 3 · 9 · 1 + 15 · 7 · 2] −[1 · (−1) · 15 + 2 · 9 · 2 + 9 · 7 · 3] = −18 + 27 + 210−[−15 + 36 + 189] = 219 − 210 = 9 Řešení systému již najdeme díky Cramerovu pravidlu (viz Věta 1, Skripta, str. 12): x = |Ax| |A| = −18 −9 = 2, y = |Ay| |A| = −36 −9 = 4, z = |Az| |A| = 9 −9 = −1, tedy K =      2 4 −1      . Řešený příklad 1.4.b Zadání Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavu rovnic: x − 2y + 3z = −1 −2x + 3y − z = 3 −x + y + 2z = 2 Řešení Spočítejme nejdříve determinant matice systému |A| = 1 −2 3 −2 3 −1 −1 1 2 10 pomocí Sarusova pravidla: |A| = +[1 · 3 · 2 + (−2) · (−1) · (−1) + 3 · (−2) · 1] −[(−1) · 3 · 3 + 1 · (−1) · 1 + 2 · (−2) · (−2)] = 6 − 2 − 6−[−9 − 1 + 8] = −2 − (−2) = 0 Jelikož je determinant matice systému nulový, nemůžeme Cramerovo pravidlo použít v jeho základní podobě (systém nemá jedno řešení). Fakt |A| = 0 také znamená, že řádky či sloupce matice systému jsou lineárně závislé. Pozorováním všech tří rovnic systému určitě přijdete na to, že r1 +r2 = r3 (r1, r2, r3 označují rovnice systému), což znamená závislost 3. rovnice na prvních dvou, a tedy nekonečný počet řešení systému.2 V takovém případě můžeme Cramerovo pravidlo použít také (viz bakalářská práce Andrey Danešové, str. 64–65). Vybereme libovolnou submatici řádu 2, jejíž determinant není roven 0, např. submatici A11 k prvku a11: A11 = 3 −1 1 2 Oba řádky rovnic příslušných submatici A11 upravíme tak, že na pravou stranu přesuneme členy s 3. proměnnou: 3y − z = 3 + 2x y + 2z = 2 + x Na vzniklý systém použijeme Cramerovo pravidlo, přičemž proměnná x je parametr, na němž nekonečně mnoho řešení závisí. |A11| = 3 −1 1 2 = 3 · 2 − [1 · (−1)] = 7 |Ay| = 3 + 2x −1 2 + x 2 = 2·(3+2x)−(−1)·(2+x) = 6+4x+2+x = 8+5x |Az| = 3 3 + 2x 1 2 + x = 3 · (2 + x) − 1 · (3 + 2x) = 6 + 3x − 3 − 2x = 3 + x Z toho už získáme vyjádření proměnných y, z: y = |Ay| |A| = 8 + 5x 7 = 8 7 + 5 7 x, z = |Az| |A| = 3 + x 7 = 3 7 + 1 7 x, tedy K =       x 8 7 + 5 7 x 3 7 + 1 7 x    , kde x ∈ R    . 2 Může nastat i třetí situace, a to když sice objevíme závislost řádků v matici systému, avšak stejná závislost už nebude fungovat pro rozšířenou matici systému; v takovém případě systém nemá řešení. Podrobně si to vysvětlíme ve Cvičení 4, když se budeme zabývat Gaussovou eliminační metodou a Frobeniovou větou. 11 Příklad 1.4.c (pouze s výsledkem) Zadání Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavu rovnic: 2x − y + 4z = 3 y − z = 2 x − 2z = 1 Příklad 1.4.d (pouze s výsledkem) Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavu rovnic: 2x − y + 4z = 3 3x + y − z = 2 −x − 2y + 5z = 1 Výsledky příkladů 1.1.c: 0, 1.1.d: −72 1.2.c: 0, 1.2.d: −3 1.3.c: 19, 1.3.d: 0 1.4.c: K =       13 7 17 7 3 7       1.4.d: Nekonečně mnoho řešení, dle submatice A11 je K =       x 11 3 − 14 3 x 5 3 − 5 3 x    , kde x ∈ R    . 12