Český filozof Václav
Bělohradský (1944) (v návaznosti na Theodora Adorna z frankfurtské
školy) napsal, že ideje a esence jsou k životu lhostejné jako boty
esesáka. My dokonce můžeme říct, že ideje byly použity jako zbraně, které
ublížili mnohým jednotlivcům, skupinám, ba i celým národům (jak jsme byli
svědky během druhé světové války, ale i předtím a poté. Šlo
o uplatňování schématu rozhodování, ve kterém byly ideje důležitější než lidé,
což bylo příznačné nejen pro dvacáté století. Tento tragický omyl
v rozhodování lidí byl po druhé světové válce rozpoznán, kdy byla obnovena
Organizace spojených národů (1945) a přijata Všeobecná deklarace lidských
práv, která zdůrazňuje význam a hodnotu každého člověka bez ohledu na jeho
příslušnost k rase, barvě kůže, příslušnosti k pohlaví, náboženskému či
politickému smýšlení, národnostnímu a sociálnímu původu, bez ohledu na majetkové
poměry, příslušnost k rodu atd. (čl. 2).
V roce 1997 v knize Mezi světy a
mezi světy se povedlo Bělohradskému zformulovat principy, které nám můžou
pomoci s identifikaci (ne)správného jednání:
1.
„Neopírej se o nic, co
není smrtelné!“
2.
„Vyvoď všechny důsledky
z toho, že smysl není nic, co by bylo v tvých větách či činech, ale je to jen
použití, které pro tvé věty a činy vynalezli lidé, kteří ti naslouchali. Žádné
větě nelze porozumět z ní samé, ale jen jako odpovědi na otázku, která si
tu větu vynutila…Mé věty mají smysl, protože druzí lidé ve svobodném
společenství jim naslouchají, ptají se a odpovídají… Představa, že smysl je
schovaný uvnitř vět jako v nějaké konzervě, kterou stačí jen otevřít a
pochopit, je nejnebezpečnějším dědictvím metafyziky. Smysl se nenalézá, ale
vynalézá.“
Dnes již víme, že
vytvářet spekulativní systémy o světě kdesi v kumbálku, bez ohledu na
ostatní, bez adresátů, nemá smysl. Smysl
má, naopak, mluvit s jinými, slyšet jejich odpovědi, kritiku i emoce,
abychom nebyli odtrženi od reality. Smysl má reagovat na skutečné problémy,
které se je i nás dotýkají, řešit je, zaměřit se na konkrétní lidské potřeby.
V předcházející
etapě myšlení (tzv. moderna) se člověk snažil navrhovat řešení problémů pro
celé lidstvo a byl ochoten kvůli dosažení pokroku i „něco“ obětovat ve smyslu
hesla „když se kácí les, lítají třísky“. Něco – třísky byli někteří, kteří „pokroku“
bránili (v osvícenství např. kněží, v marxismu buržoazie,
v nacionalismu cizí příslušníci či zpochybňovatelé tradičních či národních
hodnot“, v rasismu jinak vypadající lidé, ve všech individualisté, kteří
nechápou upřednostnění hodnoty celku nad jednotlivcem, jak jsme to viděli např.
již v Platonovém ideálním státu v Ústavě.
V době
modernistického myšlení (datujeme zhruba od osvícenství do poloviny 20. st.) vládly
ideologie jako uzavřené systémy s jednou ústřední pravdou – ideou, které
uplatnění mělo změnit svět. S její uplatňovateli nebylo možné diskutovat,
své pravdě nekriticky věřili (stala se dokonce jejich součástí, jak jsme již
viděli u autoritářského svědomí popsaném Erichem Frommem a dalšími autory).
Německý
postmoderní autor Wolfgang Welsch (1946) v díle Naše postmoderní
moderna (1991) ukazuje, že moderna ještě neskončila, stále trvá – neumíme a
nemůžeme se jí jen tak zbavit, myšlení lidí se mění jen pomalu (když vůbec).
Lidé stále uvažují v intencích pokroku, nárokují si na absolutní pravdu,
mnozí generalizují své zkušenosti a zdůvodňují to tím, že si to myslí „všichni“,
apod. Dle Welsche by jsme neměli své zkušenosti a názory
zobecňovat jako univerzálně platné pro všechny, protože každá situace je jiná,
rozdílní a rozmanití jsou i její aktéři. Taky ve světě nevládnou podmínky z
naší situace, podmínek je naopak mnoho, stejně jako je mnoho lidí a jejich
hodnotových preferencí, či životních forem (způsobů života).
Proti diktaturám
subjektivních či jednostranných pravd stavěných do pozic objektivních,
univerzálních či absolutních pravd staví postmoderní etika do popředí hodnotu
plurality a rozmanitosti. Jak v praxi tuto pluralitu uplatňovat?
Nástrojem k lepšímu rozhodování je využití empatie, snahy vcítit se do
jiných. To ovšem není vždy možné (dokáže se např. muž vcítit do pozice ženy? ateista
do pozice člověka s náboženskou vírou?), proto je vhodné počítat
s tím, že toho vždy nejsme schopni – je třeba počítat se svými slepými úhly
(jako v automobilu, když ve zpětném zrcátku nevidíme auto hned vedle nás).
Možná bychom si
mohli představit, že stojíme v galerii před obrazem, kterému se snažíme
porozumět. Na chvíli se k obrazu přiblížíme, poté si ho prohlídneme
z povzdáli, zjistíme něco o autorovi obrazu, jeho životních kontextech a
dějinách období jeho vzniku. Porozumět pomůže i informace o příslušnosti k uměleckému
směru, apod. I tak se ale samozřejmě
stane, že uměleckému sdělení neporozumíme, stejně jako umělcovi samotnému,
resp. si tím nemůžeme být nikdy úplně jisti. Ani postmoderními se nestaneme za
jednu noc, je dobré podobně se postupně v tomto smýšlení cvičit, získávat
návyky uplatňováním empatie vůči jiným přímo, případně ji cvičit i ve své
vlastní hlavě (předem počítat s tím, že mé úvahy nemůžou být dokonalé,
protože nedokážu zjistit stanoviska ostatních).
Postmoderní
člověk nazírá na sdělení své i jiných kriticky, ba skepticky, (pochybuje totiž o
dokonalém porozumění), z čeho vyplývá i jistá tolerance a rezervovanost
vůči nedorozuměním a chybám, které ale stojí za to překonávat, jelikož nám přece
nezáleží tolik na myšlenkách, ale na živém člověku před námi. Pozitivní
akceptování heterogenity je, zdá se, vždy lepší jako vynucování homogenity,
protože podporuje vzájemné porozumění a obohacení (bez nutnosti někoho ze
společnosti vylučovat). To ovšem přináší i problémy – jelikož je každý
z nás jiný, žijeme spolu v nekompatibilním a nesouměřitelném světě, ke
vzájemnému porozumění nakonec vůbec nemusí přijít, právě naopak. Kdo ale se ale
snaží kalkulovat s hledisky jiných, dokáže určitě navrhnout oboustranně
přijatelnější strategii než v modernistickém stylu myšlení, které nebralo
ohledy na ty, kteří se do její pravdy „nevešly“.