Etika

První jednotka lekce


1. Organizační informace k lekci

Lekce pozostává ze 4 témat, ke kterým se vážou zpětnovazební úkoly a z online konzultace.

Každá lekce obsahuje výkladový text a úkoly, které napomáhají podat zpětnou vazbu ohledem porozumění výkladu a obsahu lekce. Doporučuji zpracovávat obsah témat a úkoly průběžně.

Cíle lekce

Ve 20. a 21. století řešila společnost významné problémy, které souvisí s každodenním životem člověka. Cílem témat je vnést nové kontexty budoucím učitelům OV do rozhodování se o tom, co je a není správné, zvýšit tak pluralitu a rozmanitost myšlení, jednat s globálním přesahem ale s individuálním vnímaním žáků a dalších aktérů školy. 

Lekce se zaměřuje na tragické důsledky modernistického myšlení a jeho překonání u existencialistů, postmodernistů a humanistických psychologů.

Téma č. 1: člověk v morální krizi

Přečtete si následující úryvky textů od různých autorů, kteří identifikovali krizi ve společnosti na konci 20. století a v současnosti.

A. „Když už je konzum historicky možný, pak od něho lidi nic neodvrátí. A co by tak mělo? Tisíce a tisíce let po něm prahli. Ani představit si ho nedovedli! Lze se jim divit, že když poprvé v historii ho aspoň trochu mají, že na něj letěj? Copak je snad nějaká etická norma, která by tomu bránila? ...I když na to letěj za jakoukoli cenu? ... Jaké by to muselo být učení, co by to muselo být za ideu a ideály, které by je od konzumu mohly odvrátit nebo je v tom aspoň zabrzdit? Žádné z těch učení, která byla doposud vytvořena, ať náboženská nebo filosofická, neobstála před tou touhou konzumovat a jen konzumovat. Všecky ty ideje a ideály byly kupodivu ještě tak akceptovány a fungovaly v dobách, kdy byl nedostatek – stejně ještě jako dnes jsou akceptovány a fungují tam, kde je bída. Jak ta přestane a otevře se oceán konzumního ráje, neplatí ani islám, ani budhismus, ani křesťanství, ani marxizmus.“ (BONDY, E. 2007. Bratři Ramazovi. Praha : Akropolis, 2007. 148 s. ISBN  978-80-86903-47-7. , s.100.)

B. "Jakmile se jedinec vyvázal z mezí stanovených komunitou, musí jeho vytrvalé putování za štěstím nutně vést k problematizaci vlastní existence a k neuspokojení. Takový je prostě osud společensky nezávislého jedince, který bez jakékoli kolektivní a náboženské opory sám a bezbranný čelí životním zkouškám. (Lipovetsky, Paradoxní štěstí,  s. 370)

Lidé se prohlašují  za šťastné, neboť přiznat si opak „podkopává morálku“. V hyperkonzumní společnosti se již lidé nechrání před uhrančivým pohledem druhého, nýbrž před vlastními negativními úsudky, ze kterých by mohl vzejít trýznivý obrázek vlastní existence. V zásadě tu jde o snahu zabránit skleslosti a zachovat si sebedůvěru." (Lipovetsky, s. 351).

 C. "Jak upozornil ekonom Paul Nystrom (profesor marketingu na Kolumbijské univerzitě), musíte nejprve vytvořit spotřebitele a vytvořit potřeby, které člověka uvězní. Je to běžná metoda. Byl také používán otrokáři. Například v době zrušení otroctví využívala Velká Británie otroky na plantážích v Západní Indii. Vzhledem k tomu, že oficiální otroctví bylo minulostí, v parlamentu se hodně diskutovalo o tom, jak upevnit stávající režim. Co zabrání bývalým otrokům, aby se dostali do hor s velkým množstvím volné půdy a žili tam šťastně? Použili běžnou metodu: snažili se je chytit na spotřební zboží. Přišli s fintou - nabízeli jim dárky. A když lidé inspirovali touhu po spotřebním zboží a stali se zadluženi v obchodních domech, brzy vzniklo něco jako otroctví, alespoň z pohledu vlastníků plantáží."  (Noam Chomsky, Mocenské systémy, Nakladatelství Slovenského svazu spisovatelů 2013, Bratislava, str. 35).

D. Dnešní národní, nadnárodní a globální politický a ekonomický systém globální spravedlnosti nepomáhá, právě naopak. Na základě údajů OSN Marek Hrubec uvádí, že v důsledku tohoto systému umírá každý rok více lidí - než každý rok během druhé světové války. ( 18 milionů lidí ročně, což je téměř 50 000 lidí denně. (Hrubec, Od zneuznání ke spravedlnosti: Kritická teorie globální společnosti a politiky, 2011, str. 248)

(Na druhé straně - v obci  vzdělanců je věštění katastrof tou nejrozšířenější činností. Lipovetsky, G. Paradoxní štěstí, s. 394)

E. "To, co Západ považuje za univerzální, považují jiní za západní. Odmítá to, co oslavuje, stejně příznivou globální integraci jako zločinný imperialismus. Vzhledem k tomu, že Západ vidí svět jako sjednocený, ostatní ho vidí jako hrozbu." (Samuel Huntington, St. Louis. Praha, Rybka Publishers, 2001

Zpětnovazební úkol. Najděte odpovédi na otázku: Co je morální krize ve 20.-21. století?

1. Jaké důvody uvádí Egon Bondy jako příčinu úpadku mravních ideálů lidí ve 20. století? Když ne/souhlasíte, tak z jakých důvodů?

2.  Jak francouzský sociolog Lipovetsky vysvětluje neštěstí Francouzů na přelomu 20./21. století?

3. Jaké příčiny neštěstí člověka vidí americký filosof N. Chomsky?

4. Co je zdrojem současné humanitární krize dle českého filozofa M. Hrubce?

5. Jaká je příčina multikulturního soužití dle amerického politologa Huntingtona?

Téma č. 2: Problémy morálky totalitních režimů na příkladu analýzy Karla Jaspersa
Dílo německého filozofa existence Karla Jasperse (1883-1969) Otázka viny. Příspěvek k německé otázce, které vydal hned po válce v roce 1946, směřuje od pohodlného konformismu k individuální odpovědnosti člověka nejen za sebe ale i za svět, který jsme kolem sebe vytvořili, resp. nechali ostatní vytvořit. Kdo byl odpovědný za druhou světovou válku? Kdo za smrt a utrpení milionů mrtvých v koncentračních táborech? Byli za zvěrstva odpovědni jen němečtí vojáci a členové NSDAP (a jejich spojenci), nebo i jejich voliči, nebo i ti, kteří zločinům „jenom“ přihlíželi z důvodu lhostejnosti či strachu? A byli za vládu zrůdné ideologie odpovědni jen Němci, nebo i občané dalších zemí, kteří „nechali“ Hitlera vládnout a okupovat? Jaspers popisuje čtyři druhy viny:

1. politickou vinu nesou všichni Němci, jelikož dopustili, aby se nacisté dostali k moci. Vinni jsou tedy ti, kteří se politicky angažovali v prospěch NSDAP, volili je, anebo i naopak – nevolili (nechali je vyhrát), nebo se angažovali málo, aby nezvítězili (jde o vinu kolektivní).

2. kriminální vina je vinou individuální: každý, kdo spáchal nějaký zločin, má být odsouzen a potrestán soudem (jedná se o zločince).

3. morální vinu nese každý, kdo mohl zabránit nějaké tragédii a nezabránil, každý, kdo se ze strachu nebo zištnosti přidal k nacistům (nosil nacistické oblečení, hajloval, účastnil se veřejných nacistických oslav - kdo žil v masce). Nacisté měli i díky těmto lidem pocit, že je jich víc, že je všichni podporují, že jednají správně. Morální vinu nesou i ti, kteří byli svědky lynčování, deportování, či přihlíželi ubližování.  Vinni dle Jasperse byli taky ti, kteří se vymlouvali na rozkazy, taktéž ti, kteří žili v pohodlném sebeklamu, že jednou změní dočasný zlý stát, že jednou Hitlera odstaví, vše poté napraví apod.  

Morální vina je vinou individuální – každý sám ví, co udělal a neudělal, nikdo by druhému neměl dělat výčitky, každý se s vinou musí vyrovnat sám. Nestačí ovšem pouze litovat, provinění je potřebné odčinit – napravit škodu, která byla spáchána (když vinu napravím, tak nastane má očista, která může trvat i celý život). Člověk, který se očistil a vinu napravil, má nakročeno k tomu, aby byl vnitřně vyrovnaný a výčitkám druhých se již nebál naslouchat: když si přiznal chybu a udělal maximum pro to, aby ji i napravil, je již vnitřně očištěn.

Mnohým se ovšem po druhé světové válce zdálo výhodné veřejně se vyznat z viny, říkali, co si svět přál slyšet a měli sklon se považovat za lepších – tito lidé brali vyznání se z viny jako novou cestu k moci: výčitky vůči ostatním jim dokonce posloužily pro získání nadřazené (morální) pozice (podívejte, já jsem již pochopil svůj omyl a lituji toho – na rozdíl od mnohých jiných; teď jsem tedy tady k dispozici pro službu novému Německu). Jaspers nazval výčitky ostatním kontraproduktivním moralizmem: vzbuzování výčitek u druhých, kteří ještě nebyli se svou vinou sami srovnaní, totiž způsobovalo zatvrzení srdcí, což vedlo k jejich mlčení – vzdoru vůči takové komunikaci i k odmítání na participování občanské společnosti. 

Literatura a poznámky

JASPERS, K.: Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. II. vydání. Praha: Mladá fronta, 1991.

Zpětnovazební úkol: Jaké otázky viny jsou spojeny s událostmi v českých dějinách? Jaké otázky viny jsou aktuální v současnosti? Jak se s nimi vypořádat dle rad Jasperse?

Téma č. 3: Postmoderní etika a postmoderní doba

Český filozof Václav Bělohradský (1944) (v návaznosti na Theodora Adorna z frankfurtské školy) napsal, že ideje a esence jsou k životu lhostejné jako boty esesáka. My dokonce můžeme říct, že ideje byly použity jako zbraně, které ublížili mnohým jednotlivcům, skupinám, ba i celým národům (jak jsme byli svědky během druhé světové války, ale i předtím a poté.[1] Šlo o uplatňování schématu rozhodování, ve kterém byly ideje důležitější než lidé, což bylo příznačné nejen pro dvacáté století. Tento tragický omyl v rozhodování lidí byl po druhé světové válce rozpoznán, kdy byla obnovena Organizace spojených národů (1945) a přijata Všeobecná deklarace lidských práv, která zdůrazňuje význam a hodnotu každého člověka bez ohledu na jeho příslušnost k rase, barvě kůže, příslušnosti k pohlaví, náboženskému či politickému smýšlení, národnostnímu a sociálnímu původu, bez ohledu na majetkové poměry, příslušnost k rodu atd. (čl. 2)[2].

 V roce 1997 v knize Mezi světy a mezi světy se povedlo Bělohradskému zformulovat principy, které nám můžou pomoci s identifikaci (ne)správného jednání:

1.      „Neopírej se o nic, co není smrtelné!“[3]

2.     „Vyvoď všechny důsledky z toho, že smysl není nic, co by bylo v tvých větách či činech, ale je to jen použití, které pro tvé věty a činy vynalezli lidé, kteří ti naslouchali. Žádné větě nelze porozumět z ní samé, ale jen jako odpovědi na otázku, která si tu větu vynutila…Mé věty mají smysl, protože druzí lidé ve svobodném společenství jim naslouchají, ptají se a odpovídají… Představa, že smysl je schovaný uvnitř vět jako v nějaké konzervě, kterou stačí jen otevřít a pochopit, je nejnebezpečnějším dědictvím metafyziky. Smysl se nenalézá, ale vynalézá.“[4]

Dnes již víme, že vytvářet spekulativní systémy o světě kdesi v kumbálku, bez ohledu na ostatní, bez adresátů, nemá smysl.  Smysl má, naopak, mluvit s jinými, slyšet jejich odpovědi, kritiku i emoce, abychom nebyli odtrženi od reality. Smysl má reagovat na skutečné problémy, které se je i nás dotýkají, řešit je, zaměřit se na konkrétní lidské potřeby.

V předcházející etapě myšlení (tzv. moderna) se člověk snažil navrhovat řešení problémů pro celé lidstvo a byl ochoten kvůli dosažení pokroku i „něco“ obětovat ve smyslu hesla „když se kácí les, lítají třísky“. Něco – třísky byli někteří, kteří „pokroku“ bránili (v osvícenství např. kněží, v marxismu buržoazie, v nacionalismu cizí příslušníci či zpochybňovatelé tradičních či národních hodnot“, v rasismu jinak vypadající lidé, ve všech individualisté, kteří nechápou upřednostnění hodnoty celku nad jednotlivcem, jak jsme to viděli např. již v Platonovém ideálním státu v Ústavě.

V době modernistického myšlení (datujeme zhruba od osvícenství do poloviny 20. st.) vládly ideologie jako uzavřené systémy s jednou ústřední pravdou – ideou, které uplatnění mělo změnit svět. S její uplatňovateli nebylo možné diskutovat, své pravdě nekriticky věřili (stala se dokonce jejich součástí, jak jsme již viděli u autoritářského svědomí popsaném Erichem Frommem a dalšími autory).

Německý postmoderní autor Wolfgang Welsch (1946) v díle Naše postmoderní moderna (1991) ukazuje, že moderna ještě neskončila, stále trvá – neumíme a nemůžeme se jí jen tak zbavit, myšlení lidí se mění jen pomalu (když vůbec). Lidé stále uvažují v intencích pokroku, nárokují si na absolutní pravdu, mnozí generalizují své zkušenosti a zdůvodňují to tím, že si to myslí „všichni“[5], apod.[6]  Dle Welsche by jsme neměli své zkušenosti a názory zobecňovat jako univerzálně platné pro všechny, protože každá situace je jiná, rozdílní a rozmanití jsou i její aktéři. Taky ve světě nevládnou podmínky z naší situace, podmínek je naopak mnoho, stejně jako je mnoho lidí a jejich hodnotových preferencí, či životních forem (způsobů života).

Proti diktaturám subjektivních či jednostranných pravd stavěných do pozic objektivních, univerzálních či absolutních pravd staví postmoderní etika do popředí hodnotu plurality a rozmanitosti. Jak v praxi tuto pluralitu uplatňovat?[7] Nástrojem k lepšímu rozhodování je využití empatie, snahy vcítit se do jiných. To ovšem není vždy možné (dokáže se např. muž vcítit do pozice ženy? ateista do pozice člověka s náboženskou vírou?), proto je vhodné počítat s tím, že toho vždy nejsme schopni – je třeba počítat se svými slepými úhly (jako v automobilu, když ve zpětném zrcátku nevidíme auto hned vedle nás).

Možná bychom si mohli představit, že stojíme v galerii před obrazem, kterému se snažíme porozumět. Na chvíli se k obrazu přiblížíme, poté si ho prohlídneme z povzdáli, zjistíme něco o autorovi obrazu, jeho životních kontextech a dějinách období jeho vzniku. Porozumět pomůže i informace o příslušnosti k uměleckému směru,  apod. I tak se ale samozřejmě stane, že uměleckému sdělení neporozumíme, stejně jako umělcovi samotnému, resp. si tím nemůžeme být nikdy úplně jisti. Ani postmoderními se nestaneme za jednu noc, je dobré podobně se postupně v tomto smýšlení cvičit, získávat návyky uplatňováním empatie vůči jiným přímo, případně ji cvičit i ve své vlastní hlavě (předem počítat s tím, že mé úvahy nemůžou být dokonalé, protože nedokážu zjistit stanoviska ostatních).

Postmoderní člověk nazírá na sdělení své i jiných kriticky, ba skepticky, (pochybuje totiž o dokonalém porozumění), z čeho vyplývá i jistá tolerance a rezervovanost vůči nedorozuměním a chybám, které ale stojí za to překonávat, jelikož nám přece nezáleží tolik na myšlenkách, ale na živém člověku před námi. Pozitivní akceptování heterogenity je, zdá se, vždy lepší jako vynucování homogenity, protože podporuje vzájemné porozumění a obohacení (bez nutnosti někoho ze společnosti vylučovat). To ovšem přináší i problémy – jelikož je každý z nás jiný, žijeme spolu v nekompatibilním a nesouměřitelném světě, ke vzájemnému porozumění nakonec vůbec nemusí přijít, právě naopak. Kdo ale se ale snaží kalkulovat s hledisky jiných, dokáže určitě navrhnout oboustranně přijatelnější strategii než v modernistickém stylu myšlení, které nebralo ohledy na ty, kteří se do její pravdy „nevešly“.[8] 

  Zpětnovazební otázky: Jsou současné české školy postmoderní? Jaký má být postmoderní učitel Ov?



Literatura a poznámky

[1] Např. genocida Armenů, Řeků, Asyřanů během první světové války, genocida Tsutsiů a umírněných Hutuů ve Rwandě v roku 1994, genocida bosenských Srbů muslimského vyznání v roku 1995, a  mnohé další.

[2] Všeobecná deklarace lidských práv. United Nations, 2015. Dostupné online: https://osn.cz/wp-content/uploads/2022/05/UDHR_2016_CZ_web.pdf [cit 15.10.2024].

Jak výše vidíme, ubližování a genocidy pokračovaly i po přijetí deklarace. V Sovětském Svazu a v dalších socialistických krajinách byly lidé perzekuováni na základě tzv. třídního původu, posílání k převýchově, aby ztratili své buržoazní či jiné nepřátelské (např. náboženské) přesvědčení, v latinské a jižní Americe i v Africe probíhaly úspěšné i neúspěšné snahy o násilné revoluce a převraty ve jménu komunismu i fašismu (častokrát jako součást studené války), v Indonésii byly v letech 1965-1966 masakrování lidé označené za komunisty po snaze o převrat, v Číně byli mládeží vražděni lidé se „zlými návyky a skony k tradici v kulturní revoluci vletech 1966-1969,  podobnému „kulturnímu skoku“ bylo obětováno obyvatelstvo v Kambodži Rudými Khméry, pronásledování a vraždění politických oponentů, bělochů a homosexuálů, přesídlování, zotročování a znásilňování obyvatel v byly prováděny v Zimbabwe, Etiopii, Libérii, Libyi, Čadu, atd.; rasová segregace byla v USA až do roku 1965, apartheid  v Jihoafrické republice do 1994, 11. září 2001 byly džihádistické teroristické útoky v USA a následně i v Evropě,  v 2011 proběhl vražední útok neonacistu Thomase Breivika v Norsku,  boj za „tradiční“ hodnoty prezentovali představitelé v Ruské federace v kontextech války na Ukrajině, atd.).   

[3] BĚLOHRADSKÝ, V. Mezi světy a mezisvěty. Praha: Votobia, 1997, s. 10.

[4] Tamtéž, s. 10.

[6] Určitě jsme všichni zažili hádku, ve kterých se příbuzní či kamarádi nakonec kvůli svým pravdám pohádali a vzájemně si ubližovali. Z postmoderny vyplývající princip „láska je víc než pravda“ by v tomto případě  mohl pomoci.

[7] WELSCH, W. Postmoderna - pluralita jako etická a politická hodnota. Online. Praha: Koniasch latin press, 1993.

[8] Tamtéž, s. 52.



Téma č. 4 Humanistická etika dle Fromma

Když byl Erich Fromm (1900-1980) ve 30. letech 20. století svědkem dobrovolné svobody Němců ve prospěch nacismu, začal se zaujímat o důvody  poddajnosti lidí ideologiím. Podobně jako Sigmund Freud identifikoval nezdravou životní orientaci pacientů, která jim bránila v dosažení štěstí, kterou bychom mohli nazvat jako nekrofilní orientace (orientace na smrt).

Pocházel z ortodoxní židovské rodiny v Německu, studoval práva, ekonomii, sociologii, filozofii i judaistickou teologii, nakonec se ale stal uznávaným představitelem neopsychoanalýzy a členem frankfurtského Institutu pro sociální výzkum ve Frankfurtu nad Mohanem (myslitelé z tohoto institutu jsou známi jako tzv. frankfurtská škola či škola sociální kritiky, patří tam i myslitelé jako T. Adorno, M. Horkheimer, a d.).

Dle Fromma se člověk projevuje přirozeně hlavně tehdy, když je svobodný a nezávislý.  Svobodu získal svým vymaněním se z přírody, čímž s ní ale zpřetrhal jeho primární vazby, bez kterých se cítí ve světě nejistě. Jelikož tyto vazby není možné vrátit zpět, musí člověk tuto situaci řešit tvořivě – nejistotu zahnat svou kreativitou, vlastní prací, láskou, spontánní aktivitou. Jedinec, který to nezvládne, není produktivní, hledá cestu úniku (před svobodou a odpovědností). Jaké má možnosti úniku?

   i.  Utíká k autoritářství – přidává se k autoritě (tím, že se jí poddá), nebo se sám stává autoritou ovládající jiné. Tato jeho nabytá moc je však zároveň jeho slabostí, je totiž založena na jiných. Dle Fromma jde o podobu vztahu sadismu a masochismu – obě tyto tendence jsou výsledkem jeho neschopnosti unést osamělé slabé já (buď se jedinec seberealizuje jako ten, co druhého ovládá, nebo ten, co se nechá ovládat, oba se ale nevěnují primárně sebe samému). Nesebevědomý jedinec se utíká nejen k osobám, ale i k ideologii, náboženství, politické straně, sociálním skupinám (sportový fanklub, a d.)

  ii.  Uniká do destruktivity vůči světu a sebe samému – jak například unikal zmiňovaný Hitler světu tím, že se ho snažil zničit (upínal se ke slavné minulosti Svaté římské říše německého národa, konstruoval a plánoval slavnou budoucnost Třetí říše, nežil v přítomnosti, nebral ohledy na skutečné zájmy lidí, upínal se ke zbrojení, plánoval napadnutí a ovládnutí světa, jeho „vyčištění“ od nepřátel, které nazýval parazity atd.).[1] Jedinec může taky směřovat ke své vlastní destrukci (závislosti) či destrukci světa (např. přírody, ale i vandalismus a d.)

iii.  Uniká do konformity, popírá svou osobnost – není sám sebou, osvojí si model osobnosti, který mu nabízí kulturní vzory, přijímá dobovou „normalitu“. Stává se takovým, jak od něj ostatní očekávají, rezignuje na vlastní názory, vůli a hodnoty, ztrácí svou identitu, je lehce manipulovatelný – stává se tzv. automatem konformity.[2]

Jedinec, který unikl před vlastní zodpovědností, se dle Fromma řídí tzv. autoritativní morálkou. Tvůrcem morálních norem není on sám, přebírá normy autority, kterou může být jiná osoba, skupina (např. strana, náboženská společnost, národ), ideologie (víra ve volný trh, komunismus, nacionalismus, fašismus). Tato osobní (např. vůdce, ale může být i rodič, atd.) nebo i neosobní (anonymní) autorita (strana, ideologie, náboženství, atd.) ovšem nebere ohledy na to, jak se jedinec cítí, co mu ubližuje, směřuje rozhodování s ohledem na jiné zájmy (případně ani nemůže jinak, když jde např. o tzv. anonymní autoritu, jako je nekritické vyznávání principu trhového mechanismu – řízení se na základě zákonitosti nabídky a poptávky, obchodnické či zákaznické mentality).

Kdo dle Fromma před vlastní svobodou neuteče, postaví se světu produktivním postojem: sám se stává tvůrcem a předmětem morálních norem, je zastáncem tzv. humanistické morálky. Jde o morálku antropocentrickou – mírou všech věcí je tu člověk sám: dobrem je  rozvíjení lidských sil, hlavní ctností je odpovědnost vůči vlastnímu bytí; špatností je naopak ochromení člověka, neřestí nezodpovědnost vůči sobě samému (nerozvíjení se).

Zpětnovazební úkol - otázka: Jak má učitel OV směřovat žáky k humanistické morálce (ke tvořivé seberealizaci)?

Literatura a poznámky


[1] Fromm ve svých dílech využívá postavu Adolfa Hitlera jako negativní příklad, protože o  jeho motivaci a činech má každý vědomost. Viz např. v díle Lidské srdce. Český klub. Praha: Nakladatelství Josefa Šimona, 1996.

[2] BOHUNICKÁ, L. Erich Fromm. In REMIŠOVÁ, A. Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Bratislava: Kalligram, 2008, s. 554-557.



Co jsme se naučili? Jak řeší morální krizi postmodernisté, existencialisté a psychologové - humanisté?