Detailný záber loga Automaticky generovaný popis BIOLOGICKÉ A PSYCHOLOGICKÉ PŘESAHY DO ETIKY Slavomír Lesňák, DE2, 2020 Charles Darwin (1809-1882) ◦Dle vlastních slov: normální hoch podprůměrného nadání ◦Zkoušel medicínu, vystudoval teologii, vynikl v biologii: v té době přírodovědci často teology ◦Náhodou na průzkumnou loď na 2 letou expedici (nakonec 5 let): údiv/Galapágy ◦Teorie přírodního výběru a adaptace na prostředí (přežije ten, kdo se nejlépe přizpůsobí) ◦1859: O vzniku druhů přírodním výběrem neboli uchováním prospěšných plemen v boji o život – přečetla i královna Viktorie ◦Nejdříve o teorii nejistý, potom dopis od přídovovědce Alfreda Russela Wallace o podobných závěrech (1858, spor o prvenství) ◦Všechny živé organismy se vyvinuly z jednodušších živých forem ◦1871: O původu člověka: morálka se objeví, když: sociální instinkt (i u zvířat), inteligence, civilizace ◦(rozmanité) morální zvyklosti ve světě založeny – na jediné lidské přirozenosti ◦ ◦ ◦ ◦ 13. 11. 2024 Obsah obrázku primát, savci Popis byl vytvořen automaticky Sigmund Šlomo Freud 1856-1939 Obrázok, na ktorom je text, biela tabuľa Automaticky generovaný popis 13. 11. 2024 Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis https://www.pngegg.com/en/png-evswi ◦ 13. 11. 2024 Morálka a zdraví ◦Zdraví kvůli morálce ohroženo (ústupky a oběť pro společnost) ◦Lidé se musí snažit být stále něčím lepším - frustrace, nervová onemocnění ◦Morálka špatná - když člověku brání být zdravým a šťastným ◦ ◦ ◦FREUD, S. „Kulturní sexuální morálka a moderní nervozita“, in: O člověku a kultuře. Odeon, 1990. 13. 11. 2024 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky https://cca1103lumofrog.wordpress.com/2011/08/19/cca1103-tutorial-week-3/ Henri Bergson ◦1859-1941 13. 11. 2024 https://dialektika.org/en/2010/06/19/how-henri-bergson-makes-vitalism-work/ Dílo a život ◦Hmota a paměť (1896) ◦Smích (1899) ◦Tvořivý vývoj (1907) ◦Dva zdroje morálky a náboženství (1932) ◦Myšlení a pohyb (1934 ◦1927 Nobelova cena za lit. ◦Téměř konvertoval na katolicismus (žid. pôvodu) ◦Móda navštěvovat jeho přednášky 13. 11. 2024 O dvojí mravnosti, Etická knihovna, Český rozhlas Vltava (15 min) 13. 11. 2024 ◦Představitel intuitivismu (označovaný také antiintelektualistickým intuitivizmem) a filozofie života ◦protiklad scientistických koncepcí - např. pozitivismu, materialismu, avšak ne k idealismu a racionalismu). ◦ ◦Hlavní myšlenka filozofie života – pojem životního rozmachu, energie, síly (elán vital) – překonání mechanicismu, kauzálního determinismu a materialismu ◦ 13. 11. 2024 Trvání (dureé) – vnitřek bytí ◦Čas, který dokážeme psychologicky prožívat, ◦Vlastní všemu životu, nesen životním elánem ◦Život je proud - nepřetržitá změna ◦Pro dění je charakteristické neustálé vznikání a tvůrčí vývoj ◦Postihnout tyto projevy je rozumem (abstraktními pojmy) a vědou (matem.-přírodovědecký) nemožné ◦pouze intuicí - neanalyzuje, postihuje skutečnost v její autentičnosti ◦ ◦Prostor je, čas - bytí není, ale stává se díky tvůrčímu vývoji – podoba s existencialisty ◦Platí to i pro morálku a náboženství ◦ ◦ ◦ 13. 11. 2024 Trvání, neustálý proces Obrázok, na ktorom je mapa Automaticky generovaný popis 13. 11. 2024 https://medium.com/nautilus-magazine/this-philosopher-helped-ensure-there-was-no-nobel-for-relativi ty-add50d05d4de Lidské činy ◦Jsou „zvnějštěné“ činy vědomí ◦výrazem naší svobody, tvořivosti a osobnosti ◦ ◦Já – vnitřní a vnější ◦Vnější: povrchní, sociální já ◦– hlavně pro druhé; ◦Vnitřní: fundamentální, hluboké já (život pro sebe) ◦ ◦Většinou žijeme vnějším způsobem života - jednáme jako vědomé automaty (neautentická existence) (opět existenc.) ◦ ◦ ◦ 13. 11. 2024 Dobrý čin ◦je takový, který vykonáme svobodně z vnitřních pohnutek (vnitřní já) ◦Znamená: ◦nepředpokládatelnost, neobrátitelnost, nezvratitelnost, neautomatičnost, nemechaničnost ◦ ◦ ◦Tvůrčí čin ◦Nemůžeme uchopit intelektem, pouze intuicí ◦intelekt ho nedokáže vysvětlit ◦ ◦ 13. 11. 2024 Intuice přesahuje rozum ◦Intelekt Bergson neodmítá úplně ◦Je potřebný pro přežití individuálního a rodového života ◦Vyrábí například neorganické nástroje - homo faber (ne sapiens) ◦ ◦Intelekt tedy vázán na umělé a neorganické; ◦intuice na živé a tvůrčí, tím čím je život ◦ ◦Intuice tedy přesahuje rozum ◦proto jím nemůže být ani pochopena ◦proto ani jeho prostředky nestačí ◦ ◦ 13. 11. 2024 •Intuice - využívá metafory, obrazy, mystické vize a pod. (moudrost indiánů; umění apod.) •Mimoracionálními prostředky se umím zmocnit svobody a životního elánu • • Dva prameny morálky a náboženství ◦ ◦Společnost vzešla z přírody ◦je jejím pokračováním, jejího vývoje, ◦nepokračovala v rozvoji instinktů (sociální hmyz) ◦šla cestou rozvoje intelektu ◦cesta intelektem na jedné straně člověka individualizuje ◦osvobozuje ho od celku ◦dovoluje mu rozvinout a uvědomit si své já ◦na druhé straně je intelekt „vypočítavý“, resp. egoistický, ◦ohrožuje společenský organismus, rozkládá ◦rozkládacím silám - brání dva nástroje – morálka a náboženství ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ 13. 11. 2024 Jak se stáváme morálními? ◦Morální závaznost začíná naší schopností podřídit se -zvykům (např. poslouchat) - autoritám (rodičům, učitelům) -autority jsou přijímány více kvůli jejich sociálnímu statusu jako na základě osobnosti – zastupují celou společnost ◦Zvyky působí tlakem na naši vůli: cítíme se vázáni ◦Pravidla a zvyky se navzájem podpírají: jejich soubory tvoří zákon, kterým se zvyky dokonce vynucují ◦nabýváme přesvědčení, že zákony jsou nezbytné jako fyzikální zákony ◦Rozvinutí povinnosti - nám znemožňuje váhat, umožňuje vnést do života pořádek, upevňuje naše sociální já ◦ ◦ 13. 11. 2024 Společnost nám tedy vytváří cestu ◦jít po ní znamená, že ani nemusíme přemýšlet ◦jen automaticky vykonávat povinnost ◦ ◦Avšak intuice nás na rozdíl od rozumu vede k něčemu jinému... ◦ 13. 11. 2024 Otevřena a uzavřena společnost ◦Uzavřená morálka ◦má sociální původ ◦stírá rozdíly mezi individualistickým a sociálním, ◦jejím cílem je celá sociální skupina, zájem obce, ◦účelem je přežití sociální skupiny – nepřipomíná to sociální hmyz? ◦Je založena na nátlaku (útlaku) automaticky plnit povinnost... ◦ ◦ ◦Otevřená morálka ◦strůjcem je silná osobnost, náboženský vůdce, guru, hrdina, reformátor. ◦nejde mu o ochranu jednotlivé skupiny, je všelidská ◦lidé za ním nejdou, protože musí, ale chtějí ◦Není založena na útlaku - ale na lásce ◦prostor pro svobodu a tvořivost (jak následovat) ◦Přijímá ji nejprve několik jedinců a ti ji rozšíří ◦morálka otevřené duše, ◦táhne dopředu, ◦je nesena elán vital, tvořivou duchovní energií ◦ ◦ 13. 11. 2024 - podle toho obsahují i ​​podobu morálky a náboženství Tyto morálky neexistují v čisté podobě - souvisejí s různými formami náboženství Dva druhy náboženství ◦Statické (uzavřená) je spojeno s intelektem, rozumem, ◦výsledek lidského působení (vytvoření rituálů a božstev, díky kterým zajistí soudržnost sociální skupiny). ◦ ◦Dynamické – náb. lásky a mysticismu ◦přiblížení se k životnímu elánu, ◦uchopit nedefinovatelné a nepřístupné ◦křesťanské náboženství - záležitost výjimečných lidí, mystiků ◦ ◦Katolictví - završení židovství, B. se propracovává od panteismu (bůh jako elán). ◦Ke katolicismu nepřestoupil kvůli pronásledování židů nacisty... ◦ ◦ 13. 11. 2024 Konrad Zacharias Lorenz 1903-1989 ◦Lekár z Viedne ◦Zakladateľ etológie ◦Po anšluse Rakúska k Nemecku stráca prácu, neskôr povolaný do Armády, lekárom v Bielorusku, vojnový zajatec v Arménsku ◦1973 Nobelova cena za medicínu a fyziológiu v spojení s chovaním zvierat 13. 11. 2024 https://fineartamerica.com/featured/konrad-lorenz-caricature-gary-brown.html Obrázok, na ktorom je kniha, perokresba, text Automaticky generovaný popis Etolog Lorenz 13. 11. 2024 [USEMAP] ◦Takzvané zlo: o podstatě agrese ◦8 smrtelných hříchů ◦Odumírání lidskosti 13. 11. 2024 Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je text, vták, rôzne Automaticky generovaný popis ◦ 13. 11. 2024 Kdyby přišel etolog z Marsu... ◦„„.nikdy by nepřišel na myšlenku, že lidské chování je řízeno rozumem nebo dokonce zodpovědnou morálkou.“ (1992, s. 199) ◦ ◦Člověk – komplikovaný živočich kvalitativně nerozdílný od ostatních živočichů ◦Kulturní dějiny – evoluce lidského ducha ◦Fylogenetický vývoj probíhá pomaleji než kulturní: kompenzuje morálka ◦Adaptace Homo sapiens sapiens na jiné prostředí, než v jakém dnes žijeme... ◦Člověk se nesmí slepě poddávat vrozeným sklonem, ale naučit se je ovládat ◦Lidská mravnost má nahradit ztracené zábrany – cestou rozumu ◦ ◦ ◦„Kdybych musel pokládat člověka za konečný obraz Boží, začal bych o Bohu pochybovat.“ ◦„...dlouho hledaný mezičlánek mezi zvířetem a skutečně humánním člověkem jsme my!“ ◦Konrad Lorenz: Takzvané zlo. Praha: Mladá fronta, 1992, s. 194. ◦ 13. 11. 2024 Návrat k lidskosti ◦ve smyslu celostního chápání racionality a emocionality člověka - základní předpoklad řešení současných problémů: (Osm smrtelných hříchů, 1973) ◦ ◦Přelidnění Země – kvůli nadbytku sociálních vztahů – stránění jeden druhého, nelidskost, agrese ◦Pustošení přír. prostředí – nejen ničení obklopujícího ale také ztráta úcty a respektu vůči kráse majestátu tvorstva, které nás přesahuje ◦Závod se sebou samým – zrychlování ve všem způsobuje slepotu vůči opravdovým hodnotám, okrádá nás o čas ke skutečné lidské činnosti – zamyšlení se nad sebou samým (hlavně nezůstat sám se sebou?) ◦Ztráta citů - způsobena změkčilostí (můžeme milovat, vážit si věcí, být šťastni?) ◦pokrok ve vědě a farmakologii způsobují neschopnost snášet i ty nejmenší potíže ◦proto i neschopnost radosti po namáhavějším výkonu a po překážkách ◦dětinské projevy revoltující mládeže podmíněné už i geneticky ◦ ◦ 13. 11. 2024 ◦Genetický úpadek ◦jako u zvířat domestifikace - tělesné změny, potlačení určitých pudů (agrese, útěku) a u jiných zase podpora (pud k obživě) ◦předčasná pohlavní dospělost a zároveň trvalá mladistvá nezrálost - dětinskost, neschopnost rozlišit dobro od zla, netrpělivost, zločinnost, ◦Ten, koho si chcete vzít, musí být slušný člověk! (šířit dobré geny) ◦ ◦ ◦ 13. 11. 2024 ◦Rozchod s tradicí ◦mladší generace již není schopná porozumět starší generaci ◦už vůbec ne se s nimi ztotožnit ◦mladší ke starším jakoby s nacionální nenávistí, k cizí etnické skupině ◦příčinou poruchy - nedostatečný kontakt dětí s prarodiči již od nejranějšího dětství ◦ ◦Rostoucí poddajnost vůči doktrínám ◦nárůst počtu lidí v rámci jedné kulturní skupiny, růst technických možností ovlivňování veřejného mínění – nárůst uniformity; ◦sugestivnost doktríny stoupá s počtem přívrženců...geometrickou řadou... ◦výzkumy veřejného mínění, reklama, důmyslné zaměření módy – pomáhá velkovýrobcům a aparátníkům na druhé straně opony – získávat moc ◦ ◦Nukleární vyzbrojování – dá se odvrátit nejsnáze, nesouvisí s přirozeností 13. 11. 2024 Spojení etického a estetického ◦„Estetické a etické cítění jsou zřejmě spolu úzce spojeny [...]. ◦Zdá se, že jak krása přírody, tak krása okolního kulturního prostředí vytvořeného člověkem jsou nutné k tomu, aby lidé zůstali duševně a duchovně zdraví. ◦Totální slepota ducha k čemukoli krásnému, která se všude rapidně rozmáhá, je duševním onemocněním, které je nutno brát vážně, protože ruku v ruce s ním jde necitlivost k tomu, co je eticky zavrženíhodné.“ ◦LORENZ, K.: Osm smrtelných hříchů, Praha: Academia, 2000, s. 24-25. ◦ ◦človeka deformuje honba za ekonomickými hodnotami, nárast výroby a spotreby ◦upína sa na materiálne veci, stráca vzťah k živému ◦negatívne vplýva na myseľ človeka 13. 11. 2024 Sociobiologie ◦Založena v 70. r. (Wilson) ◦Dle sociologické encyklopedie: ◦ ◦„systematické studium biol. báze všech forem soc. chování včetně chování sexuálního a vztahu rodiče – potomci u všech druhů organismů. S. vychází z etologie, ekologie, srovnávací psychologie a z genetiky a všechny tyto disciplíny se snaží v navrhované nové syntéze integrovat“ ◦ ◦Zdroj: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Sociobiologie 13. 11. 2024 Sociobiologie ◦Edward O. Wilson (1929) ◦Entomolog z Harvardovy univerzity ◦hlavní roli v lidském chování hrají geny ◦vlastnosti jako agresivita aj. lze vysvětlit biologií (spíše než sociálním prostředím) ◦Smysl lidské existence (2016 v cz): ◦Proč vůbec jako druh existujeme? (smysl) ◦Kontroverze pojmu altruismus (vzájemné recipročné chování) ◦„chová-li se jedinec kooperativně a altruisticky, zhoršuje tím své postavení vůči ostatním členům skupiny, zároveň však zvyšuje šance na přežití a vyšší reprodukci své skupiny jako celku. Zjednodušeně řečeno, individuální výběr straní tomu, čemu říkáme hřích, a skupinový výběr podporuje ctnost. Výsledkem je vnitřní rozpolcenost, která postihuje nás všechny, snad vyjma psychopatů.“ (Wilson: Smysl lidské existence, 2016, s. 150). https://www.theguardian.com/science/2012/aug/18/edward-wilson-harvard-biologist-interview The Saturday interview: Harvard biologist Edward Wilson | Evolution | The Guardian Jak rozumět chování jedince? ◦Podle sociobiologů neplatí sociologické schéma porozumění chování: ◦ ◦Prostředí → racionálně cílové rozhodování → sociální chování ◦ ◦Ale spíš: prostředí a geny → neurochemické procesy → sociální chování ◦ ◦Jde o uplatňování biochemického procesu ◦ ◦Dle: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Sociobiologie 13. 11. 2024 ◦Nerozhodujeme se vědomě – rozhodují geny v nás ◦Jde o jejich přežití ◦Chování často vysvětlujeme mylně (altruismus, mateřská láska, apod.) ◦Problémy: rodičovská láska (konflikty s potomkem), reprodukční strategie (ovlivňuje nás pohlaví: samec/samice), agresivita a soutěž, teritoriální chování ◦ ◦Př. dezinterpretací: krása těhotenství: ◦Plod a matka nejsou jen v symbióze: jde o boj genů o živiny, budoucnost, přežití ◦Geny matky „chtějí“ vytvořit potomstvo (odevzdat dál svoji stopu), ale „chtějí“ zachovat tělo matky schopné mít i další potomky: geny plodu „chtějí“ z matky dostat maximum ◦Altruismus – egoismus? 13. 11. 2024 Jsou lidé zlí? ◦„Lidé nejsou v jádru zlí. Jsme dostatečně inteligentní, laskaví, štědří a podnikaví, abychom udělali ze Země ráj pro sebe i pro zbytek biosféry, která nás zrodila. … ◦Největší problém dnes představuje fakt , že jsme od přírody dysfunkční živočišný druh. Ruce nám stále svazuje naše paleolitické prokletí – genetické adaptace, které fungovaly výborně po milióny let v komunitách lovců a sběračů, jsou nám v éře globální spíš na obtíž. Zdá se, že nejsme schopni stabilizovat ekonomický či politický systém společenství početnějšího než vesnice.“ ◦Wilson, 2016, s. 148 ◦ 13. 11. 2024 Klany, náboženské klany, úzká věda ◦Velká většina obyvatel je navíc stále v područí klanových organizovaných náboženství, v jejichž čele stojí lidé, kteří si osobují nadpřirozené schopnosti jako nástroj konkurenčního boje o poslušnost a zdroje věřících. (tamtéž, 148) ◦ ◦Obzvlášť velkým zklamáním jsou vědci, kteří by k realističtějšímu pohledu na svět mohli přispět největším dílem. Většinou jsou to dvorní přisluhovači a intelektuální trpaslíci, kteří se neodváží vystoupit z úzkých mantinelů své specializace, kterou vystudovali a za niž jsou placeni. (tamtéž, s. 149) ◦ ◦ 13. 11. 2024 Homo z paleolitu v mladé civilizaci ◦Naše dysfunkce samozřejmě zčásti pramení z toho, že globální civilizace je dosud velmi mladá, a že před sebou máme ještě spoustu práce. Hlavní příčinou je však skutečnost, že náš mozek není k modernímu způsobu života uzpůsoben. Svou přirozenost jsme zdědili od svých paleolitických předků. (tamtéž, s. 149) ◦ 13. 11. 2024 Obsah obrázku exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky https://www.shutterstock.com/cs/video/clip-1039519301-angry-neanderthal-hunter-gatherers-discoverin g-modern-device-use Zdroje ◦ ◦Henri Bergson: Filozofické eseje. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1970. ◦Hill, Grahame: Moderní psychologie. Portál, 2004. ◦Konrad Lorenz: Takzvané zlo. Praha: Mladá fronta, 1992; Osm smrtelných hříchů, Praha: Academia, 2000 ◦Lenka Bohunická: Psychologická a biologická etika. In Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Bratislava, 2008, s. 549-574. ◦Edward Wilson: Smysl lidské existence. Dokorán, Praha, 2016. 13. 11. 2024