Environmentálna etika Slavomír Lesňák https://www.veganstore.cz/a/pocitadlo-clovekem-usmrcenych-porazenych-zvirat https://www.careelite.de/en/online-live-kill-counter/ Start hnutí: 60. léta Obsah obrázku text, plakát Popis byl vytvořen automaticky • •„Bylo jednou jedno městečko v srdci Ameriky, kde všechno živé existovalo v souladu se svým okolím….Tak tomu bylo až do doby, kdy si tam první osadníci budovali domy, hloubili studny a stavěli stodoly. Potom ten pohádkový kraj zasáhla podivná pohroma a všechno se začalo měnit. Padlo na něj jakési zlé prokletí – hejna slepic zachvátily záhadné nemoci, dobytek a ovce zchřadly a zemřely. Všechno přikryl stín smrti. Farmáři si povídali, že nemoc postihla i jejich rodiny. Lékaři ve městě nevycházeli z údivu nad novými druhy chorob, které začaly sužovat jejich pacienty. Došlo k několika náhlým, nevysvětlitelným úmrtím, nejen mezi dospělými, ale i mezi dětmi; když si hrály, zničehonic se jim přitížilo a pár hodin na to zemřely….Toto město ve skutečnosti neexistuje, ale velice snadno bychom našli tisíc podobných ve Spojených státech i jinde ve světě. “[1] • •Rachel Carson (1907-1967) v úvodu knihy Tiché jaro (The Silent Spring, 1962)o problémech životního prostředí ve Spojených státech v 50tych letech Hlasy předtím •A. Schopenhauer: soucit k jiným bytostem •Josef Durdík: Pozor na lesy! (1874) •Anna Pammrová: mužská společnost kazí život ženě i přírodu (1925) •Aldo Leopold: lesník v USA: krásné je to, co směřuje k podpoře biodiverzity (1949) Obsah obrázku text, kniha, kresba, dopis Popis byl vytvořen automaticky Cestou k zářnému cíli obálka knihy Čo sa zmenilo? •Už nie je možné žiť mravne a súčasne ostávať ľahostajným k osudu prírody • •Príroda už nie je mravne irelevantnou súčasťou reality, spadajúcou iba do kompetencie prírodnej vedy • •Ide o ohrozenie stability a funkčnosti pozemskej prírody - závažný existenčný aspekt súčasnosti, dotýkajúci sa života každého človeka ale i generácií budúcich Čo je príroda •zahŕňa všetku realitu, ktorá nevznikla ľudským pôsobením (nielen príroda pozemská - ekvivalentom pojmu vesmír) • •rozlišovanie medzi prírodou neživou (abiotickou) a jej živými zložkami (biota) • •vzájomné väzby a vplyvy: neživá príroda poskytuje životu predovšetkým látkové a energetické zdroje (voda, minerály, atmosféra). • •ľudská kreativita - pretváranie prírody - kultúra Diverzita •druhová pestrosť – rozmanitosť •význam pre rovnovážne fungovanie spoločenstiev • •čím je spoločenstvo diverzifikovanejšie (pestrejšie),tým je stabilnejšie a lepšie prosperuje •vlk či komár škodcami? každý typ organizmu v ekosystéme dôležitou rolu - prispieva k rovnovážnemu fungovaniu • •znižovanie diverzity riziko pre zachovanie obývateľnosti planéty • •antropogénne znižovanie diverzity (zabíjanie či vymieranie v dôsledku človekom spôsobených zmien prostredia –technická civilizácia) • Problémy prostredia •Globálne problémy - navzájom prepojené, synergicky pôsobiace •univerzálne vo svojich dopadoch - dotýkajú sa celej našej planéty (biotu i ľudskej populácie) • •Nebezpečie vojenského konfliktu (devastácia životného prostredia) •Rast ľudskej populácie •Problém vyčerpania prírodných zdrojov •Degradácia celku biosféry (zamorenie, znečistenie a vyčerpanie) •Klimatická zmena Aká je hodnota přírody a živých bytosti? A. N. Whithead prepája ontologickú a axiologickú perspektívu: • •1.Každá jednotlivá věc je nenahraditelnou hodnotou, neboť každá věc je novým tvůrčím přístupem ke světu – věc vzniká jako konstelace podmínek. •2.Každá věc je nedílně spojena se všemi ostatními věcmi •3.Každá věc je svým vlastním procesem sebevytváření, je chápána jako událost a je tudíž vnitřně hodnotná, neboť má význam sama pro sebe •4. V přírodním řádu je obsažena potence imanentní tvořivosti. • (Jemelka, P. Úvod do ekologické problematiky. MU, 2021, s. 41). Environmentálne smery •Ekocentrizmus (ide o systém – planétu a jeho/jej stabilitu) •Biocentrizmus (ide hlavne o vnútornú hodnotu prírody) • •Antropocentrizmus (ide o ochrane pre potreby človeka) • •Zoocentrizmus (ide o každé jednotlivé zviera) • •Ekofeminizmus • •Sociálna ekológia • • • Zkoumejme každou otázku z hlediska toho, co je eticky a esteticky správné, stejně jako toho, co je ekonomicky výnosné. Určitá věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability a krásy biotického společenství. Směřuje-li jinam, je špatná. LEOPOLD, A. Etika Země. In Filosofický časopis, 1991/39, 6, s 1025. Ekocentrizmus Alda Leopolda http://www.porubka.esy.es/fond_imgs/2970.jpeg http://www.porubka.esy.es/index.php?se=detail&prc=2970&autor=Aldo%20Leopold&nazov=Obr%C3%A1zky%20z% 20chatr%C4%8De Obsah obrázku text, skica, kresba, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Precitnutie zo športového lovu Leopolda Nemůžeme například zlikvidovat všechny vlky jen proto, že z nich máme strach, či si rádi doma pověsíme na zeď jejich kůže jako trofej. Po jejich zmizení by horu zaplnila např. vysoká zvěř, která by příliš likvidovala flóru, čím by na hoře napáchala škody, ze kterých by se již nemusela vzpamatovat. (Lesňák, 2024, Interaktivní osnova IS MUNI) Leopold precitne - vidí v mrtvych očiach vlčice, že by s jeho konaním hora nesúhlasila… Viz LEOPOLDO, A. Obrázky z chatrče a rozmanité poznámky. S úvodem Roberta Finche. Tulčík: Abies, 1995, s. 15 Lokálny ekocentrismus: evolučná ontológia (J. Šmajs, P. Jemelka, J. Krob, a d.) http://www.pro.sk/ustava-zeme/knihy/big/ustava-zeme.png https://is.muni.cz/do/rect/nakladatelstvi/publikace/27461475/7294-458-Ob-V.jpg Evolúcia přírody a vývoj kultúry •Podobne jako u K. Lorenza… •Príroda – všetko pôvodné okolo nás •Kultúra – všetko umelé okolo nás •Kultúra vzniká pretváraním –ničením přírody •Homo sapiens – adaptovaný na život pred 200tis rokmi •ako sa cíti „starý člověk“ v novej sofistikovanej technickej kultúre? •Môže byť šťastný? • •Problémom je protiprírodná kultúra (proti prírode i človeku) •Riešenie: vytvorenie novej – biofilnej kultúry Biocentrizmus Prírodu chráníme, preto, že je, má hodnotu sama osebe (vnútornú) Prírodu a živé bytosti nevlastníme, nemáme právo ich ničiť BIOS- život Doktor z Afriky… a jeho koncept úcty k životu Obrázok, na ktorom je osoba, okno Automaticky generovaný popis http://e-obzor.cz/albert-schweitzer/ Etika úcty k životu Alberta Schweitzera. Biocentrizmus •Já sem život, já chci žít uprostřed života, který chce žít. •(všechny formy života jsou si rovny) •Tuto instinktivní vôli k životu si ale musíme uvědomit a ujasnit. Neboť přitakání životu znamená prohloubení, zvroucnění a vystupňování vůle k životu. Současně zažívá myslící člověk nutkání projevovat stejnou úctu veškeré vůli k životu jako své vlastní. Dokáže se vcítit do jiného života a tím rozlišovat mezi dobrem a zlem. • •Dobré je život udržovat, život podporovat, vývojeschopný život přivádět k jeho nejvyššímu zhodnocení. •Zlé je život ničit, životu škodit, vývojeschopný život potlačovat. Toto je jedině myslitelný absolutní základ mravnosti. •P. Lotar: Se života a díla Alberta Schweitzera. Primus, Praha, 1995, s. 46 Hlbinná ekológia (hlubinná) > Osamotená osoba stojí na vrchole kopca zahaleného hmlou •Shalow – povrchná, mělká lväčšina ochranárov i uvedomelých → boj proti znečisťovaniu prírody, ničeniu zdrojov; starostlivosť o zdravie človeka • •Deep – hlboká, hlubinná •prístup spájaný s hodnotami a vnútorným prežívaním → nejde o riešenie problémov, ale o to, aby nevznikali • •„Netřiďte odpad – raději žádný neprodukujte.“ • > http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/9/l9932.jpg > One in a crowd Cieľ: self realisation •- proces stále sa rozširujúceho Ja • → rozšírenie Ja na celé živé spoločenstvo •prekonanie odcudzenia sa od prírody •stotožnenie vlastných záujmov so záujmami živého celku • •rozvoj sveta je zlučiteľný s udržaním prírody •- podmienkou znižovanie ľudskej populácie - hlavne na západe •Znižovanie HDP • •prax: život v tzv. dobrovoľnej skromnosti (Hana Librová, Brno) • Hana Librová: o zelených komunitách v Čechách a na Moravě Obsah obrázku text, plakát, menu, jídlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, taška, doplňky, plakát Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky, Obdélník, plakát, text Popis byl vytvořen automaticky Antropocentrizmus • • • • •zdôvodnenie potreby ochrany prírody s odkazom na ľudské potreby a záujmy : • •Přírodu je třeba chránit, protože ji lidé aktuálně i potenciálně potřebují pro život, je tedy chápána především jako užitečná pro člověka. •„Je třeba o přírodu pečovat, protože ji potřebujeme.“ (Jemelka, P. 2021) • • • Príklad: Etika zodpovednosti Hansa Jonasa •- jedná za záujmy toho, čo ešte neexistuje: •Jednej tak, aby tvé skutky byly slučitelné s trvalou přítomností •skutečného lidského života na Zemi! •Jednej tak, aby důsledky tvé činnosti nepůsobily ničivě na •budoucí možnost takového života! •Neohrožuj podmínky neomezeného trvání lidstva na Zemi! • Princip odpovědnosti, OIKOYMENH •Pokus o etiku pre technologickú civilizáciu • •Usiluje o hlbšie ontologické zakotvenie slobody a života - v prírode •3 zdroje zodpovednosti: Bytia „vo svete“ - ako starosti (Heidegger) •Teleologické zameranie života ako celku (Aristotelova metafyzika) •KI IK - nová verzia - rozšírený o budúce generácie • • Technický pokrok - nové morálne problémy •Zásahy do prírody nielen pozitívne •Dnes už zrejmá deštruktívné pôsobenie techniky a technológie •Technický vývoj čoraz samostatnejší – samočinná hybná sila – vymknutie sa kontrole •Technický pokrok pascou človeka, ktorú si na seba nastražil • •Riešenie – premena podstaty stratégie ľudského konania • •3 stupne moci človeka: •Moc človeka prostredníctvom techniky na prírodu •Moc samočinnej bezbrehej techniky – bezmoc: človek len „predmetom“ techniky •Sila človeka- opätovné ovládnutie techniky – zodpovedným konaním • Príčiny krízy – kritika tradičnej etiky •K preceneniu F. Baconovho ideálu panstva nad prírodou prostredníctvom lvedecko-technického poznania (Nové organon) •Technický potenciál umožňuje zasahovať v nebývalej miere – ničivosť a krátkozrakosť (bez ohľadu na budúce generácie) •Priepasť medzi predvídajúcim poznaním a silou konania •Technologické konanie nie je morálne neutrálne •(doteraz) Antropocentrické zameranie etiky: •morálne konanie vedené len záujmami človeka •objekty mimo človeka bezvýznamná oblasť •len vzťahy medzi ľuďmi; •podstata človeka vraj nemenná; •nerátanie s premenou človeka na objekt (předmět techniky) •Morálny svet vymedzený úzko z časovopriestorového hľ. (chýba budúcnosť) – len teraz... Nové dimenzie zodpovednosti Heuristika strachu •Nedostatok poznania s uvedomením si možného rizika – • nie vždy predvídateľné → strach • •Motív povinnosti – priznanie si nevedomosti • •Musíme si naháňať strach - uvážlivý strach mobilizuje •morálny pocit •hodnotové kritérium • •Strach nielen z rizík neúspechu – ale i úspechu! • Další autoři antropocentrické environmentální etiky •John Passmore (Man´s Responsibility for Nature, 1974) • •bývalý viceprezident USA Albert Gore (Země na misce vah, 1994), a d. Ekofeminizmus (od 70. r. 20. st.) https://broadblogs.com/category/feminism/ Mužské výhovorky? Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše… •Muži odpradávna lovili, bojovali, přetvářeli krajinu, obchodovali, •Ženy zůstávaly doma - péče o děti, nemocné, staré •Muži formovali stát, zákony, určili pravidla obchodního světa, prezentovali své náboženské i společenské představy, •Žena - druhořadou funkci: kultura má maskulinní charakter •Muži: myslí analyticky, abstraktně, tíhnou k moci, instrumentální rozum, bojovný duch •Ženy : myslí celostně, konkrétně, tíhnou k péči, citlivost, mateřský „duch“ Vplyv feministickej etiky - ekofeminizmus •K. Warren: Útlak žien a prírody je analógiou → má spoločný základ: prevažujúca dominancia tzv. maskulínneho typu kultúry •Panský vzťah mužov k ženám i k prírode: snaha o ovládanie žien i prírody •Z. Kiczková: problém - nastavenie našej kultúry: „Musíme zobrať do úvahy „kto prírodu konštruuje, akým spôsobom a na aký účel.“ (Kiczková 1998, s. 168) •Ch. Merchant → obvinenie zakladateľa novovekej vedy F. Bacona •Paralela medzi snahou násilím skrotiť prírodu a násilím skrotiť ženu – bosorku. Zlo – to, čo je v nás divoké (prírodné) – človeka treba skrotiť! •Ženy sa svojou prirodzenosťou nevedia od prírody odosobniť → násilná prevýchova • https://www.overthinkingit.com/2009/02/09/ny-comic-con-ecofeminism-in-futurama/ Zľahčovanie? Etika péče. Osobní, politická a globální obálka knihy Cestou k zářnému cíli obálka knihy Eco-Nihilism: The Philosophical Geopolitics of the Climate Change Apocalypse by Wendy Lynne Lee Zoocentrizmus Petra Singera •Singer, P.: Osvobození zvířat. Praha: Práh, 2001. •SINGER, Peter. Practical ethics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. •Ethics in the Real World: 82 Brief Essays on Things That Matter. Princeton University Press, 2016. > Podkladové drůbeží mláďata Odpovědnost k dalším bytostem •V roce 1975 Peter Singer: Osvobození zvířat •Stimul pro zakládání organizací pro ochranu zvířat •jak krutě se lidé chovají ke zvířatům kvůli masu, kůži, zbytečným vědeckým experimentům, testování kosmetiky, a pod. •Lidské a Non-lidské živé bytosti jsou si rovny: každá živá bytost má preferenci netrpět, mnohé mají schopnost uvědomovat si svou minulost a budoucnost. •Dle tzv. zoocentrismu je odpovědné jednat v souladu se preferencemi živých bytostí •Netrpět je vlastní přirozený způsob života, atd.). •řešením veganství – nahrazení zvířat v potravě, oblečení a v průmyslu •zároveň sníží emise – i environmentální odpovědnost •Shrnutí: nejíst – kdo má povědomí sebe sama, cítí bolest, má preference (zájmy) Kresťanský teistický model hodnoty prírody? Erazim Kohák: Zelená svatozář Zvieratá: „bratříček v kožíšku“ Sme správcom planéty? Sme od Boha viac ako zvieratá? Alebo majú vlastnú hodnotu mimo človeka i Boha? Antropocentrizmus: človek je obrazom Boha (duša), Dokonca sa Boh sám stal človekom Biblia: človek správcom planéty – nie majiteľom... Týka sa nás environmentálna zodpovednosť – voči Bohu a jeho stvorenstvu http://www.skaut.cz/skauting/zname-osobnosti/erazim-kohak http://tvorobeznik.cz/obrs/zs.jpg http://www.skaut.cz/skauting/zname-osobnosti/erazim-kohak Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, design Popis byl vytvořen automaticky Buddhistické hledisko •Thupten Jinpa: Koncept duchovního osvobození – očista od toxických aspektů mysli •Aby se zdokonalily ušlechtilé vlastnosti dány nám přirozeně •Dalajláma: Nesprávné jednání – z nesprávné motivace – z nevědomosti •Potřebujeme ji odstranit, nahradit moudrostí – obě mentální vlastnosti… •1. stádium: náhled - cvičení mysli (na smyslové úrovni ještě nejde učinit mentální cvičení – práce na moudrosti – náhledu na problémy) •2. stádium: meditace – stát se, pěstovat, vytvořit – proces formování zvyku (záměry: soucit a altruismus): poznat dobro – konat dobro… •3. stádium: jednání – vyplyne z proměněného stavu mysli – zvyků-cností: jde o rozvoj charakteru •plán tzv. nálandské tradice (není náboženský) • •Thunpen Jinpa a Dalajláma: Od motivace k činnosti: buddhistické hledisko. In: BSTAN-'DZIN-RGYA-MTSHO, DUNNE, John D. a GOLEMAN, Daniel (ed.). Ekologie, etika a změna klimatu: Dalajlama v dialogu se světovými odborníky. V Praze: Vyšehrad, 2020, s. 172-174. • Obsah obrázku text, Lidská tvář, oblečení, plakát Popis byl vytvořen automaticky Cesta individuální cnosti •Rozumnost – kontrola pudů, tužeb, vášní, konzumu •Zvyky a zlozvyky •Cnosti a neřesti (egoismus, chamtivost, arogance, nevědomost –ignorace, lhostejnost) • Obsah obrázku text, toaletní potřeby, vizitka, krém Popis byl vytvořen automaticky Environmetálna psychológia Cvičenie: ku ktorému env. smeru má najbližšie? Obsah obrázku Lidská tvář, text, oblečení, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Černobyl, Život na naší planetě, 2020 Vrátit přírodě území – ona je zase zaplní… > Predátori sú vzácni •Potrebujú veľa priestoru, veľa živočíchov •Okolo 110 živočíchov ročne •Ľudských predátorov je aktuálne 7,8 mild •Mäsožravci spotrebujú 50x viac pôdy a vody ako vegáni • Problémy •Aktuálne 15 mld vyrúbaných stromov ročne – kyslík, oteplenie, priestor pre živočíchy •Polovica úrodnej pôdy dnes – poľnohospodárska pôda •Akých vtákov je na svete najviac? 70% domáce / hlavne / kuře •Vytvárame 1/3 savcov na Zemi •80 % zníženie objemu sladkovodných organizmov (priehrady, odčerpávanie, znečistenie) •Vyprázdnenie oceánov (výlov rýb i v hot spots) Predpovede •2030 koniec amazonského pralesa – sója, drevo •katastrofálna strata druhov, biodiverzity, zmena na savanu – změna kolobehu vody na Zemi •2030 – roztopenie Arktídy – ďalšie oteplenie – vymieranie •2040 – roztápanie/roztopenie permafrost (Sibír) – uvoľnenie metánu – skleníkový plyn – oteplenie •2050 – odumretie korálov v oceánoch (teplo, kyslo - púšť), populácia rýb na dne •2080 poľnohospodárska kríza – vyčerpaná půda + zmiznutie opeľujúceho hmyzu •2100 – planéta o 4 st. teplejšia – 6. hromadné vymieranie druhov, nárast utečencov •Posledná generácia ľudí na Zemi? (2020-2100) Riešenia •Návrat divočiny na polovicu územia – automatická obnova •OSN chce vyhradiť miesto najväčšej rezervácie v medzinárodných vodách – obnova i inde •Zníženie premnoženého druhu – človeka •(2 deti na pár celosvetovo, už sa to deje) •Narazenie na strop priestoru a zdrojov- ako každý iný druh...inak 11mld ľudí v 2100 • •Opustenie fosílnych palív – solár, vietor, voda •Koniec s mäsom • • Iné riešenie: zelený kapitalismus •Zelený kapitalismus: transformace ekonomiky – nulové emise do 2050 •žádné zmínky o změně paradigmatu – jen technický návod v rámci systému • •Gates, 2021 • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obrázky a internetové zdroje •The Black Cat Sabotage Handbook. Dostupné online: https://blackcatsabotage.wordpress.com/ •https://nesehnuti.cz/eticky-kodex-ekologickych-organizaci/ •https://www.extinctionrebellion.cz/jednejme-okamzite/akcni-konsensus/ •How to strike. Dostupné online: https://fridaysforfuture.org/take-action/how-to-strike/ •Obrázek: Trailer život na naší planetě: https://m.facebook.com/GreenStore.cz/photos/a.935423896470060/3756775241001564/?type=3 •Obrázek: Černobyl ve filmu Život na naší planetě: https://www.artoftheancestors.com/blog/daavid-attenborough-life-on-our-planet •Stand by režim: https://www.epet.cz/stand-by/ •Na Brandenburské bráně: https://www.teraz.sk/zahranicie/dve-klimaticke-aktivistky-vyliezli-na-b/673286-clanok.html •V galerii: https://kultura.pravda.sk/galeria/clanok/646504-klimaticki-aktivisti-znova-utocia-na-obrazy-v-austr alii-sa-prilepili-ku-slavnym-warholovym-campbellovym-konzervam/ •Polité obrazy děli společnost: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/klimaticti-aktiviste-polite-obrazy-podcast-vinohrad ska-12-krajhanzl_2210270600_cen • Zablokované tryskáče: https://www.airways.cz/zprava/klimaticti-aktiviste-zablokovali-na-schipholu-soukrome-tryskace/ •Podcast D. Dzwonkowska: https://www.spreaker.com/show/etyka-cnot-srodowiskowych-prof-ucz-dr •Brněnský Extinction rebellion: https://brnenska.drbna.cz/zpravy/spolecnost/14834-na-svobodaku-se-symbolicky-obesili-lide-stojici-n a-tajicim-kusu-ledu.html • Literatura • •GATES, Bill. Jak zabránit klimatické katastrofě: řešení, která máme, a průlomy, které potřebujeme. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2021. •JEMELKA, Petr. Úvod do ekologické problematiky. MU, 2021. •JONAS, Hans. Princip odpovědnosti: pokus o etiku pro technologickou civilizaci. Praha: Oikoymenh, 1997. •ŠMAJS, Josef. Ústava Země. Banská Bystrica: Vydavatel'stvo PRO, 2015. • • Další literatura • •BSTAN-'DZIN-RGYA-MTSHO, DUNNE, John D. a GOLEMAN, Daniel (ed.). Ekologie, etika a změna klimatu: Dalajlama v dialogu se světovými odborníky. V Praze: Vyšehrad, 2020. •CARSON, Rachel. Tiché jaro. Klimax. Brno: Host, 2021. •HÁLA, Vlastimil – KOLÁŘSKÝ, Rudolf. Filosofie a ohrožená Země. Filosofia, Nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, Praha 2020. •HRUBEC, Marek. Od zneuznání ke spravedlnosti: kritická teorie globální společnosti a politiky. Praha: Filosofia, 2011. •JONAS, Hans. Princip odpovědnosti: pokus o etiku pro technologickou civilizaci. Praha: Oikoymenh 1997. •KOMÁREK, Stanislav. Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Vyd. 2. Praha: Academia 2008. •LIBROVÁ, Hana, PELIKÁN, Vojtěch. Ethical Motivations and the Phenomenon of Disappointment in Two Types of Environmental Movements: Neo-Environmentalism & the Dark Mountain Project. Environmental Values. Cambridge: White Horse Press, 2016, 25 (2), s. 167-193. •ŠMAJS, Josef. Ústava Země: filosofický koncept. Vydanie I. Banská Bystrica: PRO 2015. •LOTAR, Petr: Se života a díla Alberta Schweitzera. Primus, Praha, 1995, s. 46 • • • • • •