Erich Fromm (1900-1980) Humanistická etika Zástupca školy Sociálnej kritiky, resp. (novo)Frankfurtskej školy Obrázok, na ktorom je text, kniha Automaticky generovaný popis Úvod •V 1922 dostal Nobelovu cenu za nórsky spisovateľ Knut Hamsun (za dielo Matka Země) •Veľmi populárny •Krv a zem, autoritárstvo, pohŕdanie konvenciami a davom – nikomu nevadilo až do r. 1933: Leo Löwenthal- zo školy sociálnej kritiky (1900_1993) kritizoval ako fašizmus… •Analýza ukázala patológiu, ktorú pochopili ostatní až po vojne •(Hamsuna obdivoval i A. Hitler…a on Hitlera)… • • • Obsah obrázku Lidská tvář, portrét, osoba, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Škola sociální kritiky (Frankfurtská škola) •Institut pro sociální výzkum – založen v 1923 ve Frankfurtu nad M. •Mark Horkheimer, T. Adorno (Dialektika osvícenství: revize osvícenské optimistické víry v lidský rozum) •Leo Löwenthal (sociologická literární analýza) •Walter Benjamin (†1940) • •H. Marcuse (Jednorozměrný člověk) •Jürgen Habermas (Komunikativní jednání) Erich Fromm (1900-1980) •Pocházel z ortodoxní židovské rodiny v Německu, studoval práva, ekonomii, sociologii, filozofii i Talmud, nakonec se stal uznávaným představitelem freudovské psychoanalýzy, rovněž členem frankfurtského Institutu pro sociální výzkum (T. Adorno, M. Horkheimer) – kritika společnosti – nacistické, kapitalistické… Po nástupu fašismu emigroval do USA (v roce 1934), později do Mexika; umírá ve Švýcarsku; byl 3 krát ženatý – s první ženou se rozvedl kvůli nutnému odloučení (měl tuberkulózu), druhá náhle zemřela… V 60. letech podporoval studentské mírové hnutí v USA, podporoval myšlenky humanistického socialismu (podoba s ČSSR v té době – A. Dubček). • Historické vlivy •1917 sovětská revoluce, komunistický vliv v Evropě •1933 nacismus •2. světová válka, studená válka •Z ortodoxní židovské rodiny (antisemitismus a holocaust pociťoval na vlastní kůži) •Pobyt v USA – kritika konzumní společnosti (kapitalismus) •Konzumerismus 50.let •Hippies 60. slet •Ekologická krize • • Návaznost na Freuda (neopsychoanalýza) Obrázok, na ktorom je text, biela tabuľa Automaticky generovaný popis 20. 11. 2024 Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis https://www.pngegg.com/en/png-evswi Freud: morálka může být špatná… •Zdraví kvůli morálce ohroženo (ústupky a oběť pro společnost) •Lidé se musí snažit být stále něčím lepším - frustrace, nervová onemocnění •Morálka špatná - když člověku brání být zdravým a šťastným • • •FREUD, S. „Kulturní sexuální morálka a moderní nervozita“, in: O člověku a kultuře. Odeon, 1990. 20. 11. 2024 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky https://cca1103lumofrog.wordpress.com/2011/08/19/cca1103-tutorial-week-3/ • 20. 11. 2024 Další ideové inspirace E. Fromma •Sigmund Freud •Karl Marx •Aristoteles (potencialita: Spinoza) a Epikúros •Mistr Eckhart •Křesťanství a budhismus Dílo •Strach ze svobody (1940) •Umění milovat •Lidské srdce •Mít nebo být •Anatomie lidské destruktivity •Umění být, ad. •Člověk a psychoanalýza •Obraz člověka u Marxe Humanistická morálka •přirozeně se člověk projevuje hlavně tehdy, když je svobodný a nezávislý •svobodu jsme získali svým vymaněním se z prírody, čím jsme s ní ale přetrhli i naše primární vazby •bez nich sa cítime ve světě neistě •vazby není možné vrátit zpátky - člověk musí řešit situaci tvořivě •nejistotu zahnat svou kreativitou – spontánní aktivitou, vlastní prací, láskou •všechny tři závisí jen na člověku samotném - viz souvis s existencialismem • > Obrázok, na ktorom je text, biela tabuľa Automaticky generovaný popis Odcizení → neštěstí https://www.culturematters.org.uk/index.php/arts/visual-art/item/2788-karl-marx-cartoon-internation al-competition Být nebo mít? •Moderní význam aktivity nerozlišuje mezi aktivitou a pouhým zaněprázdněním •V odcizené aktivitě neprožíváme sebe jako jednající subjekt své činnosti; •Prožíváme jen výsledek své aktivity… •V odcizené aktivitě já ve skutečnosti nejednáme; • působím na něco pomocí vnějších nebo vnitřních sil. Obsah obrázku klipart, ilustrace, Kreslený film, kreslené Popis byl vytvořen automaticky https://pixabay.com/cs/illustrations/zrcadlo-sebev%C4%9Bdom%C3%AD-legra%C4%8Dn%C3%AD-7023158/ Zrcadlo, pověz mi, kdo jsem? Nevím, seš nějak v mlze…asi tě odcizili… Jaká je neodcizená aktivita? •V neodcizené aktivitě sebe prožívám jako subjekt své aktivity •Neodcizená aktivita - procesem rození, •vytvářím něco a zůstávám ve vztahu k tomu, co vytvářím •moje aktivita je projevem mých schopností, já a moje aktivita jsou jedno (tzv. tvorivá aktivita) •Tvořivost je orientace charakteru – všechny lidské bytosti jsou schopny ji dosáhnout, pokud nejsou citově zmzačené •Tvořiví lidé…přinášejí život i ostatním lidem a věcem Trh a lidi •Člověka neznepokojuje jeho život a štěstí, ale to, jak se lépe prodat •„Krize identity“ moderní společnosti - její členové se stali nástroji •nemají sebe •jejíchž identita spočívá na jejích účasti v korporacích… •Kdo jsem? (jaký jsem, ne kde pracuji a co mám) • Učení je mučení •Modus mít ve škole: memorování, vlastnění poznámek, papouškování autorit, známky, tituly •Místo toho: možnost seberealizace, tvoření vlastního názoru, hledání a rozvíjení sebe sama, naučit se učit a rozvíjet, trávit smysluplně čas Proti majetku •v modu bytí více než jeden člověk – ve skutečnosti miliony lidí •může sdílet potěšení z téhož předmětu, protože nikdo nepotřebuje nebo nechce …ho mít. •…sdílená radost… •zážitek sdílení vytváří a udržuje živý vztah mezi dvěma lidmi… •sdílení osvobozuje: víc času na seberealizaci • Sklenice poloplná či poloprázdná? https://www.pinterest.co.uk/pin/731201689481689749/?amp_client_id=CLIENT_ID(_)&mweb_unauth_id={{def ault.session}}&simplified=true Sdílení umožňuje život Obrázok, na ktorom je rastlina, kvet Automaticky generovaný popis https://www.magazinzahrada.cz/kvetnata-louka-soucasti-vasi-zahrady/ Vlastnictví neklade žádné závazky •naše soudy jsou krajně jednostranné, protože žijeme ve společnosti, která se zakládá na soukromém vlastnictví •(debata v TV, stejný politický program, stejné noviny...) •vlastnictví neklade na vlastníka majetku žádné závazky: koupíme a zahodíme: •koloběh trhu: „jen nové je dobré“ •předtím: staré věci vzácné (po babičce, po předcích, věci se opravovali •co z věcí okolo nás skutečně k životu potřebujeme? Jazyk •posiluje vlastnickou orientaci •vytváří iluzi, že člověk je nesmrtelná bytost •člověk a jméno - ekvivalenty; •jméno dokládá, že člověk je trvající, nezničitelnou substancí – a nikoliv procesem •stejně i obecná podstatná jména - „láska“, „hrdost“, „nenávist“, „radost“ se zdají být neměnnými substancemi, •je to jen pojmenování, nemají žádnou realitu •zatemňují poznání, že jde o procesy odehrávající se v lidské bytosti Konzum vede ke smutku •slast a uchvácení - k smutku poté, co bylo dosaženo tzv. vrcholu; •došlo k prožitku uchvácení, ale nádoba – vnitřní síly - se nezvětšily •zdá se mu…že dosáhl okamžiku triumfu… Nekrofílie a biofílie •Láska ke smrti nebo k životu (sebe a ostatních) •Láska k lidem nebo k věcem •Idey a věci jsou mrtvé… •Plány, minulost, vize… •Hitler •Kdokoliv jako Hitler a Stalin? Sado-masochismus •žijí v symbióze •jeden potřebuje druhého •ani jeden nežije produktivní život •jejich seberealizace není úplná – není o nich, mají za seberozvoj náhradu – jiných, •jde o nezdravou orientaci • Umění milovat •miluj svého bližního jako sám sebe •může nešťastný člověk udělat druhého šťastným? •nejdřív sebe, potom ostatních •Partnerství je ohleduplné k seberealizaci druhých •partnertví není byznys, ani majetek •Lidé, kteří jsou zaměřeni na vlastnění, chtějí mít člověka, který se jim líbí nebo kterého obdivují. …chtějí druhého mít pro sebe… •vliv kapitalismu na vztahy... Prodej a výměna •partnerská láska, rodičovská, bratrská • Svědomí •humanistické a autoritářské •dobré/špatné autoritářské – ve vztahu k autoritě, ne k sebe •dobré/špatné humanistické: udělal jsem dost pro svůj rozvoj, rozvíjím svůj potenciál? •strach ze smrti: strach kvůli ztrátě produktivity, zbytečný život… Obsah obrázku text, kresba, boty, skica Popis byl vytvořen automaticky Pozn.: nacistické svědomí i u: •H. Arendtová: Eichmann v Jeruzalémě (1963) •Odvolávání se na Kanta, kdyby na mém místě byl Hitler… •K. Jaspers: Otázka viny (1946): falešné svědomí Narcismus, kolektivní narcismus Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis https://ro.pinterest.com/pin/295267319320542255/ Závěr? nový člověk • •ochota vzdát se všech forem vlastnictví a plně být •nikdo a nic mimo nás nedáva smysl životu •přítomen tam, kde člověk je •radost ze sdílení •bez uctívání idolů a bez iluzí •zbavování se narcismu •respekt před skutečností •anticipace skutečných možností •poznávat sebe sama •pocit jednoty s veškerým životem • Význam a kritika •Kritika od marxistů – utopie, chybí možnost odstranění příčin odcizení Literatura •Fromm, E.: Mít nebo být? Aurora, 2001. •Fromm, E: Uméní milovat. Český klub, 2011. •Fromm, E.: Lidské srdce. Český klub, 1996. •Fromm, E. Člověk a psychoanalýza. Aurora, 1997. •Bohunická, L.: Psychologická a biologická etika. In: Dejiny etického myslenia v Európe a USA, Kalligram, 2008, s. 549-574. •Obr. Na úvodním slidu: https://dcbarroco.wordpress.com/2013/08/26/erich-fromm-on-love/