Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. Postmoderná etika a postmoderná doba Pred tým, ako začneme... Etika a morálka (pojmy) Morálka: čo je správne, spôsob myslenia a konania Etika: teória o morálke/morálkach Postmoderna a moderna (pojmy) Moderna Homogénne (rovnorodé, jednoliate) celok nové a pokrokové revolúcia viera v schopnosť idey zmeniť svet doba ideológií (osvietenstvo, fašizmus a nacizmus, komunizmus, kapitalizmus?) „-izmus“, „-izmy“ Wolfgang Welsch Profesor Václav Bělohradský: Ať euro skončí. Je to žalář národů, odsuzuje je k utrpení alain-finkielkraut-explose-de-colere-dans-ce-soir-ou-jamais Obrázky: http://www2.uni-jena.de/welsch/index.html, http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/-Profesor-Vaclav-Belohradsky-At-euro-skonci-Je-to-zala r-narodu-odsuzuje-je-k-utrpeni-383773, http://catedraalfonsoreyes.org/invitados/gilles-lipovetsky/http://indigenes-republique.fr/la-franc e-blanche-dalain-finkielkraut/ , Gilles-Lipovetsky https://probaway.files.wordpress.com/2013/06/michel_foucault_33.jpg Welsch: Nesúmerateľnosť a nepoužiteľnosť kritérií Spoločné prvky sa z inej perspektívy javia inak “Z kritérií jedné souvislosti se nesmí dělat kriteria pro souvislost uplně jinou, vúdčí principy jedné životní formy nesmí být slepě nebo potichu univerzalizovány“ (Welsch) → žádne paradigma nelze – vědome či nevědomě - učinit generálním paradigmatem.“ Pr.: Podľa kritérií stredovekého umenia by dnešné umenie možno nebolo umením... Konec velkých příběhů! Jean-François Lyotard (1924-1998) Kritika schovávání člověka za velké systémy (velké příběhy, metanarativy) Upínají se k pokroku Příběhy lidstva pro dosažení humanity a pokroku - zápletky i zvraty, hrdiny i padouchy, oběti i vyvolené… LYOTARD, J.F. O postmodernismu. Postmoderno vysvětlované dětem, Postmoderní situace. 1. vyd. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993 Za všechny: hegelovský projekt emancipace světového ducha, mesianistické dosahování komunismu Každá kultura má vlastní velké příběhy, žádný z nich se ale nemůže stát tím pravým – jediným sjednocením světa, realitou je rozmanitost a pluralita světa Obr.: wiki Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, portrét Popis byl vytvořen automaticky Naša postmoderná moderna Koniec homogénneho Zmena od projektilu jednoty k akceptovaniu mnohosti Hodnotou je všetko diferentné a heterogénne (odlišné a rôzne) Radikálna moderna - pluralita všade okolo - i v našej hlave Cieľom: pluralita alebo pluralizmus? Skončila už moderna? Prečo postmoderná?↑ Dôsledky pre etiku Naše životné formy, pravidlá a svety sú nekompatibilné Povýšení partikulárního na údajně univerzální není pouze domněnka a iluze, je to taky základní prohrešek proti světu plurality. Ako byť morálnym? Cestou je: aistetické vnímanie Riadiť sa vhľadom (vhledem) do práva iných Rátať so svojimi „slepými uhlami: Chrániť sa absolutizácie a generalizovania, (je chybné) Kalkulovať s hľadiskami iných - pravdu môžu mať i druhí (pravdu môžeme mať viacerí zároveň) W. Welsch: Předchůdci etiky postmoderny Pascal: (17.st) – řád těla, řád ducha, řád lásky pluralita: principy jednoho řádu se nesmějí přenášet do druhého Diderot: ukončení tyranie jednoho prstenu → dát k dispozici sílu kamene na svém prstenu Jediná cesta k pravdě a legitimitě Herder: vlastní hodnota rozdílných životních forem Povýšení jedné kultury nad jinou - nelegitimní V. Bělohradský: imperativy postmoderny 1. imperativ: Nesmíš se opřít o nic, co není smrtelné! T. Adorno: Po Osvětimi, po holokaustu už filosof nesmí být na straně věčných esencí - tvrdit, že skutečné je jen to, co je trvalé. Musí být vždy na straně smrtelného, ohroženého těla. Metafyzické kategorie - lhostejné k životu jako bota esesáka. BĚLOHRADSKÝ, V. Mezi světy a mezisvěty. Praha: Votobia, 1997, s. 10. 2. imperativ Smysl ne … ve větách či činech: … jen jako odpovědi na otázku, kterou si tu větu vynutila.... Mé věty mají smysl, protože druzí lidé jim naslouchají, ptají se a odpovídají. moderní filosofie: jak z jedinců → společnost postmoderní filosofie: jak a kdy člověk v společnosti → jedincem... mít pocit, že je sám sebou, definovat se jako subjekt BĚLOHRADSKÝ, V. Mezi světy a mezisvěty. Praha: Votobia, 1997, s. 10. Podoba změny v postmoderní době Už není celek proti celku (jeden vylučuje druhý) ale mísení a hybridizace - "třetí není vyloučen" množí se hybridní formy vlastnictví, přístup k mobilitě nahrazuje vlastnictví auta rychle se množí formy sdílené ekonomiky celoživotní vzdělávání osvobozuje myšlení od monumentálních školních budov, kde bylo vzdělání vězněno… Čas pléthokracie. Když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně. 65. pole, 2021, s. 349 Podle Adornovy teze: celek vždy lží Povyšuje meze moci jedné třídy na meze rozumu efektivní reprezentace nějakého celku bylo vždy mlčení reprezentovaných postmoderní mediasféra – (sociální média) – opět mají hlas démos (národ, lid nebo proletariát) nahrazen pléthokracií - vlády přesýpacích, tekutých, rychle se formujících a rychle se rozpadávájících většin, ustanovení ze singularit mimo starých katechismů a jejich autorizovaných interpretů Čas pléthokracie. Když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně. 65. pole, 2021, s. 353. Postmoderna a vzdělávání A. Finkielkraut: Univerzalizace speciálních schopností? Objektivita, racionalita, redukcionismus, věda… Vytvoření civilizace – dělat vzor ze svých zvláštních podmínek, zvyklostí, dovedností Lidské práva proti barbarství?! § FINKIELKRAUT A. Destrukce myšlení: esej. Brno: Atlantis. 1993. UNESCO UNESCO (* po 1945): navazuje na osvícenství (Diderota, Voltaira, aj.) autonomním člověkem přes vzdělání Snaha zaručit rovný přístup k výchově, svobodnému hledání objektivní pravdy, … Ochudobnění Objektivní rozum → vzdor konformitě Vytrhnutí z kultury, pospolitosti → osamělost v individualismu Diderot – filosofii chtěl přiblížit lidu Měl udělat opak – filosofii dostat k bodu lidové moudrosti Ponořit cogito do hlubin kolektivity Obnovit vazbu s dřívějšími generacemi Mateřské teplo předsudku Herder: Předsudek je ve své době dobrý, protože činí lidi šťastnými. Navrací je k jejich středu Poutá k rodu Předsudky – kulturní poklad každého národa Pomáhají uřčení „my“, „já“ Pomáhají nadvázat na minulost Jsou to myšlenky staletí Osvícenci – na lavici obžalovaných v procesu proti barbarství Nejde o to otevřít se rozumu Jde o otevření se rozumu druhých Když lidé z civilizace sestoupí se svého pomyslného piedestálu A uznají, že jsou též domorodci Barbar – není negací civilizace Je to člověk věřící v barbarství (Lévi-Strauss) Problémy ve škole Každé hodnocení → násilí (strukturalisté) Výběr učiva a interpretace → násilí Vytržení lidí ze sítě zvyků a postojů → vykořenění Drezúra – vštěpení vládnoucích hodnot postavených na ideálních významech Kritika postmoderny: „pár bot má stejnou cenu jako Shakespeare!“ Pestrý svět – absolutní právo diference Každý má vlastní kritéria hodnocení a vyjádření Všechno patří do kultury „Opera o makačce stejnou cenu jako Verdi“ → Kulturní nihilismus (nihil – nič) Kultura už není nástroj emancipace – nýbrž jedna z poručnických instancí Nálepku kultury má jakákoli zábava (Finkielkraut) Postmoderna a sexualita, krása, móda https://probaway.files.wordpress.com/2013/06/michel_foucault_33.jpg https://probaway.wordpress.com/2013/06/07/philosophers-squared-off-in-quotations-alphabetical-index -of-philosophers/ Michel Foucault Svoboda Nečervenat se nad sebou (Nietzsche) Demokratický člověk - sociální atom – oddělen od předků, současníků, rodiny – svobodný? G. Deleuze: Príbeh pána a raba v kontexte afirmácie Nietzsche a filosofie pán sa nepotrebuje vymedzovať voči iným, myslí, koná a žije tak, ako mu to vyhovuje rab naopak vychádza hlavne z druhého – z pána, nie zo seba samého nemá silu potvrdzovať samého seba, musí negovať pána, druhého Rab - slabochom, nedokáže vytvárať vlastné hodnoty a žiť slobodne každá tvorba hodnôt a noriem odvodená od niekoho iného -neautentická a odcudzená – nesprávna Nesprávne i odvodzovanie hodnôt od myšlienkových systémov, Slabošstvo - nihilizmus Ontológia a etika Známe postmoderné odmietanie prepájania ontológie a etiky G. Deleuze s F. Guattarim: nemáme myslieť ako strom, ktorý má hlboko v zemi svoje korene odvodzovať svoje myslenie a konanie z jedného centra akokoľvek hlboko zakoreneného – nesprávne „strom nebo koreň inspirují smutný obraz myšlení, které na základě nějaké vyšší jednoty, centra nebo segmentu neustále imituje mnohé”, Tisíc plošin. (Deleuze - Guattari, 2010, s. 24). Zygmunt Bauman (1925-2017) Modernita a holocaust (1989) Tekutá modernita (2000) Co jsme zač a čím chceme být? Konzumenty, nebo občany? Každý z nás má právo usilovat o své bezpečí a štěstí, i když se to všem nemůže podařit… (Vitoň, J. Etika v procesu globalizace. In: Eticko-filozofické aspekty v péči o zdraví. 11: 2009) Obr.: wiki Obsah obrázku osoba, Lidská tvář, oblečení, vrásky Popis byl vytvořen automaticky „Boh je mŕtvy, Nietzsche je mŕtvy a mne tiež nie je dobre…“ W. Allen Postmoderná doba (a jej kritika – G. Lipovetsky) http://www.heaven4sure.com/Portals/0/photos/woody%20allen%20younger.jpg http://www.heaven4sure.com/MeandGodQuestions/LifeLessons/tabid/58/ctl/ArticleView/mid/387/articleId /952/Woody-Allen--Terrified-About-It-All.aspx Obr.:Lipovetsky - wiki Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, vrásky Popis byl vytvořen automaticky Narcis G. Lipovetsky: Éra prázdnoty, Paradoxné štastie „Kéž bych jen mohl něco cítit!!!“ - väčšina psychických porúch je narcistického typu Príčiny - útek pred krízou: k sebe a do seba - (krízy ekologická, hospodárska, bezpečnostná - terorizmus, politická, informačná, a.i.) Hyperindividuálne prázdno a apatia „Bůh je mrtev, velké cíle se ztrácejí, ale všem je to fuk...“ „Člověku stačí dbát na své zdraví, uchránit své materiální zabezpečení, zbavit se svých komplexů, čekat na dovolenou...“ G. Lipovetsky Množstvo informácií a ich striedanie a...zabúdanie - ľahostajnosť (z presýtenia, preinformovanosti, izolácie...) Individualistický synkretizmus – môžem byť racionalistom v práci i guru lídrom podvečer, kozmopolitom i regionalistom zároveň...(a zajtra...si to vymením...) Narcis + personalizácia + konzum „Nejvyšší metou je zříci se lásky, aby mohl mít sám sebe rád natolik, že by ke štěstí nikoho jiného nepotřeboval...“ „Narcis posedlý sám sebou nezahálí, nedříma a nesní, naopak usilovně pracuje na osvobození svého já, na dosažení autonomie a nezávislosti...“ Lipovetsky → konzumácia jógy, psychoanalitická terapia, výrazový tanec, zen, skupinové terapie... Totálny atomizmus – ústup solidarity „Jakmile význam celku slábne a prioritou se stávají zájmy a přání individuálních lidí, sociální kodex, který člověka nutil k solidárnosti se skupinou, nemůže dál platit.“ G. Lipovetsky vyšší počet 1os. domácností a miznutie viacgeneračných domácností Miznutie solidarity i zmyslu (starší – sami, mladší bez rodiny a ukotvenia) Dôchodok – úspory pre mňa, nie pre iných!, 2. 3. dôchodkový pilier Naša odpoveď na potupu? Blog? Krvná pomsta ako obrana cti rodiny? Z Európy vymizla. Nie je potupou neodpovedať na urážku - morálka úžitku a ľahostajnosti Násilie vykonáva za nás štát → ľahostajnosť Drsňáctvo v konzumnej kultúre vs. precitlivelosť Paranoja a skutočné násilie - minimálne Kúp si svoju revoltu! (punk, tattoo, hippies, atď.) Návrat k istotám Univerzalizmy (-izmy vôbec) – sklamali Rozum, objektivita, redukcia – prázdno Pravda – neexistuje, alebo ju majú všetci... Návrat k telu a k citu Pravdivá –bolesť, slasť, pôžitok, city Čo nám ich poskytuje? Konzum Paradoxné šťastie 90% Európanov sa prehlasuje za šťastných (vraj podľa viacerých prieskumov – Lipovetsky, 349) Francúzi: 30% v milostnom živote veľmi šťastných, 60% skôr šťastných 80% sa považuje za šťastných celkovo Ale: „Máte pocit, že väčšina ľudí v tejto krajine je spokojná so životom?“ 70% nie... Záver: som šťastný, ale ostatní nie... Sme nešťastne šťastní? (sebapresvedčenie?) Iluzórna múdrosť, nová mágia Hon za vecami, zvyšovanie produktivity, zvyšovanie spotreby, turbulentný svet – nekľud a frustrácia Nové recepty na rovnováhu: „stačí uvést vlastní myšlenky do harmonie a harmonický bude i náš život...“ „Naučme se mít rádi sami sebe a náš živo zaplaví radost, spokojenost, zdraví...“ „Míra štěstí závisí na našem rozhodnutí...“ ...„self help“ (Lipovetsky, Paradoxní štěstí, s. 385) Nový životný štýl: adolescentná spoločnosť „We are the world, we are the children.“ Mladosť – kategorický imperatív všetkých generácií Činnosti dospelých začínajú kúrou odintelektualizovania (hry na úvod, hoci i slepá baba) „Naša nová učebnica musí byť viac sexi...“ Rovnaká móda pre všetkých… Ageizmus – príklad z banky… (age = vek) Myšlení předtím slepé k totalitarismu Dnes slepé v důsledku totalitarismu Súmrak povinnosti? Dobročinnosť – konzum citov? NeMal/a by si... – povinnosť, morálka Reklama v 20.st. nás zbavila pocitu viny za nešetrnosť, spochybňovanie, zosmiešňovanie Postmoderna – pád systémov a - izmov... Koniec povinnosti (systémov, náboženstiev) Nové: dobročinnosť ma musí robiť šťastným! (Lipovetsky) Koniec morálky? Naopak: Etické storočie Etika je obľúbené téma (charitatívne show, etické kódexy, sociálna zodpovednosť firem) Etický minimalizmus: len bezbolestné normy Slávnostná konzumácia krásnych citov - Modré z neba Sezónna dobročinnosť pre dobrý pocit – Gala večery na Vianoce, Avšak moralizmus - synonymom terorizmu a neľudskosti – postmorálna doba Demokracie se „prehupli“ za povinnosť Zelená kritika Ekologická kríza nie je len všeobecný pojem Dotýka sa všetkých → určitá univerzalizácia nevyhnutná → Kategória celku opäť relevantná: sme na jednej a tej istej lodi: Pr.: môj hamburger a klimatické zmeny Zhrnutie Moderna- univerzalizmus, celok, projekty pre ľudstvo Zlyhanie – fašizmus, komunizmus Postmoderna – individualizmus, odlišnosť, pluralita Zlyhanie – subjektivizmus, atomizmus, hedonizmus Náprava: obnovenie morálky povinnosti (Lipovetsky) Obmedzené obnovenie universalizmu (Finkielkraut) Ďakujem za pozornosť. Lesnak@ped.muni.cz