Dějiny etiky 2

Samotář, co se neohlíží na druhé: Friedrich Nietzsche


[19. století, Německo, iracionalismus, voluntarismus, individualismus, nihilismus]

 

Patří mezi tak známé a u mladých lidí tak populární filozofy, až to někteří autoři hodnotí jako něco znepokojivého.[1] Proč tomu tak je? F. Nietzsche (1844-1900), známý též jako filosof s kladivem, bořil hodnoty a morální normy 19. století a pobuřoval společnost (nic mu nebylo svaté – napsal např. dílo zvané Antikrist), což je určitě ve věku revoltujícího smýšlení sympatické i inspirativní. Je to pochopitelné,  jedná se o legitimní snahu dospět, vyhranit se vůči autoritám, druhým, snahu nalézt samého sebe, osamostatnit se, a následně se realizovat – prosadit ve světě. A takhle to Nietzsche i myslel – jedinec se má stát produktivním člověkem, získat vůli k moci k prosazování sebe samého ve světě, nenechat se vláčit životem, druhými, společností.

Syn pastora dostal křesťanskou výchovu, od které se však rychle odvrátil: koncepce hříchu člověka nutí k pocitům viny, které ho deformují, utiskují, snižují jeho sebevědomí, ovládají ho. Už ve svých školských časech objevil a obdivoval antickou kulturu, která byla postavena na úplně jiných ideálech: na smyslovosti, nespoutanosti a sebevědomí hrdinů (starší) řecké antiky. Když Nietzsche porovnal tuto kulturu s německou společností 19. století, zjistil, že pojmy jako dobro a zlo měly kdysi jiný význam: dobro znamenalo vznešenost a sílu, špatnost znamenalo nízkost a slabost.[2] V křesťanské evropské společnosti byla ovšem již síla vnímána jako něco egoistického, prosazující sebe sama bez ohledů, něco podezřelého, co vyčnívá z řady, jako špatnost – potenciální hřích. Ideálem křesťanství byl člověk podřizující se Bohu a autoritám, které ho reprezentovaly, člověk pokorný, ponížený, ochotný nastavit líce nepřáteli, ochotný trpět a upozaďovat sebe samého až do smrti, aby nakonec získal odměnu po smrti. Navzdory tomu, že společnost ve 19. století byla svědkem rozvíjející se vědy (vznikla evoluční teorie, sociologie a psychologie jako vědní disciplíny), průmyslu, prudkého rozmachu městského života (do měst proudila nová pracovní síla, vznikaly nové čtvrtě), stále se dovolávala výše zmiňovaných křesťanských ideálů, které Nietzsche považoval za vyprázdněné a neaktuální, nepřinášející žádné pozitiva. Ba naopak, tato morálka vedla své přívržence k slabosti: nesamostatnosti, dezorientaci,  nicotě (nihilismu).

Slabí jedinci tedy ovládli silných; jejich hodnoty totiž byly vnímány už jako univerzální, přijali je za své téměř všichni (bohatí, aristokraté, intelektuálové, a d.). Přičemž, co dobrého přináší jednotlivci např. křesťanská pokora a poníženost? (podobně to viděl už N. Machiavelli, který místo oltářů s takovými typy světců doporučoval do kostelů umístit  světce světské – vojevůdce a hrdiny, reprezentující odvahu, statečnost). Kromě křesťanství napadá Nietzsche i další „nepravé“ autority reprezentující řád světa postavený na pomýlených hodnotách – judaismus[3], demokracii, marxismus, socialismus, liberalismus, emancipaci žen[4], a d.

Nietzsche oproti slabošské kultuře založené na soucitu, lásce, ohleduplnosti a solidaritě (morálka otroků) navrhuje kulturu silných jedinců (morálka pánů), kteří se neohlížejí na ostatní a prosazují sebe sama jako tu nejvyšší hodnotu. Jsou to jedinci, kterým nemusí záležet na názorech a citech ostatních (aj tak by jim rabové nerozuměli), konvencích, vztazích, stádních hodnotách (národ, demokracie, spravedlivost). Naopak, navrací pozornost k hrdinům, kterých vznešenost v sobě nese sebevědomí, autentičnost, přítomnost lepších i špatných stránek (nepodléhejme prý smyšlence, že dobro a zlo existují odděleně, jde o umělý dualistický produkt Platona a dalších filosofů). Nietzsche tu upozorňuje na své oblíbené sofisty, kteří tvrdili, že spravedlivost je věcí silnějšího, je to věc přírody:  jak jsme již psali výše, je pošetilé namýšlet si, že si silnější nakonec nevezmou, co budou chtít. Naopak, jednalo by se o falešné, mylné či naivní očekávání v rozporu s praxí života.

Vznešenost se dle Nietzscheho nedá zdědit, jde o aristokratismus duševní: je to stav, který není lehký, vznešení jsou odsouzeni k neporozumění, osamění, asketickému posilování ducha, které vede ke schopnosti poroučet i stát mimo klasických kategorií dobra a zla. V díle Duševní aristokratismus[5] se dovídáme, že vznešený se nemá zbytečně svěřovat, dávat na roztomilost (např. dívek), ohlížet se na závazky vůči ne-sebe rovným. Musí se připravit, že tito vůči němu pociťují zášť a závist vyplývající z její vlastní malosti: svou hodnotu totiž nevědí určit sami, musí ji odvozovat z negace někoho jiného, silného, identitu získávají negativním vyhraněním se od silnějšího. Pro tento účel se spojují s dalšími „otroky“, vytvářejí spolky a aliance, aby vznešené zařadili mezi ostatní, průměrné lidi.

My dnes už víme, že Nietzsche s neohlížením se na ostatní neměl pravdu, aspoň se tak zdá, že minimálně v západní civilizaci přece jenom zvítězily hodnoty vyzdvihující život každého člověka (občanské práva pro všechny, sociální smír, solidarita a sociální zabezpečení, pomoc nuzným, emancipace žen, atd.). Možná ale realita není tak růžová, jak se zdá, možná jsme se příliš zaměřili na tyto ideály, pro které nevidíme realitu nerovnosti, resp. vidíme jenom deklarovanou formální rovnost, která u lidí za rohem, kteří nám poskytují servis, není. Může jít i o alibismus, farizejství, pohodlnost či absence času a příležitostí se podívat pod povrch. Dnes deklarovaným přínosem Nietzscheho je ovšem myšlenka podpory tvoření vlastních názorů, sebevyjádření a sebeprosazování; myšlenka podpory vyhnout se manipulaci ostatních; podpora individualismu a z ní vyplývající plurality ve společnosti, a d.            



[1] NOVOTNÝ, Z. Jak (se) učit filozofii. Nakladatelství Olomouc, 2004.

[2] Obrat ke změně myšlení začal už v antickém Řecku, když se museli hrdinové zařadit v obci mezi ostatní občany a heslem se stalo „ničeho příliš“. V římské antice dovršil přechod ke slabošství ústup ke křesťanství navazujícímu na judaismus. Náboženství otroků zdůrazňující soucit, pokoru a poníženost, které nabízelo agresorům pro úder i druhou tvář, postupně ovládlo celou římskou říši; nový koncept dobra a zla přijala i vyšší vrstva – patricijové a nakonec se stalo i státním náboženstvím (4. století). Nízké - otrocké hodnoty se stali novým ideálem, a naopak, vznešené - mocné se stalo podezřelým, nesolidárním, egoistickým, špatným (viz např. dílo Antikrist).

[3] Nietzsche ale není antisemitou, právě naopak: „Že by Židé, kdyby chtěli – nebo, kdyby je k tomu někdo nutil, jak tomu zřejmě chtějí antisemité -, už teď mohli mít převahu, ba dokonce nadvládu nad Evropou, je jisté, že: o to neusilují a takových plánů si nečiní, právě tak.“ NIETZSCHE, F. Mimo dobro a zlo. Praha: Aurora, 1998, s. 152. Dokonce píše, že by možná stálo za to antisemitské ukřičence vyhostit. Židům Evropané můžou vděčit za mnohé – za dobré i zlé: hlavně „za styl morálky, strašlivost a majestát nekonečných požadavků, nekonečných významů, za celou tu romantiku a vznešenost morálních problémů...“ Tamtéž, s. 150.   

[4] Je opět zajímavé, že takový kritický duch, jakým byl F. Nietzsche, který hlásal oproštění se od konvencí doby a předsudků, prezentoval a hájil konzervativní (a až primitivní) stereotypy vůči ženám a z nichž vyplývající jednání, jejž považoval za správné:  „Muž, který má hloubku, ve svém duchu stejně jako v tužbách, i onu hloubku dobré vůle, jež je schopna přísnosti a tvrdosti a snadno je s nimi zaměňována, může o ženě myslet vždy jen orientálně: musí ženu chápat jako majetek, jako uzamčené vlastnictví, jako něco určeného k služebnosti a v ní dosahujícího dokonalosti…“ (Tamtéž, s. 137). To, že se žena chce stát samostatnou a chce muže poučovat o „ženách o sobě“, patří dle Nietzscheho k tomu nejhoršímu, co se v Evropě v jeho době dělo. Co ale můžou ženy o sobě povědět? Pravdu prý ne, protože v takových kategoriích neuvažují, myslí instinktivně. Osvětu by proto měly přenechat mužům, kteří jsou odpovědni i za jejich ochranu. Zdůrazňuje, že právě ženy mluví o ženách špatně, proto by měly raději mlčet. (Tamtéž, s. 133-136). Můžeme tady ovšem najít i kvasipozitivní stránky: upozornění na to, ženy neměly v této době tolik příležitostí ke vzdělávání jako muži, a tak by mohly být jejich analýzy nepřesné a zbytečně zobecňující (existuje „obecná“ žena?). Ovšem i Nietzsche uvažuje o sociálních skupinách, jako kdyby existovali „obecní“ jednotlivci – o mužích, o Němcích, Angličanech, atd.  To, že přiznává, že ženy myslí „jinak“, by jsme mohli chápat částečně i pozitivně, ale nebyla právě táto „tradiční“ jinakost zdrojem jejich tisícileté diskriminace? Když uvažujeme tak či onak, jsou jeho vyjádření nejenom z dnešního hlediska neakceptovatelné – ale hlavně - jsou smutným dokladem – obrazem jeho doby. Muže, kteří ženy obhajovali (např. utilitarista J. S. Mill prosazující a zdůvodňující emancipaci žen), chápal jako povrchních – nerozuměli totiž, že ženy silné jedince (muže) – svým citem dále oslabují.        

[5] NIETZSCHE, F. Duševní aristokratismus. Olomouc: Votobia, 1993.