Prvý seminár Dějiny etiky II. Slavomír Lesňák Práca na DE2 • •Požičať knihu, prečítať, zapísať zaujímavé myšlienky z etiky, urobiť prezentáciu a prezentovať •Urobiť dvojsemestrálnu skúšku (načo?) Štruktúra prezentácie •3 výroky týkajúce sa etiky •Interpretácia (čo to znamená, obsahový význam) •Analýza – komparácia: s autorom z minulého semestra •V čom by sa zhodli, v čom nezhodli – v etike •Čo majú v etike společné/rozdielne (náhľad na dobro, cnosti, povinnost, askézu, šťastie, celok, individualizmus, atd.) •Aplikácia: jako sa dá táto myšlienka uplatniť pri riešení klimatickej krízy? (mitigácia, adaptácia) •Syntéza •formulovaný súhlas + dôvod+čo nám bráni v tom, aby sme pretavili do pozitívnych postojov – jednania? •(alebo: formulovaný nesúhlas + dôvod + ako to teda urobiť lepšie inak?) • Hegel Memes https://themindlessphilosopher.wordpress.com/2017/07/13/how-to-destroy-hegel/ Obsah obrázku kresba, skica, ilustrace, klipart Popis byl vytvořen automaticky Hegelova etika 1)"Mravnost s vývojem společnosti stoupá stále výš směrem k větší dokonalosti. Jejím cílem a účelem je dosažení humanity. "(Janotová, s. 387) 2)„Mravní zákony, normy, principy žijí tím, že jsou přijímány v sociálních útvarech, jako je rodina, společnost, stát... Čím více se tato mravní zákony uplatňují a jsou uznávané, stávají se jakýmisi "motivačními horizonty" individuálního svědomí. Je to dialektický vztah: na jedné straně se individuálně vědomí tvoří a určuje ze společenského stavu, ve kterém individua žijí a z druhé strany, svědomí lidí "dynamizuje" společenské vědomí včetně mravnosti.“ (Janotová, s. 385) 3)„V dějinách se nerealizuje jednotlivec, ale světový duch, který prostřednictvím jedince mění dějiny a svět. "Lest rozumu" vládne nad "hrdiny" a oni vlastně konají pouze to, co je historicky nevyhnutelné. Takto se mravní stává součástí lidských dějin.“(J., s. 385) 4)„V dějinách se nerealizuje jednotlivec, ale světový duch, který prostřednictvím jedince mění dějiny a svět. "Lest rozumu" vládne nad "hrdiny" a oni vlastně konají pouze to, co je historicky nevyhnutelné. Takto se mravní stává součástí lidských dějin.“(J., s. 385) 5)„Rozdíl mezi mužem a ženou je takový, jako mezi zvířetem a rostlinou. Neboť, ona je více klidným rozvíjením, jehož principem je neurčitější jednota citu. Stojí-li žena v čele vlády, pak je stát v nebezpečí; neboť nejednají podle požadavku obecného, nýbrž podle náhodné nákonnosti a mínění.“ (ZFP, s. 205) 6)„Mravnost doby se stává nadřazenou individuální morálce.“ (J, s. 385) 7)„Co musí člověk učinit, jaké jsou povinnosti, jež má splnit, aby byl cnostný, to lze v mravním společenství lehce říci, - nemusí učinit nic jiného, než co je mu v jeho vztazích předznačeno, vysloveno a známo.“ (ZFP, s. 190) 8) •Hegel, G.W.F. Základy filozofie práva. Filosofická knihovna. Praha: Academia, 1992 •Janotová H., Nemecká dialektická etika. In Dejiny etického myslenia v Európe a v USA. Kalligram, Bratislava, 2008, s. 374-395. • • Obsah obrázku text, skica, klipart, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Obrázok, na ktorom je text, biela tabuľa Automaticky generovaný popis https://www.culturematters.org.uk/index.php/arts/visual-art/item/2788-karl-marx-cartoon-internation al-competition Ako súvisia výroky Marxa s obrázkami? •1. Život není určován vědomím , nýbrž vědomí je určováno životem. (Marx : Teze o Feuerbachu. In :Německá ideologie, 1961, s. 29 ) . •2.Lidé musí mít možnost žít , aby mohli dělat dějiny . (Marx , 1961, s. 30 ). •3. " Každému jednomu vývojovému stupni dělby práce odpovídá určitá forma vlastnictví , tj. stupeň dělby práce určuje vždy i vzájemné vztahy individuí , pokud jde o materiál , nástroj a produkt práce. " ( Marx , 1961, s. 25 ) • •4. "Dějiny lidstva třeba studovat a zpracovávat vždy v souvislosti s dějinami průmyslu a výměny." (s . 32) •5. " Každá třída usilující o panství... musí si nejdříve vydobýt politickou moc, a svůj zájem prohlásit za obecný, k čemuž je v první chvíli nucena." (s . 35) ... " musí jej vydávat za jediné rozumné, všeobecně platné myšlenky." (s . 47) • •6. " ... Životní podmínky , které nachází každá generace hotové, rozhodují také o tom , zda revoluční otřes , periodicky se v dějinách opakující, bude či nebude mít tolik sil , aby vyvrátil základnu všeho , co tady je ... " (s . 39) •7. " Myšlenky vládnoucí třídy jsou v každé epoše vládnoucími myšlenkami , tj. třída, která je vládnoucí materiální mocí společnosti, je zároveň vládnoucí duchovní mocí. Třída, která má k dispozici prostředky materiální produkce, disponuje zároveň prostředky duchovní produkce, takže jsou jí tím zpravidla podřízené myšlenky těch, kterým chybí prostředky duchovní produkce .... je samozřejmé, že to dělají ve všech oblastech... " (s . 46) •8. Filozofové svět jen různě vysvětlovali , jde však o to , abychom ho změnili. (s. 15 ) •