Aktuální otázky školního poradenství

Výzvy a naděje: jak ve škole podpořit adaptaci dětí, čelících životním potížím

...k základům


První ročník konference bychom rádi věnovali památce PhDr. Jana Berana, Ph.D. (1944 - 2020), našemu vzácnému kolegovi a učiteli, který stál u počátků obou kurzů a dlouhá léta je jako garant provázel. Byl člověkem laskavým a uznalým, vzdělaným ve více oborech, uměl lidi spojovat a nadchnout pro věc. Přáli bychom si, aby konference navázala na jeho jeho práci. Na jeho památku také každoročně Katedra psychologie uděluje Cenu dr. Jana Berana za zdařilou závěrečnou práci.

Více se o jeho životě a díle můžete dozvědět třeba zde  

Program konference

Příspěvky v této osnově řadíme podle programu konference

- respektive, podle jeho aktualizované verze

Zahájení

Program zahajovala paní Mgr. Lenka Ondráčková, kmenová lektorka kurzu Studium pro výchovné poradce a jednatelka edupraxe.cz příspěvkem "Připravované změny v oblasti školního poradenství" 

Záznam přenosu z MS Teams:

Závěrečné práce: postrach, formalita, nebo cesta rozvoje?

Tato sekce je aktuální především (ale nejen) pro účastníky ze 2. ročníku kurzu Studium pro výchovné poradce. Cílem je představit blíže konzultanty z Katedry psychologie a hlavně autorky a autory závěrečných prací, které byly v uplynulých letech vyznamenány Cenou dr. Jana Berana.

Konzultanti z Katedry psychologie známí - neznámí

 S konzultanty svých prací se zpravidla nesetkávají ve výuce, ale až při tvorbě závěrečné práce. Na vedení prací se mohou domluvit i s dalšími vyučujícími (Mgr. Jiřina Juřičková - kariérové poradenství, PhDr. Lenka Ondráčková - preventivní program školy...). Cílem je představit konzultanty jako experty, autory prací, ale i jako osoby lidské. Každý z konzultantů proto poskytl informace o svých odborných zájmech, o své publikační a/nebo praktické činnosti a o páci nebo pracích, které vedl a považuje je ze zdařilé. 

Budoucím autorkám a autorům prací doporučujeme rozkliknout odkazy na uvedené práce a seznámit se s jejich obsahem, formou i s posudky vedoucích a oponentů.

Příklady inspirativní praxe: práce oceněné Cenou dr. Jana Berana

Prezentace práce paní ředitelky Mgr. Martiny Raiserové a dr. Radovana Jůzla ze zsstrilky.cz/ potěší a povzbudí nejen zájemce o formativní hodnocení a vzdělávání, ale navíc i všechny, kdo o smyslu psaní závěrečné práce a o svých vlastních schopnostech v tomto směru pochybují...

Paní Mgr. Jana Pláteníková platenikovajana.cz/ představila mediaci jako metodu, která se v českých školách dosud nezabydlela, přestože prostor rozvoj tímto směrem by mohl být velmi užitečný pro všechny zúčastněné.

Blok expertů a podpory I: projekty a služby

Cílem sekce bylo poskytnout prostor zástupcům organizací a tvůrcům projektů, jejichž cílem je poskytovat (také) služby školám při práci s různými cílovými skupinami dětí, čelících životním obtížím. V první části byla příležitost pro stručnější představení projektů a služeb, v následujících sekcích přibyly kazuistické příklady a diskusní příspěvky.

Zde najdete materiály a/nebo záznam prezentací Mgr. Terezy Švandové (https://meta-ops.eu/ , Katedra českého jazyka a literatury PedF MU, https://www.cizincijmk.cz/), Mgr. Aleny Vlkové (https://nevypustdusi.cz/ , PPP Hodonín), Mgr. Marcely Belicové a Mgr. Pavlíny Procházkové (https://www.societyforall.cz/), dr. Hynka Cíglera (Katedra psychologie FSS MU, projekt https://epsycholog.cz/) a dr. Jana Veselého (PREV education, https://prev.cz/).

Interaktivní osnova je v procesu tvorby: postupně zde přibydou i příspěvky z odpoledních bloků (paní Marie Kováčová, další prezentace Mgr. Jany Pláteníkové, Mgr. Aleny Vlkové a Mgr. Jolany Buckové), stejně jako profesionální záznamy prezentací i diskusí (o něž se vzorně postarali Mgr. Ondřej Dvořák a Mgr. Ondřej Voráč, audiovizuální a digitální tvůrci a absolventi studia na Katedře výtvarné výchovy PedF MU).

Následující