KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ 2 Mgr. Jiřina Juřičková MINULOST, SOUČASNOST A BUDOUCNOST TRHU PRÁCE •trendy trhu práce •62% povolání nebude, až se budou současné děti na ZŠ dostávat na trh práce •Co budou skutečně potřebovat? • 🗣️ komunikace • 🤝 spolupráce • 🧠 schopnost se sám učit • • •AKTIVITY •zaniklá povolání •článek budoucnost profesí •materiál Kariérový management v průběhu života ke stažení ZDE – spíše pro SŠ (metodika) •rodiče – exkurze, besedy… Popis není dostupný. th5 DEN PRO ŠKOLU https://www.denproskolu.cz/ •Nadace České spořitelny + další subjekty – zdarma, záštita MŠMT •video •lékaře do hodiny biologie, archeoložku do dějepisu, účetního do matematiky… schéma, pracovní list k exkurzi, rozhovoru zajímavý článek Kam do školy? zajímavá studie Shoda dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání • •V hrubé neshodě (tj. v totálně jiném oboru) pracuje 40 % vyučených. U 20–24letých absolventů je tato míra – 34 %. Nejvyšší hodnot dosahují obory, které nejsou tak moc absolventy učňovských oborů zastoupeny - ekonomické a umění. •Tam kde je situace nejhorší (u oborů více zastoupených absolventy) je textilní a kožedělná výroba, kde až 66 % lidí nepracuje v tom, co vystudovali. •Míra identifikace žáků učebních gastronomických oborů s oborem je poměrně nízká. Při opakované volbě vzdělávací dráhy by žáci ve velké míře dali přednost jinému oboru. Jako důvod, proč by si žáci zvolili raději jiný obor, uvádějí především ztrátu zájmu o obor, původní nezájem o obor a nespokojenost s výukou. Výraznější je i nespokojenost s platovým ohodnocením. Problémem zůstává i vyšší míra nezaměstnanosti absolventů učebních oborů kuchař-číšník. Atd. zdroj Není k dispozici žádný popis fotky. Řemeslo má zlaté dno video model CAREER MANAGEMENT SKILLS •v současnosti vnímán jako nosný, převzatý s dobrých zahranič.zkušeností (Norsko, USA) INFORMAČNĚ VZDĚLÁVACÍ STŘEDISKO PLZEŇSKÉHO KRAJE (příklad dobré praxe) •KCV – Krajské centrum vzdělávání KCV •hlavní cena Národní ceny KP 2022 •projekt STÍNOVÁNÍ •deník stínování ke stažení •velmi praktická metodická podpora škol – mapovací • návštěva ve škole, externě vedené skupinové programy • pro žáky, individuální poradenství žákům, semináře • pro rodiče „Co z toho našeho kluka/naší holky bude?” • metodické materiály • materiály • • • C-Game: Hrou k první volbě povolání, Asociace výchovných poradců a NVF (Národní vzdělávací fond) •odkaz na hru • OBORY VZDĚLÁVÁNÍ V ČR KP u žáků s SVP •právní rámec: • zákon č. 561/2004 Sb. o vzdělávání žáků s SVP • školský zákon č. 82/2015 Sb. • vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a • školských poradenských zařízeních • • subjekty: SPC, PPP, ŠPP, lékař •o to větší význam zájmů žáka, vztah k němu •menší důraz kladen na testování předpokladů, spíše individuálně vedený proces hledání •stejná pravidla PZ, jen nárok na úpravy (samostatná učebna, časový limit, úprava textových materiálů, kompenzační pomůcky, přítomnost AP) – rozhoduje ŘŠ na základě doporučení ŠPZ •obory E: navazují na osnovy ZŠ praktické, určeny pro žáky s LMP, doporučení • metodiky děti s SVP • ÚKOLY VÝCHOVNÉHO PORADCE obecně vymezené vyhláškou č. 72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (standartní činnosti výchovného poradce) §systematická informační činnost vztahující se k tématu §koordinace informační činnosti třídních učitelů + metodická podpora §informování žáků a ZZ – o možnostech využití služeb, o organizač.postupech, obecně i práce s výchovnými a výukovými obtížemi §poskytování individuálních konzultací žákům a ZZ §spolupráce se ŠPZ (školní poradenské pracoviště vs. školské poradenské zařízení) – děti s SVP (směřování, platnost doporučení, podklady pro školy např. obory E – doporučení) § § Za svoji činnost odpovídá řediteli školy. § § NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ •MPSV – www.nsp.cz • q 2 165 popsaných povolání a jejich specializací, včetně přesných názvů pro obě pohlaví q charakteristika, pracovní činnosti, potřebná kvalifikace, kompetenční požadavky, zátěže a rizika, mzdy, propojení na volná místa • q klasifikace více než 27 tis. kompetencí vztažených ke povoláním • •odborné znalosti a dovednosti •digitální kompetence •obecné dovednosti •měkké kompetence • • AKTUÁLNÍ SITUACE •novela školského zákona loni •Školský zákon s novými ustanoveními o přijímacím řízení v paragrafech 59 a dále s účinností od 1. 1. 2024 •Vyhláška o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatoří s účinností od 1. 1. 2024 • •informační web MŠMT https://www.prihlaskynastredni.cz/ • •web k procvičování pro žáky od Cermatu (k PZ na střední i maturitě) https://tau.cermat.cz/ • •aktuální materiál Průvodce devítkou • AKTUÁLNÍ SITUACE • Ø2 řádné + 2 náhradní termíny (11.+14.4., 29.+30.4.) – možnost přesunu mezi městy • Øpřihlášky v digitální podobě (podpis ZZ bankovní identita apod.) • Ø3 elektronické přihlášky, zůstává i možnost papírová • Øprioritizace dopředu • Øtermín podání pravděpodobně 1.-20.2. 2025 jako loni • Øpřílohy stačí v kopiích (originál uschovat – PPP, lékař) • Øprospěch jako volitelné kritérium Øvýsledky JPZ v polovině května 2024 v el.systému – automatické přijetí bez zápisového lístku, zkrácení doby Ø2. kolo – pravidla jako v 1. kole (výsledky polovina června 2024) Øminimalizace podávání odvolání (pouze pochybnosti o průběhu řízení) Ø3. kolo v gesci SŠ jako dosud • Øškoly s talentovou zkouškou • VELETRHY STŘEDNÍCH ŠKOL •www.vyberskoly.cz • •online srovnávač, podrobné profily škol, videa, online konzultace na objednání – videonávod • •pro SŠ: kam po maturitě uchazeči UK • • • •opatření MŠMT platné od 27.10. 2022 • •na žádost může být prominuta PZ z českého jazyka – znalost potřebná pro studium se může ověřit rozhovorem •na žádost může test z matematiky konat v UK jazyce •školní PZ na žádost možná v UK jazyce nebo 25% času navíc + překladový slovník •Pozn. Kariérní centrum MU pro studenty z UK MU (zvláštní uznání Národní ceny KP 2022) Ukrajinská vlajka – Wikipedie KOUČOVACÍ PŘÍSTUP • inspirací i v KP • poradenský přístup vs. koučovací přístup • • • • • • • • • • •otevřené konstruktivní otázky, naslouchání, práce s tichem •respekt •kreativita •sebeuvědomění •zodpovědnost za plánování budoucnosti •kroky k cíli – ne minulost, ale budoucnost (minulost jen jako zdroj zlkušenosti) •tzv. poradenství zaměřené na řešení (Solution Focused Approach, SFA) – z terapeutického směru Steve de Shazer + Kim Berg • •Úkolem kariérového poradce je podpořit klienta v dovednosti činit svá vlastní zodpovědná rozhodnutí. Zázrak tří květin edukuje doporučuje mentoruje pozice experta subjekt je expertem motivuje provází pomáhá s orientací, cíli, kroky… Europas – viz dále metodika ukázka-Coumim (od Euroguidance) StartID aplikaci si vytváří portfolio a firmy jim podle něj mohou nabídnout ideální brigádu, praxi, stáž či exkurzi video webinář video k portfoliím nový materiál Vercajk kariérového poradce •pro střední školy •4 okruhy (ze skupin se středoškoláky): • 1) zpětná vazba od okolí • 2) sebepoznání • 3) informace o dalším studiu a trhu práce • 4) rozhodování •charakteristika období dospívání v kontextu KP (potřeby) •fáze kariérního rozhodování •jak pracovat se třídou •slovníček pojmů •doporučená kvalitní literatura k tématu •část s aktivitami •ilustrováno reálnými příběhy lidí KARIÉROVÝ STROM dle PhDr. Sylvie Navarová Kořeny - podzemní části rostlin karty karty surikaty Kořeny - podzemní části rostlin Kořeny - podzemní části rostlin karty příklady práce s kartami 1)Popis současného stavu V čem jsi dobrý? Čeho si na sobě ceníš? 2)Popis stavu z hlediska druhého člověka Co na tobě druzí oceňují? 3)Konstrukce budoucnosti Čeho bys chtěl dosáhnout? Jak si to představuješ? 4)Konstrukce budoucnosti z pohledu druhých Jak tě vidí v budoucnu druzí? 5)Karta mého života 6)Karta mé týmové role 7) •Manuál ke kartám dle RIASEC. • sada Dračí učení video Kořeny - podzemní části rostlin zdroj zdroj tentýž Jerry Maguire (1996) - IMDb PRÁCE S FILMEM Sportovní agent, který zažívá životní krizi. Když se vší parádou přichází o práci i o přítelkyni, jeho osobní i profesionální kariéra se rázem ocitá na úplném dnu. OSOBNOSTNÍ TESTY Zdroj: https://www.poradcevpk.cz/page/prakticke_pomucky_pro_vyuku_volby_povolani Kořeny - podzemní části rostlin Temperament- typologie Kořeny - podzemní části rostlin vzájemná zpětná vazba •zpětná vazba od těch, kdo mě znají •aktivita Reklama na spolužáka •hra SMS •jedna nebo více •Jaká je podle tebe moje dobrá vlastnost? V čem si myslíš, že jsem dobrý? Jaké jsou podle tebe mé silné stránky? • • WhatsApp Messenger – Aplikace na Google Play Messenger – Aplikace na Google Play Receive SMS Online – Aplikace na Google Play Kořeny - podzemní části rostlin •Co by tě mohlo živit, kdyby ses odstěhoval na jiný konec světa? Logo severočeské oblasti - HLASUJ | Česká jezdecká federace Kořeny - podzemní části rostlin TWI – Transition-To-Work Inventory Zájmový dotazník k volbě budoucího povolání •96 otázek – pozor na porozumění! • Kořeny - podzemní části rostlin RIASEC •asi nejznámější teorie v KP – dlouhodobě využívaná, modifikovaná… •karty ovečky, surikaty •testy v různých modifikacích • How the Holland Codes Help You Find Your Career Match | CareerForce videa RIASEC Kořeny - podzemní části rostlin Kořeny - podzemní části rostlin Kořeny - podzemní části rostlin OBRÁZKOVÝ TEST PROFESNÍ ORIENTACE - PDF Stažení zdarma DVP - Dotazník voľby povolania a plánovania profesnej kariéry Kořeny - podzemní části rostlin Holland párty Taneční párty - Hotel Duo, Horní Bečva, Beskydy Kořeny - podzemní části rostlin MOTIVACE příklady aktivit 1)staň se poradcem •cvičení Demotivovaný pedagog - lístečky 2) 2)práce s modelovými příběhy ve skupinách Fototapeta - Kmen stromu 3251 | Stromy tapety na míru | TAPETYMIX KARIÉRNÍ KOTVY •test (40 otázek, spíše SŠ) https://karierni-kotva.cz/ •karierní kotvy = soubor osobních hodnot, norem, motivů, které vedou k nasměrování kariéry, posuzujeme význam jednotlivých kotev • Fototapeta - Kmen stromu 3251 | Stromy tapety na míru | TAPETYMIX práce s hodnotami a)obecně např. Odyssea metodika • (OSV –os.soc.výchova) • cvičení Věci, kterých se dokážeme zbavit • cvičení Balón a) •b) hodnoty vztahující se k práci – viz dražba • •c) aktivita Pes nebo vlk • • • Pes už dávno není vlk. Liší se geny i stravovacími návyky - VášChovatel.cz Realitní aukce versus dražba. Výhody, nevýhody pro prodávající - RE/MAX Alfa Fototapeta - Kmen stromu 3251 | Stromy tapety na míru | TAPETYMIX Fototapeta - Kmen stromu 3251 | Stromy tapety na míru | TAPETYMIX koláč hodnot KORUNA A PLODY úspěchy neúspěchy Žebřík omalovánka | Omalovánky k Vytisknutí Zdarma žebřík Co je to vision board + návod, jak na to Jak na vision board? - Baby Office VISION BOARD – nástěnka snů 10 + 1 důvod, proč si udělat Vision board a jak zařídit, aby fakt fungoval - Adéla Sen - Probuzená METODA ŠESTI KLOBOUKŮ Edward De Bono Popis není dostupný. aktivity směřující k sebeprezentaci nácvik pracovních pohovorů, profil na LinkedIn apod. Cvičebnice pohovor do zaměstnání Jak se připravit na pohovor – Poradna – Jobs.cz Značek na českém LinkedIn přibývá, síť využívají i pro B2C | MediaGuru EUROPAS – životopis ZDE PROJEKTOVÝ DEN NA ZŠ metodika ke stažení ZDE pro SŠ ke stažení ZDE ke stažení ZDE KARIÉROVÉ KVÍZY - odkaz ZDE Pro SŠ Kým čím být •online kurs zdarma •cílová skupina absolventů SŠ (zejména gymnázií), tj. informace o dalším studiu se týkají VŠ •výstup ke stažení •interaktivní •vodítko pro každého, • kdo hledá svoji • studijní či profesní • cestu • • práce se SWOT analýzou – materiál PDF v dokumentech ke kursu Inspirace v kariérním vzdělávání napříč různými ZŠ sborníky ke stažení ZDE „jak to kde dělají“ DĚKUJI ZA POZORNOST!