Inteligence Historický vývoj měření inteligence Rané zkoumání inteligence • bratranec Charlese Darwina • zakladatel eugeniky • https://www.osel.cz/1516-epigenetika-je-o-tom-co- jime-jak-zijeme-a-jak-se-mame-radi.html • Jeho hlavním cílem bylo vytvořit soubor statistických znalostí o mentální dědičnosti, které by vyústily v nový vzorec chování společnosti. Vztah mezi vynikajícími muži ho přivedl k závěru, že mentální vlastnosti se dědí a že ideální společnost by této „skutečnosti“ využila. • díla: • Hereditary genius • English men of science • podnět k rozvoji testování inteligence Francis Galton Alfred Binet • Binet-Simon, 1905, mentální věk • Měl identifikovat studenty, kteří vyžadovali nadstandardní pomoc při zvládání učební látky. • Nejstarší psychologická zkouška určená k hodnocení stupně intelektového vývoje dětí. Binet byl první, kdo se zaměřil na hodnocení celku myšlenkových procesů a ne jen na měření dílčích psychických funkcí. Test – velké množství velmi heterogenních úkolů. Škála je založena na vývojovém principu. Inteligenční kvocient • Stern: Inteligenční kvocient IQ • (mentální věk / chronologický věk) x 100 • Wiliam Stern: Během svého života publikoval několik testů inteligence a podílel se na testech army alfa a army beta, používaných pro výběr důstojníků během první světové války. Šlo o první masové nasazení inteligenčních testů – první byl pro gramotné, druhý pro negramotné adepty. • Deviační IQ (v dospělosti, odchylka od průměru) Pozn.: statisticky (teoreticky) odpovídá rozložení IQ v populaci; praktické umístění konkrétního jedince dle jednoho „čísla“ problematické až nemožné Pozn.: zaznačeno IQ členů MENSA Bližší rozdělení IQ Testy Army α a β • Lewis Terman vytvořil - Stanford-Binet test • předchůdce dodnes užívaných inteligenčních testů • Robert Yerkes • Army α, Army β • původně pouze pro vojáky USA(1.sv.v.) – rozdělení hodnosti podle IQ • měli měřit nativní inteligenci nikoliv vzdělání – úplně se nepovedlo (otázka: Velvet Joe - tabák) • poté využití u imigrantů • Yerkesovy práce by měly trvalý vliv na americkou xenofobii a protiimigrantské nálady. Army alpha 1. A company advanced 6 miles and retreated 2 miles. How far was it then from its first position? 2. A dealer bought some mules for $1,200. He sold them for $1,500, making $50 on each mule. How many mules were there? 3. Thermometers are useful because 1. a. They regulate temperature 2. b. They tell us how warm it is 3. c. They contain mercury 4. A machine gun is more deadly than a rifle, because it 1. a. Was invented more recently 2. b. Fires more rapidly 3. c. Can be used with less training For these next two items, examinees first had to unscramble the words to form a sentence, and then indicate if the sentence was true or false. 5. happy is man sick always a 6. day it snow does every not The next two items required examinees to determine the next two numbers in each sequence. 7. 3 4 5 6 7 8 8. 18 14 17 13 16 12 A portion of the Army Alpha required examinees to solve analogies. 9. shoe — foot. hat — kitten, head, knife, penny 10. eye — head. window — key, floor, room, door In these next two examples, examinees were required to complete the sentence by selecting one of the four possible answers. 11. The apple grows on a shrub, vine, bush, tree 12. Denim is a dance, food, fabric, drink Odpovědi: 1. 4 miles 2. 6 mule 3. B 4. B 5. False (A sick man is always happy) 6. True (It does not snow every day) 7. 9, 10 8. 15, 11 9. Head 10. Room 11. Tree 12. Fabric Army beta Zde museli respondenti identifikovat, co chybí na obrázku. Odpovědi: 1. Mouth 2. Eye 3. Nose 4. Hand 5. Chimney 6. Ear 7. Filament 8. Return Address 9. Strings 10.Corkscrew 11.Trigger 12.Tail 13.Claw 14.Shadow 15.Ball 16.Net 17.Arm 18.Speaker 19.Arm in mirror 20.Diamond Základní nedostatky testování Army testů • Kritika nedostatků měření • Kritika výsledků • Kritika inteligence jako dědičného a nezměnitelného Problematika IQ testů • většinou se měří krystalická inteligence • chyba měření • NE „culture fair“ metody Sovětský svaz • Vznik SSSR, povinná školní docházka • Kategorizace žáků: IQ testy ○ Ruské děti horší výsledky než normy ze západu ○ Neruské děti (z různých oblastí Sovětského svazu) měli horší výsledky než ruské děti Lev Vygotskij • zavádí pojem: zóna nejbližšího (proximálního) vývoje • školní docházka pomáhá snižovat rozdíly mezi dětmi • nejlepší je takové učení, kdy je předběhnut vývoj dítěte – motivuje, podněcuje • primitivní x retardované dítě • https://www.youtube.com/watc h?v=8I2hrSRbmHE&ab_channel =Sprouts Sovětský svaz • • • • Alexandr Lurija • na vzdělávání negramotných Uzbeků zjistil, že používání logiky a sylogismu se musíme naučit Logická úloha: • Daleko na severu jsou všechny medvědi bílí. • Novaya Zemyla je daleko na severu. • Jakou barvu mají medvědi v Novaye Zemyle? • Uzbek: „Musíte se zeptat někoho, kdo tam byl a viděl je.” Měření inteligence v dnešní době Wechslerovy zkoušky inteligence (WISC III): Wechsler uvažoval o inteligenci jako o složité globální funkci (složena z řady dílčích vzájemně nezávislých schopností). Do inteligence zahrnuje i faktory mimointelektové (osobnost). Verbální a neverbální část. Subtesty – vědomosti; porozumění (řešení problémů); počty; podobnosti; doplňování obrázků; kostky (skládání obrazců); bludiště… Obrázkový inteligenční test (J. A. Stuart): krátký neverbální test, který obsahuje 3 typy úkolů: eliminace (vyloučení obrázku, který k ostatním logicky nepatří), řady (vyžadují pochopení logické následnosti nebo principu střídání), obrázkové analogie. Kromě schopnosti neverbálního úsudku a tvoření vztahů vyžaduje i dostatečnou zralost vizuální percepce. Ravenovy testy: prošly mnoha revizemi, dnes jsou k dispozici i počítačové verze. Základem Spearmanovo pojetí obecné inteligence jako schopnosti chápat a vyvozovat vztahy na různé úrovni komplexnosti. https://www.youtube.com/watch ?v=W2bKaw2AJxs&ab_channel= TED-Ed Inteligence • Inteligence (různá prolínající se pojetí): • schopnost myslet, chápat vztahy; • schopnost učit se (mechanické; pojmové učení); • schopnost adaptace (vyrovnávání se s „novým“, překonávání problémů) • schopnost metakognice (přemýšlení o myšlení; zhodnocení vlastních znalostí, dovedností; sebereflexe; implicitní a explicitní metakognice) • Inteligence jako osobnostní vlastnost, ne jen kognitivní schopnost (vytrvalost, motivace, temperament….) Faktory inteligence • pohotovost vnímání; • prostorová představivost; • paměť; • verbální inteligence (rozumět slovům, číst, psát…); • matematická inteligence; • usuzování; • schopnost metakognice (uvědomění si vlastních myšlenkových pochodů a pochopení vzorců za nimi.) Definice Inteligence: • Dle Blatného (2010) jde o obecnou rozumovou schopnost umožňující zpracování informací za pomoci myšlenkových operací. • Sternberg: úspěšná inteligence označuje „jedincovu schopnost zvolit, přehodnotit a v rámci možností dosáhnut cíle, které si jedinec zvolil v rámci vlastního sociokulturního kontextu. Úspěšně inteligentní osoba rozpoznává vlastní silné a slabé stránky, využívá silné stránky a nachází způsoby kompenzace slabých stránek. Používá na to kombinace analytických, kreativních, praktických a moudrosti/etických schopností“ • Boring: Inteligence je to, co měří inteligenční testy.. Definice Inteligence: • dosud neexistuje obecně uznávaná definice inteligence, lze však říci, že inteligence je způsobilost determinující kognitivní operace, jejichž podstatou je patrně objevování a chápání různých vztahů. V tomto smyslu je inteligence složitá dispozice k myšlení, tj. k řešení problémů. • Více významů: • Učit se ze zkušenosti • Přizpůsobovat se svému prostředí • Metakognice: porozumění vlastním myšlenkovým procesům a schopnost je řídit • Kulturní vlivy (co je považováno za chytré je v různých kulturách různé) Definice Inteligence: • otázky spojené s inteligencí: • koncepce inteligence (Jak to funguje?) • faktory ovlivňující inteligenci (Co vše má vliv na výši inteligence?) • inteligence coby prediktor (Ukazatel úspěšnosti?) Flynnův efekt • Průměrné hodnoty IQ ve společnosti během 20. století stoupaly, přibližně o tři body za deset let. • Anti-Flynnův efekt Faktorová analýza G faktor vs. vícedimenzionální pojetí inteligence • inteligence jako jednodimenzionální konstrukt • Spearmanův g-faktor (mental energy) • obecná rozumová schopnost (g-faktor); • s-faktory (specifické schopnosti jedince) • Thurstone – 7 primárních schopností (inteligence komplexní schopnost, tvořená více faktory (základními mentálními schopnostmi – paměť, usuzování, chápání slov…) • verbální porozumění • verbální plynulost • induktivní usuzování • prostorová představivost • operace s čísly • paměť • percepční rychlost Cattelův model inteligence • Raymond Cattel - hierarchický model • obecný faktor rozdělen na dva podfaktory • fluidní inteligence • krystalická inteligence • https://www.youtube.com/watch?v=VJVA19DQXGA&t=1s&ab_chan nel=Sprouts Guilfordův model inteligence Další modely inteligence • Carollův model 3 vrstev schopností • úzce zaměřené schopnosti • široce zaměřené schopnosti • g faktor Sternbergova triarchická teorie inteligence • Inteligence: schopnost vybrat cíl (v kontextu kultury), přehodnotit cíl, pracovat na dosažení • Analytická • Tvořivá • Praktická • Moudrost • Adaptační inteligence • Kolektivní inteligence Gardnerovy mnohočetné inteligence • jazykově-verbální • logicko-matematická • zvukově-hudební • tělesně-pohybová • vizuálně-prostorová • intrapersonální • interpersonální • přírodní Sociální inteligence • https://www.youtube.com/watch?v=YY35a_eTRW0&ab_chann el=Sprouts Emoční inteligence • Daniel Goleman: Emoční inteligence • schopnost přesně vnímat vlastní i cizí emoce, pochopit jejich význam, adekvátně na ně reagovat, umět s nimi zacházet a použít je ke svému i všeobecnému prospěchu. • https://www.youtube.com/watch?v=jfbnKI9Zjb0&t=81s&ab_c hannel=Sprouts „Dědičnost vs. prostředí“ (nature vs. nurture) Prostředí a geny • Prostředí a geny se vzájemně ovlivňují • Epigenetika • dosud málo probádaná cesta přenosu dědičné informace. Některé vlastnosti nemusí být kódovány v nukleových kyselinách (DNA, RNA), a přesto se přenáší. Právě epigenetické mechanismy mohou ovlivnit fenotyp aniž by měnily genotyp. Na závěr – Příběh o IQ • https://www.youtube.com/watch?v=17T3fZIpT8I&ab_channel =Sprouts Zdroje • https://behavioralscientist.org/psychologists-go-war/ • https://www.officialasvab.com/researchers/army-samples/ • https://deti.mensa.cz/index.php?pg=odborne-informace--identifikace-nadani--inteligence-obecne&aid=62 • https://cs.wikipedia.org/wiki/Alfred_Binet • https://cs.wikipedia.org/wiki/Francis_Galton • https://bohaty.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=590728 • https://cs.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotskij • https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2018/06/KPR_MA_Diferenciace_v_primarnim_a_preprimarnim_vzdelavani.pdf • • https://cs.wikipedia.org/wiki/Alexandr_Romanovič_Lurija • Blatný, M. (2010). Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. (Vyd. 1., 301 s.) Praha: Grada. • https://practicalpie.com/the-flynn-effect/ • https://deti.mensa.cz/index.php?pg=home--aktualni-deni&aid=260 • https://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligence Zdroje • J. Flynn Why our IQ levels are higher than our grandparents https://www.ted.com/talks/james_flynn_why_our_iq_levels_are_higher_than_our_grandparents (CZ) • The psychology podcast: J. FLynn Nature nurture and human autonomy https://psychologypodcast.libsyn.com/137-nature-nurture-and-human-autonomy • The psychology podcast: R. Sternberg Adaptive intelligence https://www.youtube.com/watch?v=hpQqngsqDy8 • The psychology podcast: R. Haier On the nature of human intelligence https://psychologypodcast.libsyn.com/200-richard-haier-on-the-nature-of-human-intelligence • Crash Course Psychology Controversy of intelligence https://www.youtube.com/watch?v=9xTz3QjcloI • https://bigthink.com/thinking/bonhoeffers-theory-stupidity-evil/ • https://www.osel.cz/1516-epigenetika-je-o-tom-co-jime-jak-zijeme-a-jak-se-mame-radi.html • • https://www.wikiskripta.eu/w/Epigenetika