Bakalářská práce - Projekt

10. týden – Citace a parafráze

Navážeme na předchozí týden a zaměříme se na dovednost správně citovat použité zdroje. Ukážeme si, co je přímá citace a parafráze. Procvičíme si vytváření parafrází a bibliografických citací.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/Pd_BPp/151378201/citace_xkwkztld.jpg

Teď už zřejmě máte představu o tom, jaké etické zásady během přípravy Vaší studie, a to včetně psaní textů, musíte dodržovat. V předchozí kapitole jsme si řekli také o plagiátorství, o tom, jak se vyhnout chtěnému i nechtěnému vykrádání cizích textů. 

V této kapitole se dozvíte, jak se plagiátorství vyhnout prakticky – tedy jak správně pracovat s načtenou literaturou. Jelikož s plagiátorstvím souvisejí některá dílčí témata jako parafráze, citace nebo reference, postupně si je v této lekci projdeme.

Když už jste našli texty, které jsou pro vaši práci relevantní, a víte, že je chcete použít, je několik způsobů, jak s těmito primárními nebo sekundárními zdroji pracovat a jak je zakomponovat do vlastního textu. Ve zkratce, můžete vybrané pasáže přímo citovat takříkajíc „slovo od slova“, a to uvedením uvozovek „“, nebo můžete pasáže parafrázovat, tedy volně přeformulovat. 

Co je co

Doslovně přejatý text či myšlenka, který je uveden uvozovkami, se nazývá CITÁT. Vlastními slovy přeformulovaný citát se pak stává PARAFRÁZÍ.

Citát i parafráze se vždy pojí s BIBLIOGRAFICKOU CITACÍ (systematicky uspořádané údaje, které identifikují použitý zdroj a odkazují na něj).

CITAČNÍ NORMA je pak definována jako soubor pravidel odkazování na použité zdroje.

Pokud s citacemi pracujeme špatně, nepřesně, nebo dokonce vůbec, dopouštíme se PLAGIÁTORSTVÍ (převzetí myšlenky či informace bez uvedení zdroje, ať už úmyslné, či neúmyslné).


Parafráze

Velmi zjednodušeně, parafráze je převyprávění části původního textu. To znamená, že vybranou pasáž přepíšete vlastními slovy tak, aby zůstala zachována myšlenka .

Zásady parafrázování:

  • text tlumočte vlastními slovy,

  • neměňte význam/obsah myšlenky,

  • nestačí přeházet slovosled,

  • nestačí jenom změnit termíny a slova,

  • nestačí přidat/odebrat pár slov,

  • vždy uveďte správně zdroj původní myšlenky.

Jak to vypadá v praxi?

Dobrá vs. špatná parafráze


Přečtěte si následující úryvky. První je původní text, dva následující jsou příklady parafrází původního úryvku. Porovnejte rozdíly a zhodnoťte, která z parafrází je vhodnější. Napište, co považujete za pozitivní stránky a co za slabiny jedné i druhé parafráze. Zkuste si napsat svoje zdůvodnění na papír. 

Původní text

Stupeň vzdělání pak v procesu reprodukce genderových nerovností není rozhodující. Naopak, čím déle žena ve vzdělávacím systému setrvává a čím vyššího stupně vzdělání dosáhne, tím větší bude rozdíl mezi jejím sociálním postavením a postavením jejího stejně vzdělaného vrstevníka-muže.

Jarkovská, L., & Lišková, K. (2008). Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis, 44(4), 683–701. https://sreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2008/04/04.pdf

Úryvek #1

Podle autorek v procesu reprodukce genderových nerovností stupeň vzdělá není rozhodující. Naopak, čím vyššího stupně vzdělání žena dosáhne a čím déle setrvává ve vzdělávacím systému, tím menší bude rozdíl mezi sociálním postavením ženy a postavením jejího stejně vzdělaného vrstevníka-muže.

Úryvek #2

Stupeň vzdělání, kterého ženy dosáhnou, nesehrává klíčovou roli v reprodukci rodových nerovností. Podle autorek (Jarkovská & Lišková, 2008) je rozdíl mezi sociálním postavením ženy a postavením stejně starého a stejně vzdělaného muže o to větší, čím déle žena setrvává v systému a čím vyššího stupně vzdělání dosáhne.

Jarkovská, L., & Lišková, K. (2008). Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis, 44(4), 683–701. https://sreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2008/04/04.pdf

V čem se úryvky #1 a #2 liší? Je některý lepší? Proč?

Úryvek #1 by se dal považovat za špatnou parafrázi, a to z následujících důvodů:

  • Proti originálnímu úryvku jde jenom o přeházená slova a větná spojení.
  • Nejde o převyprávění obsahu úryvku tak, jak je tomu v úryvku #2.
  • Chybí uvedená reference uvnitř textu tak, jak je tomu v úryvku #2.
  • Chybí celý bibliografický údaj původního textu, ze kterého jsme si úryvek vypůjčili.
  • Je změněn význam argumentu, a to záměnou slov „tím větší bude rozdíl“ za „tím menší bude rozdíl“. Takto změněné slovo významně mění informaci, kterou autorky v původním textu komunikují.

Zkuste parafrázovat


Představte si, že následující úryvek se vám skvěle hodí do vaší práce. Přečtěte si jej a napište jeho parafrázi. Nezapomeňte na zásady parafrázování!

„Silná potřeba organizací zachovávat svou identitu a kulturu, tedy může sloužit jako vysvětlení pro obtíže při začleňování velkého množství nového personálu do škol (asistenti pedagoga, speciální a sociální pedagogové, psychologové). Souvisí to tedy s tím, jak jsou v rámci organizací nastavené procesy a definované role, které umožní všem zúčastněným společně komunikovat o nové konstelaci a zároveň zachovat stávající know-how a udržet kontinuitu.“

Felcmanová, A. (2018). Sociokulturní diverzita organizací ve vzdělávání. Sociální pedagogika, 6(1), 28–46. https://doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.02


Citace


Další možností, jak pracovat s částí vybraného textu, je citovat jej přímo, tedy v přesném znění. Jde tedy o doslovný přepis myšlenky, části textu. Přímé citace můžete využít například na podporu argumentu či myšlenky nebo v případě, že by bylo náročné zformulovat myšlenku do parafráze tak, aby byl její obsah srozumitelný a zůstal zachován.

Odkazování dle citačních norem je nejvyužívanější při psaní odborného textu, můžete ho ale používat kdekoli, třeba i při psaní blogu. Když pochopíte hlavní principy, je to snadné.

Zásady citování:

  • kdo, co, kdy, kde;
  • přímou citaci uvádějte na začátku a na konci do uvozovek („“);
  • neměňte význam/obsah myšlenky;
  • vybranou pasáž nepřepisujte (neměňte slovosled, slova, význam), citace NENÍ parafráze;
  • přímé citace limitujte na nezbytné množství;
  • uvádějte originální zdroj všude, kde parafrázujete nebo citujete;
  • vždy uveďte správně kompletní zdroj původní myšlenky – všechny potřebné informace (u parafráze je to většinou autor/autorka a rok vydání, u citace ještě navíc číslo stránky v původním textu);
  • dodržujte vybranou citační normu, včetně čárek a teček, a buďte konzistentní.

Přímá citace vypadá následovně:

„Suché schránky doporučujeme uchovávat ve skleněných epruvetách zazátkovaných vatou. Zatímco v entomologických sbírkách jsou larvy kožojedů postrachem, pro malakology jsou vítaným pomocníkem při odstraňování měkkých zbytků těl, takže sbírku není třeba nijak chemicky ošetřovat. Stačí ji uložit v suchém vzdušném prostředí.“ (Horsák, 2013: 22)



Citační norma APA

Katedra pedagogiky vyžaduje citování dle platné normy APA (aktuálně APA 7). K citační normě APA (American Psychological Association) existuje celý manuál, který kromě pravidel odkazování dokumentů definuje třeba i formátování textu. Manuál je dostupný pouze v angličtině a v případě potřeby ho najdete i v knihovně PdF. Inspirovat se také můžete interaktivní příručkou Knihovny univerzitního kampusu https://is.muni.cz/do/sukb/kuk/materialy/cze/citace/pages/APA.html


Odkazování v textu

Už jste si mohli všimnout, že u parafráze i u přímé citace uvádíme zdroj původního textu přímo v našem vlastním textu. Reference uvnitř textu je nutné uvádět, aby bylo jasné, o čí myšlenku původně jde. 

Obdobně jako bibliografické údaje také odkazy neboli reference uvnitř textu mají svá pravidla. Jinými slovy, je přesně dáno, jak bude reference vypadat – jaké závorky musíte použít, jestli bude mezi jménem autora/autorky a rokem vydání čárka, nebo jestli bude v případě přímé citace číslo strany následovat za dvojtečkou, či bude oddělené čárkou. 


Odkazem rozumíme v tomto případě propojení textu vaší práce s bibliografickou citací. APA využívá odkazování pomocí metody jméno–datum. V praxi to může vypadat takto:

  • ...v různých oblastech biologického a psychosociálního vývoje (Mertin & Gillernová, 2015, s. 13).
  • Vágnerová (2005, s. 173) uvádí věk předškolního dítěte...
  • „Narodili jsme se a žijeme v době, která nás všelijak obrací na svém rožni, připéká naši touhu, naše svědomí, naši životaschopnost a všechno, co jsme v sobě poznali.“ (Černý, 1992, s. 33)

V místě, kde citujete konkrétní publikaci, uvedete v kulatých závorkách autora a datum vydání. U přímých citací se vždy uvádí i konkrétní strana (připojuje se čárkou za datum vydání), je to doporučeno i u parafrází. Pokud dokument není číslován, číslo se neuvádí – to se týká typicky např. webových dokumentů.

Seznam literatury


Vše, co je v textu citováno, se musí objevit i v seznamu literatury na konci práce. Ten bude řazen abecedně podle autorů a bude obsahovat úplnou bibliografickou citaci. Pokud citujeme několik prací jednoho autora, začneme nejstarší. Máme-li více prací od stejného autora se stejným rokem publikování, u roku se uvádějí malá písmena abecedy pro rozlišení. Tato písmena se uvádějí jak v odkazu na citaci v textu, tak v seznamu použité literatury.

  • Nakonečný (2015a)...
  • Nakonečný (2015b)...
Zásady pro psaní seznamu použitých zdrojů:

  • zdroje uvádějte a jmenujte ideálně abecedně;

  • uvádějte kompletní bibliografický údaj – všechny potřebné informace (podle typu zdroje: jméno, název, rok vydání, vydavatel, kapitola, rozsah stran, název periodika, jeho číslo, odkaz, datum citování online zdroje atd.);

  • dodržujte vybranou citační normu a buďte konzistentní;

  • když je to relevantní, zdroje můžete rozdělit na různé typy (např. online zdroje, knihy, články, dokumenty);

  • seznam použitých zdrojů by měl odpovídat referencím ve vašem textu, tj. to, co parafrázujete a citujete v textu, se potom musí objevit v závěrečném seznamu literatury.

Pravidla tvorby bibliografických citací

  • Citujeme s knihou, časopisem atd. „v ruce“ – toto pravidlo platí pro jakoukoli citační normu a je opravdu důležité. Bibliografickou citaci dokumentu vytvořte vždy, když s daným dokumentem pracujete. Zpětně už by se vám nemuselo podařit dohledat všechny bibliografické údaje.
  • Pořadí údajů je přesně stanoveno, pokud některý údaj chybí, vynechává se a pokračuje se následujícím údajem.
  • Dodržují se pravidla pravopisu pro daný jazyk (např. velká písmena nebo interpunkce).
Pořadí prvků citace

Autor. (Rok vydání). Název (Vydání). Vydavatel. Dostupnost. 


Autor

  • Autorem může být fyzická osoba nebo korporace. Fyzického autora zapisujeme ve tvaru Příjmení, J. 
  • Křestní jméno autora se píše vždy pouze iniciálou.
  • Zapisujeme všechny autory do počtu dvaceti, poslední dva spojujeme znakem &. Pokud je autorů 21 a více, píšeme prvních 19, pak znak . . . a posledního autora.
  • Když autor chybí, píšeme na první místo název díla.

Rok vydání

  • Rok vydání se uvádí do kulaté závorky hned za jméno autora.
  • U elektronických dokumentů můžeme zapsat celé datum vydání, je-li známo.
  • Pokud není údaj znám, zapisuje se do závorky zkratka n.d., tj. no date, nebo b.r., tj. bez roku.

Název

  • Název se píše vždy kurzivou.
  • Podnázev začíná vždy velkým písmenem.
  • Název dokumentu psaný jinak než latinkou transliterujeme – tedy např. název v azbuce bychom zapsali v azbuce a do hranaté závorky za něj uvedli přepis v latince.
  • Pokud chybí autor, název se stává prvním prvkem citace.

Vydání

  • Vydání se uvádí v kulaté závorce, je povinné jen v případě druhého a dalších vydání.
  • Informace o vydání se píše v jazyce dokumentu (3rd ed. nebo 4., přeprac. vyd.).

Vydavatel

  • V bibliografických citacích starších roku 2020 najdete ještě tvar Místo vydání: Vydavatel. Od r. 2020 se ale místo vydání neuvádí a píše se pouze název vydavatele.

Dostupnost

  • Pokud je dokument v elektronické podobě, zapisujeme také DOI nebo URL adresu. Pokud je dostupné DOI (typicky u on-line akademických článků), pak je to povinný údaj a má přednost před URL.

Další

  • Strany, resp. rozsah stran se uvádí pouze u článku, příspěvku ve sborníku nebo kapitole knihy ve tvaru s. 87–91, příp. pp. 63–69.
Úkol: Vytvořte bibliografickou citaci dle APA stylu


Z následujících informací a podle zásad citační normy APA sepište správně kompletní bibliografický údaj pro seznam zdrojů.

Zdroj #1

Jméno: Karolína Cajchertová

Datum vydání: 2018

Název monografie: Výukové metody a vzdělávací diskurzy komunistického Československa

Vydavatel: SLON

Místo vydání: Praha

ISBN: 555-66-5656


***

Zdroj #2

Jméno: Karolína Cajchertová

Datum vydání: 2018

Název článku: Výukové metody a vzdělávací diskurzy komunistického Československa

Název periodika: Středoevropská pedagogika

Ročník: 4

Číslo: 2

Strany: 33–41

ISSN: 555-66-5656

Citační manažery

Velmi užitečnými nástroji pro práci s citacemi jsou citační manažery. Jejich základní funkcí je generování citací v různých citačních stylech, mají ale další nadstavbové nástroje, jako je generování seznamu literatury, instalace plug-inu do Wordu apod.

Citační manažery bývají placené i volně dostupné. Z těch neplacených doporučujeme . Kromě toho, že je v češtině, umí také ukládat a třídit dokumenty a umožňuje instalaci zmíněného rozšíření pro Word, je propojen i s Google Dokumenty. Praktický interaktivní návod, jak Zotero instalovat a používat, najdete zde

Jako studenti máte možnost využít také placený nástroj EndNoteWeb.

Citace dokáže generovat také knihovní katalog, který na MU používáme, nebo databáze elektronických informací, jen pozor na to, že je potřeba zkontrolovat jejich správnost (u e-článků a knih se často nevygeneruje odkaz). 

Rozšiřující literatura


Příklady bibliografických citací na stránkách Americké psychologické organizace

 https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples


Metodika tvorby bibliografických citací – interaktivní návod pro tvorbu nejpoužívanějších citačních norem