Tento týden se budeme věnovat zásadní dovednosti – čtení odborného textu. Představíme si jednoduché techniky práce s textem, které pomáhají porozumění a zpracování informací z textu. Studující napíší vlastní anotaci odborného textu.
6. týden – Jak číst (a psát anotaci)
Při psaní odborných textů se nejdříve musíme naučit odborné
texty číst. Studujícím, kteří přicházejí na vysokou školu, se nezřídka stává,
že poprvé dostanou do rukou dlouhé odborně napsané texty, věnují hodiny jejich
čtení a po jejich dočtení nemají tušení, o čem texty byly. Existují ale
techniky, které nám mohou pomoci se v odborných textech zorientovat,
pochopit je, a dokonce si zapamatovat jejich hlavní myšlenky.
Co můžete dělat:
1) podtrhávání a poznámky přímo v textu,
2) výpisky z četby,
3) rešerše či anotace,
4) vlastní reflexe textu.
1) Podtrhávání a poznámky přímo v textu
- Můžeme si je dovolit pouze tehdy, pokud text vlastníme. Do vypůjčených knih bychom je dělat neměli. Zvažte proto už při pořizování textu, nakolik je pro vás zásadní a zda si vypůjčenou knihu nechcete třeba okopírovat či oskenovat.
- Podtrháváme si – co nás zaujalo; co může být důležité (třeba s ohledem na státnicové otázky); s čím nesouhlasíme.
- Píšeme si poznámky – naše originální nápady; interpretace toho, jak jsme text pochopili; otázky k tomu, čemu nerozumíme, co rozporujeme, s čím nesouhlasíme; nápady, jak se nám přečtené spojuje s tím, co známe odjinud.
2) Výpisky z četby
- Formou, která nám vyhovuje, zachytíme pro nás důležité myšlenky či fakta z textu.
- Je dobré si výpisky systematizovat, ať už si je děláte elektronicky, či rukou, vymyslete si systém, jak si je uchováte.
- Opatřete výpisky bibliografickým údajem, abyste za čas věděli, z kterého textu pocházejí.
3) Abstrakt
- Abstrakt (či anotace) shrnuje obsah celého textu v jednom odstavci (cca 800 znaků včetně mezer).
- Měl by být strukturován jako odpovědi na následující otázky:
1) Co je cílem studie (o čem studie pojednává)?
2) Jak to bylo uděláno (z jaké teorie studie vychází, jaká byla použita metodologie)?
3) Jaká jsou hlavní zjištění?
4) Jaké jsou závěry a co z toho vyplývá?
- Někdy se rozlišuje mezi anotací a abstraktem a za anotaci se považuje krátký útvar, který v několika větách popíše téma textu, ale nesděluje nic o metodách či výsledcích výzkumu. Pro vaše závěrečné práce budete každopádně zpracovávat abstrakt strukturovaný dle výše popsaného schématu. Zda tento útvar nazvete anotací, či abstraktem, není tak podstatné.
- Abstrakt, který napíšete pro svou závěrečnou práci, bude pravděpodobně nejčtenější část celého vašeho textu, proto je dobré si na něm dát opravdu záležet. Možná to bude právě abstrakt, který přesvědčí státnicovou komisi, že vaše diplomka má hlavu a patu a je kvalitní.
4) Vlastní reflexe textu
Jakmile dočtete, zkuste si sami něco o textu
napsat. Nemyslete na to, zda je to dost chytré či užitečné, ale prostě si
sepište vše, co vás bezprostředně po přečtení napadlo.
Výstupem této lekce bude napsání anotace textu. Uděláme to ale v několika krocích. Nejdříve si text přečtete a rozčleníte a až potom budete psát anotaci. Stáhněte si text 1, 2 nebo 3, buď si ho vytiskněte, nebo otevřete v programu, který umožňuje opatřit ho poznámkami a podtrhávat. Poté postupujte v následujících krocích:
1) Text si přečtěte.
2) Text čtěte znovu a ke každému odstavci do poznámky vepište nadpis (o čem ten odstavec byl?).
3) Tužkami různých barev označte v textu jeho části, které říkají, o čem text je (co je jeho cílem); z jakých teorií vychází; jaká byla použita metodologie; jaká jsou hlavní zjištění; k čemu ta zjištění slouží.
4) Napište jednu věc, která vás při čtení zaujala.
5) Nyní napište vlastní abstrakt strukturovaný dle bodu 3 v zadání úkolu.
Vybírejte z následujících textů:
Text 1: Záleská, K., Juhaňák, L., Trnková, K., & Šmahelová, M. (2019). Uvádění začínajících učitelů do základních škol: Plánovitý, nebo intuitivní proces? Komenský, 143(4), 22–28.
Text 2: Martanová Pavlas, V. (2020). Supervize jako jeden z efektivních nástrojů péče o učitele. Komenský, 144(4), 19–26.
Text 3: Krátká, J., Gulová, L., & Střelec, S. (2020). Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů. Komenský, 144(3), 24–30.