JAZYKOVĚDA JAKO VĚDECKÁ DISCIPLÍNA Úvod do studia ruštiny 1 A. Sokolova JAZYKOVĚDA (LINGVISTIKA) ЯЗЫКОЗНАНИЕ (ЛИНГВИСТИКА) •Z latinského slova „lingua“ – jazyk •Vědecká disciplína – zkoumá, studuje a popisuje jazyky, vztahy mezi nimi •Má svůj historický vývoj PŘEDMĚT JAZYKOVĚDY • Předmětem je určení podstaty jazyka a zkoumání jazyka ve všech jeho projevech a aspektech. • Ferdinand de Saussure: „Předmětem jazykovědy je jazyk jako systém znaků“ (20. st.). VÝVOJ JAZYKOVĚDY ETAPA PŘEDMĚT VÝZKUMU 6./5. st. před n.l. – 18. st. n.l. Otázkami jazyka se zabývali převážně filozofové (Indie, Řecko, Čína), ve středověku vznikají gramatiky latiny, poté počínaje 15. st. – gramatiky španělštiny, italštiny, němčiny, francouzštiny a angličtiny. konec 18. – 19. st. Historickosrovnávací jazykověda. 1786 – W. Jones vystoupil v Kalkatě s tím, že sanskrt má společné rysy s řečtinou, latinou, keltštinou a gótštinou. 1820 – A. Ch. Vostokov „Rassužděnije o slavjanskom jazyke“. konec 19. – začátek 20. st. Neogramatismus / mladogramatismus (kritika historickosrovnávací jazykovědy). Zájem o mluvený (živý) jazyk a nářečí. Jazykověda má zkoumat jedince, který hovoří (NĚJAKÝM) jazykem, a psychologii tohoto jedince. 20.-60. léta 20. st. Strukturalismus 1916 – Ferdinand de Saussure „Kurs obecné lingvistiky“ Kodaňská škola, Pražská škola, americký strukturalismus od 70. let 20. st. Moderní lingvistika (vznikají pomezní disciplíny, např. sociolingvistika, psycholingvistika, korpusová lingvistika ad.). DĚLENÍ JAZYKOVĚDY 1) TYPOLOGICKÁ LINGVISTIKA – dle toho, kterými jazyky se zabývá Zkoumá jak příbuzné, tak nepříbuzné jazyky. Srovnává je a určuje vlastnosti a charakteristiky vlastní všem jazykům (jazykové univerzálie), např. každý jazyk má alespoň 2 vokály, nebo nachází jevy unikátní (unikálie), např. písmeno ъ v ruštině. ČEŠTINA RUŠTINA hloupý Honza сибирский валенок Маша с Уралмаша Иванушка-дурачок znát jako své boty знать как свои пять пальцев zabít dvě mouchy jednou ranou сразу двух зайцев убить DĚLENÍ JAZYKOVĚDY 2) Dle toho, kterou složku jazyka studuje: a) hlavní: - FONETIKA, FONOLOGIE (zvuková stránka jazyka) - MORFOLOGIE (struktura slov, ohýbání slov) - SYNTAX (skladba slovních spojení / vět) - LEXIKOLOGIE (slovní zásoba jazyka) - SÉMANTIKA (význam a změny významu jazykových jednotek) - PRAGMATIKA (užívání jazykových prostředků při dosahování efektivní komunikace) b) pomocné: - ETYMOLOGIE (původ slov) - DIALEKTOLOGIE (studium nářečí) - STYLISTIKA (nauka o slohu) DĚLENÍ JAZYKOVĚDY 3) obecná lingvistika x speciální lingvistika OBECNÁ LINGVISTIKA – obecné otázky lidského jazyka SPECIÁLNÍ LINGVISTIKA – studium určitého (konkrétního) jazyka nebo skupiny příbuzných jazyků DĚLENÍ JAZYKOVĚDY 4) Teoretická lingvistika x aplikovaná lingvistika Aplikovaná lingvistika: a) https://www.czechency.org/ b) https://www.korpus.cz/ c) http://ruscorpora.ru/new/ d) https://www.ped.muni.cz/slan/#/o-projektu URL: https://ske.fi.muni.cz. ZÁKLADNÍ JAZYKOVĚDNÉ PŘÍSTUPY 1) Hledisko praktické uplatnitelnosti poznatků TEORETICKÁ LINGVISTIKA x APLIKOVANÁ LINGVISTIKA 2) Časové hledisko SYNCHRONIE x DIACHRONIE ZÁKLADNÍ JAZYKOVĚDNÉ METODY 1) POPISNÁ METODA – popisuje a analyzuje prvky a části jazykového mechanizmu 2) HISTORICKOSROVNÁVACÍ METODA – poznávání jazyků v jejich historické vývojové dynamice (podrobněji viz zde) 3) SROVNÁVACÍ METODA – stanovování shod a rozdílů ve struktuře dvou nebo více jazyků v určitém stadiu jejich vývoje (příbuzné i nepříbuzné jazyky) MEZIOBOROVÉ VZTAHY 1) SPOLEČENSKÉ VĚDY: - Literární věda - Sémiotika - Filosofie - Estetika 2) PŘÍRODNÍ VĚDY: - Kybernetika - Teorie informací - Matematika - Fyzika - Fyziologie, anatomie, medicína Překladový slovník českého znakového jazyka. URL: http://www.dictio.info/cs?action=translate&lang=cz&target=czj. ZDROJE • Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998. 243 s. ISBN 8085839245. • ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda : přehled a slovníky. Vyd. 3., dopl. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001. 341 s. ISBN 8024601540. • ЛУКИН, О. В. История языкознания с VI в. до н.э. до середины XX в.: учебное пособие. Ярославль: РИО ЯГПУ, 2015. 80 с. URL: http://yspu.org/images/4/48/%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1 %80%D0%B8%D1%8F_%D1%8F%D0%B7%D1%8B%D0%BA%D0%BE% D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F.pdf.