OD VYHOŘENÍ K WELLBEINGU Mgr. Tatiana Dumbrava CO NÁS ČEKÁ 1. Blok - prevence vyhoření 2. Blok - wellbeing O WS: ● Cílem není přinášet nové věci a magická řešení→prostor pro reflexi, relax, zpomalení, sebepéči, jen tak být, aktivně/pasivně přijímat, ……………….. ● Zážitkový, seberozvojový, praktický, mírně terapeutický, dobrovolný (nabídka) ● Hloubka O MNĚ http://tatianadumbrava.eu/ CO BUDEME POTŘEBOVAT 1. Něco na psaní 2. Něco na kreslení 3. Mobil (na vyzkoušení 2 online testů) 4. Jakýkoliv předmět z kabelky/batohu 5. Rozinku/oříšek/sušenku/kousek čokolády/kousek ovoce-zeleniny-chleba ČAS 9:00 - 14:30 vč. pauz PROSBA Foto? HLÁSÍ SE VŠECHNY, KTERÉ… Pracují s dětmi ve škole Měly dneska fajn snídani Se dobře vyspaly Rády sdílí Pracují radši samostatně Mívají často pocit, že nemají dostatek času pro sebe Mívají pocit, že jenom dávají a nepřijímají Pro koho je těžké říct ne, odmítnout, nevyhovět PŘEDSTAVENÍ Jméno + oblíbené zvířátko 1. VYHOŘENÍ ONLINE DOTAZNÍK - HROZÍ MI VYHOŘENÍ? https://hedepy.cz/temata/test-syndromu-vyhoreni/#how http://nadacesirius.cz/kviz/syndrom-vyhoreni/ Subjektivní vnímání pocitu vlastní hodnoty → (převzato z knihy Jaro Křivohlavého: Hořet, ale nevyhořet, 2012) HROZÍ MI VYHOŘENÍ? ● Pokud ANO: 1. Udělejte jakoukoli změnu 2. Hledejte odbornou pomoc (poradenství, psychoterapii, supervizi, koučink…) Poradenství → Cílem poradenství je řešení aktuální situace nebo problému. Poradce napomáhá klientovi si uvědomit různé možnosti řešení daného problému, když sám klient nemá v určité chvíli dost vlastních kompetencí k tomu problém řešit. Psychoterapie → Záměrné a cílené používání psychoterapeutických prostředků terapeutem, aktivace klientových vlastních kompetencí a jejich rozvoji, aby mohl žít smysluplný a uspokojivý život. Supervize →Supervizor je člověk, který není zaměstnancem školy, nabízí podporu a prostor pro zkoumání vlastní práce, kde se můžeme otevřeně ptát a zkoumat své potřeby a svou roli. Cílem dobré supervize je vědomější, kompetentnější a spokojenější pracovník. Více na strankách Národního Pedagogického Institutu ČR: https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/supervize-ve-skolstvi-a-jeji-vztah-ke-spolecnemu-vzdelavani Nebo ve videu od Katedry psychologie PedF UK: https://www.youtube.com/watch?v=u290gkHVQjQ&t=1s Koučink → Koučování (koučink) je způsob provázení lidí aktuálně významnou situací nebo tématem, zaměřené na jejich řešení. Na rozdíl od jiných forem individuální podpory (poradenství, mentoringu nebo supervize) je koučink specifický nedirektivností. Vychází přitom z přesvědčení, že koučovaný se ve vlastní situaci orientuje nejlépe a má všechny zdroje potřebné k jejímu zvládnutí. Více o koučinku na strankách Národního Pedagogického Institutu ČR https://projekty.npi.cz/projekty/aktualni-projekty-esif/267-strategicke-rizeni-a-planovani-veskolach-a-v-uzemich/1914 Mentoring → Mentor vystupuje jako přítel, průvodce, poradce a opora učitele. Role mentora je odlišná od jiných forem kolegiální pomoci tím, že navozuje a udržuje vztah důvěry, opory a péče kontinuálně, po poměrně dlouhé časové období, s cílem rozvíjet a upevňovat schopnost učitele zvládat v náležitých standardech svoji práci ve škole a ve třídě. Více na strankách Národního Pedagogického Institutu ČR https://zapojmevsechny.cz/landing-pages/detail/mentoring-ve-skolstvi HROZÍ MI VYHOŘENÍ? ● Pokud NE: Co podle mého názoru přispívá k tomu, že netrpím syndromem vyhoření? …………………………………………………………………. ● Pokud NE: Co bych měl/a dělat, abych vyhořel/a? …………………………………………………………………. JAK VYPADÁ SYNDROM VYHOŘENÍ U UČITELE? 1. Snaha se pozitivně osvědčit v práci (mladý, nadšený) 2. Snaha udělat vše sám 3. Opomíjení péče o sebe 4. Práce, projekt, plán, návrh, úkol, cíl... - to je hlavní 5. Zmatení v hodnotovém žebříčku 6. Popírání příznaků rodícího se vnitřního napětí 7. Dezorientace, ztráta naděje, vymizení angažovanosti, zrod cynismu 8. Radikální změny v chování - nesnášení rad a kritiky, sociální izolace 9. Ztráta kontaktu sama se sebou a s vlastními životními cíli 10. prázdnota, zoufalství ze selhání a dopadu “až na dno” 11. Deprese - nic nefunguje 12. Totální vyčerpání - fyzické, mentální, emocionální. Fyzické problémy Psychické problémy Sociální vztahy Poruchy spánku, poruchy krevního tlaku, bolesti hlavy a zad, dýchací obtíže a poruchy, zažívací obtíže, bolesti u srdce, nadměrná únava, apatie Cynismus a negativismus, sebelítost a nedostatek uznání ze strany kolí, smutek, frustrace, beznaděj, pasivita, pokles kreativity, duševní vyčerpanost, nezájem zvýšená podrážděnost, úzkostnost, snížená koncentrace Nízká empatie vůči ostatním, nezájem o hodnocení druhými lidmi, konflikty ● Burnout vs boreout syndrome ● Languishing (apatie, prázdnota, neklid; deprese -> languishing -> flourishing) ● Deprese ● Chronický únavový syndrom (fyzické vs psychické vyčerpání) . . . Co je languishing: https://www.nytimes.com/2021/04/19/well/mind/covid-mental-health-languishing.html Práce jako závislost? Podcast: O závislosti na práci a toxickém leadershipu s Kateřinou Zábrodskou (AV ČR) Kde ještě můžu čerpat pocit úspěchu a vlastní hodnoty? Jak se cítím v kolektivu? Jaké mám potřeby? Jaké mám možnosti dávání zpětné vazby? Co bych potřeboval/a jinak, a jak to řeknu? JAK ZVLÁDAT STRES LŽIČKOVÁ TEORIE (Christine Miserandino) Kdybyste měli 12 lžiček za den, jak byste je využily? Odstraňte 1 lžičku, pokud jste se nevyspali/y moc dobře nebo vynechali/y nějaké jídlo. Odstraňte 4 lžičky, pokud jste nemocní/é. …………………………………………………….. …………………………………………………….. …………………………………………………….. …………………………………………………….. ……………………………………………………. …………………………………………………….. Kolik máte lžiček teď? Viz škála na fotce, kde 0 je stav úplného vyhoření a 12 je pocit klidu a vyrovnanosti. ……………………….. Co vám bere nejvíc lžiček? ………………………. ………………………. ………………………. ………………………. ………………………. ………………………. ………………………. ………………………. Zkuste si představit svoji úroveň pociťované energie jako hrníček s vodou, který je někdy plný a někdy prázdný, podle situace. Co naplňuje můj hrníček? Co mě nabije? - místa, aktivity, lidé, slova, situace atd. (+ salutory) …………………….. …………………….. ……………………… ……………………. Co vyprazdňuje můj hrníček? Co mě vyčerpává? (- stresory) ……………………… …………………….. …………………….. ……………………… STRESORY A POCIT KONTROLY Co vás nejvíc stresuje v práci? …………………………………… Které stresory se dají ovlivnit? ……………………………….. Které stresory se nedají ovlivnit? ………………………………… Co dělat, když nemůžu něco ovlivnit? …………………………………………. Co nemůžu ovlivnit Co můžu ovlivnit Jeden speciální stresor, který často potkáme v pomáhajících profesích je empatický distres - schopnost se vcítit do bolesti a utrpení druhých a neschopnost jim pomoci, což má za následek pocit naprostého vyčerpání a silného rozrušení. Kdy jste naposledy cítili/y něco podobného? ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………...………………………. Jak pracovat s empatickým distresem a doplňovat energii? 1. Vytvořte si od dané situace fyzický odstup - běžte na procházku nebo do jiné místnosti; čím více emocionálně vyčerpaní jste, tím častější přestávky budete potřebovat 2. Dovolte si cítit všechny emoce, které se objeví, a nijak je nesuďte - dopřejte si čas a prostor procítit smutek, frustraci, vztek atd., a plačte, když potřebujete 3. Vytvořte si kolem sebe bublinu - vaše vlastní emoční energie je uvnitř bubliny a emoční energie ostatních zůstává venku. Díky tomuto cvičení budete schopni se emočně oddělit od ostatních, čímž omezíte svůj emoční stres a pocit vyhoření -- cvičení v sedu, pak ve stoje 4. Buďte laskaví sami k sobě - zabalte se do deky, obejměte polštář nebo si položte ruce na oblast srdce (tyto činnosti mohou stimulovat uvolnění oxitocinu, hormonu, který nám pomáhá uklidnit se) 5. Čas od času si připomeňte, k čemu to všechno je 6. ……………? COPINGOVÉ STRATEGIE (Janke & Erdmannová, 2003) ❖ Pozitivní copingové strategie: Podhodnocování ~ hodnocení svých reakcí příznivěji ve srovnání s ostatními Odmítání viny ~ zříkání se odpovědnosti za zátěž Odklon ~ odvrácení zátěže + navodit si takové psychické stavy, které stres zmírňují Náhradní uspokojení ~ zaměření se na kladné city a emoce, sebeposílení se vnějšími odměnami, např. něco dobrého pojíst, uspokojit se koupí něčeho apod. Kontrola situace ~ analýza aktuální situace a jejího vzniku, plánováním opatření ke zlepšení situace a aktivním zásahem do situace Kontrola reakcí ~ nedovolit sám sobě, aby došlo ke vzrušení emocí a pokud dojde, tak je nedat na sobě znát nebo vzniklému vzrušení čelit Pozitivní sebeinstrukce ~ práce s kladnými postoji a myšlenkami zvyšující sebedůvěru ❖ Negativní copingové strategie: Úniková tendence ~ rezignační snaha vyváznout ze zátěžové situace, snížená pohotovost nebo schopnost čelit zátěžové situaci Perseverace ~ prodloužené přemítání o zátěžové situaci, neschopnost se myšlenkově odpoutat, negativní myšlenky o stresové situaci se neustále vnucují a zabírají dlouhou dobu a ve značné míře kapacitu myšlení jedince Rezignace ~ bezmocnost, beznaděj Sebeobviňování ~ přisuzování chyb svému vlastnímu jednání ❖ Nezávislé copingové strategie (+/-): Potřeba sociální opory ~ navazovat při stresu kontakt s druhými lidmi, a získat tak podporu při zpracování nebo řešení zátěžové situace Vyhýbání se ~ snaha vyhnout se zátěži a zamezit další konfrontací s podobnou situací Daily recovery (Sonnentag, 2005) →aktivity, které podporují relaxaci a pocit zvládnutí něčeho (mastering) →aktivizace jiných mentálních/ fyzických/emočních/kognitivních dovedností, než v práci ● Jaké jsou/mohou být vaše aktivity pro daily recovery? ……………………………….. ……………………………….. ……………………………….. ……………………………….. ……………………………….. ❖ Vyberte si 3 funkční copingové strategie, které již používáte a které vám pomáhají čelit problémům. ❖ Vyberte 1 další, kterou byste rádi víc využili. Podle čeho byste poznali, že tuto strategii již ovládáte? Desatero podnětů pro zdravotní sestry podle první anglické profesorky paliativní medicíny Sheily Cassidy ● Buď k sobě milá, vlídná a laskavá. ● Uvědom si, že tvým úkolem je jen pomáhat druhým lidem a ne je zcela změnit. Změnit můžeš jen sama sebe ● Najdi si své „útočiště“, tj. místo, kam by ses mohla uchýlit do klidu samoty ve chvíli, kdy naléhavě potřebuješ uklidnění. ● Druhým lidem na oddělení, svým spolupracovníkům i spolupracovnicím i vedení buď oporou a povzbuzením. Neboj se je pochválit, když si to i třeba jen trochu zasluhují. ● Uvědom si, že je zcela přirozené tváří v tvář bolesti a utrpení, jehož jsme denně svědky, cítit se zcela bezmocnou a bezbrannou. Připusť si tuto myšlenku. ● Snaž se změnit způsoby, jak to či ono děláš. Zkus to, co děláš, dělat pokaždé pokud možno jinak. ● Zkus poznat, jaký je rozdíl mezi dvěma různými způsoby naříkání: mezi tím, které zhoršuje beztak již těžkou situaci, a tím, které bolest a utrpení tiší. ● Když jdeš domů z práce, soustřeď se na něco dobrého a pěkného, co se ti podařilo v práci dnes udělat a raduj se z toho. ● Ve chvílích přestávek a volna, když přijdeš do styku se svými kolegyněmi a kolegy, hovořte o věcech, které se netýkají vaší práce. ● Plánuj si předem „chvíle útěku“ během týdne. Nedovol, aby ti cokoliv tuto radost překazilo nebo ti ji někdo narušil. ● Nauč se raději říkat „rozhodla jsem se“ než „musím“ nebo „mám povinnost“, či „měla bych“. Podobně se nauč říkat raději „nechci“ než „nemohu“. ● Nauč se říkat druhým lidem nejen „ano“, ale i „ne“. ● Připusť si – uvědom si, že nejsi všemohoucí. ● Raduj se, hraj si a směj se – ráda a často. MOJE OSOBNÍ DESATERO 1. …………………………..…………………………………………………… 2. ……………………………………………………………………………….. 3. …………………………..…………………………………………………… 4. …………………………………………………………………………….…. 5. …………………………..…………………………………………………… 6. ……………………………………………………………………………….. 7. …………………………..…………………………………………………… 8. ……………………………………………………………………………….. 9. …………………………..…………………………………………………… 10. ……………………………………………………………………………….. CO MĚ ZAUJALO KOMENTÁŘE OTÁZKY SDÍLENÍ DOBRÉ PRAXE 2. WELLBEING OPAK VYHOŘENÍ → WELLBEING (‘je mi duševně dobře, je mi celkově dobře’) ● The General Well Being (GWB) Schedule 18-item self → dostupný online v angličtině https://cde.nlm.nih.gov/formView?tinyId=YkER84OKU Form: General Well-Being Schedule - 18 item [NHANES], National Institutes of Health ● Wellbeing test WHO-5, Opatruj se → dostupný online v češtině https://www.opatruj.se/otestujte-se/well-being-test-who-5 Emocionální wellbeing je jedná z oblastí wellbeingu, která úzce souvisí s vyhořením Emocionální wellbeing znamená: ● kladné vnímání sebe sama, důvěra v sebe (i druhé) ● rozpoznávání emocí ● seberegulace ● odolnost, schopnost překonat nepříznivé situace Zdroj: wellbeingveskole.cz ● Vyberte 1 zvíře, které představuje 1 vaši silnou stránku ● Ve dvojici: sdílejte pár příkladů a situací, kdy se tato silná stránka objevila ● Reflexe, empatická zpětná vazba KLADNÉ VNÍMÁNÍ SEBE SAMA Co se mi daří jako …………. (výchovná poradkyně, metodička prevence, učitelka, rodič atd.)? ………………………… ………………………… …………………………. ………………………… …………………………. Co by na mně mohl/a ocenit partner/ka, manžel/ka, přítel/kyně, kamarád/ka? ……………………….. ……………………….. ………………………… ……………………… ………………………. Co by na mně mohli/y ocenit kolegové/yně v práci, vedení školy? ……………………….. ……………………….. ………………………… ……………………… ………………………. Co by na mně mohly ocenit děti, s kterými pracuji? ……………………….. ……………………….. ………………………… ……………………… ………………………. ● Sdílejte jeden moment z vašeho působení na škole, kdy jste se cítila nejvíc živá, plná energie. Co se tehdy stalo? …………………………………………………………… …………………………………………………………… ………………………………………………… Doporučení: sbírat důkazy/momenty, že práce má smysl a baví mě to (krabice, nástěnka, fotoalbum, složka v pc…) PRÁCE S EMOCEMI Body scan Kartičky pocitů Kartičky emocí Kolo emocí Cvičení ve dvojici: 1. Osoba A vyjádří svoje emoce a pocity, osoba B naslouchá a nepřerušuje, 5 min 2. Výměna rolí, 5 min 3. Reflexe, empatická zpětná vazba, 5 min Co vám tyto emoce, které zrovna teď cítíte, chtějí říct? Co potřebujete? ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… …………………………………………………………… Kartičky potřeb Co se s tím dá dělat? který nejmenší krůček k naplnění těchto potřeb jde udělat dneska, o víkendu? ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… …………………………………………………………… Cvičení ve stejné dvojici: 1. Osoba A vyjádří své potřeby a nejmenší krůček, osoba B naslouchá a nepřerušuje, 5 min 2. Výměna rolí, 5 min 3. Reflexe, empatická zpětná vazba, 5 min PRÁCE S MYŠLENKAMI VDĚČNOST Vděčnost má nervovou a imunitní reaktivitu (Moll et al., 2005; Zahn et al., 2009): dopamin & serotonin snižuje tepovou frekvenci, snižuje úroveň kortizolů v krvi, potlačuje fyzickou a emocionální bolest v mozku pocit pohody, zmírňuje stres, zlepšuje imunitu ZASTAVIT TOK NEUŽITEČNÝCH MYŠLENEK Metoda STOP S (stop) - přestaňte okamžitě dělat to, co děláte, dejte si pauzu T (take a breath = nadechněte se) - udělejte 3 nádechy a výdechy O (observe = všímejte si) - všímejte si, co se právě děje ve vás, kolem vás, jak se cítíte, co děláte P (proceed = pokračujte) - pokračujte nebo přestaňte dělat to, co děláte, podle toho, jaké informace jste získali v předchozím bodech; ať děláte co děláte, dělejte to vědomě. Carol Dweck - Nastavení mysli Myšlenky Otázky Nemám na to buňky Co kdybych zkusila jinou strategii? Nedosáhla jsem cíle, selhala jsem Není selhání součástí procesu a učení se? Nikdy nebudu schopna (to) dělat Není to moc brzo na takové závěry? Myslíš si, že to zvládneš? Zvladla bych to, kdybych se snažila? Ani nevím, jestli se tam někdy dostanu… Jaký mám plán? …... …... PRÁCE S MINDSETEM ● co bylo funkční, zdravé, užitečné? ● jaké zdroje byly k dispozici? ● kdo/co pomohlo? ● proč se to stalo? ● kdo za to může? ● co nefungovalo? SEBEREGULACE GROUNDING ● Na židli ● Ve stoji - kroužky, na pláži, slony, strom ● Poklepávání těla ● Zatnout pěsti na 20 sek, všímat si pocity ● Libovolný pohyb těla ● Ještě něco? BIOENERGETICKÁ CVIČENÍ ● Co nechci, co chci (rukami, nohami) ● Štípání dřeva ● Setřást ze sebe všechno, co nepotřebuji ● Arch position ● Uvolnění v hlubokém předklonu IZOMETRICKÁ CVIČENÍ ● Tlačit rukama proti sobě (proti zdi/stolu) ● Tlačit kolena proti sobě ● Tlačit chodidla proti podlaze FOCUSING - Jakýkoliv předmět (v práci s dětmi: plyšáky!) - Susešé ovoce, oříšky, kousek zeleniny/ovoce, čokolada… - Levandulové pytlíčky, vonné tyčinky… - Co ještě: zvonek, gong, kalimba, relaxační hudba, poslouchat zvuky na školní zahrádce… Cvičení - autoportrét Natrháme A4 na 8 kousků Autoportrét za 1 min Se zavřenýma očima Levou rukou Oběma rukama Tečkovaně Vzhůru nohama Kubismus Autopotrét 5 sec Sdílení ve dvojicích, reflexe HRANICE V jakých situacích cítím: - Vztek, diskomfort - Odpor - Pocit viny Jaké jsou moje: - emocionální hranice? - mentální hranice? - časové hranice? Jak postupovat při nastavení (nebo znovunastavení) hranic -- inspirace: 1. Něco mě štve/alo, cítím diskomfort, odpor, nebo pocit viny 2. Dám si pauzu (10 min, týden) 3. Analýza - co se stalo, co potřebuji 4. Komunikuji to s daným člověkem: Popis situace Pocity (jak to na mě působilo, jak jsem se cítila) Potřeby (příště bych potřebovala…..) Cvičení ve dvojici: 1. Osoba A a) popíše situaci b) vyjádří své emoce c) vyjádří své potřeby/prosby (jako kdyby B bylo někdo, vůči kterému je potřeba nastavovat hranice); osoba B naslouchá a nepřerušuje, 5 min 2. Výměna rolí, 5 min 3. Reflexe, empatická zpětná vazba, 5 min Pro slovo krize se v čínštině používá dvou znaků: první znamená „nebezpečí“ a druhý „příležitost“. PSYCHICKÁ ODOLNOST Nakreslete svoji profesní cestu → Minulost ● Úspěchy ● Co jsem překonal/a - překážky, problémy, zádrhely, klacky, propasti, džungle, pouště, temné lesy atd. ● Jak jsem to dokázal/a? Jak jsem přispěla k řešení já? Jaké kompetence, znalosti, zkušenosti jsem tehdy využil/a ? ● Co ještě pomohlo? Kdo pomohl? Současnost ● Co mě to naučilo, když se na to dívám zpětně? Jaký/á jsem teď? Budoucnost ● Kde bych mohla/chtěla být za 10 let? CO MĚ ZAUJALO KOMENTÁŘE OTÁZKY SDÍLENÍ DOBRÉ PRAXE BLUE ZONES Ostrov Ikaria, ostrov Sardinie, Loma Linda v Kalifornii v USA, ostrov Okinawa, poloostrov Nicoya v Kostarice ● Přirozený pohyb ● Umění relaxace ● Pravidlo 80% ● Převaha rostlinné stravy ● Příjemné a pravidelné chvilky s vínem ● Víra ● Znát svůj smysl života ● Rodina na prvním místě ● Obklopovat se správnými lidmi 7 TYPŮ ODPOČINKU 1. Fyzický -- aktivní, pasivní, spánek 2. Mentální -- přestávky, psát si deník, relaxační cvičení, meditace, zahradničení, procházky, hudba, zvířátka atd. 3. Senzorický -- zavřít oči 1 min, digitální detox, ticho, nic nedělat 4. Kreativní -- kochat se přírodou, uměním, estetikou, tvořit… 5. Emoční -- vyjádřit svoje potřeby a emoce (verbálně/neverbálně); sdílet; přestat se zavděčit každému; být autentický/á v interakci s ostatními: ‘Jak se máš’ - ‘Není mi dobře’; terapie 6. Sociální -- obklopit se pozitivními, pečujícími lidmi; omezit kontakt s lidmi, kteří z nás vysávají energii; čas pro sebe 7. Spirituální -- modlit se, meditovat, kontemplace, psát si deník, dělat dobro……. 3. KONZULTACE? SHRNUTÍ S ČÍM ODCHÁZÍM - EMOCE, POCIT, MYŠLENKA… PROSBA O VYPLNĚNÍ DOTAZNÍKU INSPIRACE Články: https://www.nytimes.com/2021/04/19/well/mind/covid-mental-health-languishing.html https://butyoudontlooksick.com/articles/written-by-christine/the-spoon-theory/ Knihy: Dweck, C. (2017). Nastavení mysli. Jan Melvil Publishing. Maté, G. (2019). Když tělo řekne ne : jak stres souvisí s nemocemi. Praha: PeopleComm. Mackesy, C. (2022). Chlapec, krtek, liška a kůň. Pragma. Scarlet, J. (2022). Naučte se přijímat věci, které nemůžete změnit. Grada Zatloukal, L., Žákovský, D. (2021). Meditace zaměřená na řešení. Portál. Podcast Happiness Lab Podcast: O závislosti na práci a toxickém leadershipu s Kateřinou Zábrodskou (AV ČR) Podcast: William Irvine: How To Live a Stoic Life Self-compassion cvičení a meditace v aj: https://self-compassion.org/category/exercises/#exercises Blue Zones: https://www.bluezones.com/ Děkuji za spolupráci :-) Mgr. Tatiana Dumbrava dumbrava@asociaceip.cz 608 420 924 Děkuji za spolupráci :-) Tatiana Dumbrava coaching@tatianadumbrava.eu