VÝZNAM IDENTITY PRO SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKU Pedagogická a sociálně psychologická východiska práce se sociálními skupinami Mgr. Marie Kovářová, Ph.D. Co je to „identita“? —Osobní identita: -sebedefinice, sebevnímání, jaký/á jsem a jak se liším od druhých, kam směřuji -ty aspekty sebe sama, které tvoří základ sebehodnocení a sebeúcty -fyzický vzhled, sexuální orientace, profesní zaměření, přesvědčení, cíle, morální hodnoty, kdo jsem ve vztahu k druhým (ztotožnění se svými sociálními rolemi), ke kterým skupinám patřím (a jak je to pro mě důležité) -některé složky jsou dané, některé získané - —Sociální identita: -sociální kategorie = skupina lidí definovaná pravidly členství -kdo ke skupině patří/nepatří, co by skupina měla/neměla dělat, jaké jsou vlastnosti členů - -Osobní a sociální identita jsou propojené Identita v dětství a dospívání —Kojenec a batole -Test se zrcadlem (a skvrnou od rtěnky), v 18 měsících se pozná polovina dětí, (zvládnou to i lidoopi, sloni,…), -v cca 3 letech se poznají a řeknou „to jsem já“, já chci, já sám, to je moje - —Předškolní věk -Sociální kontext, schopnost uvědomit si, jak je vnímáno druhými, porovnávání se, hodnocení druhých -Nedokáže oddělit podstatné od nepodstatného, konkrétní myšlení, omnipotence - —Školní věk -Dokáže říct, na co myslí, rozvíjí se schopnost introspekce -Role školáka, více různých názorů, je hodnoceno, má srovnání s vrstevníky -Udržet si sebeúctu i při neúspěchu — — - Erik_Erikson.jpg Identita v dětství a dospívání —Erikson: Adolescence (mezi 12 a 19 rokem) hlavním úkolem je budování vlastní identity —- Krize identita vs. zmatečnost rolí -schopnost sebereflexe, kritického a abstraktního myšlení, prožívání individuality, zpochybňování dosavadních převzatých názorů (Kdo jsem? Jaké je mé místo ve společnosti?) -profesní zaměření -intimita, přátelské vztahy, zamilování se, - identifikace s „hrdiny“ nebo vzory, s členy specifických skupin, potřeba přináležet k nějaké skupině, která slouží jako prostor pro testování a zpětnou vazbu (pozitivně i negativně) -testování, experimentování s rolemi -obavy, zmatky, negativní emoce -mezi 20.-25. by měla být krize identity vyřešena (světový názor, profesní zaměření, sexuální chování) , dosažena věrnost ideálům, cílům x konfuze identity (dosud není konzistentní sebepojetí) - Statusy identity (James Marcia) —Není jedna identita, osobnost se skládá z mnoha identit ve vztahu k různým oblastem – politika, profesní orientace, víra, intimita, přátelství, pohlavní identita, genderové role. — —Čtyři statusy identity podle toho, zda člověk svou identitu vnímá jako problém a zda již dospěl k řešení: —1. Dosažená autentická identita (člověk prošel krizí identity i aktivním sebehledáním, přehodnotil přesvědčení z primární rodiny, a autorit která jeho identitě neodpovídala, zaujal vlastní názory, je jim věrný, je si vědom vlastní hodnoty). —2. Přejatá identita (neprošel krizí identity, nezpochybňoval přesvědčení z primární rodiny a autorit, názory se přejímají pasivně bez otázek, dogma, může být i tzv. negativní identita = protiklad identity autority). —3. Moratorium (člověk uprostřed krize identity, aktivně hledá ale ještě nemá vyřešený konflikt mezi očekáváním rodičů a svými plány, zastává určité názory, poté je opouští, nejistota, strach se zavázat). —4. Difuze identity (člověk nemá stabilní sebepojetí, nesnaží s pokládat otázky.) — Současnost -na budování identity mohou mít vliv i další životní události (nejedná se jen o záležitost adolescence), přetváří se během života -nekonečno možností? Jak se v nich neztratit? —(např. počet studijních oborů) -důležitost skupinové identity (jistota, když si nejsem jistý osobní identitou, je snadnější přijmout skupinou identitu), subkultury -nebezpečí zneužití a zmanipulování (sekty apod. – nabídka hodnot, řešení,…) -virtuální svět, sociální sítě - - Cvičení —Individuálně se zamyslete a odpovězte na otázky: — —Kdo jsem? Jaké jsou mé silné a slabé stránky? Jaké jsou má přesvědčení? Kam v životě směřuji? Jaké je mé místo ve společnosti? — —Existuje oblast, kde si nejsem jistá/ý? Cvičení —Ve skupinách po 4 lidech proberte tyto otázky: — —Jaké pro mě bylo období dospívání a hledání své identity? Co mi pomáhalo? A naopak, bylo něco, co mi toto období ztěžovalo? Cvičení —Ve skupinách po 4 lidech: — —Vyberte si jeden vzor současných adolescentů (influencera/influencerku, sportovce/sportovkyni, umělce/umělkyni,…). -Jak se prezentuje na sociálních sítí. -Jaký vzkaz (i nepřímý) předává, co se týká životních hodnot, zájmů, cílů v životě, partnerství a přátelství, profesního zaměření, vzhledu, …? — — Použitá literatura —Atkinson, R.L. (2003). Psychologie. 2. vyd. Praha: Portál. —Bačová, V. (2019). Identita v sociální psychologii. In Výrost, J., Slaměník, I. & Sollárová E. (Eds.): Sociální psychologie. Praha: Grada. —Hall, C.S. & Lindzey, G. (2002). Psychológia osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo. —Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál. —Říčan, P. (2007). Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 5. vyd. Praha: Grada. —Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. —