Sylabus a organizační věci
PdF:
SO 119 Vývojová psychologie (podzim 2024)
Termíny: So 12. 10. 9:00–12:50 učebna 38, Pá 13. 12. 14:00–16:50 učebna 38 NÁHADNÍ VÝUKA So 4.1. 2025 14-18.30
Témata:
1. Úvodní teorie: Jedinečnost člověka. Postavení vývojové
psychologie v systému psychologických
disciplín, metody vývojové psychologie.
2. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje). Základní pojmy. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení). Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp)
3. Periodizace vývoje člověka a základní teorie: Freud, Erikson, Piaget, Kohlberg, Bowlby a další
________________________________________________________________________________________________________ K TESTU (1-3)
4. Prenatální období aneb Život před porodem (schopnosti
plodu, reakce nenarozeného dítěte na
negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod,
psychická situace matky a nenarozené
dítě, role otce, porod)
5. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké)
6. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči,
psychický svět batolete, kognitivní výkonnost,
hra a její význam, dětská kresba).
7. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních
funkcí, psychický svět předškoláka a jeho
zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj)
8. Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči,
vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní
výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a
výkonová motivace, emocionální vývoj,
formy komunikace)
9. Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace,
somatický vývoj a sebepojetí, schopnost
sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální
vztahy, skupina a její význam)
10. Dospělost (mladší dospělost, střední dospělost, starší dospělost)
11. Stárnutí a stáří (mechanismy stárnutí, životní
integrita)
________________________________________________________________________________________________KE ZKOUŠCE (4-11)
Průběžné hodnocení
A) Test ze základních pojmů, 40 bodů max. (3 termíny, možno psát všechny 3, min 40 procent)
B) Praktické výstupy 2x ze 4: 2x 30 = 60 bodů max. (30-25-20-15)
C) Pohovor nad portfoliem (zkouška nepovinná - pokud máme body min. na C), 50 bodů max.
D) Aktivní docházka: 40 bodů max. ( 4 x účast)
E) Výstupy z četby 2x: 30 bodů max.(15 bodů za každý) (15-10-5)
CELKEM 220 bodů
Hodnocení:
A …………… 220-170
B …………… 169-155
C …………… 154 -140
D………………139 -125
E……………… 124 -110
KRITÉRIA SPLNĚNÍ - podrobný popis:
Aktivní docházka: 10 bodu.
Kritéria aktivní docházky: příchod včas. odchod na konci, zapojení se aktivně do diskuze, nejsem na elektronice, zapíšu ten den nebo ten následující.
Četby
Kritéria – podle zadaných kritérií výstup do odpovědníku/odevzdávárny
v isu. Hodnocení 5-10-15 bez
podrobností.
Zpožděné četby nepřijímám.
Praktické úkoly
Kresba NEBO Hra
Rozhovory (Senior NEBO Adolescent)
Zpožděné práce nepřijímám.
Test – povinný průchod k uzavření - 40 procent splnění.
Obsah: pojmy z teorie (Úvod a Psychologické teorie). Otázka 1-3.
Odpovědi a-b-c-d, i více možností, stržení bodů za špatnou odpověď.
Pohovor/zkouška – nad pracemi a četbami, každý si navíc vylosuje jedno období. Ve zkouškovém 3 termíny.
Povinný, pokud nemáte před pohovorem body na C.
Konzultace:
IS POUŽÍVAT JEN V PŘÍPADĚ NUTNOSTI
Nebojte se ptát průběžně, ale vnímat a zachytit zadání je
základem a prostě Vaší povinností…
Není vždy možné reagovat ještě tentýž den.
Oboustranná vstřícnost a zodpovědnost za své činy: základní principy.
"Kdo chce, hledá jak, kdo nechce, hledá proč", aneb: pokud je dobrá vůle, vyřeší se vše
Literatura:
Lindzey, Hall, anglicky: https://www.hzu.edu.in/uploads/2020/9/Theories%20of%20Personality.pdf