Vývojová psychologie:_KOMBINOVANÍ STUDENTI

Sylabus a organizační věci

PdF: SO 119 Vývojová psychologie (podzim 2024)

Termíny:  So 12. 10. 9:00–12:50 učebna 38, Pá 13. 12. 14:00–16:50  NÁHADNÍ VÝUKA So 4.1. 2025 14-18.30

Témata:

1.  Úvodní teorie: Jedinečnost člověka. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických

disciplín, metody vývojové psychologie. 

2. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje). Základní pojmy. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení). Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp)

3. Periodizace vývoje člověka a základní teorie: Freud, Erikson, Piaget, Kohlberg, Bowlby a další

________________________________________________________________________________________________________ K TESTU (1-3)

4. Prenatální období aneb Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na

negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené

dítě, role otce, porod)

5. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké)

6. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost,

hra a její význam, dětská kresba).

7. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho

zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj)

8. Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní

výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj,

formy komunikace)

9. Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost

sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam)

10. Dospělost (mladší dospělost, střední dospělost, starší dospělost)

11. Stárnutí a stáří (mechanismy stárnutí, životní integrita)

________________________________________________________________________________________________KE ZKOUŠCE (4-11)


Průběžné hodnocení

A) Test ze základních pojmů, 40 bodů max. (3 termíny, možno psát všechny 3, min 40 procent) 

B) Praktické výstupy 2x ze 4:  2x 30 = 60 bodů max. (30-25-20-15)

C) Pohovor nad portfoliem (zkouška nepovinná - pokud máme body min. na C), 50 bodů max.

D) Aktivní docházka: 40 bodů max. ( 4 x účast)

E) Výstupy z četby 2x: 30 bodů max.(15 bodů za každý) (15-10-5)



CELKEM 220 bodů

Hodnocení:

A …………… 220-170

B …………… 169-155

C …………… 154 -140

D………………139 -125

E……………… 124 -110


KRITÉRIA SPLNĚNÍ - podrobný popis:

Aktivní docházka: 10 bodu.

Kritéria aktivní docházky: příchod včas. odchod na konci, zapojení se aktivně do diskuze, nejsem na elektronice, zapíšu ten den nebo ten následující.

Četby

Kritéria – podle zadaných kritérií výstup do odpovědníku/odevzdávárny  v isu. Hodnocení 5-10-15 bez podrobností.

Zpožděné četby nepřijímám.

Praktické úkoly 

Kresba NEBO Hra

Rozhovory (Senior NEBO Adolescent)

Zpožděné práce nepřijímám.

Test – povinný průchod k uzavření - 40 procent splnění.

Obsah:  pojmy  z teorie (Úvod a Psychologické teorie). Otázka 1-3.

Odpovědi a-b-c-d, i více možností, stržení bodů za špatnou odpověď.


Pohovor/zkouška – nad pracemi a četbami, každý si navíc vylosuje jedno období. Ve zkouškovém 3 termíny.

Povinný, pokud nemáte před pohovorem body na C.


Konzultace:

IS POUŽÍVAT JEN  V PŘÍPADĚ NUTNOSTI

Nebojte se ptát průběžně, ale vnímat a zachytit zadání je základem a prostě Vaší povinností…

Není vždy možné reagovat ještě tentýž den.

Oboustranná vstřícnost a zodpovědnost za své činy: základní principy. 

"Kdo chce, hledá jak, kdo nechce, hledá proč", aneb: pokud je dobrá vůle, vyřeší se vše


Literatura:

Lindzey, Hall, anglicky: