Spor s teorií
- Období nejdou tak, jak Piaget určil (přesný věk)
- Fáze se překrývají, existují období upevňování (Siegeler)
- Ostrá ohraničení x plynulost vývoje (Vyygotskij)
- Provázanost funkcí - neposouvá se schopnost analýzy, ale znalosti, obsah paměti, atd.
- Nejde o to, vystavit dítě podnětům, a nezasahovat ale socializace se přepokládá, je součístí (Vygotskij, Feuerstein - dynamická diagnostika: důležitá je schopnost učit se a posouvat se, zón nejbližšího vývoje... potenciál: Najít ho!)
Potvrzení teorie
Piaget vzorem Montessori pedagogiky - "Nauč mě, abych to udělal sám"
Schopnost konzervace, kategorizace - užitečné pro školní zralost!
Interkutltruní platnost, jak ukazujé některé výzkumy (Uganda)
Spor je spíše o další/celkový kontext teorie - dílčí tvrzení se potvrzují a jsou užitečné pro pedagogiku i psychologii!