Krizová intervence se SUI klientem Mgr. Jiřina Stanoeva, DiS. Mgr. Monika Zálešáková, DiS. Statistika • Každoročně se odehraje přibližně 800 000 sebevražd, v ČR 1500-1700 • Jarní měsíce mají nejvyšší počet sebevražd v Česku, zatímco prosinec je obdobím s nejnižším počtem. • Úmrtnost mužů dosahuje hodnoty 2,1 sebevražd na 100 tisíc, zatímco u žen je to 0,5 sebevražd na 100 tisíc obyvatel. • Nejvyšší míra sebevražd je mezi lidmi ve věku 50–54 let. Mýty • Když s někým mluvíte o sebevraždě, můžete mu myšlenky na ni vnuknout • Sebevražda je náhlé impulzivní jednání • Sebevrazi jsou blázni, sebevraždu nepáchají normální lidi • Člověk, který je po dlouhé duševní nepohodě v klidu, je už pořádku. S kým se můžeme potkat? • Klient s sebevražednými myšlenkami • Klient vážně uvažující o sebevraždě • Klient se rozhodl pro sebevraždu • Klient, který zahájil sebevražedný pokus • Klient, který přežil sebevraždu • Osoba blízká někomu s sebevražednými myšlenkami nebo pokusem o sebevraždu • Demonstrativní sebevraždy Fáze SUI vývoje • Fáze vývoje sebevražedného chování: • Sebevražedné myšlenky: – Klient sděluje své myšlenky a úvahy o sebevraždě ostatním. • Sebevražedné plány: – Klient začíná budovat konkrétní plány, včetně místa, času a způsobu realizace sebevraždy. • Rozhodnutí o sebevraždě: – Klient paradoxně působí klidně, což může naznačovat rozhodnutí provést sebevraždu. • Akce: – Klient může přejít k pokusu o sebevraždu nebo ji realizovat. STOP • Nepoužívat moralizující nebo vinící výrazy jako "víte, jaké utrpení způsobíte svým blízkým?" • Zdržet se hodnocení situace nebo obviňování klienta. • Nedegradovalizovat situaci, zejména u dětí, tedy nebagatelizovat závažnost jejich pocitů. • Nevyužívat pouze logického nebo morálního přesvědčování. • Nediktovat, co klient "musí" udělat nebo překonat. • Vyvarovat se chlácholení, jako je "to bude dobrý." Jak pracovat • Pečlivě naslouchat a plně se emočně angažovat, odložit osobní i pracovní starosti. • Poskytnout prostor pro vyjádření emocí, jako jsou pláč, hněv a pocit beznaděje. • Otevřeně pojmenovat sebevraždu a neváhat o ní mluvit. • Aktivně se ptát na plány týkající se konkrétního času, místa a způsobu provedení sebevraždy. • Podporujeme vyjádření emocí a respektujeme právo klientů cítit to, co cítí. Ujišťujeme je, že rozumíme, že nevidí jiné možnosti. • Vedeme klienty k uvědomění si, že mají kontrolu nad svým životem a že je možné se vymanit z krizové situace - poskytujeme naději. • Ptáme se klientů, co očekávají od smrti (často úlevu, klid, pokoj a konec utrpení). • Dohoda, návštěva KC • Malé cíle • Při akutní touze zabít se: – “Na stupnici od 1 do 10, jak silné je nutkání zabít se?” – “Už to někdy bylo takhle zlé?...Co tehdy pomohlo?...Dalo by se to zkusit dnes?” – “Teď voláte/píšete, věřím, že v sobě máte část, která chce žít.” – “Přemýšlel/a jste o tom, co bude, až zemřete?...Jak to bude vypadat? Kdo Vás najde?...Jak bude okolí reagovat?...Jak bude vypadat pohřeb a kdo tam bude?” – “Sebevražda je konečné řešení, pomoc existuje, stojí za to ji zkusit…” Volání/kontakt se 112 *Nahrávka Sebepéče • Nepohodlí během hovoru je v pořádku. • Uvolnění po hovoru: vykřičet, setřást. • Během hovoru: změna pozice, otevření okna, práce s prostorem a tělem. • Uvědomění si vlivu, poslání, průběhu hovoru. • Konzultace s kolegy, zpracování v hlavě. • Nepřikládat osobní váhu klientově situaci. • Profesionální jednání, další kroky v rukou klienta.