V souvislosti s omezením provozu v budovách a na pracovištích MU včetně kolejí v kontextu protipovodňových opatření se posouvá začátek výuky na 23. září.
úvodní informace
CÍLEM předmětu je:
SEZNÁMIT studenty s poznatky
z oblasti diagnostiky a realizace terapeutických postupů u vybraných
forem narušené komunikační schopnosti
Seznámení s možnostmi spolupráce
s rodinou, školou a dalšími odborníky v rámci komplexního přístupu.
VÝSTUPY
(PŘEDPOKLÁDANÉ):
Znalosti o klasifikaci, etiologii a
symptomatologii vybraných forem narušené komunikační schopnosti;
Orientace v diagnostických přístupech a
metodách u vybraných forem narušené komunikační schopnosti
Znalost terapeutických přístupů
Povědomí o možnostech mezioborové spolupráce
Organizace předmětu
·
docházka (80% účast
v prezenční formě) - akceptované jsou dvě absence, vyšší
absenci je nutné řešit individuálně s vyučujícím předmětu a diskutovat
možnosti vhodné náhrady
- Předpokladem je aktivní účast studentů ve výuce a
jejich zapojení a diskuze průběžných témat a činností
- plnění průběžných praktických cvičení
- Praktická cvičení + praktické zkoušení při nácviku vyvozování hlásek a správného postavení mluvidel - CVIČENÍ
- SEMESTRÁLNÍ ÚKOL – vypracování přehledu /pracovních listů/metodického materiálu/posteru (dle vlastních preferencí) k hláskám z jednotlivých artikulačních
okrsků - podrobnější vysvětlení níže
- Průběžně budou do interaktivních osnov přidávány
podklady a shrnutí k jednotlivým tématům či další podpůrné materiály,
které budou studentům k dispozici pro případné doplnění zápisů a
poznámek
·
ústní zkouška z části LOGOPEDIE
(z probraného ve výuce + z učiva uvedeného v osnovách v sylabu
předmětu) à koncová známka se skládá z obou
částí předmětu
- Organizace výuky
- prezenční forma - 13 týdnů semestr (pozn.: souvislá praxe ? 25. 11. – 13. 12. 2024) ???
- Kombi forma – 15.11., 22.11.
Vybrané formy narušené komunikační schopnosti
- vymezení, etiologie, diagnostika, terapie
o Dysartrie, dysfagie, poruchy hlasu,
o specifika péče u dětí a dospělých se
zaměřením na terapeutické postupy
o Vývojová jazyková porucha a mutismus -
specifika diagnostického procesu v předškolním a mladším školním věku.
Narušení artikulace, praktický nácvik
vyvozování hlásek
Narušená komunikační schopnost jako speciální
vzdělávací potřeba
o možnosti podpory.
Možnosti mezioborové spolupráce.
+ PRAKTICKÁ CVIČENÍ A
ÚKOLY NA PROCVIČENÍ PROBLEMATIKY
LITERATURA:
Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková.
Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235.
LECHTA,
Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by
Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody
alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014,
150 stran. ISBN 9788026207160.
LECHTA, Viktor a KOL. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál,
2005, 392 s.
MICHALÍK, Jan. Zdravotní
postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran.
ISBN 9788073678593.
CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační
schopnosti u dospělých. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první.
Praha: Portál, 2013, 228 stran. ISBN 9788026203643.
NEUBAUER, Karel a kol. Kompendium klinické logopedie.
Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha:Portál, 2018, 768 stran, ISBN
978-80-262-1390-1