Logopedie a surdopedie 2 - NKS

úvodní informace

zahájení semestru odloženo o týden

V souvislosti s omezením provozu v budovách a na pracovištích MU včetně kolejí v kontextu protipovodňových opatření se posouvá začátek výuky na 23. září.

SP2112 Logopedie a surdopedie 2 - NKS ČÁST - LOGOPEDIE

CÍLEM předmětu je:

SEZNÁMIT studenty s poznatky z oblasti diagnostiky a realizace terapeutických postupů u vybraných forem narušené komunikační schopnosti

Seznámení s možnostmi spolupráce s rodinou, školou a dalšími odborníky v rámci komplexního přístupu.

VÝSTUPY (PŘEDPOKLÁDANÉ):

Znalosti o klasifikaci, etiologii a symptomatologii vybraných forem narušené komunikační schopnosti;

Orientace v diagnostických přístupech a metodách u vybraných forem narušené komunikační schopnosti

Znalost terapeutických přístupů

Povědomí o možnostech mezioborové spolupráce

Organizace předmětu

Organizace předmětu

·        docházka (80% účast v prezenční formě) - akceptované jsou dvě absence, vyšší absenci je nutné řešit individuálně s vyučujícím předmětu a diskutovat možnosti vhodné náhrady

  • Předpokladem je aktivní účast studentů ve výuce a jejich zapojení a diskuze průběžných témat a činností
  • plnění průběžných praktických cvičení
    • Praktická cvičení + praktické zkoušení při nácviku vyvozování hlásek a správného postavení mluvidel - CVIČENÍ 
    • SEMESTRÁLNÍ ÚKOL  – vypracování přehledu /pracovních listů/metodického materiálu/posteru (dle vlastních preferencí) k hláskám z jednotlivých artikulačních okrsků - podrobnější vysvětlení níže
  • Průběžně budou do interaktivních osnov přidávány podklady a shrnutí k jednotlivým tématům či další podpůrné materiály, které budou studentům k dispozici pro případné doplnění zápisů a poznámek

·        ústní zkouška z části LOGOPEDIE (z probraného ve výuce + z učiva uvedeného v osnovách v sylabu předmětu) à koncová známka se skládá z obou částí předmětu

  • Organizace výuky
    • prezenční forma - 13 týdnů semestr  (pozn.: souvislá praxe ? 25. 11. – 13. 12. 2024)  ???
    • Kombi forma – 15.11., 22.11.
OBSAHOVÁ ČÁST PŘEDMĚTU - OSNOVA:

Vybrané formy narušené komunikační schopnosti - vymezení, etiologie, diagnostika, terapie

o   Dysartrie, dysfagie, poruchy hlasu,

o   specifika péče u dětí a dospělých se zaměřením na terapeutické postupy

o   Vývojová jazyková porucha a mutismus - specifika diagnostického procesu v předškolním a mladším školním věku.

Narušení artikulace, praktický nácvik vyvozování hlásek

Narušená komunikační schopnost jako speciální vzdělávací potřeba

o   možnosti podpory.

Možnosti mezioborové spolupráce.

+ PRAKTICKÁ CVIČENÍ A ÚKOLY NA PROCVIČENÍ PROBLEMATIKY

LITERATURA

LITERATURA:

Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235.

LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015.

ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160.
LECHTA, Viktor a KOL. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005, 392 s.

MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593.
CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 228 stran. ISBN 9788026203643.

NEUBAUER, Karel a kol. Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha:Portál, 2018, 768 stran, ISBN 978-80-262-1390-1

 ...

SEMESTRÁLNÍ ÚKOL