Případ č. 1 Chlapec Honza, 10 let, přestup na novou školu, přechod na druhý stupeň běžné ZŠ, Dg.: diparetická forma MO, akcentovaná vlevo, lateralita vyhraněná, pravák, po operaci nystagmu, vývojová dysfázie, intelekt v normě, Epilepsie – medikován, bez záchvatů posledního půl roku, v období podzimu plánovaný lázeňský pobyt, chůze na krátké vzdálenosti, obtíže v jemné motorice, úchop prstový 1. Východiska Zkušená učitelka se připravuje na nový školní rok se svou třídou páté třídy. Paní učitelka, známá svým inkluzivním stylem výuky, čelí nové výzvě v podobě začlenění Honzy, desetiletého žáka s mozkovou obrnou. Honza bude přecházet ze školy v jiném městě. Ačkoli zvládá chůzi, jeho vytrvalost je omezená a je odkázán na chodítko. Komunikace může být pro Honzu náročná, protože má problémy s plynulostí řeči. Honzovi spolužáci jsou různorodá skupina, která zahrnuje i jiné děti se SVP. Je zde Eva, která se rychle učí a má zálibu ve vizuální podobě, a Jan, který vyniká, když jsou úkoly hmatové. Tom, další student, vykazuje pokročilé schopnosti v matematice, ale má problémy s porozuměním textu. Různorodé učební prostředí podtrhuje potřebu paní učitelky přizpůsobit výukovou strategii tak, aby vyhovovala všem studentům a zaujala je 2. Komplexnost a realismus Když paní učitelka reviduje své plány výuky, musí toho řešit hodně. Je si vědoma různých perspektiv ve své třídě a problémům, kterým každý žák čelí. Řada plánovaných úkolů je však zpochybněna kvůli Honzově omezené pohyblivosti a potížím s jemnou motorikou. Rozpočtová omezení školy omezují přístup ke specializovanému vybavení, což situaci dále komplikuje. Existující zdroje, jako jsou digitální nástroje, by mohly pomoci Honzu účinně zapojit, ale pro jejich efektivní využití je třeba je začlenit do výuky a případně zajistit odborný rozvoj. Navíc se mezi kolegy učiteli objevují rozdílné názory. Pan Novák, nový učitel tělesné výchovy, navrhuje zaměřit se u Honzy výhradně na digitální nástroje, zatímco paní Sluníčková, učitelka výtvarné výchovy, prosazuje praktické činnosti pro zlepšení rozvoje motorických dovedností všech žáků. 3. Etické a profesní aspekty Měla by paní učitelka upřednostnit Honzovy specifické potřeby před potřebami skupiny, čímž by riskovala jeho odcizení, nebo najít řešení, které by ho plynule začlenilo do aktivit, ale mohlo by vyžadovat více času a zdrojů? Musí také zvážit filozofii inkluzivního vzdělávání ve škole a praktická omezení. Je potřeba zajistit, aby učební materiály a výukové metody byly všeobecně přístupné a respektující potřeby dětí. 4. Rozhodovací body Při přípravě plánu paní učitelce vyvstává několik klíčových rozhodovacích bodů: 1. Strategie výuky, podpora + Důsledky: Využití technologií může Honzu zapojit, aniž by ho fyzicky zatěžovalo, ale mohlo by ho izolovat od vrstevníků. Praktické činnosti by mohly podpořit inkluzi, ale mohly by zdůraznit jeho fyzická omezení. 2. Interakce s vrstevníky: Bude spojení Honzy se spolužáky při projektech posilovat spolupráci a motivaci, nebo bude představovat riziko sociální izolace nebo nerovnoměrného rozdělení práce? + Důsledky: Podpora dynamiky spolupráce by mohla obohatit vztahy mezi vrstevníky, ale může také vést k frustraci, pokud nebude pečlivě řízena. 3. Zapojení rodičů: Jak aktivně by měla zapojit Honzovy rodiče a ostatní kolegy, asistenta do vytváření vzdělávání? + Důsledky: Aktivní zapojení může zajistit přizpůsobenou podporu a kontinuitu mezi domovem a školou, ale mohlo by také vytvářet nepřiměřený tlak na rodinu nebo se odrazit na Honzově rostoucí samostatnosti. Otázky: - Vysvětlete diagnózu a pravděpodobný obraz postižení chlapce, zaměřte se také na vysvětlení pojmů. - Naplánujte první schůzku s rodiči. (Jste v roli speciálního pedagoga, který má paní učitelku podpořit) * Jak může paní učitelka efektivně sladit individuální potřeby se soudržností skupiny v různorodé třídě? * Jaké strategie by mohly řešit případnou nelibost nebo nepochopení ostatních žáků vůči metodám diferencované výuky? * Jak byste postupovali při rozvoji hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky * Jak byste přistupovali k rozvoji komunikace? * Jaké by bylo uspořádání třídy, její umístění, vhodnost pro a proti.