Behaviorální optometrie a její vliv na trénink funkčního vidění
Hlavním cílem behaviorální
optometrie je, aby cvičící dosáhl dobré spolupráce obou očí při očních pohybech
a fixaci, dobře fungující akomodace, fungující koordinace oko-ruka, vizuální a
integrované představivosti, zabránění vizuálnímu stresu či rozvoje syndromu
počítačového vidění a dobře vyvinuté senzomotoriky. Cílem je tedy zlepšit a
optimalizovat málo výkonné binokulární vidění, zlepšit schopnost akomodace a
podchytit různé další symptomy, které zhoršují výkon očí.
Po absolvování takovéhoto
tréninku se snižuje u klientů výskyt astenopických potíží, mezi které patří
bolesti hlavy, problémy s koncentrací, vidění rozmazaného či rozjíždějícího se
textu při čtení nebo mžitky před očima. Dále mizí potíže při přeostřování z
dálky do blízka a potíže s očními pohyby.
Behaviorální optometrie se však
nezaměřuje pouze na klienty se zrakovými obtížemi. Klientem může být i člověk,
který si chce své zrakové funkce zdokonalit. Příkladem mohou být a jsou
sportovci – brankáři, kteří mohou díky většímu rozsahu zorného pole dosahovat
lepších sportovních výsledků, nebo myslivci, kteří díky schopnosti delšího
zaostření dokáží snadněji plnit svou profesi.
Proto, aby mohl být behaviorální
trénink úspěšně použit, je nutné provést v počátku intervence vyšetření
zrakových funkcí. Zaměřujeme se na zrakovou ostrost na každém oku zvlášť a
následně na obou očích dohromady, zjišťuje se pohyblivost okohybných svalů,
schopnost konvergence, funkčnost nervů. V rámci behaviorálního tréninku pak získává
klient celou řadu informací o kvalitě jeho vidění a je mu doporučena řada
cviků, které cvičí sám nebo s pomocí speciálních pomůcek (Vymyslický, 2007).
Postup při behaviorálním
zrakovém cvičení
Prvním krokem je základní
diagnostika zrakových funkcí (zrakové ostrosti, rozsahu zorného pole, očních
pohybů). Jejím cílem je zjistit aktuální stav zrakového systému, subjektivní i
objektivní potíže klienta a vyhodnotit možnosti, které behaviorální optometrie
klientovi nabízí.
Diagnostika zrakové ostrosti
probíhá prostřednictvím nástěnných optotypů s písmeny, obrázky či Lea
symboly.
Obrázek1: Lea Symbols (archiv autora)
Rozsah zorného pole může
být konfrontační zkouškou. Konfrontační zkouška spočívá v tom, že
vyšetřující sedí proti vyšetřovanému. Oba mají jedno protilehlé oko zavřené a
druhé otevřené (například vyšetřující má otevřené pravé oko, vyšetřovaný má
otevřené levé oko). Vyšetřovaný se upřeně dívá do oka vyšetřujícího.
Vyšetřující přichází tužkou z vnějšího / vnitřního / horního / spodního
směru a chce po vyšetřovaném, aby mu ohlásil, kdy tužku v zorném poli
uvidí a kdy mu zmizí. Pokud vyšetřovaný ohlásí tužku ve stejnou dobu, kdy ji
vidí vyšetřující, je zorné pole vyšetřovaného v pořádku. Dochází tedy ke
konfrontaci zorného pole.
Diagnostika očních pohybů
se provádí následovně. Vyšetřovaný pozoruje oběma očima tužku, kterou
přibližujeme a oddalujeme, posunujeme ji různými směry. Při tom pozorujeme oční
pohyby vyšetřovaného. Diagnostika může být doplněna zakrývací zkouškou, kdy
jedno a následně druhé oko zakryjeme zamlženou krycí pomůckou a pozorujeme, zda
oko které nemůže předmět v danou chvíli vidět je stabilní, nebo se nějakým
směrem odchýlí.
Na základě této diagnostiky je
stanoven vhodný tréninkový program pro zlepšení zrakových funkcí klienta a
doba, po kterou je třeba trénink realizovat. Klient je motivován k úspěšnému
absolvování programu. Nakonec dochází
k výběru vhodné cvičební pomůcky (Vymyslický, 2007).
Druhý krok se zaměřuje na
nápravu zažitých chyb vidění a trénink správných očních pohybů. Při nápravě
chyb se postupuje podle principů aplikované behaviorální analýzy. Chybné oční pohyby
totiž vedou k potížím s koordinací oko-ruka, ztrácení se v textu, přeskakování
řádků, potížím při opisování textu, snížení pracovního výkonu a efektivity práce
(Hosek, 2007).
Třetí krok se věnuje
diagnostice akomodace a jejímu tréninku. Dále se trénuje i konvergence.
Diagnostický a cvičební nástroj
vidíme na obrázku č. 2. Při diagnostice se vyšetřovaný dívá přes flipper, který
má v horní a spodní polovině jinou optickou mohutnost. Cílem je zaostřit
přes horní polovinu, poté se podívat přes spodní a zaostřit. Zdravý člověk by
měl takovýchto výměn zvládnout 15 za minutu. Pokud jich zvládne méně, je třeba
akomodaci trénovat (Vymyslický, 2011).
Obrázek 2: Nástroj
k diagnostice akomodace (
Práce se zaměřuje na rozvoj schopnosti
dlouhodobě konvergovat při pohledu do blízka. Dále se zaměřuje na diagnostiku
pozitivní a relativní akomodace, akomodační flexibilitu, akomodační šíři,
akomodační rychlost a akomodační vytrvalost. Pokud není v některých z výše
uvedených parametrů dosahováno potřebné funkční kvality, dostává se celý
vizuální systém do potíží. Tyto potíže se projeví problémem při čtení, snížením
vytrvalosti při čtení a potížemi při střídání pohledu na blízko a do dálky.
Problémy se objevují například i ve chvíli, kdy člověk mění pozorovací vzdálenost
(např. při řízení automobilu) (Vymyslický, 2008a), (Vymyslický, 2008b).
Čtvrtým a posledním krokem
je diagnostika kvality zrakového systému, kdy se využívá testů vizuální
prostorové schopnosti (rozpoznání prostorové orientace předmětu), vizuální
motorické integrační schopnosti (koordinace oko-ruka), schopnosti analyzovat
(vizuální paměť) či schopnosti zrakovo-sluchové integrace (Vymyslický, 2008c).
V rámci tohoto kroku se k tréninku využívá speciální pomůcka - Brokova
šňůra.
Obrázek 3: Brokova šňůra (
Příklad aktivit v rámci
cvičebního programu
Program je sestaven tak, aby se
nejdříve cvičilo každé oko zvlášť – trénuje se například fixace jednoho oka,
koordinace oko-ruka, reakční čas apod. a až následně se cvičí oběma očima
současně. Při cvičení je třeba vycházet z obecných principů behaviorálních
tréninků. Průměrné denní cvičení sestává z několika předem naplánovaných
aktivit, přičemž v součtu trvá cca 15 minut. Cílem je dosáhnout zlepšení
jednotlivých typů zrakových funkcí, na které je cvičení u konkrétního člověka
zaměřeno (Vymyslický, 2007a).
Zdroje:
VYMYSLICKÝ, I. (2007a). Úvod do vizuální
optometrie. Česká oční optika [online]. 48(3), 38 [cit. 2020-09-24].
Dostupné z: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2007_03.pdf
VYMYSLICKÝ, I. (2007b). Vizuální optometrie 2.
část. Česká oční optika [online]. 48(4), 32-33 [cit.
2020-09-24]. Dostupné z: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2007_04.pdf
VYMYSLICKÝ, I. (2008a). Vizuální optometrie 4.
část. Česká oční optika [online]. 49(2), 32-33 [cit.
2020-09-24]. Dostupné z: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2008_02.pdf
VYMYSLICKÝ, I. (2008b). Vizuální optometrie 5.
část. Česká oční optika [online]. 49(3), 34-35 [cit.
2020-09-24]. Dostupné z: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2008_03.pdf
VYMYSLICKÝ, I. (2008c). Vizuální optometrie –
závěrečná část. Česká oční
optika [online]. 49(4), 48-49
[cit. 2020-09-24]. Dostupné z: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2008_04.pdf
VYMYSLICKÝ, T. (2011). Vizuální optometrie
v praxi [online]. [cit. 2020-10-27]. Dostupné z:
<https://is.muni.cz/th/k18d9/>.