Intervenční postupy – Speciálněpedagogická podpora a intervence u osob s postižením zraku

Týden 1 - Úvod do kurzu

V prvním týdnu má student/studentka povinnost seznámit se se sylabem předmětu.

Při zahájení kurzu obdržíte informační email obsahující organizační pokyny, pokyny pro ukončení předmětu a doporučení pro studium. V průběhu kurzu je studující povinen nastudovat si kromě obsahu interaktivních osnov také povinnou literaturu. Konzultační hodiny je možné si domluvit individuálně s vyučujícím prostřednictvím emailu: vrubel.m@mail.muni.cz 


Cílem předmětu je seznámit studující s intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s osobami se zrakovým postižením. Dále je cílem pomocí simulací představit studujícím potřeby žáků a studentů se zrakovým postižením ve vzdělávacím procesu a vytvořit předpoklad pro vhodnou volbu intervenčních postupů budoucími učiteli. Dalším cílem je naučit studující pracovat s žáky se zrakovým postižením v jejich přirozeném prostředí, simulovat situace, v rámci kterých se žáci s různým typem snížených zrakových funkcí a zrakovým postižením učí znalostem a speciálním dovednostem jako sebeobsluze, prostorové orientaci a samostatnému pohybu. Simulace budou provedeny v interiérovém a exteriérovém simulátoru - SIMU. Základem tohoto kurzu je zážitkové učení studujících.

V prvním týdnu se v rámci našeho kurzu zabýváme: Základní terminologií, historií oboru a vývojem tzv. slepeckého písma.

 

http://www.pkvp.cz/

 

http://www.pkvp.cz/

 

Základní terminologie oboru

Speciální pedagogika

  • Jako samostatný obor uznána na přelomu 19. a 20. století
  • Původně se této problematice věnovali lékaři. Pedagogickým oborem se stává až od poloviny 20. století.

 

Odborník ve speciální pedagogice

  • Speciálně vyškolený pedagogický pracovník se znalostmi základů zdravotních a přírodních věd, psychologie, sociologie a schopností kritického myšlení
  • K pochopení potřeb osob s konkrétním druhem postižení je nezbytná znalost jejich anatomie, fyziologie a patologie, a to objektivní i subjektivní 

 

Oftalmopedie (ophtalmos = oko; paidea = výchova)

  • obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením
  • stejně zaměřený obor se také na jiných univerzitách (UK, UP) nazývá: Tyflopedie (tyflos = slepý) X tento název může zkreslovat celkové zaměření oboru

Cílová skupina: žák, dospělý, senior se zrakovým postižením

Terminologie: správně - osoba se zrakovým postižením X špatně - zrakově postižený, handicapovaný

 

Posun v pohledu na osoby se zrakovým postižením

Změna proběhla se zavedením nové klasifikace Světové zdravotnické organizace: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví (ICF) - odkaz: www.who.int

dosavadní medicínský model chápání postižení se změnil na funkční integrovaný biopsychosociální model

⇒postižení je vnímáno jako univerzální lidská zkušenost, důraz je kladen na funkční schopnosti člověka

 

Cíl oftalmopedie?

Zamyslete se nad tím jaký je cíl oftalmopedie.

Historie péče o osoby se zrakovým postižením

 

Starověk

Sparta, Řím  – legální ukončení života dětí s postižením - shazování ze skal; vzdělání se dostalo pouze členům vyšších vrstev 

Asie - v Číně byl přístup k osobám se zrakovým postižením odlišný - např. nevidomí hudebníci (3. stol. př. n. l.)

 

Středověk

http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont_St_Michel_3,_Brittany,_France_-_July_2011.jpg

Evropa

Péče o slepé se rozšiřuje se zvyšujícím se vlivem křesťanství a s výstavbou klášterů

Církevní řády plní významnou společensko-sociální úlohu

 

Vliv sociálních vrstev

sociálně slabší vrstvy: žebráci, potulní zpěváci

sociálně silnější vrstvy: možnost vzdělání, začátek rozvoje speciálního písma

 

Asie

9. stol. n. l. - Japonsko – nevidomí mají privilegium na provozování masérství

 

Novověk - renesance

  • objevují se významné snahy vzdělání nevidomých a zabránění jejich špatnému sociálnímu postavení
  • objevují se pokusy o vytvoření speciálního slepeckého písma - 1560 vyřezávání latinských písmen do dřeva (tzv. vyřezávaná latinka)
  • chudí nevidomí, kteří nejsou umístěni v klášterech stále žebrají

 

18. století

1784 založení významného Pařížského ústavu (1. ústav pro osoby se zrakovým postižením v Evropě)

 

19. století

založeny ústavy ve Vídni (Vídeňský ústav), v Berlíně, v Praze (Hradčanský ústav), v Brně ...

 

20. století

V roce 1910 založen Deylův ústav v Praze – zaměřen na vyučování dětí, vyučování probíhá v Českém jazyce, z ústavu vznikla do dnes existující Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené

Od roku 1976 se konají první kurzy prostorové orientace a samostatného pohybu - Pavel Wiener

Od roku 1990 existuje Společnost pro ranou péči (http://www.ranapece.cz/), která se věnuje dětem s vrozeným zrakovým postižením a jejich rodinám

Od roku 1990 vznikly také další sociální a sociálně rehabilitační organizace jako např.: 

Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS) - http://www.sons.cz

Tyfloservis, o.p.s. - http://www.tyfloservis.cz

Krajská tyflocentra http://www.tyflocentrum.cz

LORM - organizace věnující se péči o hluchoslepé - http://www.lorm.cz

 

Vzdělávání osob se zrakovým postižením

 

První ústav pro osoby se zrakovým postižením založen ve Francii, v Paříži.

Pařížský ústav

založen: 1784, klade se důraz na: řemesla, hudba, nauka

zakladatel: Valentin Haűy (spoluzakladatel dalších evropských ústavů)

významný chovanec (klient): Luis Braille

 

Vídeňský ústav (První ústav v Rakousko-Uhersku)

založen: 1804

zakladatel: Johann Wilhelm Klein

 

Berlínský ústav (První ústav v německých zemích)

založen: 1806

zakladatel: August Zeune 

 

Perkinsův ústav

založen1829 (USA)

 

Vzdělání v českých zemích

Hradčanský ústav (První ústav v českých zemích)

založen: 1807

zakladatelAloys/Alois Klár - filolog a vysokoškolský učitel (později zakládá Klárův ústav)

 

Klárův ústav (Ústav pro dospělé, zaměřen na výuku řemesel)

založen: 1832 

 

vnuk Aloyse Klára - Rudolf Mária Klár založil mateřskou školu pro nevidomé děti

 

V roce 1835 byl založen ústav pro osoby se zrakovým postižením v Brně.

V roce 1846 byl založen Moravskoslezský ústav.

 

V roce 1910 byl založen Deylův ústav v Praze. Později z něho vznikla Deylova konzervatoř.

zakladatel: Jan Deyl - lékař

 

Přelom 20. a 21. století v České republice

Raná péče – r. 1990 – Terezie Hradilková + Markéta Skalická – Společnost pro ranou péči (SPRP) Praha

Koncepce péče o hluchoslepé – r. 1993/94 Libuše Ludíková, Eva Souralová – PdF Olomouc

Zraková terapie – r. 2004 – kniha o zrakové terapii autorky Dagmar Moravcové, CZV Praha

 

Významné osobnosti v rámci oftalmopedie

Valentin Haűy - zakladatel Pařížského ústavu, propagátor reliéfní latinky

Johan Wilhelm Klein - zakladatel Vídeňského ústavu, propagátor propichované latinky

Luis Braille - chovanec Pařížského ústavu, propagátor šestibodového slepeckého písma

Aloys Klár - zakladatel hradčanského ústavu, zakladatel Klárova ústavu

Jan Deyl - zakladatel Deylova ústavu v Praze

Karel Emanuel Macan - hudebník a nevidomý učitel Klárova ústavu, zakladatel knihovny s texty v Braillovu písmu a časopisu Zora psaném v Braillovu písmu, autor českých knih v Braillovu písmu

prof. Ján Jesenský – významná osobnost 20. století - pedagog, vědec - zabýval se péčí o seniory a později osleplé

Pavel Wiener - rozpracoval koncepci výuky prostorové orientace a samostatného pohybu http://books.google.cz/books?id=AvGdtgAACAAJ&dq=prostorov%C3%A1+orientace+a+samostatn%C3%BD+pohyb&hl=cs&sa=X&ei=NyK-UsDUMcKAywOdq4GICw&ved=0CDMQ6AEwAA

Terezie Hradilková + Markéta Skalická - zakladatelky Společnosti pro ranou péči

Dagmar Moravcová - rozpracování problematiky zrakové terapie

doc. Lea Květoňová - vedoucí katedry Speciální pedagogiky PdF UK, jedna z vedoucích osobností rozvoje oftalmopedie v České republice

 

V rámci studia se podívejte na přiložené video (viz. odkaz). Při následném opakováném pozorování si všímějte prvků školní inkluze, působení rodiny jako proinkluzivního prvku a využívaných speciálních pomůcek. Přemýšlejte o výhodách a nevýhodách školní inkluze u osob se ZP. Závěry vaší práce si představíme během kontaktní výuky.