Intervenční postupy – Speciálněpedagogická podpora a intervence u osob s postižením zraku

Týden 8 - Dítě se zrakovým postižením v předškolním období

Úvod

Klientům v tomto období a jejich rodinám se věnuje Společnost pro ranou péči - viz.: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep-24/212411058130016/obsah/224010-rana-pece/

 

Kojenecký věk

  • Aktivizace dítěte
  • Důraz na samostatnost poznávání rozličných podnětů (různé druhy terénu, materiály, zvuky)

 

Předškolní období

  • Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)
  • Běh s průvodcem (jiný pohyb)
  • Potřeba neustálého popisu okolí
  • Potřeba upozorňovat na zvuky a jejich původce

Před nástupem do školy je třeba zvládnout: hygienu, stolování (používání příboru), pravidla chování

Vždy se klade důraz na posilování a správné držení těla – tendence k pasivitě!!!

 

Dokument: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep-24/212411058130016/obsah/224012-postizeni-zraku/

 

Pomůcky pro předškolní vzdělávání
 

fixy se silnou stopou a zvětšené obrázky

 

výrazně barevné hračky

Zdroj: www.detkska-lehatka.cz

 

stavebnice a předměty ke třídění

Zdroj: www.molitanovysvet.cz

ozvučené hračky https://www.youtube.com/watch?v=J3jVglmoZjE

 

 

 

 

pomůcky zrakové stimulace

Zdroj: www.liileladybughugs.com

 

 

 

 

hmatové obrázky a knížky

Zdroj: www.dotknisesveta.cz

 

 

 

Podklady pro přednášku