Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Lenka Slepičková Diskuse k textu D. Prokopa Co nejvíc trápí současný vzdělávací systém v ČR (sli.do) •Nízká vzdělávací mobilita, velká dědičnost vzdělání (jen 18 procent dětí z rodin, kde rodiče nemají VŠ, dosáhne vysokoškolského vzdělání – nejméně ze zemí OECD) •Velký gender pay gap (žena 25 – 60 vydělá 69 procent toho, co stejně starý muž) •75 procent tříletých dětí navštěvuje předškolní vzdělávání, což je nadprůměr v zemích OECD, ale investice do tohoto stupně vzdělání jsou ze všech zemí OECD nejnižší •Velmi nízké investice do všech stupňů vzdělání a nízké platy učitelů (i vedoucích funkcích), vyšší věk učitelů • https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/f/ff/General_government_total_expenditure _on_%27education%27%2C_2022_.png https://img.ihned.cz/attachment.php/360/79137360/NjSBUnzrH0D7hVg4CJkbMGPs8mul6Wtx/investice_do_vzde lani_final-29.jpg Ano nebo ne? •Děti nastupují na ZŠ nepřipravené, umí toho méně než dřív •Tělesná zdatnost českých dětí je špatná, hlavně těch městských •Rodiče se dnes dětem věnují mnohem méně než dříve •Pětina rodičů, kteří vozí dítě autem do školy, bydlí do 1 kilometru od školy. •Na chodnících v důsledku sněhu a náledí víc padají ženy než muži. •Chlapec narozený v červnu až srpnu, který má v diagnostice výsledek do 50. percentilu má pravděpodobnost odkladu 54 %, dívka se stejnými charakteristikami pak 34 %. • •Dítě, u kterého paní učitelka z MŠ označila školní zralost na škále 1-5 hodnotou 4 nebo 5 a zároveň se narodilo v červnu až srpnu, má 91% pravděpodobnost odkladu š.d.; dítě, které paní učitelka hodnotila 4 a 5, ale narodilo se do května, má pravděpodobnost odkladu 66 %. https://www.activehealthykids.org/wp-content/uploads/2022/04/Czech-report-card-long-form-2022-cz.pd f •https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi/$FILE/OFDN-MZP_Deti_ venku%20_v_prirode-20200717.pdf • • •https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/na-venkove-mrstne-deti-ve-meste-neohebne-podle-pruzkum u-je-to-naopak-113561 •18 procent rodičů, kteří vozí děti do školy denně autem, bydlí do jednoho kilometru od školy • • • • •https://denikalarm.cz/2024/09/cesta-pesky-do-skoly-nemusi-byt-nebezpecna-staci-vystoupit-ze-zacaro vaneho-kruhu/ Kdo víc padá na chodnících? •většinu zraněných chodců (69 %) tvoří ženy, jejichž úrazy navíc bývají vážnější a častěji vyžadují hospitalizaci • • •https://medium.seznam.cz/clanek/pavla-cechova-uz-i-odklizeni-snehu-je-sexisticke-samozrejme-ze-ano -103821 •https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Pruzkum-ukazal-rozdily-v-dopravnim-chovani-muzu-a?f bclid=IwAR211%C3%97NPn6ybuPnyfFP6n6JDyDc-nRHG-7UDtVEfDf3eTfiKyAWjpQ16SVQ •https://md.gov.cz/getattachment/Ministerstvo/Rovne-prilezitosti/Rovne-prilezitosti-na-Ministerstvu -dopravy-%E2%80%93-aktua/Zaverecna-zprava_Zeny-v-doprave.pdf.aspx?lang=cs-CZ • odklady •https://www.paqresearch.cz/post/omezme-nesystematicke-odklady-usetrime-miliardy-musime-ale-zaroven -posilit-podporu/?fbclid=IwY2xjawG7v1ZleHRuA2FlbQIxMQABHZ5o_vHOOSl8KBvRcAlsmFSzmx2Bl1-lU1yW_Vg05zZ3 RVIna23pLIrZrA_aem_m3ZsY2ikYeeLAR7ChHeVyw • •https://www.paqresearch.cz/post/v-navrhovanem-rozpoctu-msmt-chybi-pres-50-miliard-ukazujeme-14-obl asti-kde-usetrit-a-kam-investovat/ • Co vše ovlivňuje vzdělání Pierre Bourdie a teorie různých druhů kapitálu Vzdělání v moderní a tradiční společnosti Latentní funkce vzdělání • •Vzdělání v moderních společnostech jako nástroj zvýšení životního standardu, emancipace a mobility •Důraz na výkon jedince a překonání jeho vrozených charakteristik •X •Výzkumy ukazují, že vzdělání třídní rozdíly reprodukuje a také ospravedlňuje (efekt sv. Matouše) – děti z nižších vrstev nemají menší nadání, ale větší pravděpodobnost, že ve styku s akademickou strukturou školy budou označeny jako ty s nižším nadáním •Vzdělávací systém je jedna z nejdůležitějších institucí sloužících k sociální reprodukci moderních společností (Bourdieu, Passeron 1990, orig. 1970; Bourdieu 1998). • • Ivan Illich: Skryté kurikulum školy •škola plní úlohu dozoru nad dětmi, rozdělení osob do jednotlivých typů zaměstnání, osvojení dominantních hodnot a získání těch znalostí a dovedností, které společnost schvaluje •Školy povzbuzují pasivní konzumaci, tj. nekritické přijímání existujícícho společenského řádu – děti se učí, že jejich úlohou v životě je „znát své místo a ukázněně sedět“ • • Ulrich Beck •ve společnostech s masovými vzdělávacími systémy dochází k tomu, že vzdělanostní kritéria pro lepší pozice splňuje tolik kandidátů, že ke slovu se opět dostávají taková kritéria, jakým je pohlaví, náboženské smýšlení, etnicita atd. •dobré vzdělání už není klíčem odemykajícím dveře k dobrému zaměstnání, ale pouze oprávněním ke vstupu do předpokoje, kde budou tyto klíče (podle libovolných pravidel) rozdělování (Beck 2004:246) • Pierre Bourdieu •Školství jen potvrzuje výsadní vlastnosti elit •škola umocňuje rozdílnou kulturní orientaci a hodnotová měřítka získaná v časné fázi života (kulturní kapitál) – omezuje tak šance jedněch, ale usnadňuje postup druhých -Vzdělávací systém nevybírá nejschopnější žáky, ale vybírá žáky „již vybrané“. Ti jsou ze své rodiny vybaveni dostatkem kulturního kapitálu, který je ve školním prostředí zvýhodňuje, protože odpovídá kulturnímu kapitálu učitelů • • Bernstein: Teorie jazykových kódů •Rozdílný způsob komunikace mezi dětmi z různých sociálních poměrů a jeho vztah k akademické kultuře školy •Omezené kódy – komunikace spočívá na nevyslovených předpokladech, odkazuje na konkrétní a blízké, výchova pomocí přímých odměn a trestů, sdělování především praktických zkušeností •Rozvinuté kódy – zobecnění, abstraktní vyjadřování, rodiče vysvětlují České výzkumy •„Dědičnost vzdělání“ •Odlišné aspirace dětí z různě sociálně postavených rodin •Nikoli inteligence, ale rodinné prostředí, vzdělání a postoje rodičů jsou klíčové pro výsledky ve škole (Rabušicová 1995) • 1. Porovnání přístupu ke škole u rodičů s vyšším a nižším vzděláním v práci A. Lareau •Rodiče z dělnické třídy: • - jen výjimečně kontaktují učitele a cítí se při jednání s ním nesví • - udržují nezávislý vztah se školou • - necítí se být kompetentní a vzdělání nechávají na profesionálech • - ponechání dětí jejich přirozenému růstu • - pocit omezování ve formálním prostředí, snaha přizpůsobit se autoritám • •Rodiče ze střední třídy: • - často kontaktují učitele, jednání jsou neformální a přátelská • - učitele berou jako partnery, cítí se kompetentní k diskusi o vzdělání svých dětí • - snaha o harmonický rozvoj schopností svých dětí a využití všech příležitostí k němu • - schopnost ovlivňovat dialog a komunikaci ve formálním prostředí • • 2. Práce Tomáše Katrňáka „Odsouzeni k manuální práci“ •Dělničtí rodiče -Nemají se školou dobrý vztah (také vlastní zkušenost), se vzděláním v životě nepočítají -Důraz na materiální strategii (vydělávat, být nezávislý) •Vysokoškolští rodice -Klíčová role vzdělání v jejich životní strategii -Zájem o dění ve škole, kultivaci schopností svých dětí