Úvodní informace
Vítám Vás v předmětu Logopedie - základy oboru/Logopedie/Logopedie 1
Cílem předmětu je studující seznámit s oborem logopedie, odbornou terminologií a základními logopedickými okruhy viz níže. Předmět není vázán na předchozí znalosti z oboru.
Rozpis setkání prezenčních studentů:
18.9. ODPADÁ
25.9. Úvodní informace. Koncepce a systém péče oboru logopedie v ČR, mezioborová spolupráce. Logoped, logopedický asistent – kvalifikační a osobnostní předpoklady. Platná legislativa a historický vývoj péče o osoby s NKS.
2.10. SAMOSTUDIUM: Proces lidské komunikace, charakteristika, význam. Verbální komunikace, nonverbální komunikace. Vymezení jazykových rovin. Narušená komunikační schopnost – definice, různá dělení a klasifikace.
9.10. Logopedická intervence – vymezení jednotlivých oblastí a speciálně pedagogická diagnostika logopedická – cíl, metody, zásady diagnostiky. Model logopedického vyšetření.
16.10. Ontogeneze řeči a jazykových schopností. Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností u dětí
23.10. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek.
30.10. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů – ústrojí respirační, fonační, artikulační.
6.11. ZAČÁTEK V 16:00 Dyslalie – etiologie, klasifikace, diagnostika, zásady logopedické terapie. Metodika vyvození hlásek.
13.11. ZAČÁTEK V 16:00 Dyslalie – etiologie, klasifikace, diagnostika, zásady logopedické terapie. Metodika vyvození hlásek.
20.11. Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.
27.11. host: Bc. Kotzianová - ERASMUS University of Northern Colorado, testové baterie využívané v zahraničí
4.12. Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.
11.12. závěrečný test + diskuze, reflexe
Rozpis setkání kombinovaných studentů:
Koncepce a systém péče oboru logopedie v ČR, mezioborová spolupráce. Logoped, logopedický asistent – kvalifikační a osobnostní předpoklady. Platná legislativa a historický vývoj péče o osoby s NKS.
Pá 18. 10. 13:00-16:50 - všechny skupiny.
Dyslalie – etiologie, klasifikace, diagnostika, zásady logopedické terapie. Metodika vyvození hlásek.
Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek.
Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.
Pá 13.
12. 14:00--17:50 - skupina SP3111, SPc110, SPc810.
Ontogeneze řeči a jazykových schopností. Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností u dětí
Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek.
Anatomie a fyziologie mluvních orgánů – ústrojí respirační, fonační, artikulační.
Seminární práce/úkol:
BUDE UPŘESNĚNO
Podmínky pro splnění předmětu:
Účast na výuce, aktivní zapojování, prostudování příslušné literatury viz. katalog předmětu, splnění písemného testu.
Závěrečný test:
Závěrem tohoto předmětu bude absolvování písemného testu. V posledním týdnu semestru je možné absolvovat test v rámci nepovinného předtermínu (platí pro prezenční studium - bude upřesněno). Test bude jinak standardně vypisován ve zkouškovém období, přihlašování na test bude probíhat v IS (taktéž bude upřesněno). Test bude mít formu uzavřených otázek, pro úspěšné absolvování je nutné splnit min. 70%.