Logopedie – základy oboru

Úvodní informace

Vítám Vás v předmětu Logopedie - základy oboru/Logopedie/Logopedie 1

Cílem předmětu je studující seznámit s oborem logopedie, odbornou terminologií a základními logopedickými okruhy viz níže. Předmět není vázán na předchozí znalosti z oboru.


Rozpis setkání prezenčních studentů:

18.9. ODPADÁ

25.9. Úvodní informace. Koncepce a systém péče oboru logopedie v ČR, mezioborová spolupráce. Logoped, logopedický asistent – kvalifikační a osobnostní předpoklady. Platná legislativa a historický vývoj péče o osoby s NKS.

2.10. SAMOSTUDIUM: Proces lidské komunikace, charakteristika, význam. Verbální komunikace, nonverbální komunikace. Vymezení jazykových rovin. Narušená komunikační schopnost – definice, různá dělení a klasifikace.

9.10. Logopedická intervence – vymezení jednotlivých oblastí a speciálně pedagogická diagnostika logopedická – cíl, metody, zásady diagnostiky. Model logopedického vyšetření.

16.10. Ontogeneze řeči a jazykových schopností. Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností u dětí

23.10. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek.

30.10. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů – ústrojí respirační, fonační, artikulační.

6.11. ZAČÁTEK V 16:00 Dyslalie – etiologie, klasifikace, diagnostika, zásady logopedické terapie. Metodika vyvození hlásek.

13.11. ZAČÁTEK V 16:00 Dyslalie – etiologie, klasifikace, diagnostika, zásady logopedické terapie. Metodika vyvození hlásek.

20.11. Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.

27.11. host: Bc. Kotzianová - ERASMUS University of Northern Colorado, testové baterie využívané v zahraničí

4.12. Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.

11.12. závěrečný test + diskuze, reflexe


Rozpis setkání kombinovaných studentů:

Koncepce a systém péče oboru logopedie v ČR, mezioborová spolupráce. Logoped, logopedický asistent – kvalifikační a osobnostní předpoklady. Platná legislativa a historický vývoj péče o osoby s NKS.

Pá 18. 10. 13:00-16:50 - všechny skupiny.

Dyslalie – etiologie, klasifikace, diagnostika, zásady logopedické terapie. Metodika vyvození hlásek.

Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek.

Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.

Pá 13. 12. 14:00--17:50 - skupina SP3111, SPc110, SPc810.

Ontogeneze řeči a jazykových schopností. Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností u dětí

Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek.

Anatomie a fyziologie mluvních orgánů – ústrojí respirační, fonační, artikulační.


Seminární práce/úkol:

BUDE UPŘESNĚNO


Podmínky pro splnění předmětu:

Účast na výuce, aktivní zapojování, prostudování příslušné literatury viz. katalog předmětu, splnění písemného testu.


Závěrečný test:

Závěrem tohoto předmětu bude absolvování písemného testu. V posledním týdnu semestru je možné absolvovat test v rámci nepovinného předtermínu (platí pro prezenční studium - bude upřesněno). Test bude jinak standardně vypisován ve zkouškovém období, přihlašování na test bude probíhat v IS (taktéž bude upřesněno). Test bude mít formu uzavřených otázek, pro úspěšné absolvování je nutné splnit min. 70%.