18.10.
11. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. 12. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. 13. Vzdělávání žáků s mentálním postižením v rámci profesní přípravy. 14. Další vzdělávání osob s mentálním postižením. 15. Zařízení sociálních služeb. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Diferenciální diagnostika poruch intelektu:[1]
· Neurokognitivní
poruchy (demence): jsou charakterizovány ztrátou již
dříve nabytých kognitivních schopností (např. traumatickým poškozením mozku).
· Poruchy
komunikace a specifické poruchy učení: tyto poruchy se
týkají specificky pouze oblasti komunikace a učení, neprojevují se deficitem v
intelektovém a adaptivním fungování. Mohou se vyskytovat souběžně s poruchou
intelektu.
· Porucha
autistického spektra: porucha intelektu je u poruchy autistického spektra
často komorbidní. Dominantním znakem PAS je nicméně porucha sociální
adaptivity, repetitivní vzorce chování a podnětová rigidita. Děti s PAS mohou
selhávat ne z nedostatku mentální kapacity, ale z důvodů sociálních obtíží,
nezájmu, neudržení pozornosti (obdobně tomu může být u těžších forem ADHD).
· Opožděný
psychický vývoj: způsobený těžkou tělesnou či emoční deprivací, nutná
citlivá práce s anamnestickými údaji, rozhovorem a pozorováním.
Z hlediska terapeutické péče uvažujeme
u zejména lehčích forem neurovývojové poruchy intelektu o riziku sekundárních
psychiatrických obtíží - úzkostí, depresí. Vhodně může být zařazena také farmakoterapie ve
formě antidepresiv či antipsychotik (při mírnění případných agresivních a
jiných afektivních projevů).
https://www.youtube.com/watch?v=gvlaR_V8ajU
https://www.youtube.com/watch?v=YZaFd7Iefe4
Kaarisilta Biennale 2021 avajaiset/opening ceremony
https://www.youtube.com/watch?v=rJLmt2K6KN4
Divadlo_projekt