Ahoj surdopedie neboli úvod do světa lidí se sluchovým postižením

Jaké jsou důsledky toho, že mozek nepřijímá zvukové signály



Ontogeneze řeči 

srovnání autorů

 

 

Příhoda (1967-74)

Halliday (2004)

Lechta (2003)

Sovák (1971)

 

 

Prenatální

Komunikace emocemi

Reakce na zvuky, hlas

 

 

 

narození

Do 6 týdnů

Novorozenec

Zná hlas matky a známé zvuky

Pláč a křik

Od 3. týdne úsměv

Presymbolické období

Nezáměrná komunikace

Pragmatizace

Neverbální komunikace (křik, broukání, žvatlání)

Předběžná stádia vývoje řeči

Období křiku

 

Do 5 měsíců

Kojenec

3. měsíc broukání

 

Přechodové období

 

Období žvatlání

 

8-12 m

Napodobivé žvatlání

Symbolické protojazykové období

Záměrná komunikace

Motorické reagování na pokyny

 

1 rok

12-14 m

Batole mladší

Gesto + slovo

 

Vlastní vývoj řeči

Stádium emocionálně-volní

vyjadřování přání, citů proseb

jednoslovné věty

slova jednoslabičná a dvouslabičná

 

 

 

Přechodové období

 

Egocentrické stádium (Seeman, 1955)

napodobování dospělých

opakování slov

mluvení jako činnost

2 roky

 

Batole starší

víceslovné výpovědi

budování gramatického systému

dítě o sobě mluví v 3. osobě

Co je to?

Proč?

Symbolické jazykové období

Lexémizace

verbální komunikce

rozvoj flexe

pochopení role kom partnera

Stadium asociačně-reprodukční

slova mají pojmenovávací funkci

přenášení výrazů známých na jiné (tvorba asociací)

prudký rozvoj řeči

možný projev komunikační frustrace

3 roky

 

Předškolní věk

různé sociální interakce

 

Gramatizace

chápaní obsahu slov

rozvoj morfologicko syntaktické roviny

souvětí

dialog

Stádium logických pojmů

pojmy se z konkrétních jevů abstrahují a stávají se obecnými označeními

4 roky

 

 

 

 

Stádium intelektualizace řeči

obsahová a formální správnost řeči

osvojování, upřesňování, prohlubování slov a gramatických forem

rozšiřování slovní zásoby

5 let

 

 

 

Intelektualizace

 

Poznámky k vývoji řeči

Dítě si osvojuje řeč a jazyk jak skrze aktivní, tak i pasivní sociální interakce ve kterých se nejčastěji nachází. V raném dětství se jedná především o rutinu, hru a každodenní činnosti s pečující osobou, které by pro dítě měli být podporující, pečující, laskavé a smysluplné. Sociální interakce, ve kterých dítě vystupuje jako aktivní komunikační partner případně jsou směřovány jeho směrem, by měly ze strany pečujících osob odpovídat a navazovat na jeho doposud osvojené jazykové a rozumové schopnosti a dále dítě podněcovat k řečovému vývoji (Saxton, 2009; Saicová Římalová, 2016; Cole & Flexer, 2019). Tento fenomén, nazýván jako řeč orientovaná na dítě, je vyhodnocen jako jeden z nejvýznamnějších faktorů podílející se na rozvoji komunikačních kompetencí dítěte (Saxton, 2009). U dětí se sluchovým postižením má užívání řeči orientované na dítě ještě větší důležitost než u dětí slyšící. Avšak i děti slyšící vystavené řeči orientované na dítě ve dvou letech vykazují vyšší slovní zásobu a sociální zapojení (Hoff, 2003; Szagun & Stumper, 2012; Weisleder & Fernald, 2013 in Cole & Flexer, 2019). Řeč orientovaná na dítě je specifická podoba jazyka reprezentovaná ve všech jazykových rovinách, nejvíce patrná je její fonologická složka. Pro řeč orientovanou na dítě, která má upoutat a udržet pozornost dítěte, je typické: vyšší položení hlasu, hlas je zpěvnější s delšími pauzami mezi slovy a celkově pomalejším tempem, artikulace může být zpomalenější a výraznější, slova jsou kratší a typické pro dětský věk s opakujícími se slabikami (pápá, hají, papat apod.), slovní zásoba se spíše váže k bezprostřední realitě dítěte, častěji se vyskytují zdrobněliny, výpovědi jsou spíše kratší a věty jsou obvykle řazeny souřadně. V řeči orientované na dítě se také objevují různé komunikační strategie jako například: opakování či rozšiřování výpovědi své či dítěte, výzvy a otázky vztahující se k aktuální činnosti a popisování věcí a dějů kolem s ohledem na perspektivu dítěte. Řeč orientovaná na dítě se projeví i v neverbální komunikaci, která je výraznější a může obsahovat další komunikační prvky (Saxton, 2009; Saicová Římalová, 2016; Cole & Flexer, 2019).

Intaktní osvojování jazyka je v české literatuře často vymezováno s ohledem na jednotlivá období kombinující jazykový, psychomotorický a sociální vývoj, kterými dítě prochází a jeho komunikační kompetence jsou bohatší a komplexnější a slouží mu k přesnějšímu vyjadřování svých potřeb a získávání informací. Periodizace jednotlivých období vývoje jazyka dle různých autorů jsou s ohledem na věk seřazeny a vymezeny v Tabulce 1 Periodizace fází osvojování jazyka (Klenková, 2006; Saicová Římalová, 2016). Délka jednotlivých období a jejich zahájení je orientační a jednotlivá stádia vývoje řeči jsou podmíněna faktory vnějšími i vnitřními. Nejvýznamnějšími obdobími ve vývoji jazyka je přechod z pudového žvatlání, který se přirozeně objevuje i u dětí se sluchovým postižením bez zpětné sluchové vazby, na napodobivé žvatlání, kdy dítě začíná opakovat hlásky mateřského jazyka. Osvojování znakového jazyka má přibližně stejný průběh a stejné fáze, jako osvojování jazyka mluveného. První znaky však začíná dítě artikulovat přibližně dva měsíce dříve než první slova, která jsou pro mluvní orgány artikulačně složitější (Guasti, 2009; Saicová Římalová, 2016). 

Vliv postižení sluchu na sluchový a jazykový vývoj dítěte
Horáková, R. (2017). Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Masarykova univerzita. Kapitola 1: Dítě s postižením sluchu v raném věku


Možné projevy sluchového postižení v jazykových rovinách (Štibrányiová et al., 2021)


TIP K BÁDÁNÍ

Možná tyto informace budou pro některé z vás už v "koši", ale pro někoho prostorem pro další objevy. Vřele však doporučuji vám, co se zajímáte o komunikační dovednosti a jejich rozvoj. 


Critical periods in speech perception: new directions
Werker JF, Hensch TK. Critical periods in speech perception: new directions. Annu Rev Psychol. 2015 Jan 3;66:173-96. doi: 10.1146/annurev-psych-010814-015104. Epub 2014 Sep 17. PMID: 25251488.