Dítě si osvojuje řeč a jazyk jak skrze aktivní, tak i
pasivní sociální interakce ve kterých se nejčastěji nachází. V raném
dětství se jedná především o rutinu, hru a každodenní činnosti s pečující
osobou, které by pro dítě měli být podporující, pečující, laskavé a smysluplné.
Sociální interakce, ve kterých dítě vystupuje jako aktivní komunikační partner
případně jsou směřovány jeho směrem, by měly ze strany pečujících osob odpovídat
a navazovat na jeho doposud osvojené jazykové a rozumové schopnosti a dále dítě
podněcovat k řečovému vývoji (Saxton, 2009; Saicová Římalová, 2016; Cole
& Flexer, 2019). Tento fenomén, nazýván jako řeč orientovaná na dítě, je
vyhodnocen jako jeden z nejvýznamnějších faktorů podílející se na rozvoji komunikačních
kompetencí dítěte (Saxton, 2009). U dětí se sluchovým postižením má užívání
řeči orientované na dítě ještě větší důležitost než u dětí slyšící. Avšak i
děti slyšící vystavené řeči orientované na dítě ve dvou letech vykazují vyšší
slovní zásobu a sociální zapojení (Hoff, 2003; Szagun & Stumper, 2012;
Weisleder & Fernald, 2013 in Cole & Flexer, 2019). Řeč orientovaná na
dítě je specifická podoba jazyka reprezentovaná ve všech jazykových rovinách,
nejvíce patrná je její fonologická složka. Pro řeč orientovanou na dítě, která
má upoutat a udržet pozornost dítěte, je typické: vyšší položení hlasu, hlas je
zpěvnější s delšími pauzami mezi slovy a celkově pomalejším tempem, artikulace
může být zpomalenější a výraznější, slova jsou kratší a typické pro dětský věk
s opakujícími se slabikami (pápá, hají, papat apod.), slovní zásoba se
spíše váže k bezprostřední realitě dítěte, častěji se vyskytují
zdrobněliny, výpovědi jsou spíše kratší a věty jsou obvykle řazeny souřadně.
V řeči orientované na dítě se také objevují různé komunikační strategie
jako například: opakování či rozšiřování výpovědi své či dítěte, výzvy a otázky
vztahující se k aktuální činnosti a popisování věcí a dějů kolem
s ohledem na perspektivu dítěte. Řeč orientovaná na dítě se projeví i v neverbální
komunikaci, která je výraznější a může obsahovat další komunikační prvky (Saxton,
2009; Saicová Římalová, 2016; Cole & Flexer, 2019).
Intaktní osvojování jazyka je v české literatuře často
vymezováno s ohledem na jednotlivá období kombinující jazykový,
psychomotorický a sociální vývoj, kterými dítě prochází a jeho komunikační
kompetence jsou bohatší a komplexnější a slouží mu k přesnějšímu
vyjadřování svých potřeb a získávání informací. Periodizace jednotlivých období
vývoje jazyka dle různých autorů jsou s ohledem na věk seřazeny a vymezeny
v Tabulce 1 Periodizace fází osvojování jazyka (Klenková, 2006; Saicová
Římalová, 2016). Délka jednotlivých období a jejich zahájení je orientační a jednotlivá
stádia vývoje řeči jsou podmíněna faktory vnějšími i vnitřními. Nejvýznamnějšími
obdobími ve vývoji jazyka je přechod z pudového žvatlání, který se přirozeně
objevuje i u dětí se sluchovým postižením bez zpětné sluchové vazby, na
napodobivé žvatlání, kdy dítě začíná opakovat hlásky mateřského jazyka. Osvojování
znakového jazyka má přibližně stejný průběh a stejné fáze, jako osvojování
jazyka mluveného. První znaky však začíná dítě artikulovat přibližně dva měsíce
dříve než první slova, která jsou pro mluvní orgány artikulačně složitější (Guasti,
2009; Saicová Římalová, 2016).