Ahoj surdopedie neboli úvod do světa lidí se sluchovým postižením

Senzitivní vývojová perioda jako 🚩 proto začít s intervencí ASAP

Důvody včasné intervence 

Důsledky opožděné péče 

  • obtíže v komunikaci
  • obtíže v kognitivních schopnostech 
  • obtíže v navazování sociálních vztahů 
  • obtíže v oblasti emocionální seberegulace


Raná Intervence

👉 Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách definuje ranou péči

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s.
Organizace poskytující ranou péči

CKOP
Centrum komplexní odborné podpory pro klienty se sluchovým postižením

👉 Vyhláška 72/2005 Sb o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení ve znění pozdějších předpisů definuje činnost SPC a PPP

Standardní činnosti SPC společné

  • vyhledávání žáků se zdravotním postižením - depistáž
  • komplexní diagnostiku žáka (speciálně pedagogickou a psychologickou)
  • volbu plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko-psychologické vedení apod.)
  • přímou práci s žákem (individuální a skupinovou včasnou intervenci
  • konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení 
  • sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.)
  • krizovou intervenci
  • metodickou činnost pro zákonné zástupce, pedagogy (podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu)
  • kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením
  • zapůjčování odborné literatury
  • zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků
  • ucelenou rehabilitaci pedagogicko-psychologickými prostředky
  • pomoc při integraci žáků se zdravotním postižením do mateřských, základních a středních škol, instruktáž a úpravu prostředí
  • všestrannou podporu optimálního psychomotorického a sociálního vývoje žáků se zdravotním postižením v duchu tzv. ucelené rehabilitace (využívání prostředků pedagogicko-psychologických, léčebných, sociálních a pracovních), tj. zajištění komplexní péče zaměřené nejen na žáka s postižením, ale na celou jeho rodinu
  • vedení dokumentace centra a přípravu dokumentů pro správní řízení
  • koordinaci činností s poradenskými pracovníky škol, s poradnami a středisky výchovné péče
  • zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • zpracování návrhů individuálních vzdělávacích plánů
  • tvorbu, návrhy a nabídku speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků

Standardní činnosti SPC speciální 

  • budování a rozvoj komunikačních dovedností žáka
  • orální komunikace (logopedické techniky: výstavba mluvené řeči od hlásek po věty,
  • náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení)
  • vizuálně motorická komunikace (znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty)
  • výcvik čtení s porozuměním
  • výcvik odezírání
  • kurzy českého znakového jazyka pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky,
  • školy a školská zařízení
  • spolupráce s příslušným odborným zdravotnickým zařízením, klinikou ORL, která provádí operaci kochleárního implantátu, na speciálně pedagogické přípravě žáka na tento zákrok a participace na následné rehabilitaci
  • cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí
  • nácvik používání kompenzačních pomůcek
  • individuální a skupinové terapie pro zákonné zástupce vedené psychologem
  • rodinná terapie, krizová terapie, terapie pro neslyšící zákonné zástupce
  • instruktáže pro zákonné zástupce
  • sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte, výstavba
  • orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení, vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním,
  • využívání kompenzačních pomůcek, příprava na operaci kochleárního implantátu, apod.
  • nácvik činností pro vyšetření audiometrem a příprava na audiometrické vyšetření (dítě předškolního věku čeká v budoucnu audiometrické vyšetření sluchu u lékaře, které vyžaduje spolupráci dítěte; ve školním věku podstupuje žák toto vyšetření nejméně 1x ročně; aby bylo vyšetření objektivní, je dobré zvykat dítě na spolupráci s vyšetřujícím)