Ahoj surdopedie neboli úvod do světa lidí se sluchovým postižením
Senzitivní vývojová perioda jako 🚩 proto začít s intervencí ASAP
Důvody včasné intervence
- senzitivní vývojová perioda
- Doplňující informace k neurální plasticitě. Kral Lab https://www.neuroprostheses.com/AK/Deafness_%26_Development.html
Důsledky opožděné péče
- obtíže v komunikaci
- obtíže v kognitivních schopnostech
- obtíže v navazování sociálních vztahů
- obtíže v oblasti emocionální seberegulace
Raná Intervence
👉 Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách definuje ranou péči
Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s.
Organizace poskytující ranou péči
CKOP
Centrum komplexní odborné podpory pro klienty se sluchovým postižením
👉 Vyhláška 72/2005 Sb o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení ve znění pozdějších předpisů definuje činnost SPC a PPP
Standardní činnosti SPC společné
- vyhledávání žáků se zdravotním postižením - depistáž
- komplexní diagnostiku žáka (speciálně pedagogickou a psychologickou)
- volbu plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko-psychologické vedení apod.)
- přímou práci s žákem (individuální a skupinovou včasnou intervenci
- konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení
- sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.)
- krizovou intervenci
- metodickou činnost pro zákonné zástupce, pedagogy (podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu)
- kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením
- zapůjčování odborné literatury
- zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků
- ucelenou rehabilitaci pedagogicko-psychologickými prostředky
- pomoc při integraci žáků se zdravotním postižením do mateřských, základních a středních škol, instruktáž a úpravu prostředí
- všestrannou podporu optimálního psychomotorického a sociálního vývoje žáků se zdravotním postižením v duchu tzv. ucelené rehabilitace (využívání prostředků pedagogicko-psychologických, léčebných, sociálních a pracovních), tj. zajištění komplexní péče zaměřené nejen na žáka s postižením, ale na celou jeho rodinu
- vedení dokumentace centra a přípravu dokumentů pro správní řízení
- koordinaci činností s poradenskými pracovníky škol, s poradnami a středisky výchovné péče
- zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- zpracování návrhů individuálních vzdělávacích plánů
- tvorbu, návrhy a nabídku speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků
Standardní činnosti SPC speciální
- budování a rozvoj komunikačních dovedností žáka
- orální komunikace (logopedické techniky: výstavba mluvené řeči od hlásek po věty,
- náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení)
- vizuálně motorická komunikace (znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty)
- výcvik čtení s porozuměním
- výcvik odezírání
- kurzy českého znakového jazyka pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky,
- školy a školská zařízení
- spolupráce s příslušným odborným zdravotnickým zařízením, klinikou ORL, která provádí operaci kochleárního implantátu, na speciálně pedagogické přípravě žáka na tento zákrok a participace na následné rehabilitaci
- cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí
- nácvik používání kompenzačních pomůcek
- individuální a skupinové terapie pro zákonné zástupce vedené psychologem
- rodinná terapie, krizová terapie, terapie pro neslyšící zákonné zástupce
- instruktáže pro zákonné zástupce
- sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte, výstavba
- orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení, vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním,
- využívání kompenzačních pomůcek, příprava na operaci kochleárního implantátu, apod.
- nácvik činností pro vyšetření audiometrem a příprava na audiometrické vyšetření (dítě předškolního věku čeká v budoucnu audiometrické vyšetření sluchu u lékaře, které vyžaduje spolupráci dítěte; ve školním věku podstupuje žák toto vyšetření nejméně 1x ročně; aby bylo vyšetření objektivní, je dobré zvykat dítě na spolupráci s vyšetřujícím)