Podpora žáků s tělesným postižením / zdravotním znevýhodněním
- je partnerem pro učitele, společně se domlouvají na práci ve třídě; pomáhá s přípravou pomůcek; pokud je třeba, je s žákem mimo třídu; podporuje žáky, kteří to potřebují (pozor na vytvoření závislosti dítěte na pomoci AP)
Rehabilitační, kompenzační a učební pomůcky
- např. trackbally – alternativní myši, speciální klávesnice (zvětšené klávesy), joystick pro ovládání počítače, vozík, hole apod.
Individuální vzdělávací plán (IVP) / plán pedagogické podpory
- stanovuje konkrétní podpůrná opatření a specifika ve vzdělávání žáka
Podpora začlenění dítěte do kolektivu třídy
- přiblížit žáků, jaké je to žít s tělesným postižením
- ukázat, v čem je žák dobrý
- podporovat empatii a vzájemnost - každý máme svá specifika a třeba "táhnout za jeden provaz"
Spolupráce s dalšími organizacemi
- SPC pro tělesně postižené; neziskové organizace, apod.
Žáci se vzdělávají dle RVP ZV
- případné konkrétní úpravy jsou uveden v IVP
Úprava obsahu a rozsahu vzdělávání
- zkrácené úkoly, poskytnutí více času, někdy i změna očekávaných výstupů, místo klasické TV mají zdravotní TV apod.
Přiměřené tempo, individuální přístup k žákovi
Úprava hodnocení
- počet chyb/správných odpovědí, procenta, slovní hodnocení. To umožní nenadhodnocovat a zároveň přednést hodnocení žákovi přijatelným zohledňujícím způsobem.
Využívat zdravotní tělesnou výchovu, motivace k pohybu!
Úkoly na motoriku mohou být velice náročné. Je nutná kompenzace, přípravná cvičení, relaxační cvičení, možnost odpočinout si v relaxačním koutku (sedací pytle, polohovací pomůcky…)
Předmět speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence
Konvalinka a kol. Zásady správné komunikace s osobami s tělesným postižením (pozn. Nenechte se zmást názvem materiálu)
Podpora hrubé a jemné motoriky Čadová a kol. str. 57-65
Práce s kolektivem a úprava prostředí Čadová a kol. 90 - 99
Možné reakce a postoje dítěte ve škole
- Děti mohou v důsledku psychické zátěže způsobené závažností postižení neadekvátně reagovat na různé obtížné situace ve škole.
- Možné způsoby vyrovnání se situací
- agrese, únik a jejich různé podoby, negativismus.
- identifikace se silnější osobností, kompenzace v jiné oblasti,
- přeceňování svých schopností, upoutávání pozornosti,
- hledání viníka, izolace, regrese, únik do nemoci (psychosomatické obtíže)
- Všechny tyto projevy je nutné sledovat, řešit je a nejlépe jim předcházet.
- Mohou ovlivňovat školní úspěšnost dítěte, třídní klima a celkově edukační proces.