SPROC Inkluzivní speciální pedagogika

Možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením

Vzdělávání žáků se sluchovým postižením

  • Podobně jako u dětí s NKS
  • MŠ pro osoby se sluchovým postižením
    • děti od 3 do 6 let s různými stupni SP (sluchové postižení)
  • Běžná MŠ (inkluze)
  • Třídy při běžné MŠ
  • ZŠ pro osoby se sluchovým postižením
    • volba vzdělávacího programu závisí na řediteli
    • volba cesty vzdělávání
      • orální komunikace - orientace na rozvoj mluvené řeči, vzdělávání jejím prostřednictvím
      • totální komunikace - spojení akustických, vizuálních, verbálních, neverbálních a manuálních prostředků
      • bilingvální komunikace - užívání dvou jazyků - českého znakového jazyka a českého jazyka
        • s českým jazykem se žáci nejčastěji seznamují především ve formě grafické (jako čtení a psaní)
        • v případě funkčních zbytků sluchu pak i ve formě zvukové
  • Běžná ZŠ (integrace), třídy při běžné ZŠ
  • SŠ pro osoby se sluchovým postižením:
    • SOU, OU
    • maturitní studium – dle možností daného jedince