SPROC Inkluzivní speciální pedagogika
Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením
- před rozhovorem s člověkem se sluchovým postižením navážeme zrakový kontakt
- každého člověka se sluchovým postižením se zeptáme, zda chce mluvit, odezírat, psát, nebo používat znakový jazyk
- odezírání bez pomoci sluchu není spolehlivá metoda vnímání mluvené řeči, dochází při ní často k omylům; úspěšnost odezírání je velmi snížena při fyzické či psychické nepohodě
- při hovoru s nedoslýchavým člověkem nezvyšujeme hlas a nekřičíme
- doprovází-li člověka se sluchovým postižením tlumočník či jiná osoba, vždy oslovujme přímo člověka, se kterým jednáme, nikoliv jeho doprovod
- člověku se sluchovým postižením předem vysvětlíme, jakou spolupráci od něj budeme potřebovat
- důležité dotazy raději opakujeme a neváháme ani použít písemnou formu
- občas požádáme, aby nám člověk se sluchovým postižením svými slovy sdělil, co nám rozuměl (nikdy se neptáme, zda nám rozuměl)
- při neúspěšné komunikaci máme na paměti, že jde o důsledek sluchového postižení
- pro získání potřebných znalostí nestačí tento text, protože komunikační preference každé osoby se sluchovým postižením mohou být jiné
Převzato od Mgr. Věra Strnadová