Výzvy inkluzivní cesty v učení Záměr vzdělávání v evropském prostoru O cestách ke školnímu úspěchu a o snížení míry předčasného ukončování školní docházky (rada EU, 2022) •Děti a dospívající potřebují k dosažení pozitivních výsledků ve škole i v životě vyvážený soubor k ognitivních, sociálně-emocionálních kompetencí. •„personální a sociální kompetence a kompetence k učení“ •schopnost vyrovnávat se s nejistotou a složitými situacemi, •rozvíjet svou fyzickou a emocionální pohodu, •udržovat si tělesné a duševní zdraví, •rozvíjet pozitivní vztahy a vztahy spolupráce •vést do budoucna orientovaný život s vědomím významu zdraví •zvládat přitom konflikty v inkluzivním a podpůrném prostředí (Doporučení Rady o klíčových kompeten cích pro celoživotní učení ze dne 22. května 2018) Evropský prostor vzdělávání do roku 2025 •Inkluzivnost je jeden ze šesti rozměrů tohoto prostoru •každý pátý patnáctiletý Evropan stále postrádá dostatečné kompetence ve čtení, matematice nebo pří rodních vědách •pětina mladých lidí v EU nemá základní digitální dovednosti, a zároveň odhalují závažné rozdíly ve výkonnosti z hlediska socioekonomického postavení, což předst avuje riziko prohlubování digitální propasti •mezi účastníky vzdělávání, kteří odcházejí ze vzdělávání a odborné přípravy bez vyšší sekundární k valifikace, jsou ve většině zemí EU nadměrně zastoupeny osoby ze znevýhodněného prostředí •pro zvýšení šancí dětí a mladých lidí uspět ve vzdělávání a v životě je důležitá emocionální, sociální a fyzická pohoda ve školách